نشست مدیرعامل گروه مپنا با رسانه‌های خبری، صبح روز سه‌شنبه دوم شهریور در سالن خواجه نصیر ساختمان میرداماد برگزار شد.

به گزارش اقتصادرسا ؛در این نشست که به مناسبت ارسال توربین پیشرفته کلاس F گروه مپنا به نیروگاه سهند تبریز برگزار شد، روند ساخت و تولید توربین 307 مگاواتی پیشرفته مپنا و اهمیت آن برای صنعت برق ایران تشریح شد.
رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل گروه مپنا در ابتدا با تبیین اهمیت انرژی برق برای بشر، آن را ممتازترین نوع انرژی دانست که به دلایلی همچون محدودیت‌های اقتصادی و زیست‌محیطی و محدودیت‌ ذخیره‌سازی ارزش بسیاری دارد و با دیگر شکل‌های انرژی قابل مقایسه نیست.
وی با اشاره به توربین کلاس F که از کارخانه شرکت مهندسی و ساخت توربین مپنا (توگا) به نیروگاه سهند در آذربایجان شرقی ارسال شد، تأکید کرد که با گسترش ارتباط با شبکه برق کشورهای منطقه، امکان استفاده از توربین‌های کلاس بالاتر و انتقال میزان بالاتری از انرژی نیز ممکن است.
مدیرعامل گروه مپنا، قابل اعتماد بودن (reliability) توربین‌ها از نظر قابلیت تأمین قطعات و تجهیزات و تناسب اقلیم را از مهم‌ترین پارامترهای استفاده از انواع توربین‌ها دانست و افزود: توربین‌های مپنا در کلاس‌های مختلف، مناسب تأمین نیازهای برق کشور محسوب می‌شوند.
توربین گاز کلاس F گروه مپنا با نام تجاری MGT-80 به ظرفیت 307 مگاوات، صبح روز سه‌شنبه دوم شهریور  1400 از کارخانه شرکت مهندسی و ساخت توربین مپنا (توگا) به نیروگاه سیکل ترکیبی سهند در بناب تبریز ارسال ‌شد.
نیروگاه کلاس F سهند بناب تبریز شامل یک واحد توربین گازی 307 مگاواتی، یک بویلر بازیافت حرارتی سه فشاره، یک واحد بخار به ظرفیت 141 مگاوات و سیستم خنک‌کن هوایی است.
دو واحد اول این کلاس توربین در نیروگاه سیکل ترکیبی هنگام (بندرعباس) نصب شده‌اند. واحد اول توربین گاز در حال بهره‌برداری و واحد دوم در سرعت 3000 دور در ثانیه، تست شده و در مرحله سنکرون شدن با شبکه برق سراسری است.
واحد سوم توربین کلاس F به نيروگاه سیکل ترکیبی دوکوهه اندیمشک، در کیلومتر 15 جاده سد کرخه در استان خوزستان ارسال و در سایت نصب شده است. واحد چهارم نیز به نيروگاه سیکل ترکیبی سهند (بناب) تخصیص یافته است.
پروژه توربین‌های کلاس F گروه مپنا
انتقال دانش فنی و ساخت واحدهای کلاس اف، در قالب مجموعه قرارداد 5000 مگاوات نیروگاه‎های کلاسF ، بین گروه مپنا و شرکت مادرتخصصی تولید برق حرارتی انجام می‌شود.
