۲۹ سال پیش در چنین روزی اولین سیمکارت در ایران توسط همراه اول عرضه شد.

به گزارش  اقتصادرسا به نقل از اداره كل ارتباطات شركت ارتباطات سیار ایران، امروز پنجشنبه 19 مرداد 1402 «ارتباطات سیار» کشور 29 ساله شد و بزرگترین اپراتور تلفن همراه ایران که 19 مرداد 1373 با واگذاری چهار سیمکارت به کارکنان نهاد ریاست جمهوری، رسما عرضه سیمکارت را آغاز کرد، اکنون بیش از 100 میلیون مشترک دارد.

 

بهره برداری از نخستین فاز شبکه تلفن همراه کشور در مرداد سال 1373 در شهر تهران با 24 ایستگاه رادیویی و با ظرفیت 9200 شماره آغاز شد.

 

به دنبال استقبال مردم، شرکت مخابرات ایران درصدد گسترش پوشش آن از تهران به کل کشور بر آمد و در ادامه این برنامه، هیات وزیران بنا به پیشنهاد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، اساسنامه شرکت ارتباطات سیار را با سرمایه 2000 میلیارد ریال تصویب کرد و تمامی وظایف امور ارتباطات سیار شرکت مخابرات ایران به شرکت ارتباطات سیارایران واگذار شد.

 

در حال حاضر که ضریب نفوذ تلفن همراه به 173 درصد رسیده است، شرکت ارتباطات سیار ایران (همراه اول) به زعم سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و گزارش شاخص های آماری بخش ICT در سال 1402، با در اختیار داشتن بیش از 53 درصد «سهم بازار» رقابتی ارتباطات سیار، به عنوان «اپراتور غالب» کشور شناخته می شود.

 

با گذشت 29 سال از برقراری اولین تماس موبایلی در کشور، حجم کل مکالمات شبکه سیار در بازه زمانی فصل بهار 1402 به حدود 82 میلیارد رسیده و تعداد کل پیامک ها از 116 میلیارد گذشته است که سهم بازار همراه اول از مکالمه 67 درصد و از پیامک 82 درصد است.

 

ثبت این رکوردها در شبکه ارتباطی کشور برگرفته از توسعه زیرساخت ها در اقصی نقاط کشور بوده به گونه ای که در حال حاضر حدود 45 هزار روستای کشور تحت پوشش شبکه ارتباطی همراه اول است.

 

این در حالی است که فرکانس شبکه اپراتور اول تلفن همراه کشور راه های مواصلاتی شهری و استانی را هم در برگرفته و مردم در حدود 83 هزار کیلومتر از جاده های کشور بدون هیچ نگرانی امکان برقراری ارتباط با تلفن همراه را دارند.

 

نخستین و بزرگترین اپراتور تلفن همراه کشور با توسعه نسل های نوین ارتباطی و بسط دامنه سرویس دهی نسل های 3G و 4G به شهرها و روستاهای کشور و در مجموع با احتساب خدمات نسل پایه توانسته به پوشش جمعیتی 97 درصدی دست یابد.

 

همچنین همراه اول با در اختیار داشتن بیش از نیمی از سایت های فیزیکی فعال شبکه 4G توانسته حدود 57 میلیون مشترک پهن باند سیار را در شبکه خود میزبانی کند که این تعداد مشترک، نشان از سهم بازار حدود 54 درصدی همراه اول از حوزه مشترکان پهن باند سیار دارد.

 

همراه اول براساس آخرین گزارش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مربوط به سه ماهه نخست سال 1402، بالاترین «میزان برقراری موفقیت آمیز سرویس داده 3G و 4G» را در رقابت با سایر اپراتورهای تلفن همراه و با نرخ بیش از 99.5 درصد دارد.

 

همچنین اپراتور اول تلفن همراه کشور به عنوان رکورددار سرعت اینترنت 5G در ایران، در حال حاضر با 267 اپراتور خارجی در 112 کشور قرارداد رومینگ بین الملل دارد و مشترکان همراه اول می توانند در سفر به مقاصد این کشورها، بدون نگرانی از چگونگی برقراری ارتباطات تلفنی از سرویس رومینگ بین الملل سیمکارت همراه اول خود استفاده کنند.

 

شرکت ارتباطات سیار ایران به عنوان نخستین و بزرگترین اپراتور تلفن همراه کشور، زمانیکه عرضه سیمکارت را در کشور آغاز کرد ایران در منطقه پیشتاز بود و در جهان نیز تلفن همراه تکنولوژی نوینی محسوب می شد.

 

با توجه به نیاز و تقاضای مردم به این فناوری، فعالیت هایی متناسب با جهت گیری جهانی برای توسعه شبکه تلفن همراه، در شرکت ارتباطات سیار ایران صورت گرفت و در پایان سال 1382، این شبکه دارای 3 میلیون و 450 هزار مشترک بود.

 

حال در سالروز عرضه نخستین سیمکارت در ایران و به پاس همراهی 29 ساله با همراه اول، این اپراتور یک مسابقه در شبکه های اجتماعی با جایزه یک خط دائمی جذاب به شماره ***09120029 تدارک دیده است که مشترکان این اپراتور برای کسب اطلاعات بیشتر می توانند به وب سایت یا شبکه های اجتماعی همراه اول مراجعه کنند.

 

پروژه‌های عمرانی و آبرسانی به دو روستای در شهرستان میانه آذربایجان شرقی با حمایت همراه اول به بهره‌برداری رسید.



