ذائقــه مــردم ایــران بــا طعــم و عطــر پنیرهــای محلــی آشناســت و ایــن پنیرهــای محلــی هنــوز رقیــب جــدی پنیرهــای غیربومــی (وارداتــی) هســتند.
به گزارش اقتصادرسا به نقل از روابط عمومی صنایع شیر ایران (پگاه)، دنیای پنیر کوزه یا «کوپه پنیر» با بقیه اقوامش فرق دارد. فرایند و آداب پروردنش یک ماجراجویی تمامعیار پنیری است. این پنیر، گنجی زیرخاکی است که اهالی دوراندیش ارومیه در تابستان میکارند و در زمستان خوشمزگیاش را از دل خاک برداشت میکنند. هرچه پنیر کهنهتر باشد، حالش بهتر و مرغوبتر است.
پنیر کوزه که در گویش محلی کوپه پنیری نامیده میشود از دیگر انواع پنیرهای محلی در نواحی آذربایجان به ویژه در بین عشایر این ناحیه به شمار میآید. این محصول، نوعی پنیر سخت است که از شیر گاو، گوسفند و گاهی بز در اســتانهای آذربایجــان غربــی، کردســتان و قزویــن تولید میشود.
پنیر کوزه، به دلیل داشتن عطر و طعم مطلوب و منحصر به فرد از محبوبیت بالایی در منطقهی شمالغرب کشور برخوردار است ودر کنار داشتن خواص تغذیهای و آنتی اکسیدانی، طعمی بسیار دلچسب و متفاوت دارد.
عطر و رایحهی این نوع پنیر در مقایسه با سایر پنیرهای رسیده بسیار قوی و تند بوده و شکل ظاهری آن نیز به صورت خرد شده و البته غیر قالبی است.
دورهی رسیدگی این پنیر درون کوزههای سفالی داخل خاک سپری میشود، لذا دارای مجموعهای از واریتههای میکروارگانیسمها بوده، بنابراین از ویژگیهای حسی منحصر به فردی برخوردار است.
پنیـر کـوزهای در داخـل کـوزه و تـا زمـان رسـیدن، در زیـر خـاک و در محیطـی خنک نگهداری میشـود. پس از طی شـدن دورهی رسـیدن، پنیر را از کوزه بـه داخـل حلـب یـا ظرفهای دیگـر انتقـال میدهند و بـرای فروش عرضـه میکنند.
پنیــر کــوزهای را همــهی گروههــای ســنی میتواننــد مصــرف کننــد؛ امــا اســتفاده از آن بــرای کــودکان زیــر ســه ســال توصیــه نمیشــود.
ترکیبات پنیر کوزه
ترکیبــات اصلــی ایــن پنیــر شــیر، مایهپنیــر و نمــک اســت. برخــی تولیدکننــدگان بــرای ارتقــای ســطح کمــی و کیفــی یــا بازاریابــی پنیــر بــه آن ســبزی معطــر، ســیاهدانه، زیــره و… نیــز اضافــه میکننــد.
پنیـر کـوزهای منطقـهی آذربایجـان غربـی بیشتـر از شـیر گاو تهیـه میشـود. در تهیـهی آن پـس از انعقـاد شـیر و جمـعآوری لختـه، آنهـا را۲۰تـا۳۰ دقیقـه در دمای ۴۰ تــا ۴۵درجــهی ســانتیگراد حــرارت میدهنــد، تــا عمــل آبگیــری بهتــر انجــام شــود و لختــهی ســفتتری بهدســت آیــد. چنیــن پنیــری پــس از رسـیدن نیـز (پـس از حداقـل ۶مـاه نگهـداری در شـرایط مناسـب) سـفتتر و لاسـتیکی اسـت و بافـت خمیـری پنیـر گوسـفندی را نـدارد.
این پنیر غیر از رفاقت قدیمی با نان و گردو، میتواند همراهی صمیمی برای سالادها، سوپها و سسهایمان باشد.