در بازه زمانی انتقال دانش فنی واحدهای MGT-80، گروه مپنا به تدریج قطعات داغ و تمام قسمت‌های اصلی توربین کلاس F را می‌سازد.
براساس برنامه، در سال 1400، دو توربین گاز کلاس F دیگر نیز در کارخانه شرکت مهندسی و ساخت توربین مپنا (توگا) تکمیل و آماده حمل می‌شود. دو مجموعه سیستم کنترل بخش گاز نیز در شرکت مهندسی و ساخت برق و کنترل مپنا (مکو) تکمیل و آماده حمل خواهد بود. همزمان، تابلوهای سیستم کنترل بخش گاز نیروگاه سیکل ترکیبی سهند (بناب) در کانتینر کنترل نصب شده است. مراحل ساخت و تکمیل ژنراتور مرتبط با واحدهای کلاس اف نیز در شرکت مهندسی و ساخت ژنراتور مپنا (پارس) در جریان است.
مشکلات و راهکارهای صنعت برق کشور
دکتر علی‌آبادی ادامه به بیان برخی از چالش‌های کنونی صنعت برق کشور و راهکارهای غلبه بر آن پرداخت و با اشاره به مسائلی مانند تأمین سوخت، گفت: ممکن است در زمستان سال 1400 نیز دچار برخی مشکلات توزیع برق باشیم. با وجود سرمایه‌گذاری‌های گسترده در زمینه تولید انرژی و زیرساخت‌ها در کشور، اما همچنان با کمبود مواجه هستیم، زیرا این کالا را در مقیاس خود ارزش‌گذاری نکرده‌ایم و همچنان اسراف می‌کنیم.
وی در زمینه راه‌های بهبود وضعیت حوزه انرژی گفت: لازم است مصرف و شدت انرژی درست برای مردم تبیین شود. اکنون به خوبی روی انرژی ارزشگذاری نشده و به صورت نامساوی تقسیم می‌شود. هر کسی که بیشتر مصرف می‌کند یارانه بیشتری هم می‌گیرد. پیشنهاد من آن است که کارت انرژی به مردم داده شود. در این صورت امکان صادرات برق نیز فراهم خواهد شد.
علی‌آبادی حمایت دولت از فرایند تبدیل نیروگاه‌های حرارتی سیکل ساده به سیکل ترکیبی را از ضرورت‌های حوزه تولید برق دانست که منجر به جذب سرمایه در این حوزه خواهد شد. ضمن آنکه با اجرای طرح تبدیل واحدهای سیکل ساده به سیکل ترکیبی، راندمان این واحدها به میزان چشم‌گیری ارتقاء می‌یابد و باعث مصرف بهینه سوخت می‌شود..
وی با تاکید بر ضرورت افزایش بهره‌وری و راندمان و کاهش شدت انرژی (نسبت انرژی مصرف شده به تولید ناخالص ملی) به عنوان اهداف اصلی صنعت برق، از راهکارهایی مانند ذخیره‌سازی انرژی در واحدهای خانگی و صنعتی برای رسیدن به این اهداف نام برد.
نوسازی نیروگاه‌های قدیمی، توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر، وجود زیرساخت‌های شبکه هوشمند و امکان محدودسازی مصرف برق در زمان‌های اوج مصرف نیز از دیگر پیشنهادهای مدیرعامل گروه مپنا برای بهینه‌سازی صنعت انرژی بود.