به گزارش اقتصادرسا به نقل از اداره کل ارتباطات شرکت ارتباطات سیار ایران، آیین افتتاح پروژه های عمرانی و محرومیت زدایی دهستان کاغذکنان شهرستان میانه روز سه شنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ با حضور الیاس گل محمدزاده جانشین فرمانده سپاه عاشورا آذربایجان شرقی، سیدمهدی حسینی مسئول قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه عاشورا آذربایجان شرقی، تیزمغز معاون شرکت آب و فاضلاب این استان، معاون سیاسی و امنیتی فرمانداری ويژه این شهرستان، فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه میانه، بخشدار منطقه و جمعی دیگر از مدیران استانی برگزار شد.

 

در این مراسم دو طرح عمرانی آبرسانی به روستاهای «قاراب علیا» و «بهمن آباد» که به واسطه تأمین و بارگذاری مخازن آب با حمایت همراه اول انجام شده بود به بهره برداری رسید.

 

این پروژه با هدف کمک رسانی به مردم و محرومیت زدایی، علاوه بر حمایت اپراتور اول تلفن همراه با همراهی جمعی از خیران به سرانجام رسید و مخازن ۴۰ و ۵۰ مترمکعبی در روستاهای بهمن آباد و قاراب علیا بارگذاری شد.

 

حسینی، مسوول قرارگاه پیشرفت سپاه عاشورا استان آذربایجان شرقی در این مراسم با بیان اینکه این پروژه ها با همکاری شرکت ارتباطات سیار ایران، مشارکت اهالی و قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه به سرانجام رسیده است، اظهار کرد: مردم، ولی نعمت ما هستند و آنچه در توان است باید برای مردم هزینه شود.

 

وی افزود: آب شرب نزد ما به عنوان ودیعه ای است که باید به نسل های آینده نیز انتقال داده شود.


پیش از این نیز اقدامات مشابهی با رویکردهای مختلف نظیر «تأمین هزینه خرید تجهیزات آب شیرین کن جهت برطرف کردن مشکل تأمین آب شرب در شهرستان آبادان» و «بهره برداری از پروژه آبرسانی روستای جلیعه باوی اهواز» انجام داده است.

رسیدن به توسعه اقتصادی مستلزم به کارگیری تمامی نیروهای جامعه است و یکی از این نیروها، توانایی بهره مندی از ارتباطات است که به عنوان یکی از مهمترین مقوله‌های توسعه مطرح است و در واقع روابط عمومی سومین ابزار ارتباطات یکپارچه بازاریابی است که توسط آن تصویر ذهنی بلند مدتی برای شرکت خلق می‌گردد.


 

به گزارش اقتصادرسا ؛‌علی شریفی؛ سردبیر پایگاه خبری افق تهران نوشت ؛ در دنیای یکپارچه امروز، روابط عمومی به عنوان اصل اساسی برای رقابت در جامعه جهانی پذیرفته شده و روابط عمومی‌ها برای بهبود وجهه و شهرت کسب‌و‌کارها از رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند در واقع یکی از عوامل مهمی که در پیشبرد اهداف و سرنوشت سازمان‌ها اهمیت دارد، کیفیت رابطه آن سازمان با جامعه‌ است و ارتباط با جامعه و مخاطبان با کمک روابط عمومی مثبت باعث می‌شود تا سازمان در دستیابی به اهداف خود موفق‌تـر باشد زیرا سازمان را مرزهایش تعریف نمی‌کند، بلکه سازمان توسط شبکه ذینفعان و مخاطبانش تعریف می‌شود، به همین دلیل و باتوجه به نقش تاثیرگذار فعالیت‌های روابط عمومی، بسیاری از مدیران تصمیم گرفتند تا با راه‌اندازی این بخش ارتباط مفید تری را با افراد خارج سازمان برقرار کنند.

نقش روابط عمومی در بازاریابی، ترمیم تصویر ذهنی شرکت است. چنانچه تصویر ذهنی شرکت که با فعالیت‌های تبلیغاتی و ترفیع فروش خلق شده است، به هر دلیلی خدشه‌دار شود، راه اصلی اصلاح آن به کارگیری روابط عمومی می‌باشد. وظیفه‌ی حساس دیگری که برای روابط عمومی‌ها مطرح است، ساختن چهره ای مناسب از سازمان در میان مردم و مخاطبان اصلی سازمان یا شرکت و نیز مطرح کردن نام (Brand) است که تنها یک روابط عمومی حرفه ای و آگاه از عهده آن بر می‌­آید بنابراین روابط عمومی‌ها، باید برنامه‌ای جامع برای ارتباط با کلیه ذی‌نفعان (مشتریان، سهامداران، تامین کنندگان، کارکنان، جامعه) تدوین کنند و دائما با ذی‌نفعان در ارتباط باشد تا علیه برند شایعه ایجاد نشود .در این مبحث روابط عمومی مترادف است با حفظ و توسعه خوشنامی و برآیندی از آنچه شما می­گویید، عمل می‌کنید و دیگران درباره شما می­‌گویند.

فعالیت‌­های روابط عمومی یک سازمان، می‌بایست در راستای تحقق اقتدار آن سازمان انجام پذیرد. این دستورالعملی است که روابط عمومی‌ها باید در راستای خوشنامی سازمان­‌های خود ترغیب کنند زیرا مردم بر اساس عملکردهای سازمان درباره آن قضاوت می‌کنند و روابط عمومی‌ها باید روی مقوله آموزش نیروهای انسانی نیز سرمایه‌گذاری کنند چرا که آموزش به یادگیری می‌انجامد و یادگیری به تغییر رفتار، به این ترتیب آموزش ابزار هست و یادگیری هدف.

