روتیتر: مدرس دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران در گفتگو با تیتر20 مطرح کرد؛

اقتصادرسا_سید جواد موسوی گفت: در حال حاضر فروشگاه های مینی مارکت ها به دلیل اینکه به سرمایه کمتری نیاز دارند در شهرهای کوچکتر که کشش فروشگاه های بزرگ را ندارند توسط برخی برندها راه اندازی شده اند.


سید جواد موسوی ، مدرس دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران در گفتگو با تیتر20با اشاره به اینکه سه مفهوم هایپرمارکت ها، سوپرمارکت ها و فروشگاه های محلی در ایران به صورت فراگیر وجود دارد، گفت: فروشگاه های زنجیره ای در چند وقت اخیر توسعه ی زیادی داشته اند.

او درباره دلایل اینکه فروشگاه بزرگ به سراغ توسعه مینی مارکت آمده است، توضیح داد: این مساله به خاطر این است که در برخی شهرها امکان راه اندازی هایپرمارکت وجود ندارد، برای نمونه نمی توانند فضای مناسب برای دایرکردن هایپرمارکت پیدا کنند یا اینکه کشش آن شهر برای راه اندازی فروشگاه های بزرگ وجود ندارد، همچنین در برخی مواقع فروشگاه هایپر مارکت در یک شهر وجود دارد و مدیران به دنبال این هستند که توسعه فروشگاه با این برند را با فروشگاه های کوچکتر در محلات انجام دهند.

مدیر علمی ام بی ای در دوره خرده فروشی با تاکید بر اینکه هایپر مارکت ها به دلیل اینکه به سرمایه گذاری بیشتری نیاز دارند سخت تر توسعه پیدا می کنند، اظهار کرد: فروشگاه های مینی مارکت  به دلیل اینکه سرمایه کمتری نیاز دارند راحت تر توسعه پیدا می کنند و به واحد مقیاس در بخش بازرگانی کمک می کنند.

موسوی درباره توسعه ی برند در فروشگاه های زنجیره ای گفت:  مهمترین نکته در این بخش مکان یابی است که هایپرمارکت ها، سوپرمارکت ها و فروشگاه های محلی در ایران برای دستیابی به محل مورد نظرشان با چالش مواجه هستند.

او با اشاره به اینکه یکی دیگر از مهمترین چالش های صنعت خرده فروشی کمبود نیروهای انسانی متخصص است، تصریح کرد: این صنعت در ایران نوپاست به همین دلیل نیروی متخصص زیادی ندارد و این مساله تنها مربوط به کارمندان فروش نیست و حتی متخصص در بخش ستادی هم کم وجود دارد.

او با اشاره به اینکه کمبود تجهیزات هم از دیگر مسائل پیش پای صنعت خرده فروشی است، اظهار کرد: با توجه به نرخ تورمی که در کشور وجود دارد هزینه سرمایه گذاری در فروشگاه های زنجیره ای بالا رفته است.

موسوی با بیان اینکه موضوع قیمت گذاری به دلیل تورم هم چالش برانگیز شده است، اظهار کرد: با توجه به سیاست های قیمت گذاری و تورم موجود در کشور فروشگاه ها باید در خرید های خود دقت بیشتری داشته باشند.

او درباره مزیت های فرانچایز در ساماندهی خرده فروشی گفت: به طور قطع فروشگاه هایی که می خواهند سریعتر توسعه داشته باشند باید سراغ مدل های فرانچایز بروند، هرچند پیشنهاد من این است که فروشگاه ها ابتدا باید شعبی را راه اندازی کنند و با تبلیغات تا حدودی برند را معرفی کنند و بعد از آن سراغ فرانچایز بروند.

مدیر علمی ام بی ای در دوره خرده فروشی با تاکید بر اینکه فروشگاه ها با استفاده از شاخص های فرانچایز می توانند بیشتر توسعه پیدا کنند، اضافه کرد: در حال حاضر فروشگاه های زنجیره ای در اقتصاد کشور جایگاه ویژه ای پیدا کرده اند و البته مهمترین رکن آن توزیع عادلانه است که هم اکنون در کشورمان بیشتر مورد توجه است.

تبلیغات

کد اعلام وصول پایگاه خبری اقتصاد رسا

 کلیه حقوق اقتصادرسا محفوظ می باشد

پیاده سازی و طراحی توسط گروه نرم افزاری دیما

Back to Top