وی تصریح کرد: ما در حال حاضر 85 هزار مگاوات نیروگاه ساخته‌ایم. مپنا این امکان را دارد تا 2 سال آینده شش هزار مگاوات نیروگاه جدید وارد مدار کند اما سوال این است که چرا باید نیروگاه جدید بسازیم؟ باید به این سمت برویم که نیروگاه‌های فرسوده را کنار بگذاریم و نیروگاه‌های سیکل ساده به سیکل ترکیبی تبدیل شوند. باید روی تجدیدپذیرها کار کنیم. باید مصرف و شدت انرژی درست شود.
مدیرعامل گروه مپنا افزود: باید طرح‌های درازمدت انجام شود و واحدهای نیمه‌تمام تکمیل شود.
 
جایگاه برتر ایران در صنعت برق
مدیرعامل گروه مپنا با اشاره به توربین MGT-75 به عنوان جدیدترین محصول گروه مپنا، کشور ایران را از جنبه فناوری در بالاترین سطح صنعت توربین‌سازی دانست. وی این توربین را از افتخارات کشور خواند که باعث ارتقاء شناسنامه صنعتی کشور شده است و کمترین ارزبری را داشته است.
 توربین MGT-75 گروه مپنا ظرفیتی در بازه 230 تا 250 مگاوات دارد و راندمان آن در سیکل ترکیبی نزدیک به 60 درصد است که نسبت بالایی است. نصب و بهره‌برداری از این توربین در نیروگاه بعثت در جنوب تهران انجام خواهد شد.
علی‌آبادی صادرات تجهیزات فنی و صنعتی حوزه برق را راهبرد مهمی دانست و با اشاره به صادرات برق توسط کشورمان، تصریح کرد: امروز با صادرات 3 درصد از ظرفیت برق کشور، می‌توان 50 درصد بودجه مورد نیاز حوزه برق را تأمین کرد و در صورتی که این مقدار به 6 درصد برسد، با وجود تمامی مشکلات و شرایط فعلی کشور، می‌توان نیازهای مالی صنعت برق را تأمین کرد.
وی افزود: صادرات برق توسط شرکت‌های خصوصی، راهبردی اساسی است که با تأمین سوخت به قیمت مناسب برای شرکت‌ها، قابلیت توسعه بیش از پیش را دارد. در این زمینه همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت امور خارجه برای صادرات برق به کشورهای همسایه مهم و حیاتی است.
وی با تأکید بر توسعه حداکثری نیروگاه‌های تجدیدپذیر به عنوان یکی از برنامه‌های اصلی گروه مپنا، از عرصه توربین‌های پیشرفته‌تر بادی توسط گروه مپنا خبر داد و با اشاره به پروژه ساخت نیروگاه بادی 50 مگاواتی میل نادر در منطقه سیستان و بلوچستان با وجود شرایط نامساعد اقلیمی، خواستار حمایت دولت برای محقق کردن ظرفیت 5000 مگاواتی تولید انرژی بادی در این منطقه شد.
مدیرعامل گروه مپنا خاطرنشان کرد: در دوره جدید لازم است در زمینه سیاست‌های گذشته صنعت برق تجدیدنظر شود و طرح‌های جدیدی به اجرا درآید؛ به عنوان مثال قرارداد نیروگاه سیریک یک اشتباه بزرگ استراتژیک بود؛ درصت است که روسیه تسهیلات می‌دهد، اما این نیروگاه احتمالا 10 سال دیگر هم برای کشور نیروگاه نخواهد شد، ضمن اینکه دارای راندمان نسبتا پایین و قیمت بالا خواهد بود.
دکتر علی‌آبادی با اشاره به اجرای طرح پایلوت استفاده از میعانات گازی در نیروگاه عسلویه گفت: در صورتی که بخواهیم از میعانات گازی در نیروگاه‌های کشور برای جبران کمبود سوخت زمستان استفاده کنیم لازم است از هم‌اکنون به ایجاد مخازن سقف شناور اقدام شود.
مدیرعامل گروه مپنا در پایان در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص کابینه دولت جدید و گزینه پیشنهادی وزارت نیرو، ابراز امیدواری کرد که کابینه دولت سیزدهم، در اسرع وقت تشکیل شده و وزیر نیرو جدید نیز مشغول به کار شود. وی تأکید کرد:  ما نیز در مجموعه گروه مپنا، طرح‌های خود را برای رفع مشکلات و توسعه صنعت نیروگاهی کشور به وزیر جدید نیرو ارائه خواهیم داد. ما نیز به هر طریقی که نیاز باشد آماده خدمت‌گذاری هستیم.

 

تبلیغات

کد اعلام وصول پایگاه خبری اقتصاد رسا

 کلیه حقوق اقتصادرسا محفوظ می باشد

پیاده سازی و طراحی توسط گروه نرم افزاری دیما

Back to Top