روابط عمومی، سازماندهی روابط یک شرکت یا سازمان با مردم است و این بدان معناست که توسعه شهرت یک شرکت و در نتیجه افزایش میزان درآمد به توسعه روابط مثبت با مردم (جامعه هدف) وابسته است. به بیان ساده تر، بخش بزرگی از سرمایه گذاری در یک شرکت به اعتبار آن در جامعه هدف بستگی دارد و همین نکته مهم ترین دارایی بلند مدت یک شرکت محسوب می‌شود .و گسترش روابط عمومی، راه ­حلی جهت جلب اعتماد و حمایت مردم و در نتیجه فروش و درآمد بالا است، که خود به افزایش نرخ سهام شرکت­ها و در نتیجه جذب سرمایه‌گذار خارجی منتهی می‌گردد. حمایت مصرف کننده داخلی و جذب سرمایه‌گذار خارجی در دنیایی که با رکود اقتصادی مواجه است، خود نشان از حرکت یک کشور به سمت مسیر توسعه و خودکفایی اقتصادی دارد.

شرکت­ها می‌توانند از طریق استفاده از صداقت و انصاف، تاکید برکیفیت خدمات، اشتراک‌گذاری اطلاعات شفاف، ارتباط فعال با مردم و پاسخگو بودن به آنان و ایجاد فضاهایی برای گفتگو با آنان در خصوص خواسته‌های خود از شرکت مورد نظر به بازیابی اعتماد در جامعه بپردازند زیرا سنگ بنای یک رابطه خوب اعتماد است و اعتماد تنها برپایه یک ارتباط آزاد و صادقانه تحقق می‌یابد..

در هر تجارتی، مشتریان حرف اول را می‌زنند و این مشتریان هستند که با تقاضاهای خود و تغییر سلیقه‌هایی که به دلایل مختلف اتفاق می‌افتد رفتار تولیدکنندگان و صاحبان برندها را نسبت به تولید محصولات جدید هدایت می‌کنند، بنابراین عملکرد روابط عمومی‌ها در حوزه شناسایی محصولات و بازاریابی متفاوت است و از طرفی نمادهای توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی یک جامعه در گرو سازوکارهایی همچون توزیع عادلانه اطلاعات، روشن گری افکار عمومی، مردم داری و احترام به حقوق انسان‌­ها به منظور افزایش سطح مشارکت است که ماموریت انجام آن به عهده مدیریت روابط عمومی سازمان‌ها است.

بر این اساس، فعالان حوزه ارتباطات و روابط عمومی با تبیین جایگاه علمی و عملیاتی خویش می‌توانند نقش موثری در توسعه اقتصادی شرکت و در نگاه بسیط­‌تر توسعه اقتصادی کشور داشته باشند.

انتهای پیام/

 

کارگاه تخصصی توسعه رهبری با هوش مصنوعی، با رویکرد رهبری سازمانی از دریچه هوش مصنوعی، توسط آکادمی ایرانسل برگزار می‌شود.



به گزارش اقتصادرسا به نقل از روابط عمومی ایرانسل، اولین و بزرگترین اپراتور دیجیتال ایران با هدف استراتژیک گذار از اپراتور ارتباطی (Telco) به شرکت فناوری (Techco)، اقدام به برگزاری کارگاهی یک روزه با ارائه پروفسور جولیو توسکانی (متخصص هوش مصنوعی و رهبری استراتژیک) و با حضور تیم رهبری ایرانسل و تیم‌های رهبری سازمان‌های بزرگ دیگر کرده است.

در این کارگاه یک روزه که ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ در محل آکادمی ایرانسل واقع در ایستگاه نوآوری شریف برگزار می‌شود، رهبران حاضر از ایرانسل به عنوان شرکت پیشرو در تحقق تحول دیجیتال و رهبران سایر سازمان‌ها، در کنار پروفسور جولیو توسکانی، شناسایی و پیاده‌سازی فرآیندهای حیاتی مورد نیاز برای استفاده موفقیت آمیز از هوش مصنوعی در تیم‌ها، توسعه تفکر استراتژیک، درک دامنه کار با هوش مصنوعی در زمینه تخصصی خود (فراتر از یادگیری ساده ابزارها در جهت تدوین یک برنامه عملیاتی) را تجربه می‌کنند.

پروفسور جولیا توسکانی دارای مدرک دکترای مدیریت از دانشگاه استکهلم سوئد، مدرس دانشگاه MIT آمریکا، مدرس دانشگاه ESADE در بارسلونا، متخصص هوش مصنوعی و رهبری استراتژیک و مدرس مدرسه کسب و کار Pascifico در دبی است و به شرکت‌ها و سازمان‌ها برای تحقق اهداف مبتنی بر هوش مصنوعی مشاوره می‌دهد.

کارگاه توسعه رهبری با هوش مصنوعی برای رهبران در هر سطح و عملکردی، در همه بخش‌ها و صنایع طراحی شده است و برای عضویت در این کارگاه نیازی به تجربه قبلی با ابزارهای هوش مصنوعی نیست.

سرفصل‌های این کارگاه نیز شامل نوآوری، پیشرو بودن در عصر دیجیتال، توسعه یک استراتژی هوش مصنوعی، تحول از Telco به Techco و تحول دیجیتال در ارتباطات است.

