این روزها کشور ترکیه با تبلیغات گسترده در رسانه ها تبدیل به بهشتی شده که هرکسی می تواند به آروزهای دست نیافتی ذهنش در آنجا برسد. بهشتی که شما با سرمایه گذاری در حوزه مسکن و گرفتن اقامت و شهروندی  قدم در آن می گذارید. اما اگر راه رسیدن به بهشت به همین راحتی بود که حرفی برای گفتن نمی ماند. این موضوع را هیچ وقت نباید فراموش کرد که کلاهبرداران همیشه در کمین هستند تا از یک لحظه غفلت و همچنین حرص و طمع آدم ها سوء استفاده کنند. برای هرچه بیشتر روشن شدن زوایای پنهان کلاهبرداری ها در ترکیه باید به سراغ فعالان این حوزه رفت. در این گزارش به سراغی یکی از  مشاوران در امور مهاجرتي و اخذ شهروندي ترکیه رفته ایم تا پرده از رازهای زیادی برایمان بردارد.

به گزارش اقتصادرسا ؛بهنام یاوری که چندسالی است به عنوان مشاوره در امور مهاجرتي و اخذ شهروندي در ترکیه است فعالیت دارد درباره شیوه های کلاهبرداری مختلف در حوزه های مختلف را برایمان بازگو می کند.
او می گوید: شركتهای بيشماري در تركيه وجود دارند كه به صورت غيرتخصصي كار خريدوفروش ملك را انجام مي دهند.شرکت هایی که متاسفانه در چندسال گذشته مثل قارچ و با اینکه به قوانين كشور تركيه آگاهي كامل و تجربه كافي ندارند فعالیت می کنند.
فقط به فکر حق مشاوره هستند
وی در ادامه گفت: گرفتن كميسيون اصلی ترین دلیل این شرکت ها برای فعالیت در حوزه ملک است اما همین چشم طمع داشتن آن ها بدون درنظر گرفتن عاقبت کارشان برای متقاضیان خرید ملک در ترکیه دردسرهای زیاد را به بار می آورد.

حق شهروندی با خرید ملک در ترکیه


یاوری در ادامه می گوید: همه شرکت هایی که به صورت غیرتخصصی و بهتر بگویم غیرمجاز فعالیت می کنند مشتری های خود را روانشناسی کرده و برای قانع کردن آنها با بازي با كلمات و جملاتي مانند اخذ شهروندي به وسيله ي وكلاي ترك استفاده می کنند. این فعالیت ها و روش ها به جهت نشان دادن چهره قانونی کارشان است اما اين تكنيك فريبنده به هيچ عنوان صحت وسلامت ندارد. این نکته را هیچ وقت فراموش نکنید  وكلاي ترك بايد مستقيما با مشتري خواهان شهروندي قرارداد منعقد كنند و هیچ  شركت هيچ نقشي جز واسطه گري ندارد.
مراقب بلاگرها باشید
یکی دیگر از روش های کلاهبرداری و جذب مشتری استفاده از بلاگرهاستت. بهنام یاوری در این باره می گوید: تبليغات پوچ بلاگري توسط اشخاص غير متخصص با ظاهري فريبنده يكي از اين ترفندهاي جذب مشتري است. فقط کافی است چندبار در معرض این تبلیغات قرار بگیرید تا وسوسه شوید و با برقراری ارتباط با این بلاگرها شما را به افراد غیرمتخصص و کلاهبردار وصل کنند. آن موقع است که همه دارو ندارتان به باد می رود.
مراقب صرافی های غیرمجاز باشد
وی می گوید: انتقال پول و سرمايه مشتري به واسطه صرافي هاي غير مجاز به دليل قوانين بين المللي براي انتقال پول و مشكلات مرتبط با آن یکی از زمینه هایی است که باعث می شود شرکت های غیرقانونی زیادی فعالیت داشته باشند. این شرکت ها  با وعده هاي پوشالي و قيمت مناسب اقدام به جذب و فريب مشتري های خود می کنند.: از این رو همیشه تاکید بر این داشتیم اگر قصد دارید کار مالی انجام دهید حتما از مراجع قانونی این کار را اننجام دهید.
یاوری می گوید: ماليات و هزينه هاي سند يكي از بزرگترين خسارت هاي احتمالي است که  متوجه سرمايه شماست. مصادره اموال شما و ملك شما توسط دولت تركيه امری است که بارها شاهد آن بودیم. چرا که دولت ترکیه از نداشتن علم کافی شما این استفاده را می کند و به راحتی  ملك خريداری شده توسط فرد  خارجي را تحت عناوين مختلف مصادره می کند.
وی افزود:  اگر ماليات ملك و ماليات بر درآمد حاصله از فروش ملك در اداره ماليات اپرداخت نشود منجر به مصادره ملك و پرداخت جزاي نقدي از طرف شما  خواهد شد.
بهنام یاوری در پایان گفت: اين تنها ذره اي از مشكلات مهاجران  ايراني در كشور تركيه است که  اميدوارم توانسته باشم قدمي در جهت آگاه سازي و حمايت حقوق هم وطنان عزيزم بردارم.