به گزارش اقتصادرسا ؛دنیای پنیر کوزه یا «کوپه پنیر» با بقیه اقوامش فرق دارد. فرایند و آداب پروردنش یک ماجراجویی تمامعیار پنیری است. این پنیر، گنجی زیرخاکی است که اهالی دوراندیش ارومیه در تابستان میکارند و در زمستان خوشمزگیاش را از دل خاک برداشت میکنند. هرچه پنیر کهنهتر باشد، حالش بهتر و مرغوبتر است.
پنیر کوزه که در گویش محلی کوپه پنیری نامیده میشود از دیگر انواع پنیرهای محلی در نواحی آذربایجان به ویژه در بین عشایر این ناحیه به شمار میآید. این محصول، نوعی پنیر سخت است که از شیر گاو، گوسفند و گاهی بز در اســتانهای آذربایجــان غربــی، کردســتان و قزویــن تولید میشود.
پنیر کوزه، به دلیل داشتن عطر و طعم مطلوب و منحصر به فرد از محبوبیت بالایی در منطقهی شمالغرب کشور برخوردار است ودر کنار داشتن خواص تغذیهای و آنتی اکسیدانی، طعمی بسیار دلچسب و متفاوت دارد.
عطر و رایحهی این نوع پنیر در مقایسه با سایر پنیرهای رسیده بسیار قوی و تند بوده و شکل ظاهری آن نیز به صورت خرد شده و البته غیر قالبی است.
دورهی رسیدگی این پنیر درون کوزههای سفالی داخل خاک سپری میشود، لذا دارای مجموعهای از واریتههای میکروارگانیسمها بوده، بنابراین از ویژگیهای حسی منحصر به فردی برخوردار است.
پنیـر کـوزهای در داخـل کـوزه و تـا زمـان رسـیدن، در زیـر خـاک و در محیطـی خنک نگهداری میشـود. پس از طی شـدن دورهی رسـیدن، پنیر را از کوزه بـه داخـل حلـب یـا ظرفهای دیگـر انتقـال میدهند و بـرای فروش عرضـه میکنند.
به گزارش روابط عمومی صنایع شیر ایران (پگاه)، پنیــر کــوزهای را همــهی گروههــای ســنی میتواننــد مصــرف کننــد؛ امــا اســتفاده از آن بــرای کــودکان زیــر ســه ســال توصیــه نمیشــود.
ترکیبات پنیر کوزه
ترکیبــات اصلــی ایــن پنیــر شــیر، مایهپنیــر و نمــک اســت. برخــی تولیدکننــدگان بــرای ارتقــای ســطح کمــی و کیفــی یــا بازاریابــی پنیــر بــه آن ســبزی معطــر، ســیاهدانه، زیــره و… نیــز اضافــه میکننــد.
پنیـر کـوزهای منطقـهی آذربایجـان غربـی بیشتـر از شـیر گاو تهیـه میشـود. در تهیـهی آن پـس از انعقـاد شـیر و جمـعآوری لختـه، آنهـا را۲۰تـا۳۰ دقیقـه در دمای ۴۰ تــا ۴۵درجــهی ســانتیگراد حــرارت میدهنــد، تــا عمــل آبگیــری بهتــر انجــام شــود و لختــهی ســفتتری بهدســت آیــد. چنیــن پنیــری پــس از رسـیدن نیـز (پـس از حداقـل ۶مـاه نگهـداری در شـرایط مناسـب) سـفتتر و لاسـتیکی اسـت و بافـت خمیـری پنیـر گوسـفندی را نـدارد.
این پنیر غیر از رفاقت قدیمی با نان و گردو، میتواند همراهی صمیمی برای سالادها، سوپها و سسهایمان باشد.
پگاه روزهای خوب عملکردی خود را تجربه میکند و به عنوان یک صنعت غذایی کاری تخصصی را شکل میدهد و فارغ از هر گرایشی، سلامت جامعه را دنبال میکند.