آکادمی ایرانسل از کلیه صاحبان کسب‌وکار و مدیران تأثیرگذار شرکت‌ها و سازمان‌ها دعوت می‌کند تا در این کارگاه تخصصی با هدف توانمندسازی و شبکه‌سازی، از اینجا ثبت نام کنند.

مجموعه ایرانسل لبز، از سال ۱۳۹۸، با هدف تعمیق ارتباط ایرانسل، اولین و بزرگترین اپراتور دیجیتال ایران، با جامعه دانشگاهی و کمک به مراکز علمی، استارتاپ‌ها و شرکت‌های فناور و با مأموریت انجام فعالیت‌های تحقیق و توسعه، نوآوری و تجاری‌سازی در زمینه شبکه ارتباطات و فناوری اطلاعات و کسب‌وکارهای پیرامونی با کمک مراکز علمی و پژوهشی داخل و خارج از کشور، اعم از دانشگاه‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان، استارتاپ‌ها و شرکت‌های فناور، با هدف تأمین نیازمندی‌های بازار ICT تأسیس شده است.

چشم‌انداز این مجموعه، پیشگام بودن در توسعه منابع انسانی و زیرساخت‌های تحقیقاتی اقتصاد دانش‌بنیان در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات و دستیابی به جایگاه برترین شرکت ملی در زمینه خلق محصولات و خدمات این حوزه است و «بخش تحقیق و توسعه»، «مرکز نوآوری ایرانسل» و «آکادمی ایرانسل»، از جمله بخش‌های اصلی آن هستند. ایرانسل، نخستین ارائه‌دهنده 5G و رکورددار سرعت و تعداد سایت‌ نسل پنج در ایران، با راه‌اندازی این مجموعه، در پی حرکت در مسیر گسترش خدمات متنوع و توسعه سبک زندگی دیجیتال و خلق آینده‌ای همگام با تحولات دنیای دیجیتال است تا با بهره‌گیری از فناوری‌های برتر در حوزه‌های مختلف، خلق ارزش کند.

در چهل‌ونهمین سالروز تأسیس سازمان انتقال خون ایران، تندیس سفیر اهدای خون به مهدی اخوان بهابادی، مدیرعامل همراه اول اعطاء شد.



به گزارش اقتصادرسا به نقل از اداره كل ارتباطات شركت ارتباطات سيار ايران، مراسم چهل و نهمین سالروز تاسیس سازمان انتقال خون ایران و گرامیداشت «روز ملی اهدای خون» امروز دوشنبه 9 مرداد 1402 با حضور «محمد مخبر» معاون اول رییس جمهور، «بهرام عین اللهی» وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی، «مصطفی جمالی» مدیرعامل سازمان انتقال خون و همچنین جمعی از خیرین، اهداکنندگان خون و کارکنان این سازمان در مرکز همایش های بین المللی موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.

 

مخبر، معاون اول رییس جمهور در این مراسم با تاکید بر اینکه اهدای خون در بین ایرانیان ریشه در فرهنگ عاشورایی دارد، اظهار کرد: تلاش های اهداکنندگان و کارکنان سازمان انتقال خون در دوران جنگ تحمیلی و دیگر مقاطع کمتر دیده شده است و امروز این سازمان به نقطه ای رسیده که با پیشرفته ترین کشورهای دنیا برابری می کند.

 

جمالی مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران نیز طی سخنانی ابراز کرد: سازمان بهداشت جهانی بر اساس عملکردها و ارزیابی ها، انتقال خون ایران را در حد استانداردهای کشورهای اروپایی و آمریکا معرفی کرده است.

 

گفتنی است در حاشیه این مراسم که به مناسبت گرامیداشت روز ملی اهدای خون برگزار شد، مرکز خونگیری بوکان در استان آذربایجان غربی و بافق در استان یزد با دستور معاون اول رئیس جمهور و به صورت ویدیو کنفرانسی به بهره برداری رسیدند.

 

در ادامه «تندیس سفیر اهدای خون و حامی سازمان انتقال خون» نیز به پاس همکاری و همراهی برای ترویج فرهنگ اهدای خون به «مهدی اخوان بهابادی» مدیرعامل همراه اول اهداء شد.

روتیتر: توسط مرکز آمار و رصد شهری فراهم شد:

امکان دسترسی به ۵۰ عنوان کتاب تخصصی منتشرشده از سوی سازمان فاوای شهرداری تهران در سایت این سازمان فراهم شد.

به گزارش اقتصادرسا به نقل از روابط عمومی سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران، از سال ۱۳۷۹ سازمان فاوای شهرداری تهران، مجوز انتشار کتاب را در موضوعات فناوری اطلاعات، مدیریت شهری، آمار و اطلاعات مکانی در اختیار دارد و تاکنون ۱۶۰ عنوان کتاب از این طریق منتشر شده است.

از مجموع کتا‌ب‌های انتشار یافته، ۳۳ عنوان کتاب به‌طور کامل بارگذاری و امکان دسترسی رایگان در سایت سازمان فاوا به نشانی tmicto.tehran.ir ایجاد شده است. برای دانلود و مطالعه‌ی این کتاب‌ها می‌توان به زیرشاخه‌ی کتاب‌ها در بخش انتشارات این سایت مراجعه کرد.
همچنین فهرست و فصل اول یا معرفی ۱۷ عنوان کتاب که جزو منابع دانشگاهی هستند نیز بر روی سایت سازمان فاوای شهرداری تهران قرار گرفته است و در صورت علاقه‌مندی به‌ موضوعات این کتاب‌ها، افراد می‌توانند برای تهیه کتاب با شماره‌ی 84169187 _ 021 تماس بگیرند.

