امسال قطر جام جهانی فوتبال را که چهار سال یکبار برگزار میشود، میزبانی میکند و توجه هواداران فوتبال از سراسر جهان به طور کامل به دوحه پایتخت قطر معطوف شده است.
به گزارش اقتصادرسا ؛با اینکه قطر هزاران کیلومتر از چین فاصله دارد اما المانهای چینی به وفور در جام جهانی 2022 در قطر دیده میشود به ویژه در حوزه زیرساخت. قطر که در حال میزبانی بهترین تیمهای ملی فوتبال دنیاست از سال 2014 به ابتکار «کمربند و جاده» پیوسته و «چشمانداز ملی 2030» قطر با ابتکار کمربند و جاده در یک راستا قرار گرفته است.
این راهبردِ همافزایی، فرصتهای جدیدی را برای هر دو طرف به ارمغان آورده و ابتکار کمربند و جاده نیروی تازهای برای گذار اقتصادی دوحه فراهم کرده است.
«استادیوم لوسیل» یا همان استادیوم بازی فینال جام جهانی قطر، چشمگیرترین پروژه همکاری میان طرفهای چینی و قطری محسوب میشود. این استادیوم از اهمیت فراوانی برای قطر برخوردار است به گونهای که تصویر آن حتی روی اسکناسهای قطری نیز نقش بسته است.
میزبانی جام جهانی توسط قطر به خبرگی و مهارتهای فناوری و تجربه شرکتهای چینی نیاز دارد. قطر با جمعیت سه میلیون نفری منابع انسانی کافی برای مدیریت پروژههای بزرگ ندارد و فیفا نیز از این واقعیت آگاه است. قطر در حال حاضر از مزایای ساخت مشترک ابتکار کمربند و جاده بهره میبرد. استادیوم لوسیل یک محصول نهایی برجسته و بسیار محسوس جهانی حاصل همکاری میان دو طرف چینی و قطری است. لوسیل در جام جهانی قطر میزبان 10 مسابقه از جمله رقابت فینال خواهد بود.
این ورزشگاه بزرگ ظرفیت پذیرایی از 80 هزار تماشاگر را دارد و بزرگترین استادیوم قطر محسوب میشود. لوسیل توسط «گروه بینالمللی ساخت راهآهن چین» ساخته شده است. این نخستین پروژه استادیوم جام جهانی است که توسط یک شرکت چینی به عنوان پیمانکار عمومی طراحی و ساخته شده و جایگاه انحصاری شرکتهای اروپایی و آمریکایی در این صنعت را گرفته است.
استادیوم لوسیل از سیستم خنککننده خورشیدی برای تحقق هدف آلاینده صفر کربنی بهره میبرد. پس از اتمام جام جهانی، این ورزشگاه به ورزشگاهی با ظرفیت 40 هزار نفر به منظور استفاده پایدار از آن، تبدیل خواهد شد. صندلیهای اضافی برداشته خواهد شد و دیگر بخشهای این استادیوم به فضاهای عمومی مانند فروشگاه، کافی شاپ، تاسیسات ورزشی و آموزشی تغییر کاربری خواهند یافت.
در واقع نه تنها در استادیوم لوسیل بلکه دیگر استادیومهای جام جهانی قطر نیز شرکتهای چینی دخیل هستند. پروژه اصلی ساخت فولاد «استادیوم شهر آموزشی» قطر نیز توسط یک شرکت چینی ساخته شده و کانتینرهای استفاده شده در «استادیوم 974» نیز ساخت چین هستند.
بر اساس اعلام رسانههای ورزشی، شرکتهای چینی همچنین در ساخت «دهکده هوادارن فوتبال» قطر نیز شرکت کرده است. قطر به منظور حل مشکل تامین امکانات آسایشی و رفاهی برای هواداران فوتبال از خانههای کانتینری برای راهاندازی دهکده هواداران بهره برده است.
«دهکده هواداران منطقه آزاد» در جنوب دوحه پایتخت قطر واقع شده و بزرگترین دهکده هواداری است که تا کنون برای جام جهانی ساخته شده است.
طبق اطلاعات رسانهای، علاوه بر پروژههایی مانند ساخت استادیوم، در حال حاضر بیش از 14 شرکت با سرمایه چینی در قطر حضور دارند و همچنین 181 شرکت با سرمایه مشترک چین-قطر در حال فعالیت هستند.
دولت قطر مجدانه به ارتقاء مشارکت راهبردی با چین ادامه خواهد داد، ابتکار کمربند و جاده را با برنامه توسعه ملی خود پیوند میدهد و به ارتقاء ابتکار کمربند و جاده در حوزههای تجارت، ورزش، گردشگری و دیگر همکاریهای میان دو طرف ادامه خواهد داد.