چین به لطف ظهور مداوم فناوری‌های نوآورانه به شکلی پیوسته به موفقیت‌ در زمینه‌های قطارهای فوق سریع، ارتباطات 5G، هوش مصنوعی، انرژی پاک و تولید ماشین آلات در سال‌های اخیر دست یافته است.

 

به گزارش اقتصادرسا ؛چین به لطف ظهور مداوم فناوری‌های نوآورانه به شکلی پیوسته به موفقیت‌ در زمینه‌های قطارهای فوق سریع، ارتباطات 5G، هوش مصنوعی، انرژی پاک و تولید ماشین آلات در سال‌های اخیر دست یافته است.

وب سایت استرالیایی «دیالوگ» با انتشار مقاله‌ای تاکید کرد نیرو محرکه کلیدی رشد اقتصادی فوق العاده چین از سیستم نوآورانه عملگرایانه آن نشأت می‌گیرد و چین در خط مقدم ارتقاء و کاربرد نوآوری فناورانه در جهان قرار دارد.

در حال حاضر چین در حال تسریع بخشیدن به توسعه تحقیق و توسعه های‌تک است که تاثیر عمیقی بر جهان خواهد گذاشت.

 

پیشرفت قابل توجه در تمام زمینه‌ها

اندیشکده آمریکایی موسوم به «بنیاد نوآوری و فناوری اطلاعات» اخیرا گزارشی منتشر و اعلام کرد نوآوری و توانمندی‌های صنعتی پیشرفته چین 139 درصد نسبت به آمریکا افزایش یافته و در مقایسه با سال 2010، 78 درصد رشد کرده است.

بر اساس معیاری دیگر در خصوص اندازه نسبی اقتصادها و جمعیت دو کشور، خروجی نوآورانه چین سه چهارم آمریکاست و در مقایسه با سال 2010، افزایش 58 درصدی را نشان می‌دهد.

اندیشکده مذکور اقدام به مطالعه 22 شاخص مرتبط با نوآوری در بازه زمانی 2010 تا 2020 کرده که شامل سرمایه شرکت، حق ثبت اختراع و ارزش افزوده در صنایع پیشرفته است و نتیجه گرفته که چین پیشرفت قابل توجهی در تقریبا تمامی شاخص‌ها داشته است.

چین اخیرا ظرفیت عظیم خود برای رهبری جهان در عرصه‌های کلیدی مانند سوپرکامپیوترها، اکتشاف فضایی، هوش مصنوعی، محاسبات کوانتوم و قطارهای فوق سریع را به اثبات رسانده است.

چین در سال 2022 بعد از کانادا و آمریکا به سومین کشور جهان تبدیل شد که توانست کامپیوترهای کوانتوم کامل را بسازد.

علاوه بر این چین به زودی یک کامپیوتر کوانتوم سریعتر موسوم به «ووکانگ» را راه اندازی خواهد کرد.

در عرصه انرژی پاک، انرژی خورشیدی چین، انرژی باد،‌ خودروهای برقی و دیگر فناوری‌ها در میان کشورهای برتر جهان قرار دارد به گونه‌ای که «فاتح بیرول» مدیر «آژانس بین‌المللی انرژی» آن را «یک ارتقاءدهنده مهم در زمینه فناوری انرژی پاک» توصیف کرده است.

 

چین در خط مقدم جهان قرار دارد

چین در سال‌های اخیر توسعه با محوریت نوآوری را تسریع بخشیده است. نشریه «سانکی شیمبون» نوشت چین در حال تسریع بخشیدن به روند استقلال «فناوری اصلی» در صنعت خود است. چین می‌خواهد به هدف استقلال فناوری برسد تا صنایعی چون نیمه‌رساناها را تامین کند و در نهایت تحت تاثیر نوسانات ژئوپلتیکی قرار نگیرد.

رهبران چین بر بهبود یک سیستم ملی جدید برای پیشبرد فناوری‌های اصلی و کلیدی تاکید کرده و بر استفاده از ویژگی‌های سیستم چینی برای تمرکز نیروها به منظور انجام کارهای بزرگ تصریح نموده‌اند.

بر اساس داده‌های سازمان ملل، نسبت سرمایه گذاری کلی چین در حوزه تحقیق و توسعه به تولید ناخالص داخلی از 0.89 درصد در سال 2000 به 2.4 درصد در سال 2020 افزایش یافته و جایگاه جهانی آن از سی ام به سیزدهم رسیده است.

میانگین نرخ رشد سالانه چین 14 درصد یعنی دو برابر کره جنوبی و چهار برابر ایالات متحده است. بودجه کلی تحقیق و توسعه چین در سال 2021 بیش از 14 درصد در مقایسه با سال قبل آن افزایش یافت و به 2.8 تریلیون یوان رسید.

 

روند پیشرفت فناوری توقف ناپذیر است

خبرگزاری «رویترز» گزارش داد چین به منظور حمایت از تعداد روز افزون ماهواره‌های آن و اهداف فضایی خود، شبکه‌ای از  ایستگاه‌های زمینی در سراسر جهان ایجاد کرده است.

براساس اعلام وب سایت سنگاپوری «لیان‌هه جائوبائو» چین در نظر دارد یک ایستگاه زمینی ماهواره‌ای به منظور پشتیبانی از شبکه ماهواره‌ای رصد اقیانوس در قطب جنوب بسازد، اقدامی در جهت تحقق هدف توسعه اقتصادی دریا و تسریع ساخت یک قدرت دریایی است.

به گزارش وب سایت روزنامه «نیویورک تایمز»، پنتاگون پیش بینی کرده چین در حوزه توانمندی‌های فضایی در سال 2045 از آمریکا پیشی می‌گیرد.

بر اساس اعلام وب سایت فضایی ایالات متحده، 2023 یک سال پرمشغله برای چین خواهد بود.

خبرگزاری «اسپوتنیک» روسیه با اشاره به گزارش «انرژی‌های تجدید پذیر 2022» که «آژانس بین‌المللی انرژی» آن را در دسامبر 2022 منتشر کرد، پیش بینی می‌شود از سال 2022 تا 2027،‌ چین معادل حدود نیمی از ظرفیت انرژی تجدیدپذیر جهان را در اختیار خواهد داشت.

حتی در زمینه نیمه‌رساناها که «گروگان» ایالات متحده است، کارشناسان عموما بر این باورند که چین شمار زیادی دانشمند برجسته و نخبه علم و فناوری در این حوزه دارد.

تدابیر محدودکننده آمریکا ممکن است موقتا رقابت پذیری چین را تضعیف کند اما قادر نخواهد بود توسعه چین را متوقف سازد.

روزنامه «فایننشال تایمز» انگلیس نوشت، «هیرواکی کیتانو» مدیر ارشد فناوریِ شرکت ژاپنی «سونی» می‌گوید پیش بینی می‌کند تحریم‌های به رهبری آمریکا به شکلی موقت بر توانایی چین برای خرید نیمه‌رساناها تاثیر بگذارد اما حضور جهانی چین در حوزه هوش مصنوعی امری کاملا بالقوه است و به رشد خود ادامه خواهد داد.

 

تبلیغات

کد اعلام وصول پایگاه خبری اقتصاد رسا

 کلیه حقوق اقتصادرسا محفوظ می باشد

پیاده سازی و طراحی توسط گروه نرم افزاری دیما

Back to Top