گفتنی است انتشارات سازمان فاوای شهرداری تهران در زیرمجموعه‌ی مرکز آمار و رصد شهری این سازمان به فعالیت می‌پردازد.

 

روتیتر: با حکمی از سوی شهردار تهران؛

علیرضا زاکانی شهردار تهران، طی حکمی سعید جهانی را به‌عنوان مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران، منصوب کرد.

به گزارش  اقتصادرسا به نقل از روابط عمومی سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران در متن این حکم آمده است:

«بسمه تعالی
نظر به شایستگی، تجارب و سوابق ارزنده‌ی جناب‌عالی، به‌موجب این حكم به‌‌سمت «مدیرعامل و عضو هیئت مدیره‌ی سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات» منصوب می‌شوید.
امید است بر اساس اسناد بالادستی و برنامه‌های مصوب شهرداری تهران در راستای ارتقای سطح كیفی سازمان و تسریع در انجام خدمت‌رسانی، ضمن هماهنگی با سایر اعضای هیئت‌مدیره نسبت به برنامه‌ریزی برای اطمینان از حسن اجرای امور، حفظ منافع، سرمایه، اموال سازمان و رفع موانع، همه‌ی توان و تجربه خویش را جهت تحقق چشم‌انداز «تهران؛ كلان‌شهر الگوی جهان اسلام» به‌كار گیرید.
رجاء واثق دارم شاهد استمرار مسئولیت جناب‌عالی در سایه تحقق سیاست‌ها و برنامه‌های ابلاغی باشم، توفیقات روز افزون شما را در ایفای مسئولیت محوله از خداوند منان مسألت دارم.»
گفتنی است سعید جهانی از اسفند سال گذشته، سرپرستی سازمان فاوای شهرداری تهران را بر عهده داشت.

 

هفتمین دوره کارآموزی همراه اول با هدف توسعه توانمندی‌های جوانان نخبه آغاز به کار کرد.



به گزارش اقتصادرسا به نقل از اداره کل ارتباطات شرکت ارتباطات سیار ایران، آیین افتتاحیه «هفتمین دوره کارآموزی همراه اول» صبح امروز یکشنبه یکم مرداد 1402 با حضور علی اکبر حکمتی کیا مدیر آکادمی همراه، جعفر بلوک آذری معاون توسعه سازمان و سرمایه انسانی همراه اول و منتخبان دوره هفتم کارآموزی در ساختمان ستاره ونک تهران برگزار شد.  

*ارسال بیش از 11 هزار درخواست برای کارآموزی در همراه اول
در این مراسم علی اکبر حکمتی کیا، مدیر آکادمی همراه اول ضمن اشاره به جایگاه همراه اول به عنوان بزرگترین اپراتور منطقه غرب آسیا، به بیان فرآیند جذب کارآموز و جدیدترین تغییراتی که در این دوره از کارآموزی رخ داده است، پرداخت و اظهار کرد: در این دوره با توجه به بازخوردها و تجربیاتی که از دوره‌ های گذشته به دست آوردیم، تلاش کردیم فرآیند کارآموزی را به شکل بهتری اصلاح کنیم تا میزان رضایت و روند رسیدگی به وضعیت کارآموزان به مراتب تسهیل شود.

 

وی تصریح کرد: در این دوره 124 موقعیت کارآموزی ارائه شد و در مجموع بیش از 11 هزار درخواست به ثبت رسید که در مقایسه با دوره های قبلی یک رکورد محسوب می شود. در این دوره پس از انجام 516 مصاحبه تخصصی، در نهایت 92 کارآموز منتخب از امروز دوره کارآموزی خود را در خانواده همراه اول آغاز می کنند.

 

در ادامه مراسم جعفر بلوک آذری، معاون توسعه سازمان و سرمایه انسانی همراه اول نیز ضمن اشاره به ماموریت، چشم انداز و ارزش های اصلی اپراتور اول تلفن همراه کشور به بیان توضیحاتی درباره تعداد پرسنل و گردش مالی بزرگترین شرکت ICT کشور پرداخت.

 

وی همچنین در این ارائه، مروری بر ساختار سازمانی، شرکت های تابعه و پروژه های همراه اول داشت.

 

در انتهای مراسم نیز کارآموزان به تسهیلگران خود برای شروع دوره کارآموزی در جمع خانواده همراه اول معرفی شدند.

روتیتر: در پژوهشکده امنیت ارتباطات و فناوری اطلاعات؛

سمینار نیم‌روزه «راهکارهای توسعه بازار افتای ایران» با حضور مدعوینی از بخش‌های‌حاکمیتی و دولتی و بخش خصوصی در پژوهشکده امنیت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد.


 
به گزارش اقتصادرسا ؛کانون افتا روز دوشنبه ۲۶ تیرماه ۱۴۰۲، سمینار «راهکارهای توسعه بازار افتای ایران» را با همکاری پژوهشکده امنیت ارتباطات و فناوری اطلاعات و به میزبانی پژوهشگاه ارتباطات برگزار شد. در ابتدای مراسم دکتر رضا کلانتری، رئیس پژوهشکده امنیت، در سخنانی کوتاه به حاضران در سمینار خوشامد گفت.
 
