بحث‌های تندی درباره روابط اتحادیه اروپا و چین در پارلمان اروپا، شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا و شورای اروپا در گرفته است که تقریباً بصورت همزمان برگزار شده اند و  نشان‌دهنده این فوریت است که این اتحادیه به دنبال تعدیل سیاست‌های خود در قبال چین است.



به گزارش اقتصادرسا ؛جوزپ بورل نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی و سیاسی-امنیتی در میان هیاهوی جدایی‌اش از این اتحادیه نکته منطقی تری را در بحث روز سه شنبه‌اش در پارلمان اروپا در استراسبورگ فرانسه بیان کرد.

با توجه به بحران اوکراین که توسط ایالات متحده برانگیخته شد و قانون کاهش تورم خودمحورانه این کشور، به وضوح رنگ های واقعی اتحاد بین کشورهای آتلانتیک مشخص شد. از این رو او از اتحادیه اروپا خواست که سیاست‌های مستقلی در قبال چین پیش بگیرند و از استراتژی مهار چین که توسط ایالات متحده شکل گرفته است پیروی نکنند.

سخنرانی بورل در برابر قانونگذاران اتحادیه اروپا نشان می دهد که او گزارش بیستمین کنگره ملی حزب کمونیست چین را بسیار دقیق مطالعه کرده و همچنین تجربه دست اول خود را در تبادلاتش با سیاستگذاران چینی بررسی و منعکس کرده است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بر خلاف سیاستمداران اتحادیه اروپا که فاقد تجربه دست اول هستند و به شدت به اطلاعات دست دوم و تایید نشده طرف آمریکایی تکیه می کنند و درنتیجه فقط گفتمان چین واشنگتن را طوطی وار تکرار می کند، نگاهی عینی و جامع به روابط اتحادیه اروپا و چین داشت و بهتر در خدمت منافع این اتحادیه بود.

بورل با بیان اینکه «تفاوت ها نباید و نمی توانند ما را از تعامل با یکدیگر بازدارند»، خاطرنشان کرد که رویکرد اتحادیه اروپا در قبال چین نباید ساده لوحانه و ترساننده  باشد. تعامل با چین مانع رقابت با این کشور و دفاع از ارزش‌های اتحادیه اروپا و همچنین منافع استراتژیک این بلوک نمی‌شود، همچنین انجام این کار مانع از همکاری با چین برای مقابله با چالش‌های مشترک و بهره‌برداری از پتانسیل همکاری اقتصادی نیست.

همانطور که او اشاره کرد، تنوع بخشیدن به منابع تامین، و بهبود انعطاف‌پذیری داخلی نیازی به جدا شدن از چین ندارد- کاری که اتحادیه اروپا، چین و سایر اقتصادهای بزرگ در مواجهه با تلاش‌های ایالات متحده برای تغییر شکل زنجیره‌های تامین جهانی انجام می‌دهند.

بورل از اتحادیه اروپا خواست تا به جای جدا شدن از چین، ابعاد اقتصادی و سیاسی مشارکت خود با این کشور را گسترش دهد. برای این منظور، اتحادیه اروپا باید در برابر تلاش های ایالات متحده برای سیاسی کردن تجارت، کسب‌وکار و فناوری مقاومت کند و کانال های ارتباطی با چین را باز نگه دارد.

تبلیغات

کد اعلام وصول پایگاه خبری اقتصاد رسا

 کلیه حقوق اقتصادرسا محفوظ می باشد

پیاده سازی و طراحی توسط گروه نرم افزاری دیما

Back to Top