وزیر امور اقتصادی و دارایی در آستانه روز مالیات ضمن قدردانی از تلاش مدیران و کارکنان سازمان امور مالیاتی کشور تأکید کرد: عملکرد سازمان امور مالیاتی کشور در تحقق کامل درآمدهای مالیاتی پیش‌بینی‌شده و اجرای طرح‌ها و برنامه‌های تحول‌آفرین در سال‌های اخیر، بسیار تحسین‌برانگیز بوده است.

به گزارش اقتصادرسا به نقل از رسانه مالیاتی ایران، دکتر فرهاد دژپسند با حضور در جمع مدیران نظام مالیاتی در محل این سازمان و در ارتباط با مدیران کل امور مالیاتی استان‌ها از طریق ویدئو کنفرانس، فرا رسیدن روز مالیات و هفته فرهنگ مالیاتی را به همه کارکنان دستگاه مالیاتی و همه کسانی که در خارج از نظام مالیاتی به تحقق اهداف سازمان امور مالیاتی کمک می‌کنند، تبریک گفت.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه سازمان امور مالیاتی کشور ظرف سه سال گذشته، شاهد تحولات اساسی بوده و دستاوردهای مهمی نیز به دست آمده که مهم‌ترین آنها تحقق کامل و بیش از میزان مصوب درآمدهای پیش‌بینی‌شده بوده، عنوان داشت: مجموعه این تحولات نشان می‌دهد آرزوی دیرینه قطع وابستگی بودجه جاری به درآمدهای نفتی و اتکای آن به درآمدهای مالیاتی، امروز بیش از هر زمان قابل تصور و امکان‌پذیر است.

دکتر دژپسند، گستردگی و میزان معافیت‌های مالیاتی و همچنین حجم بالای فرار مالیاتی در کشور را از مهم‌ترین عوامل پایین بودن نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی در کشور عنوان کرد و گفت: تحقق عدالت اجتماعی و همچنین توسعه همه‌جانبه کشور منوط به این است که متناسب با ظرفیت بالای اقتصادی، مالیات اخذ شود.

وی در ادامه به موضوع تحریم‌های ظالمانه آمریکا و جنگ ارزی و نفتی کشورهای غربی با ایران اشاره کرد و گفت: آنچه باعث شد که این تحریم‌ها و فشارها نتواند اقتصاد کشور را دچار آسیب جدی نماید، ظرفیت‌های نظام مالیاتی و اتکای بخشی از منابع موردنیاز اقتصاد کشور به درآمدهای پایدار مالیاتی بوده و برنامه ریزان اقتصادی کشور، این تهدیدها را تبدیل به فرصت کردند و به سمت قطع وابستگی بودجه کشور به درآمدهای نفتی حرکت کردند.

دکتر دژپسند با تأکید بر اینکه نگاه به مالیات نباید صرفاً درآمدی باشد، گفت: مالیات فقط یک ابزار تأمین مالی دولت نیست؛ بلکه ابزاری مهم برای سیاست‌گذاری اقتصادی، توزیع ثروت، رفع نابرابری و گسترش عدالت اجتماعی و نهایتاً پیشرفت و توسعه پایدار کشور است.

وی اضافه کرد: عملکرد دستگاه مالیاتی در دولت دوازدهم بسیار متمایز با گذشته بوده؛ به‌طوری‌که با وجود تحریم‌ها و شیوع ویروس کرونا، نظام مالیاتی توانست نقش‌ها و کارکردهای حیاتی خود را به بهترین شکل به منصه اجرا بگذارد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهار داشت: با وجود عملکرد قابل قبول دستگاه مالیاتی و رشد متوسط سالانه بیش از 24 درصدی درآمدهای مالیاتی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، هنوز نسبت مالیات به منابع بودجه دولت به میزان مناسبی نرسیده است.

وی تشریح کرد: هر سال شاهد رشد بالای اعتبارات هزینه‌ای هستیم و این در حالیست که برای افزایش این نسبت، باید اعتبارات هزینه‌ای مدیریت شده و اصلاح ساختاری و بنیادی در سمت هزینه‌ها صورت پذیرد.

دکتر دژپسند با توجه به نام‌گذاری سال جاری به سال «تولید، پشتیبانی‌ها، مانع زدایی ها» بیان داشت: فارغ از بحث تأمین مالی دولت، جهت‌گیری سیاست‎های مالیاتی امسال به سمت حمایت همه‌جانبه از تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی بود؛ به‌گونه‌ای که سیاست‎های مالیاتی به نحوی تنظیم شد که فعالان اقتصادی و کسب‌وکارهای مولد به تولید بیشتر راغب شوند و نقدینگی موجود در اقتصاد کشور به سمت تأمین منابع مالی برای تولیدکنندگان و سرمایه‎‌گذاری در اجرای طرح‎های مولد هدایت شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به سیاست « وصول مالیات با رعایت اصول»، بر ضرورت رعایت حال مؤدیان مالیاتی در شرایط کرونایی کشور تاکید کرد و گفت: حق‌الناس به هیچ عنوان نباید در سایه سیاست درآمدزایی حداکثری و استیفای حقوق دولت زایل شود.

دکتر دژپسند با بیان اینکه امسال شاهد اجرای تدابیر ارزشمندی در حمایت از فضای کسب‌وکار در شرایط خاص شیوع کرونا بودیم، عنوان داشت: بخشودگی جرائم قابل بخشش مالیاتی یکی از مهم‌ترین این تدابیر بود که اجرای آن منجر به وصول حدود 22 هزار میلیارد تومان مالیات طی دو سال اخیر شد و بخش مهمی از معوقات مالیاتی از این طریق به حیطه وصول درآمد.

وی در ادامه، الکترونیکی شدن خدمات مالیاتی و حرکت به سمت هوشمندسازی نظام مالیاتی، ایجاد پنجره واحد خدمات الکترونیک مالیاتی، تدوین برنامه جامع مبارزه با فرار مالیاتی، برون سپاری برخی فرایندهای مالیاتی و درگیر کردن مدیران استانی با موضوع تخصیص منابع را از دیگر تدابیر اتخاذ شده در جهت افزایش توان و کارایی نظام مالیاتی برشمرد و گفت: در کنار این تدابیر، تغییر نگاه کارکنان دستگاه مالیاتی و همچنین مؤدیان مالیاتی به این سمت که مؤدیان و سازمان امور مالیاتی همچون شریک هستند که در فضایی تعامل گونه و همدلانه، برای پیشرفت و توسعه کشور تلاش می‌کنند، بسیار در تحقق اهداف کلان اقتصادی ثمربخش بوده است.

 

تبلیغات

کد اعلام وصول پایگاه خبری اقتصاد رسا

 کلیه حقوق اقتصادرسا محفوظ می باشد

پیاده سازی و طراحی توسط گروه نرم افزاری دیما

Back to Top