نیروی انسانی سرمایه است
در این سمینار دکتر محمدحسام تدین، معاون پژوهشکده امنیت ارتباطات و فناوری اطلاعات از ظرفیت‌سازی و تقویت نیروی انسانی در حوزه امنیت فناوری اطلاعات کشور گفت و با ارائه‌ای درباره یک بررسی میدانی به ارائه آماری از افزایش میزان تهدیدات سایبری در سطوح مختلف کاربران در ایران و جهان اشاره کرد و اظهار کرد که با وجود این حجم از خطرات سایبری، افراد و سازمان‌ها در کشور به اندازه کافی متوجه خطرات سایبری نیستند و آموزش برای آمادگی در برابر آن از اولویت برخوردار نیست.

وی به ضرورت آموزش نیروی انسانی مناسب و متناسب با تهدیدهای مختلف در این زمینه تاکید کرد و گفت: نیروی انسانی، سرمایه است .متاسفانه سازمان‌های ما درک درستی از نیروی انسانی مورد نیاز خود در حوزه امنیت سایبری ندارند.

دکتر تدین در جمع‌بندی سخنان خود گفت: ما باید در زمینه امنیت سایبری کاری را شروع کنیم و در این راه به همراهی متولیان و مسئولان نیاز داریم. ما به راه‌اندازی رشته‌های متعدد دانشگاهی نیازمندیم تا نیروی‌های مختصص در تمامی ابعاد تهدیدات سایبری تربیت کنیم. ما باید برای موج مهاجرت نیروی متخصص که البته دلایلش را می‌دانیم، پاسخی پیدا کنیم. همچنین لازم است که برای آموزش امنیت سایبری همه اقشار و افراد جامعه از مهدکودک تا مرحله سالمندی فکر کنیم و برای آن برنامه داشته‌باشیم کاری که در کشورهای پیشرفته در قالب برنامه‌های متعدد انجام می‌شود.

نیاز به یک برنامه قابل اجرا داریم
سپس دکتر ابوالفضل روحانی، رئیس کانون افتا به بررسی احکام برنامه هفتم توسعه با رویکرد توسعه بازار افتا پرداخت و نقاط قوت و ضعف آن را برشمرد و به مقایسه کلی این برنامه با برنامه‌های پنجم و ششم پرداخت. وی گفت: قوانین ما باید بتوانند به تحقق چشم‌اندازها ‌ و برنامه‌های توسعه ما به خوبی کمک کنند. متاسفانه در خوش‌بینانه‌ترین حالت، اهداف در برنامه‌پنجم و ششم توسعه حدود 30 درصد محقق شده‌اند و برای اینکه در برنامه هفتم هم گرفتار همین موضوع نشویم لازم است که بررسی دقیقی روی این موضوع داشته‌باشیم و دلایل آن را برسی کنیم و در برنامه هفتم به کارببندیم.

روحانی تدوین سند راهبردی امنیت را از نکات مثبت برنامه هفتم برشمرد و افزود: این موضوع حتما نیاز به مشارکت بخش خصوصی و استفاده از ظرفیت‌های آن دارد.  در برنامه‌های پنجم و ششم هم مانند برنامه هفتم به موضوع مشارکت با بخش خصوصی و تعاونی و نهادهای عمومی و استفاده از ظرفیت سرمایه‌گذاری این حوزه‌ها برای تحقق کارآفرینی پرداخته شده اما متاسفانه در عمل اتفاقی نیفتاده‌است.
وی ادامه داد: یکی از نکات خوب برنامه توسعه هفتم، تدوین سند توسعه اقتصاد دیجیتال کشور است که بسیار مهم است با توجه به استقبال نسل جوان به این قبیل کارها و مشاغل روی آن کار کنیم.

روحانی گفت: باید برنامه‌ای بنویسیم که نه بر اساس آمال و آرزوهایمان بلکه عملی و اجرایی باشد. پرهیز از کلی‌گویی و مسئله‌محور بودن برنامه‌ها و تعیین اولویت‌ها در برنامه بسیار مهم هستند. همچنین باید در موارد و احکامی که در برنامه تدوین شده‌است موضوع حریم خصوصی افراد مورد توجه قرار گرفته و در مورد آن فکر شود.

شناخت دقیق اکوسیستم سایبری ضروری است
پس از آن دکتر علیرضا صالحی، نایب‌رئیس کانون افتا در مورد دستاوردهای اجرای طرح شناخت زیست‌بوم صنعت افتا و نقش کلیدی بخش خصوصی سخن گفت. وی گفت: اکوسیستم سایبری مجموعه‌ای متنوع و متکثر از بازیگرانی نظیر سازمان‌های دولتی و نهادهای عمومی، شرکت‌های خصوصی، سمن‌ها، افراد حقیقی، نهادهای حاکمیتی و رویه‌ها و تجهیزات است که با اهداف گوناگون و چندگانه ولی مشترک در حوزه امنیت سایبری با یکدیگر در تعامل هستند. یکی از بخش‌های مهم در اکوسیستم سایبری، ذی‌نفعان هستند.

وی ادامه داد: تحلیل ذی‌نفعان یکی از بخش‌های مهم و اساسی تعریف اکوسیستم سایبری است و هرچه بهتر و دقیق‌تر آن‌ها را شناسایی کنیم، بهتر می‌توانیم به تعریف دینامیک ارتباطات بین آن‌ها بپردازیم. هماهنگی میان این ذی‌نفعان، موضوع بسیار مهمی است.

صالحی در بخش پایانی صحبت‌هایش گفت: هرچند در کشور ما تعدد مسئولیت و سازمان‌های مسئول در حوزه افتا یکی از نگرانی‌ها و گلایه‌های رایج است با این همه تعداد زیادی نهاد مسئول نیاز داریم که وجود ندارند؛ نهادهایی که در همه دنیا در اکوسیستم افتایی خود آنها را تعریف کرده‌اند.

