هفدهمین نشست سران کشورهای عضو گروه 20 در تاریخ 15 نوامبر/24 آبان ماه در بالی اندونزی برگزار شد.

به گزارش اقتصادرسا ؛هفدهمین نشست سران کشورهای عضو گروه 20 در تاریخ 15 نوامبر/24 آبان ماه در بالی اندونزی برگزار شد؛ «شی جین پینگ» رهبر چین ضمن حضور در این نشست، سخنرانی مهمی ایراد نمود. این سخنرانی با استقبال جامعه بین المللی مواجه شد به طوری که مردم بسیاری از کشورها می گویند رهبر چین مجموعه ای از پیشنهادات مهم مبتنی بر زمان حال و یک بازه زمانی بلند مدت را مطرح نمود و به ارائه راه حل های چین برای حل مشکلات عمده در روند توسعه جهان و مقابله با چالش های مشترک پیش روی بشر پرداخت.

نشست سران کشورهای عضو گروه 20 با موضوع «احیای مشترک، احیای پرقدرت تر»، در مواجه با بسیاری از چالش های دنیا، انتظارات تمامی کشورها را به تصویر کشیده است. از دید تمامی این کشورها، رهبر چین سخنرانی مهمی ایراد نمود و عمیقا به تحلیل شرایط فعلی حاکم بر جامعه بین الملل پرداخت و پیام «استقبال از چالش های زمان و ساخت آینده ای بهتر در کنار یکدیگر» را به جهان ارسال کرد.

شی جین پینگ در اشاره به تغییرات مهم دیده نشده یک قرن اخیر جهان، به اپیدمی مکرر کرونا، آسیب پذیری هر چه بیشتر اقتصاد جهانی، تنش در شرایط ژئوپلیتیکی، ناکارآمدی حکمرانی جهانی و بحران های متعددی همچون بحران های مواد غذایی و انرژی و مواجه روند توسعه بشر با چالش های جدی اشاره کرد.

آقای شی به مسیر درست تمامی کشورها برای ایجاد جامعه ای با سرنوشت مشترک برای بشریت، حمایت از صلح،‌ توسعه، همکاری، نتایج برد-برد و جایگزین سازی وحدت با تفرقه، همکاری به جای تقابل، تحمل به جای محروم سازی و حل مشترک مشکل بلایی که سر جهان آمده و کاری که بشر باید انجام دهد، اشاره کرد و درباره نقش گروه 20 در این مسیر بر ضرورت اقدام کشورها تاکید نمود و گفت اعضای این گروه، کشورهای مهم جهان و منطقه محسوب می شوند و باید مسئولیت خود را بر عهده بگیرند و نقشی مثال زدنی ایفا کنند و بدنبال توسعه برای تمامی کشورها، رفاه بشر و پیشرفت دنیا باشند.

در شرایطی که اپیدمی کرونا در حال بلعیدن دستاوردهای چندین ساله توسعه جهان است، اجرای دستور کار توسعه پایدار 2030 سازمان ملل با مانع مواجه شده و شکاف بین کشورهای شمال و جنوب رو به گسترش است و امنیت غذایی و انرژی با بحران مواجه گشته است و هر روز مردم بیشتری در دنیا فکرشان درگیر این بحران ها می شود.

در چنین شرایطی پیشنهاد سه ماده ای مطرح شده از سوی رهبر چین، مبنی بر ترویج یک توسعه جهانی فراگیرتر، کلی تر و انعطاف پذیرتر، پاسخی صریح و قطعی به بحران های جهانی محسوب می شود. بر این اساس، چین نه تنها به دنبال هدف گیری چالش های فوری جهان است بلکه روی حل مشکلات ساختاری بلند مدت، تزریق نیروهای ایدئولوژیکی قوی به روند رشد پرقدرت، پایدار، جامع و متعادل اقتصاد جهان نیز تمرکز می کند.

«محمد شکیب» اقتصاددان هندی می گوید ابتکار رهبر چین جهت تعمیق همکاری میان کشورها تنها راه عملی برای عبور جامعه بین الملل از مشکلات و چالش هاست.

«ایواندرو کاروالیو» استاد بنیاد «وارگاس» در برزیل، ضمن تقدیر از تلاش های چین در مسیر جستجوی همکاری از تمامی کشورها در مواجه با تغییرات عمده دیده نشده یک قرن اخیر، تاکید کرد که باور دارد که ابتکار و طرح چین مورد حمایت کشورهای نوظهور و اعضای گروه 20 است.

ارتقاء توسعه جهانی به مراتب جامع تر به معنای این است که تمامی کشورها با یکدیگر پیشرفت کنند و با صداقت به کمک مسیر پیشرفت دیگر کشورها بروند و کالاهای عمومی به مراتب بیشتری را برای آنها تامین نمایند. یک کشور مهم باید مسئولیت های خود را عهده دار شود و با جان و دل در محقق ساختن مسیر توسعه جهانی سهیم شود.

ارتقاء توسعه جهانی به مراتب انعطاف پذیرتر به این معناست که توجه بیشتری نسبت به قبل به توسعه داده شود و یک بستر مشارکتی برای پیشبرد روند احیای اقتصاد دنیا تعریف گردد و پایبندی به اولویت توسعه لحاظ شود و مردم در نقطه کانونی و محوری قرار گیرند و درباره مشکلات کشورهای در حال توسعه فکر شود و به نگرانی های کشورهای در حال توسعه بها داده شود.

چین همواره با اقداماتی از تعمیق همکاری های بین المللی در مبارزه علیه اپیدمی کرونا گرفته تا سرکوب تورم جهانی، کاهش بدهی کشورهای در حال توسعه، ارتقاء تجارت جهانی، اقتصاد دیجیتالی، گذار سبز و سازگار با محیط زیست، مبارزه با فساد و تضمین امنیت غذایی و انرژی، کنار تعداد بسیاری از کشورهای در حال توسعه دنیا ایستاده و از آنها حمایت کرده است.

«مرزوقی علی» رئیس سابق مجلس ملی اندونزی بر این باور است که چین به نیروی مهمی در ارتقاء و ترویج توسعه جهان تبدیل شده است و به کشورهای در حال توسعه دنیا کمک می کند تا نقش پرقدرت تری در عرصه های بین المللی ایفا کنند.

 چین که مرتبا به سمت مدرنیزاسیون در حال حرکت است، قطعا و بی شک فرصت های به مراتب بیشتری را برای جهان فراهم می آورد، انگیزه پرقدرت تری را به همکاری های بین المللی تزریق می کند و سهم به مراتب بیشتری در مسیر پیشرفت کل بشریت ایفا می کند.

سخنان اخیر شی جین پینگ نشان دهنده این است که چین با پیشرفت و توسعه خود، مسئولیتش در ارتقاء توسعه بشر را به خوبی ایفا می کند و بدنبال فرصت سازی برای کل جهان است.