روتیتر: کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد؛

با راه اندازی معاملات گواهی سپرده شمش طلا که هر گواهی آن معادل یک دهم گرم طلاست، مردم و سرمایه گذاران به راحتی و بدون مراجعه فیزیکی به بازار می توانند با دریافت کد بازار مالی بورس کالا و حتی سرمایه های اندک خود در بازار طلا سرمایه گذاری کنند و با هیچ یک از ریسک های کیفیت، نگهداری، سرقت و حمل طلا روبه رو نشوند.

 



به گزارش اقتصادرسا ؛حسن میثمی، کارشناس بازار سرمایه درباره اهمیت راه اندازی معاملات گواهی سپرده شمش طلا به کالاخبر گفت: بازار طلا با استفاده از ابزار نوینی همچون گواهی سپرده برای سرمایه‌گذاران خُرد جذاب‌تر می‌شود، زیرا با استفاده از این ابزار افراد عادی می‌توانند به ‌راحتی مالک طلا شده و از نوسان قیمت طلا، سود ببرند.

حسن میثمی به مزایای ابزار گواهی سپرده طلا اشاره کرد و گفت: گواهی سپرده جزء ابزارهای مالی مدرن محسوب می‌شود که به دلیل مزایای فراوان به نسبت معاملات طلا در بازار سنتی با استقبال روبه رو می شود.
وی یادآور شد: نخستین گواهی سپرده روی قراردادهای سکه و با عاملیت بانک رفاه راه اندازی شد. سپس به دلیل استقبالی که معامله‌ گران از این ابزار داشتند، این گواهی ‌در کالاهای کشاورزی و دیگر کالاها همانند سیمان به کار گرفته شد و هفته گذشته شمش طلا با حجم هر گواهی یک دهم گرم شمش طلا راه اندازی شد.
خرید آنلاین طلا و استفاده از نوسان‌ها

به گفته میثمی یکی از مزایای گواهی سپرده کالایی، خرید آنلاین دارایی هاست؛ به ‌طوری‌ که معامله‌ گر از ساعت 11 و 30 دقیقه صبح تا 15 بعدازظهر می‌تواند شمش طلا را از بستر بورس کالا خریداری کند و همسو با نوسانات بازار طلا از سرمایه گذاری در این بازار بهره مند شود.

او با بیان اینکه در این بازار بازیگران متعددی امکان حضور دارند، عنوان کرد: با استفاده از این ابزار علاوه بر عموم مردم، تجار و مصرف‌کنندگان می‌توانند شمش طلا را خریداری کنند و حتی طبق مقررات تحویل بگیرند. نوسان گیران هم می‌توانند به ‌دفعات خرید و فروش انجام دهند و آربیتراژگران هم می‌توانند پس از راه اندازی معاملات آتی شمش طلا، گواهی را خریداری و به صورت آتی معامله کنند و از تفاوت قیمت ایجاد شده سود ببرند.

میثمی یادآور شد: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های بازار گواهی سپرده بورس کالا، عرضه کالا با بهترین کیفیت است؛ به طوری که در این بازار، خریدار مطمئن است کیفیت هیچ کالایی به‌ غیر از آنچه در گواهی سپرده قید شده، خریداری نمی‌کند؛ بر این اساس دغدغه ضرر و زیان ناشی از کیفیت پایین کالا به ‌طور کامل از بین می‌رود چراکه گواهی ها به پشتوانه کالای باکیفیت موجود در انبار صادر می شوند.
امکان خرید بدون نیاز به تماس با معامله‌گر

مسئول معاملات مشتقه کارگزاری بورس بیمه ایران با بیان اینکه گواهی سپرده کالایی جزء ابزارهای نوین مالی است که در دنیا تجربه مطلوبی داشته است، تاکید کرد: در این نوع معاملات خریدار می‌ تواند به‌ راحتی خرید خود را انجام دهد و نیازی نیست با معامله‌گر تماس بگیرد و این‌گونه نیست که اگر معامله‌گر امکان پاسخگویی نداشته باشد، خرید روی قیمت مناسب صورت نگیرد.

او توضیح داد: در خرید سکه و طلا از بازار سنتی، امکان هرگونه تقلب و اجحاف وجود دارد. هرچند نظارت‌هایی در بازار طلا صورت می‌گیرد، اما تک‌ تک واحدهای صنفی نمی‌توانند زیر ذره‌ بین باشند و جزئیات معاملات آن‌ها رصد شود اما در بورس، تک ‌تک معاملات با جزئیات آن ثبت ‌می شود و هیچ ریسکی در بحث کیفیت معامله گر را تهدید نمی کند.

میثمی تصریح کرد: با این روش افراد برگه‌هایی را با عنوان گواهی سپرده در بازار ثانویه معامله می‌کنند و اساساً هیچ کالایی در دست ندارند که نگران کیفیت آن و یا حتی سرقت آن باشند زیرا این برگه‌ ها به ‌خودی ‌خود یک کالای با دارای ارزش و قابل معامله محسوب می‌شود که در بازار قابل خرید وفروش است و در اصل، خود کالا در انبار بورسی قرار دارد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود 5 بانک معاملات طلا را انجام می‌دهند و امنیت و حراست از طلای مورد معامله نیز بر عهده این بانک‌هاست، عنوان کرد: وقتی معامله‌ گر به‌ صورت آنلاین قادر به خرید و فروش طلا باشد، می‌تواند از نوسان بازار نیز به‌ راحتی استفاده کند و سود بگیرد، در مقابل هر زمان بخواهد گواهی خود را می فروشد یا در صورت نیاز تصمیم به تحویل می گیرد و با همه این اوصاف، معاملات گواهی سپرده شمش طلا پس از شناخت همه مردم با رشد چشمگیر حجم معاملات مواجه می شود.

معاملات گواهی سپرده شمش طلا در بورس کالای ایران روز پنج شنبه 18 اسفند 1401 آغاز شد که هر گواهی سپرده شمش طلا (یک دهم گرم) با حداقل عیار ۹۹۵ است و این معاملات در روزهای شنبه تا پنجشنبه از ساعت ۱۱:۳۰ با دوره نیم ساعته پیش گشایش تا ساعت ۱۵ فعال است.