تلاش برای تقویت ارتباط میان فعالان سایبری و حاکمیت
در ادامه سمینار در بخش پرسش‌وپاسخ، سخنرانان به سوالات حاضران در سمینار پاسخ دادند. یکی از مواردی که مطرح شد موضوع نقش کانون افتا در مورد نیروهای مختصص و نیز ورود فناوری‌های نوینی مانند هوش مصنوعی به کشور بود. دکتر روحانی در این مورد گفت: وقتی صحبت از فناوری‌های نوین می‌شود این بحث‌ها پیش می‌آید که کدام یک این فناوری‌ها برهم‌زننده هستند و  کدام‌شان حاکمیت‌گریز. در هر حال ما باید بپذیریم که این فناوری آمده و این اتفاق در حال رقم خوردن است و باید آنها را بررسی کنیم تا مسیر استفاده بهینه از آنها را در کشور شناسایی کنیم و نیازی هم نیست برای کار منتظر حاکمیت باشیم، بلکه خودمان در بخش خصوصی می‌توانیم بررسی لازم را انجام داده و به سطوح بالاتر و تصمیم‌گیران منتقل کنیم.

وی افزود: با توجه به موج گسترده مهاجرت باید حاکمیت را به اهمیت برخورداری از این فناوری‌ها حساس کنیم. تربیت نیروی متخصص و به فکر نسل آینده بودن مهم است اما اول باید سعی کنیم همین ظرفیت‌ها و نیروهایی را که داریم حفظ کنیم و برای آنها برنامه داشته‌باشیم. وقتی حتی کشوری مثل سنگاپور هم با مشکل مهاجرت مواجه است باید الگوبردای از کشورهای موفق را داشته باشیم و بعد بر اساس مختصات کشور خودمان پاسخی برای این دغدغه مشابه پیدا کنیم.

دکتر صالحی هم در این مورد گفت: کانون از سال 94 تلاش کرد این دید را ایجاد کند که بازیگران متعددی در زیست‌بوم افتا هستند که باید باهم تعامل کنند و در سال 1400 توانستیم آن را به یک پروژه تبدیل کنیم و از همان زمان تاکنون بر وقوع انقلاب چهارم که ظهور و رشد هوش مصنوعی را هم در برمی‌گیرد مطرح کردیم. در انقلاب صنعتی دوم و یا سوم کشورها این فرصت را داشتند که تکنولوژی را وارد کرده با آن سازگار شده و از آن استفاده کنند اما در انقلاب چهارم اگر از فرصت‌ها استفاده نکنیم شانسی برای جهش نیست و این موضوع در مورد انقلاب چهارم نگران‌کننده‌ ‌است.

وی افزود: ما در کانون تلاش‌مان این است که ارتباط بین اعضای اکوسیستم و اضلاع دانش، صنعت و بخش حاکمیتی را تقویت کنیم هرچند اتصال با بخش حاکمیتی کار آسانی نیست و به یاری همه فعالان این اکوسیستم نیاز داریم.

یکی از حاضران به موضوع تقسیم‌بندی نظام کاری در حوزه امنیت سایبری و نقش کانون افتا در این مورد اشاره کرد که دکتر تدین در این مورد گفت: کاری که ما در کانون در این زمینه می‌توانیم انجام دهیم این است که به وزارت‌خانه و نهادهای ذی‌ربط اطلاع‌رسانی کنیم که در چه حوزه های در دنیا متخصص وجود دارد و ما در آن حوزه کمبود داریم تا بتوانیم در نظام آموزشی کشور برای تربیت متخصصان این زمینه‌ها برنامه‌ریزی کنند و به تاسیس این موارد بپردازند.  
دکتر صالحی هم این موضوع را مطرح کرد که ما به یک نظام مهندسی افتا مشابه نظام پزشکی یا نظام مهندسی معدن و غیره نیاز داریم که در آنها سازوکارها مشخص باشد و مسئولیت تدوین و اجرای احکام این حوزه را برعهده بگیرد و امکان رتبه‌بندی متخصصان در آن فراهم باشد و متاسفانه هنوز کسی حاضر نشده این بار را به دوش بگیرد.
 
دکتر روحانی در پاسخ به یکی از حاضران که به موضوع تکرار حملات سایبری در سازمان‌های و نهادهای مختلف و نبود هیچ‌گونه واکنش تنبیهی در صورت تکرار اتفاق در آن مجموعه‌ها اشاره کرد، گفت: کانون در این مورد ایده اولیه‌ای داشت تا کاری مشابه کشورهای غربی انجام شود. در کشورهای توسعه‌یافته با اعمال یک‌سری اقدامات بازدارنده بسیار قوی و جرایم سنگین دارای ضمانت اجرایی بالا و تشوبق‌های به‌جا و قابل توجه باعث می‌شوند که هر فردی در جامعه به‌خودی خود جلوی تخلفاتش را بگیرد. اگر بتوانیم با کمک حاکمیت سازوکاری شکل بدهیم که از نظر امنیت سایبری امتیازدهی و رتبه‌بندی سازمان‌ها و شرکت‌ها صورت بگیرد همبن موضوع باعث رفتن همه آنها به سمت رشد بیشتر می‌شود.

