روتیتر: حجت الاسلام والمسلمین مرتضوی مقدم:

رئیس دیوان عالی کشور ضمن انتقاد نسبت به افزایش پرونده های مرتبط با مشکلات خانواده گفت: متأسفانه آمار ورودی پرونده های مرتبط به امور خانوادگی به دیوان عالی کشور در سال 1401 به  بیش  از 17 هزار پرونده رسید، گرچه موضوع همه این نوع پرونده ها طلاق نبوده اما این حجم از ورودی پرونده با موضوع اختلافات خانوادگی شایسته جامعه ما نیست.

 

به گزارش اقتصادرسا به نقل از روابط عمومی دیوان عالی کشور، جلسه هیأت عمومی با حضور حجت الاسلام والمسلمین "سید احمد مرتضوی مقدم" رئیس دیوان عالی کشور و قضات عالی رتبه برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین سید احمد مرتضوی مقدم، در نطق پیش از دستور جلسه هیأت عمومی، با اشاره به خطبه 189 امیرالمومنین (ع) در نهج البلاغه گفت: حضرت می فرمایند: "ایمان دو گونه است، گونه اى از ايمان حقیقی و   ثابت است و با تحقیق در درون دلها استقرار می یابد و گونه اى  از ایمان ميان دلها و سينه ها عاريت است تا آن روز معلوم [يعنى مرگ] و چون ایمان امر درونی است تشخیص نوع حقیقی از غیرحقیقی معلوم نمی شود، لذا هرگاه خواستيد از كسى بيزارى جوييد، تأمّل كنيد تا زمان مرگش فرا رسد چه بسا هنگام مرگ ایمان او استحکام یافته باشد، بنابراین اگر شخص خوشایند شما نیست از اعمال و رفتار ناروای او بیزاری جوئید نه از خودش.

 

رئیس دیوان عالی کشور با بیان اینکه ایمان حقیقی و واقعی در هیچ شرایطی خدشه پذیر نیست، افزود: ایمانی که مطلوب خداوند است ایمان واقعی است که با تحقیق و بررسی در دلها استقرار می یابد، امیدورایم خداوند این گونه از ایمان را نصیب همه ما کند.

 

حجت الاسلام والمسلمین مرتضوی مقدم در ادامه با انتقاد نسبت  به افزایش پرونده های مرتبط با مشکلات خانواده گفت: متأسفانه آمار ورودی پرونده های مرتبط به امور خانوادگی به دیوان عالی کشور در سال 1401 به بیش از 17 هزار پرونده رسید که از این تعداد به 13 هزار 774 پرونده رسیدگی شد؛  گرچه موضوع همه این نوع پرونده ها طلاق نبوده اما این حجم از ورودی پرونده با موضوع اختلافات خانوادگی شایسته جامعه ما نیست.

 

وی با اشاره به ارزش و اعتبار دیوان عالی کشور در قانون اساسی اظهار کرد: قضات دیوان عالی کشور در سراسر کشور جایگاه ویژه ای دارند و همکاران قضایی نیز احترامی برای قضات دیوان عالی کشور قائل هستند، بنابراین باید آراء و تصمیمات به گونه ای باشد که جنبه آموزشی نیز داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین مرتضوی مقدم  با تاکید بر اینکه دیوان عالی کشور یک مرجع عالی نظارتی است و مردم انتظار و امیدی نسبت به تصمیمات آن دارند، خطاب به قضات دیوان عالی کشور تاکید کرد: در صدور رأی از حیث انشاء، املاء، نگارش و شیوه استدلال دقت مضاعف نمایید و پیش از ارائه نسخه نهایی، حتما پیش نویس رأی را قرائت کنید تا چنانچه نیاز به اصلاحاتی بود اعمال شود.

 

رئیس دیوان عالی کشور با اشاره به رعایت چارچوب و استاندارهای لازم در تهیه گزارش‌ها، خاطرنشان کرد: یک گزارش جامع و بی نقص می تواند الگویی برای محاکم سراسر کشور و مبنایی برای صدور رأی باشد.

 

گفتنی است: در این جلسه گزارش 3 پرونده اصراری حقوقی با موضوع خواسته طلاق به دلیل عسر و حرج زوجه قرائت شد و قضات هیأت عمومی دیوان عالی کشور به بحث و بررسی پیرامون اختلاف نظر بین محاکم و دیوان عالی کشور پرداختند و در نهایت پس از بیان استدلالات حقوقی، در هر سه پرونده مطرح شده نظر شعب دیوان صائب و مطابق قانون تشخیص داده شد.

انتهای پیام/

 

تبلیغات

کد اعلام وصول پایگاه خبری اقتصاد رسا

 کلیه حقوق اقتصادرسا محفوظ می باشد

پیاده سازی و طراحی توسط گروه نرم افزاری دیما

Back to Top