به گزارش جامعه ایده آل ؛بررسی آمارهای موجود نشان می دهد رشد ۷ درصدی دریافت شیرخام و کسب یک رکورد ملی، جهش مقداری ۱۰ درصدی در فروش و رشد ۴۵ درصدی در صادرات ریالی، رشد فروش و درآمدهای عملیاتی به میزان ۵۳ درصد در سه ماهه اول سال ۱۴۰۰ وتولید و فروش سالیانه حدود ۹۰۰ هزار تن و پیش بینی برای سال ۱۴۰۰ در حدود ۱ میلیون تن تنها بخش ی از عملکرد شرکت صنایع شیر ایران «پگاه» است.
در ادامه عملکرد این شرکت در بخش های مختلف بیشتر ارائه می شود
۶۷ سال خدمت به سلامت مردم و حضور در سفره های مردم انقدر اهمیت دارد که گاه به گاه هم در نگاه ها بیشتر دیده شوی
پگاه روزهای خوب عملکردی خود را تجربه میکند و به عنوان یک صنعت غذایی کاری تخصصی را شکل میدهد و فارغ از هر گرایشی، سلامت جامعه را دنبال میکند.
از رشد ۱۵۰ درصدی سود پگاه تا رکورد شکنی صادرات و تولید
اما سئوال این است:
در پگاه چه میگذرد؟ برای این پرسش، پاسخهایی از جنس آمار گویاترین است:
نگاهی به رشد ۱۵۰ درصدی سود پگاه تا رکورد شکنی صادرات و تولید
۱- رکوردزنی چندباره تولید و فروش:
رشد ۷ درصدی دریافت شیرخام و کسب یک رکورد ملی
جهش مقداری ۱۰ درصدی در فروش و رشد ۴۵ درصدی در صادرات ریالی
رشد فروش و درآمدهای عملیاتی به میزان ۵۳ درصد در سه ماهه اول سال ۱۴۰۰
میزان تولید و فروش سالیانه حدود ۹۰۰ هزار تن و پیش بینی برای سال ۱۴۰۰ حدود ۱ میلیون تن است
۲- بازرگانی و صادرات:
در سه ماهه اول ۱۴۰۰، ۲۱ هزار تن محصولات پگاه به کشورهای اوراسیا، عراق و افغانستان، صادر شد.
سال ۹۹ بیش از ۸۴ هزار تن محصول صادر و برای دومین بار پگاه صادرکننده ممتاز ملی شد
برنامه صادرات سال ۱۴۰۰ به بیش از ۱۰۰ هزار تن محصول است
از رشد ۱۵۰ درصدی سود پگاه تا رکورد شکنی صادرات و تولید
۳- محصولات جدید:
۲۵ محصول جدید سال گذشته وارد بازار شد و امسال هن آبمیوهها و نوشیدنیهای گازدار جدید در کنار صدها محصول متنوع وارد بازار خواهد شد
یکی از جدید ترین آنها با عنوان « پنیر کرهای » ونوشیدنی های طعم دار مالت و ۳نوع پنیر و دوغ تازه است.
۴- خودکفایی و دانش فنی داخلی:
در شرایط تحریم با بومی سازی، مشکلات روند تامین دستگاه ها حل و از سوی شرکت صنایع شیر ایران تبدیل به فرصت شد. انجام مهندسی معکوس ساخت تجهیزات و قطعات تخصصی انجام و اجازه توقف خطوط تولید داده نشد و ارزآوری در این حوزه را نیز به دنبال داشت.
۵- شفاف سازی و ورود به بورس:
ارزش بازار سهم های پذیرفته شده پگاه در بازار سرمایه بیش از نه هزار و پانصد میلیارد تومان و شامل هشت شرکت از هلدینگ پگاه است که در گروه غذائی بازار سرمایه مورد معامله قرار میگیرند.
بهبود ساختار بنیادی(فاندمنتال) شرکتها دربرنامه است تا با ایجاد سود باکیفیت در بلند مدت، ارزش ذاتی شرکتهای پگاه بهبود یابد.
