رونق بازار مصرف کننده باعث توسعه مداوم مقیاس کاربردی یوان  دیجیتال شده است. داده‌های «می‌توان» نشان می‌دهد طی تعطیلات عید بهار، تعداد تراکنش‌های یوان دیجیتال روی این پلتفرم چهار برابر مدت مشابه سال گذشته شده بود. همچنین تعداد کاربران تراکنش‌های یوان دیجیتال پنج برابر افزایش یافته و میزان تراکنش‌های یوان دیجیتال نسب به سال قبل 6.2 درصد رشد را تجربه کرد.

 

به گزارش اقتصادرسا ؛یوان دیجیتال با پیشرفت مستحکم و مداوم استفاده آزمایشی آن در حال وارد شدن به زندگی شمار بیشتر و بیشتری از مردم چین است. این روش از معیشت مردم محافظت می‌کند، مصرف را ارتقاء می‌بخشید، تقاضای داخلی را افزایش می‌هد و با تثبیت رشد یک نقش فعال را ایفاء می‌نماید. اما یوان دیجیتال چه تغییراتی را به پرداخت‌های روزمره می‌آورند؟ این رو چگونه توسعه با کیفیت اقتصاد دیجیتال را ارتقاء می‌بخشد؟

 ارتقاء دقیق مصرف و تسریع احیای بازار

طی تعطیلات عید بهار دولت‌های محلی و سازمان‌های تجاری واقع در نواحی پایلوت یوان دیجیتال، انواعی از فعالیت‌های ارتقاء مصرف مرتبط با یوان دیجیتال را راه اندازی کردند. در شهرهای پایلوت مانند «گواندونگ»، «جه‌جیانگ»، «جیانگ‌سو»، «شاندونگ» و دیگر مکان‌ها بسیاری از دولت‌های محلی کوپن‌های مصرف یوان دیجیتال را برای عموم مردم صادر کردند.

رونق بازار مصرف کننده باعث توسعه مداوم مقیاس کاربردی یوان  دیجیتال شده است. داده‌های «می‌توان» نشان می‌دهد طی تعطیلات عید بهار، تعداد تراکنش‌های یوان دیجیتال روی این پلتفرم چهار برابر مدت مشابه سال گذشته شده بود. همچنین تعداد کاربران تراکنش‌های یوان دیجیتال پنج برابر افزایش یافته و میزان تراکنش‌های یوان دیجیتال نسب به سال قبل 6.2 درصد رشد را تجربه کرد.

 گزینه‌های جدید پرداخت راهی برای ارتقاء فراگیری خدمات مالی

در آوریل سال گذشته میلادی پس از آنکه پروژه پایلوت یوان دیجیتال در «شیامن» راه اندازی شد، شعبه شیامن «سی سی بی» کاربرد آن از خریدهای روزانه، تهیه غذا و گردشگری فرهنگی به حمل و نقل، پرداخت روزانه و دیگر زمینه‌ها گسترش داد. یوان دیجیتال در حال حاضر 14 صنعت را تحت پوشش قرار داده و مقدمتا یک اکولوژی یوان دیجیتال را تشکیل داده است. یوان دیجیتال به شکلی موثر نیازهای خدمات روزمره مردم مانند غذا، پوشاک، مسکن، مسافرت، سرگرمی و خرید را پاسخ می‌دهد.

کارشناسان معتقدند کاربرد یوان دیجیتال به عنوان یک محصول عمومی ارائه شده توسط بانک مرکزی برای بازار خرده فروشی داخلی، به میزان بیشتری آستانه دسترسی عموم به خدمات مالی را کاهش خواهد داد و به شکلی موثر فراگیری خدمات مالی را ارتقاء می‌بخشد.

«دانگ شی‌میائو» پژوهشگر ارشد «اتحادیه بازرگانان چین» گفت: پس از آغاز به کار یوان دیجیتال، مردم در برخی نواحی روستایی و کوهستانی دور دست نیز می‌توانند از خدمات مالی مانند پرداخت آسان از طریق کیف پول‌های یوان دیجیتال بهره ببرند، حتی اگر حساب بانکی نداشته باشند. این گزینه به توسعه خدمات مالی فراگیر کمک خواهد کرد. خارجی‌ها و گردشگرانی که به چین می‌آیند و بدون حساب بانکی چینی هستند نیز می‌توانند با افتتاح یک کیف یوان دیجیتال، پرداخت‌های کوچک خود را انجام دهند.  

وی افزود: یوان دیجیتال بر اساس یک سیستم حساب گسترده فعالیت می‌کند و حتی کاربرانی که حساب بانکی ندارند را نیز پشتیبانی می‌کند به این معنا که آنها نیز می‌توانند با استفاده از یک هویت منحصربفرد مانند شماره تلفن همراه یک کیف یوان دیجیتال باز کرده و برای پرداخت از یوان دیجیتال استفاده کنند.

دانگ گفت: با ترویج و استفاده از یوان دیجیتال کارایی پرداخت بهبود خواهد یافت و فراگیری خدمات مالی ارتقاء می‌یابد.

 عملکرد کامل‌تر یوان دیجیتال؛ کمک به توسعه با کیفیت اقتصاد دیجیتال

 روز به روز نه تنها دامنه کاربرد یوان دیجیتال گسترده و گسترده‌تر می‌شود بلکه عملکردهای آن نیز کامل‌تر و کامل‌تر خواهد شد.

در ابتدای سال جاری میلادی، یوان دیجیتال یک عملکرد پرداخت موبایلی بدون اینترنت و برق را راه اندازی کرد. با این قابلیت وقتی تلفن همراه خاموش شود،‌ کاربران می‌توانند باز هم از گوشی خود برای وصل شدن به پایانه پرداخت به منظور تکمیل پرداخت خود استفاده کنند. در حال حاضر گوشی‌های مجهز به سیستم «NFC» یا «ارتباط حوزه نزدیک» می‌تواند از پرداخت با یوان دیجیتال بدون نیاز به اینترنت و برق پشتیبانی کند و فقط  لازم است نرم افزار آن به‌روزرسانی شود.

بر اساس کتاب سفید موسوم به «تحقیق و پیشرفت توسعه یوان دیجیتال چین» که ازسوی بانک مرکزی چین منتشر شد، توسعه سریع پرداخت الکترونیک در این کشور، به‌ویژه پرداخت موبایلی، نه تنها به توسعه اقتصاد دیجیتال کمک کرده بلکه به ترویج عادت‌های پرداخت دیجیتال عموم منجر شده و تقاضای مردم برای فناوری نوآوری خدمات را افزایش داده است.

در عین حال، به منظور دستیابی به اقتصاد و توسعه اجتماعی با کیفیت یک زیرساخت پرداخت خرده فروشی امن‌تر، جهانی‌ و فراگیر به عنوان یک محصول عمومی برای تحقق نیازهای متنوع پرداخت مردم و بهبود سطح خدمات اساسی مالی مورد نیاز است.

به این صورت حمایت قوی و موثر از ساخت یک الگوی توسعه جدید نیز ممکن می‌شود.