روتیتر: امیرحسام عطری، روزنامه‌نگار

دکتر حجت‌الله عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با انتصاب میرهاشم موسوی به عنوان سرپرست سازمان تامین اجتماعی، فصلی تازه برای کارگران، بازنشستگان و کارفرمایان به عنوان شرکای اجتماعی اصلی این سازمان، در تقویم کشور گشود.

 


موسوی به عنوان عضو قدیمی خانواده بزرگ رفاه و تامین اجتماعی از امروز باید علاوه بر موضوعات جاری و فوری در این سازمان برای تحولات اساسی، بزرگ و کارآمد، برنامه‌ریزی‌های بلند‌مدت خود را نیز کلید بزند. در کارنامه کاری سرپرست جدید سازمان تامین اجتماعی، «رفاه»، کلیدواژه اصلی اقدامات و برنامه‌های وی بوده است.
در دولت سیزدهم که قرار است مدیریت خود را مبتنی بر دانش و دانایی پیش ببرد سکان این سازمان مهم کشور، نظام تامین اجتماعی و رفاه در دستان فردی است که وزیر رفاه نگاه او را انقلابی، مبتنی بر تفکر اسلامی و با تسلط بسیار بالا بر آنچه در ایران و جهان رخ داده توصیف می‌کند.
به نظر می‌رسد این انتخاب وزیر رفاه، فرصتی فراهم آورده است که فردی صاحب اندیشه و نظریه (نظریه‌ای مبتنی بر تجربه بشری وآگاه به امور) از این پس حفره‌های درونی و بیرونی این سازمان را که موجب نارضایتی‌هایی در سطح جامعه شده بود پر کند؛ با دانایی، آگاهی و فرصت‌هایی برای هم‌افزایی. براساس فرمایشات مقام معظم رهبری، مشکلات اقتصادی حل می‌شود اگر امور اقتصادی کشور به جوانان مومن دانا سپرده شود و این انتصاب و انتخاب از مصادیق بارز عمل به فرمایشات مقام معظم رهبری است.
با توجه به گستردگی خدمات، این سازمان جایگاه بسیار مهمی در ساختار اجتماعی و اقتصادی کشور به ویژه در شرایط بحرانی کرونا برعهده‌دارد بنابراین حرکت به سوی رفع چالش‌های این سازمان به ویژه کارگران، بیمه‌شدگان و بازنشستگان تامین اجتماعی بسیار ضروری به نظر می‌رسد.
میرهاشم موسوی فردی از بطن مردم بوده و هست که در روز معارفه خود سازمان تامین اجتماعی را «خانه مردم» توصیف کرد. متخصصان حوزه رفاه و تامین اجتماعی، وی را از برترین‌های این حوزه می‌دانند که نگاهی مبتنی بر دانش، دانایی از منظر انقلاب اسلامی و تفکر اسلامی دارد و همین بینش و اندیشه فرصت مغتنمی برای خانواده سازمان تامین اجتماعی به ویژه بیمه‌شدگان و کارگران است تا چالش‌ها به فرصت تبدیل شوند و جوانی انقلابی، دانا و متعلق به مردم بر این سازمان تکیه بزند.
مدیرکلی ستادی وزارت رفاه سابق، مدیرکلی ستادی بیمه سلامت، عضو هیات‌مدیره صندوق بیمه عشایر و روستاییان کشور و معاونت برنامه‌ریزی و اداری کمیته امداد جزو سوابق اجرایی اخیر موسوی بوده است. باید توجه داشت تامین اجتماعی به عنوان بزرگ‌ترین سازمان بیمه‌ای کشور نقشی کلیدی در تحقق اهداف و سیاست‌های دولت و نظام اسلامی در حوزه رفاه اجتماعی دارد.
بیش از ۵۰ درصد از جمعیت کشور تحت پوشش خدمات سازمان تامین اجتماعی قرار دارند و جامعه هدف این سازمان جامعه شریف کارگران و بازنشستگان همراه با اعضای خانواده آنان هستند که از خدمات متنوع بیمه‌ای و درمانی این سازمان استفاده می‌کنند.
کارگران شاغل در تمامی کارگاه‌های تولیدی، صنعتی، صنفی و خدماتی کشور تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی قرار دارند و حق بیمه آنان به صورت ماهیانه به سازمان تامین اجتماعی واریز می‌شود. پرداخت بخشی از حق بیمه، برابر با سه درصد از حقوق و دستمزد تمامی بیمه‌شدگان نیز به عنوان تعهد دولت در قبال تامین اجتماعی لحاظ می‌شود که در کنار سایر تعهدات دولت برای تامین بخش بیشتری از حق بیمه برخی اقشار به سازمان تامین اجتماعی پرداخت می‌شود.
منابع حاصل از دریافت حق بیمه برای پرداخت حقوق بازنشستگان و همچنین پرداخت هزینه درمان جامعه تحت پوشش تامین اجتماعی هزینه می‌شود. دریافت و هزینه‌‌کرد منظم و ماهیانه این منابع باعث شکل‌گیری گردش مالی بسیار بزرگی در سازمان تامین اجتماعی شده است که مدیریت صحیح آن از اهمیت و حساسیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است.
سازمان تامین اجتماعی در حوزه درمان کشور نیز نقش مهم و ویژه‌ای دارد. با توجه به اینکه تامین هزینه بیش از ۵۰ درصد از جمعیت کشور برعهده این سازمان است، تامین اجتماعی بزرگ‌ترین خریدار خدمات درمانی در کشور محسوب می‌شود و تقریبا تمامی ارائه‌دهندگان خدمات درمانی کشور طرف قرارداد و دارای تعامل مالی با این سازمان هستند و بخشی از هزینه خدمات درمانی را از تامین اجتماعی دریافت می‌کنند.
تامین اجتماعی در کنار مراکز درمانی طرف قرارداد، دارای نزدیک به ۵۰۰ مرکز درمانی ملکی و اختصاصی است که بخشی از خدمات درمانی مورد نیاز جامعه را تامین می‌کنند و به این اعتبار تامین اجتماعی دومین نهاد تولید‌کننده خدمات درمانی کشور بعد از وزارت بهداشت است. مراکز درمانی تامین اجتماعی با دارا بودن حدود ۵۰ هزار نفر نیروی انسانی متخصص در تمامی شهرها و استان‌ها در خدمت جامعه شریف کارگران و بازنشستگان هستند و ارتقای کمی و کیفی خدمات درمانی به صورت صحیح و عادلانه از مهم‌ترین رویکردهای این سازمان خواهد بود.
امید است با انتصاب موسوی که از مدیران انقلابی کشوراست شاهد تحول اساسی در خدمت‌رسانی سازمان تامین اجتماعی به جامعه شریف کارگران و بازنشستگان باشیم.

 

منبع: روزنامه جهان صنعت

 

تبلیغات

کد اعلام وصول پایگاه خبری اقتصاد رسا

 کلیه حقوق اقتصادرسا محفوظ می باشد

پیاده سازی و طراحی توسط گروه نرم افزاری دیما

Back to Top