همچنین شرکتهای ارزشمند دیگر پگاه اماده ورود به بورس شده است.
آخرین آمارهای کدال نگر بورس حاکی از افزایش درآمد بیشتر در پنج ماهه سال جاری نبست به مدت مشابهه سال ۹۹ و ۹۸ است.
منبع:روابط عمومی شرکت صنایع شیر ایران
عبداله قدوسی مدیرعامل شرکت صنایع شیر ایران(پگاه) به مناسبت روز کارمند(۴ شهریورماه) این، روز را به کلیه همکاران ستادی تبریک گفت.
به گزارش جامعه ایده آل به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل شرکت صنایع شیر ایران (پگاه)، متن این پیام به شرح زیر است:
چهارم شهریور ماه؛ روز کارمند، فرصت مغتنمی برای قدردانی از تلاش صادقانه و خدمات خالصانه کلیه همکاران و کارمندان ستادی در مجموعه معظم پگاه است که با تعهد و تخصص خویش آن را به سمت توسعه پیش بردهاند.
بی شک بستر موفقیتهای شرکت صنایع شیر ایران در ۶۷ سال فعالیت در حوزه توسعه سلامتی مرهون تلاش، همت و سختکوشی کارکنانی است که با دل و جان گامی بلند در این مسیر پرافتخار، برداشتهاند.
فرا رسیدن روز کارمند، فرصتی برای مدیران است تا قدردان قشر شریفِ کارمندانی باشند که موتور محرک هر سازمانی هستند.
برهمین اساس از کارکنان شایسته پگاه که در دوران سخت کرونا همچون گذشته و با تلاشی مضاعف در واحدهای مختلف ارائه خدمت میکنند، قدردانی و این روز را به ایشان تبریک میگویم.
کلیه ۵۱ شعبه فروش شرکت پخش سراسری در کشور مشغول خدمت رسانی به مشتریان بودند.
به گزارش اقتصادرسا به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل شرکت صنایع شیر ایران (پگاه)، در راستای افزایش فروش محصولات و سرویس دهی به مغازه داران در روز تعطیل، جمعه مورخ ۲۹ مرداد کلیه ۵۱ شعبه فروش شرکت پخش سراسری در کشور مشغول خدمت رسانی به مشتریان بودند.
هدف از این طرح علاوه بر افزایش فروش و سرویس دهی کامل به مشتریان پس از دو روز تعطیلی سراسری بوده است.
گفتنی است، تمام بازاریابان، سرپرستان مدیران فروش پخش سراسری در محل کار خود حضور داشته و موزعین از ابتدای صبح مشغول توزیع محصولات بودند.
با مشارکت شرکت شیرخشک نوزاد پگاه، ۲۳۵۲ قوطی شیرخشک با نشان 《لاکتومیل》به ارزش ۴۸۰ میلیون ریال در بین خانوادههای کم برخوردار، توزیع شد.
به گزارش اقتصادرسا به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل شرکت صنایع شیر ایران (پگاه)، حمید خدایی مدیرعامل شرکت شیرخشک نوزاد پگاه با اعلام این خبر افزود: همزمان با فرا رسیدن ایام تاسوعا و عاشورای حسینی پویش فصلی 《مادرانه》با مشارکت موسسه خیریه یاران مهر در مناطق محروم سیستان و بلوچستان، ایلام، سرپل ذهاب، کوهدشت، لرستان، قم و تهران به اجرا درآمد.
وی تصریح کرد: با مشارکت خیرین و ارائه تخفیف ویژه در سال جدید، این طرح به طور مستمر اجرا خواهد شد تا مناطق محروم بیشتری تحت حمایت، قرار گیرند.
گفتنی است، شرکت صنایع شیر ایران در راستای مسئولیت اجتماعی، اقدامات مشارکتی متنوعی را با همکاری موسسههای خیریه سطح کشور، اجرا میکند.
اقتصادرسا_شرکت پگاه در خصوص رعایت استانداردهای لازم تولید شیر و اطلاعیه صادره استاندارد تهران توضیح داد.
