زمین‌لرزه‌های قدرتمندی روز دوشنبه در جنوب ترکیه رخ داد و باعث شد شمار زیادی از مردم در ترکیه و سوریه جان خود را از دست بدهند و زخمی شوند. جامعه بشری در مواجه با بلایای طبیعی خطرناک و جدی، دو روی شکننده و منعطف خود را نشان داده است.



به گزارش اقتصادرسا ؛به محض وقوع زلزله، بسیاری از کشور و مناطق در سراسر جهان از جمله چین، پیام تسلیت خود را ابراز داشته و کمک‌های اضطراری خود را روانه ترکیه و سوریه کردند. شایان ذکر است که سوئد که اخیرا تنش‌هایی با ترکیه داشت و اسرائیل به عنوان «دشمن قدیمی» سوریه موقتا اختلافات سیاسی را کنار گذاشته و فعالانه در تلاش‌های امدادی مشارکت کرده‌اند.

این یک صحنه احساسی ایجاد کرده به گونه‌ای که دو کشور فوق که اکنون نیازمند کمک هستند از پشتیبانی جهانی بهره‌مند شده‌اند.

ترکیه و به‌ویژه سوریه مدت‌های مدید است که کانون درگیری‌های ژئوپلتیکی بین‌المللی بوده‌اند. سوریه از درد مزمن ناشی از سال‌ها آشوب و جنگ رنج می‌برد و حالا این زلزله تلخی آن درد را بیش از پیش کرده است.

جامعه جهانی باید برای دستیابی به هدف مشترک ارائه به‌هنگام کمک به قربانیان تلاش کند و از وقوع فاجعه‌های انسانی جدی‌تر ناشی از زلزله، جلوگیری نماید.

بنا بر این جامعه بین‌المللی به ویژه قدرت‌های بزرگ باید به اتحاد و هماهنگی در سطحی بالاتر دست یابند.

با این وجود درست چند روز قبل از وقوع زلزله، برخی کشورهای غربی از جمله آمریکا، انگلیس، آلمان و فرانسه موقتا کنسولگری‌های خود در استانبول را تعطیل کرده یا با ذکر «نگرانی‌های امنیتی» اقدام به صدور هشدارهای امنیتی کردند، امری که باعث اعتراض شدید در ترکیه شد و می‌توان آن را یک «زلزله دیپلماتیک» توصیف کرد. این مساله هنوز حل نشده است. قابل تصور است که در جایی که زمین‌لرزه رخ داده، اقدامات امدادی و بازسازی پس از آن ممکن است با موانع و مقاومت‌هایی در سطح ژئوپلتیکی مواجه شود. و لازم است به سوریه نیز اشاره کنیم کشوری که بیش از یک دهه از جنگ آسیب دیده و همین آسیب به مراتب بیشتری از یک زلزله به آن وارد کرده است. با این همه، جای تاسف است که ایالات متحده هنوز نتوانسته در این لحظه حساس از رویکرد ژئوپلتیکی خود دست بکشد و هر گونه امکان تماس با دولت سوریه را رد کرده است.

اما همانگونه که همه می‌دانیم، دولت سوریه تنها مجری عملیات‌های امداد و نجات پس از زلزله مهیب اخیر است. ضمنا واشنگتن درخواست‌ها برای لغو فوری تحریم‌های سوریه را نیز نادیده گرفته امری که می‌تواند باعث فراهم آمدن کمک‌ به این کشور شود.

فیلم سینمایی علمی-تخیلی «زمین سرگردان 2» که اکنون در حال اکران است نشان می‌دهد اتحاد و همکاری قابل دستیابی است آن هم در برهه‌ای که کل بشر در یک موقعیت حساس از زندگی و مرگ قرار دارد و اگر انسانیت متحد نباشد نابود خواهد شد.

این امید وجود دارد که در جهان واقعی آنقدر صبر نکنیم تا در لحظه آخر مجبور به انتخاب یک گزینه شویم. باید یک قدم به پیش برداشت و هر چه سریعتر ابتکار عمل را در دست گرفت.

تبلیغات

کد اعلام وصول پایگاه خبری اقتصاد رسا

 کلیه حقوق اقتصادرسا محفوظ می باشد

پیاده سازی و طراحی توسط گروه نرم افزاری دیما

Back to Top