یکی از حاضران درباره ارائه مفصل و کامل طرح شناخت زیست‌بوم صنعت افتا به‌صورت عمومی پرسید که دکتر صالحی پاسخ داد: تلاش زیادی برای تدوین اکوسیستم سایبری کشور انجام شد و تلاش ما بر این است که با جلب رضایت صاحبان اصلی پروژه بتوانیم این کار خوبی را که در کشور انجام شده به همه ارائه دهیم تا برای شناسایی سایر اکوسیستم‌های موثر کشور هم موثر و مفید واقع شود.  


سرویس ذخیره‌سازی ابری ابرهمراهی تحت مالکیت همراه اول به بهره‌برداری تجاری رسید.


به گزارش اقتصادرسا به نقل از اداره کل ارتباطات شرکت ارتباطات سیار ایران، خدمات ذخیره سازی ابری که به ذخیره کردن و دسترسی داده ها و فایل ها در سرورهای راه دور اشاره دارد، توسط همراه اول با نام تجاری «ابرهمراهی» پیاده سازی شد.

 

ابرهمراهی امکانی را فراهم آورده تا مشترکان همراه اول به جای ذخیره کردن فایل ها به صورت محلی در رایانه یا دستگاه های ذخیره سازی فیزیکی مانند هارد دیسک ها یا درایوهای فلش خود، بتوانند داده های خود را در فضای ابری آپلود، ذخیره سازی، دسته بندی و سازماندهی کرده و با دیگران به اشتراک گذارند. با استفاده از این سرویس کاربران می توانند بدون هیچ محدودیتی و از هر نقطه ای به اطلاعات خود دسترسی داشته باشند.

 

علاقه مندان به استفاده از سرویس ذخیره سازی ابری مخصوصا مشترکانی که فضای کافی برای ذخیره سازی فایل های خود را ندارند یا مشترکان حرفه ای که نیازمند دسترسی به فایل های خود در لحظه هستند، می توانند با نصب اپلیکیشن «ابرهمراهی» یا ایجاد اکانت در سایت آن به آدرس abrehamrahi.ir از این خدمات بهره مند شوند.

 

آپلود، دانلود، جستجو و مشاهده انواع فایل ها، دسته ‌بندی فایل ها، ایجاد لینک برای یک یا تعدادی از فایل ها و به اشتراک گذاری آن، مشاهده حجم فایل های ذخیره شده و زمان باقی مانده از فضای ذخیره سازی و گزارش گیری از فایل های به اشتراک گذاشته شده بخشی از مزایای استفاده از سرویس «ابرهمراهی» است.

 

مقرون به صرفه بودن، دسترسی با هر دستگاه دیجیتال، لیست مخاطبان، امنیت بالا با تکیه بر آخرین نسل از تکنولوژی، سرعت بالا در انتقال فایل های حجیم و پشتیبانی 24 ساعته از جمله دیگر مزایای استفاده از ابرهمراهی است.

 

ایجاد اکانت کاربری، عضویت و استفاده از ابرهمراهی که تحت مالکیت نخستین و بزرگترین اپراتور تلفن همراه کشور است، کاملا رایگان بوده و کاربران به محض ورود، به فضای ذخیره سازی ابری رایگان دسترسی خواهند داشت.

تیم رباتیک و هوش مصنوعی دبیرستان سازمان انرژی اتمی ایران پس از کسب مقام در مسابقات رباتیک ایران و راهیابی به مسابقات جهانی 2023، پس از آنکه در طی جریانات اعتراضات اخیر کشور فرانسه با عدم همکاری سفارت این کشور در ایران مواجه شد و ویزای اعضای این تیم توسط سفارت فرانسه با کارشکنی صادر نگردید، تصمیم گرفت تا با همکاری فدراسیون جهانی رباتیک به صورت آنلاین در مسابقات شرکت نماید.

به گزارش اقتصادرسا ؛تیم رباتیک و هوش مصنوعی دبیرستان سازمان انرژی اتمی ایران پس از کسب مقام در مسابقات رباتیک ایران و راهیابی به مسابقات جهانی 2023، پس از آنکه در طی جریانات اعتراضات اخیر کشور فرانسه با عدم همکاری سفارت این کشور در ایران مواجه شد و ویزای اعضای این تیم توسط سفارت فرانسه با کارشکنی صادر نگردید، تصمیم گرفت تا با همکاری فدراسیون جهانی رباتیک به صورت آنلاین در مسابقات شرکت نماید.
این تیم با همکاری آستان مقدس رضوی با حضور در حرم حضرت علی بن موسی الرضا و با استفاده از امکانات فراهم شده توسط آستان مقدس در این مسابقات شرکت نموده و موفق به کسب مقام سوم لیگ شبیه ساز دوبعدی فوتبال شدند.
لازم به توضیح است مسابقات جهانی رباتیک، همه ساله توسط فدراسیون جهانی رباتیک در یکی از کشورهای دنیا برنامه ریزی و اجرا می گردد که بیست و هفتمین دوره این مسابقات از تاریخ 13 الی 19 تیر ماه 1402 به میزبانی دانشگاه بوردو در شهر بوردو کشور فرانسه برگزار گردید.
در این مسابقات بیش از 3 هزار نفر نیروی متخصص هوش مصنوعی، رباتیک و الکترونیک در قالب 450 تیم از 45 کشور دنیا با نمایش آخرین دستاوردهای خود با یکدیگر به رقابت پرداختند. همچنین لازم به توضیح است 12 هزار نفر از این رقابت ها بازدید نمودند.

تبلیغات

کد اعلام وصول پایگاه خبری اقتصاد رسا

 کلیه حقوق اقتصادرسا محفوظ می باشد

پیاده سازی و طراحی توسط گروه نرم افزاری دیما

Back to Top