زلزله‌ای قدرتمند چند روز قبل جنوب ترکیه و در نزدیکی مرز سوریه را بشدت لرزاند و باعث شد شمار زیادی از شهروندان این دو کشور جان خود را  از دست بدهند و زخمی شوند. طی چند روز اخیر، چین به مفهوم جامعه‌ای با آینده مشترک برای بشریت پایبند بوده و به ترکیه و سوریه برای امدادرسانی زلزله به طرق مختلف کمک کرده و به این ترتیب مسئولیت پذیری یک کشور بزرگ را به نمایش گذاشته است.

 

به گزارش اقتصادرسا ؛زلزله‌ای قدرتمند چند روز قبل جنوب ترکیه و در نزدیکی مرز سوریه را بشدت لرزاند و باعث شد شمار زیادی از شهروندان این دو کشور جان خود را  از دست بدهند و زخمی شوند. طی چند روز اخیر، چین به مفهوم جامعه‌ای با آینده مشترک برای بشریت پایبند بوده و به ترکیه و سوریه برای امدادرسانی زلزله به طرق مختلف کمک کرده و به این ترتیب مسئولیت پذیری یک کشور بزرگ را به نمایش گذاشته است.

وقتی نگاهی به واقعیت‌های جریان‌یافته در این بحران بیاندازیم می‌بینیم چین اولین کشوری بود که تمایل خود برای ارائه کمک‌های بشردوستانه اضطراری به ترکیه و سوریه ابراز داشت؛ همچنین اولین کشوری بود که سازوکار کمک انسان‌دوستانه اضطراری را راه اندازی کرد و تصمیم به ارائه این کمک‌ها به ترکیه و سوریه گرفت. در پی این رویکرد تیم‌های امداد و نجات به مناطق زلزله‌زده اعزام شدند و تاکنون بیش از 20 نفر زنده از زیر آوار بیرون آورده شده‌اند.

با نگاهی به روند فوق می‌بنیم چین قویا روحیه بشردوستی بین‌المللی را ترویج کرده و سریعا اقدام نموده است. دولت و مردم ترکیه و سوریه از چین بخاطر کمک بشردوستانه اضطراری تقدیر و اعلام کردند چین پیشتاز کمک‌رسانی بوده و ارائه کمک به موقع، نقشی مهم در امداد و نجات پس از زلزله بازی کرد و این دوستی عمیق مردم چین را در یادها زنده نگاه خواهد داشت.

آینده و سرنوشت هر ملت و هر کشوری بسیار به هم نزدیک و پیوند خورده است و ما باید در فراز و نشیب‌ها در کنار هم باشیم و در غم و شادی شریک هم بمانیم.

روی بسته‌های کمک دولت چین به سوریه چند عبارت به چینی و عربی نوشته شده است: «رایحه خوش از هزاران مایل به مشام می‌رسد؛ در ناملایمات هم عشق وجود دارد» که نشان دهنده عشق عمیق دولت و مردم چین به مردم مناطق زلزله زده سوریه است. با گذشت کمتر از دو هفته از زلزله مهیب،‌ مردم تمام اقشار جامعه چین کمک‌های محبت آمیز خود را به سفارت سوریه در چین اهدا کرده‌اند؛ موسسات چینی و چینی‌تبارهای سوریه به طور خودجوش کمک‌های امدادی را سازماندهی نموده‌اند.  

چین در شرایط دشوار همواره در کنار دوستان نیازمند می‌ایستد. مردم تمام اقشار جامعه ترکیه و سوریه از نوع دوستی و فداکاری چین بسیار تقدیر و تشکر کرده‌اند.

امسال مصادف است با دهمین سالگرد ارائه مفهوم ساخت جامعه‌ای با آینده مشترک برای بشریت از سوی «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین. طی 10 سال گذشته، چین به شکلی مداوم مفهوم ساخت جامعه‌ای با آینده مشترک برای بشریت را با اقدامات عملی به ویژه در مواجهه با بلایای طبیعی، اجرایی کرده است.

در سال 2015 زلزله‌ای به قدرت 8.1 ریشتر نپال را لرزاند. تیم جستجو و نجات بین‌المللی اعزامی توسط چین اولین تیم امداد بین‌المللی بود که به نپال رسید و نقشی فعال در کمک رسانی به این کشور در امر جستجو و نجات ایفاء کرد.

چین همچنین کمک‌های بشردوستانه خود را به صورت به هنگام به «کیتو» پایتخت اکوادور به وسیله پنج هواپیمای چارتر ارسال کرد.

در سال 2019 طوفان «ایدای» جنوب شرقی آفریقا را در نوردید و چین یک تیم امداد بین‌اللملی را به موزامبیک اعزام کرد؛ در سال 2022 هنگامی که زلزله‌ای شدید در افغانستان به وقوع پیوست، چین طی چندین پرواز اختصاصی کمک‌های لازم را طی دو هفته به افغانستان رساند و به کشوری تبدیل شد که بیشترین کمک‌های اساسی را به افغانستان کرده است.

چین برای کمک بارها و بارها سریعا به میدان آمده و همدلی چین را به جهان مخابره کرده و دوستی ناشی از سرنوشت مشترک و غلبه بر دشوارهای‌ها در کنار هم را به منصه ظهور رسانده است.