آمریکایی‌ها در زمان خروج از افغانستان وعده‌های دهن پرکنی را دادند. مثلا بایدن گفته بود آمریکا به هیچ وجه افغان‌هایی که به ارتش آمریکا کمک کرده‌اند را رها نمی‌کند؛ وزیر امنیت داخلی آمریکا نیز وعده داده بود آمریکا حداکثر 50 هزار پناهنده افغانستان را می‌پذیرد.

به گزارش اقتصادرسا _آمریکایی‌ها در زمان خروج از افغانستان وعده‌های دهن پرکنی را دادند. مثلا بایدن گفته بود آمریکا به هیچ وجه افغان‌هایی که به ارتش آمریکا کمک کرده‌اند را رها نمی‌کند؛ وزیر امنیت داخلی آمریکا نیز وعده داده بود آمریکا حداکثر 50 هزار پناهنده افغانستان را می‌پذیرد.
اما واقعیت کنونی چیست؟ براساس آمار اداره خدمات شهروندی و مهاجرتی آمریکا، از ژوئیه 2021 این نهاد بیش از 46 هزار درخواست از افغان‌ها دریافت کرده اما تا دوم ژوئن (12 خرداد)، از حدود 5 هزار درخواست واجد شرایط، تنها 297 درخواست اقامت مشروط افغان‌ها به تایید خدمات شهروندی و مهاجرتی آمریکا رسیده و در عین حال 4246 درخواست رد شده است.
به نظر می‌رسد این واقعیت با آن وعده‌های زیبای آمریکا فاصله بسیار زیادی دارد.
در واقع، حتی اگر افغان‌هایی که درخواست‌های خود را ارسال کرده و واجد شرایط هم باشند، برای حضور یافتن خود در آمریکا همچنان با مشکلات زیادی مواجه خواهند شد. به عنوان مثال، علی‌رغم تعهد واشنگتن به پذیرش افغان‌ها، طبق خواست طرف آمریکایی، متقاضیان نمی‌توانند مستقیماً به ایالات متحده بروند بلکه باید ابتدا به یک کشوری ثالث رفته و سپس از آنجا راهی آمریکا شوند. این بدان معناست که کل روند احتمالا 12 تا 14 ماه طول بکشد.
علاوه بر این، برای آنکه درخواست آنها پذیرفته شود، باید توسط کارفرمای فعلی یا سابق خود معرفی شوند. مهمتر این است که آنها گرچه به عنوان فردی کمک کننده به ارتش آمریکا تعیین شده‌اند، اما برای رفتن به آمریکا باید هزینه بلیط هواپیما را خودشان بپردازد. قطعی است که بسیاری به خاطر این محدودیت از رفتن به آمریکا منصرف می‌شوند.
اما با توجه به آنکه بسیاری از افغان‌ها به دلیل محدودیت‌های مذکور از فرصت مهاجرت به آمریکا محروم می‌شوند، آیا واشنگتن باز هم می‌تواند با صدای بلند به جهان بگوید «ما افغان‌ها را فراموش نکردیم ولی آنها به خاطر مشکلات خودشان به آمریکا نمی‌آیند».

تبلیغات

کد اعلام وصول پایگاه خبری اقتصاد رسا

 کلیه حقوق اقتصادرسا محفوظ می باشد

پیاده سازی و طراحی توسط گروه نرم افزاری دیما

Back to Top