به گزارش اقتصادرسا به نقل از روابط عمومی شرکت صنایع شیر ایران(پگاه)، در پی صدور اطلاعیه اداره استاندارد تهران، مبنی بر مشکل در یک محصول، شرکت پگاه تهران توضیحاتی جهت روشنگری افکار عمومی ارائه داد که در ادامه میخوانید:
۱- متاسفانه در اطلاعیه صادره استاندارد تهران، وجود مشکل در یک محصول خاص که یکی از ۱۷ شرکتتولیدی پگاه است، به کل برند ملی و سلامت محور پگاه بسط داده شده که جای تامل دارد.
۲-موضوع اشاره شده در خبر، مربوط به یک تاریخ محصول از یکی از شرکت های پگاه بوده که قابل تعمیم به دیگر محصولات فرادما در تاریخ های مختلف و شرکتهای دیگر نیست.چه اینکه بررسیهای انجام شده بر اساس نتایج آزمایشات کلیه تولیدات این شرکت هم در تاریخ مذکور (۲۴ تیرماه ۱۴۰۰ )سالم و عاری از مشکل بوده است.(مستند ویدئویی ضمیمه است)
۳- رعایت استانداردها در شرکت پگاه طبق اعلام ریاست محترم سازمان استاندارد(در بازدید سال جاری از پگاه تهران) سختگیرانه و حتی فراتر از استانداردهای ملی است و گواه این گفته ۶۵ نشان ایمنی و سلامت و اخذ عنوان واحد نمونه ملی استاندارد است و این شرکت همیشه خود را ملزم به رعایت کلیه استاندارد ها و ضوابط اعلامی می داند.
۴- خرابی یک محصول خاص (شیراستریل۲۰۰سیسی فرادما) ناشی از آسیب دیدگی و صدمه فیزیکی در چرخه جابجایی بوده است و این اطلاعیه با عنوان شیر پگاه ، سبد گسترده بیش از ۲۰۰ محصول مرتبط را تخریب کرده که در سال رفع موانع تولید جای سئوال جدی دارد.
5- بسته بندی ۶لایه شیرهای استریل یاد شده از شرکت تولیدی معتبر و دارای استاندارد ملی تهیه شده ولی در صورت عدم شرایط نگهداری و حمل و نقل ، امکان خرابی ایجاد خواهد شد؛چه اینکه هر محصول دیگر و برند دیگری در کل دنیا مشمول این قائده است.
6- این شرکت در سالروز جهانی استاندارد واحد نمونه استاندارد کشوری شده است و بیشترین تعداد گواهینامه های استاندارد را در صنعت لبنیات کشور دارد و همیشه رعایت استانداردهای ملی و ضوابط بهداشتی در سرلوحه کار آن است.
7- شرکت صنایع شیر ایران ( پگاه ) نخستین شرکت تولید کننده لبنیات بهداشتی و مطابق با استانداردهای ملی و بینالمللی با پیگیری جدی و دقیق فنی توضیحات تکمیلی را برای روشن شدن افکار عمومی منتشر خواهد کرد.
8- در پایان از مصرف کنندگان وفادار پگاه که ۶۷سال استاندارد و سلامت محصولات پگاه را لمس کردهاند و دلسوزانی که در این شرایط سخت تحریم و تولید با حساسیت موضوع را دنبال میکنند تشکر و قدر دانی میکند.
جهت مشاهده مستندات تصویری به لینک https://pegah.ir/news/%d8%b4%db%8c%d8%b1%d9%81%d8%b1%d8%a7%d8%af%d9%85%d8%a7%db%8c-%d9%be%da%af%d8%a7%d9%87-%d8%b3%d8%a7%d9%84%d9%85-%d9%88-%d8%a8%db%8c-%d9%86%d9%82%d8%b5-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d9%85%d8%b3%d8%aa%d9%86%d8%af/ فوق مراجعه نمایید.
چربی از مواد خشک شیر محسوب میشود و از جمله اجزای قابل رویت آن است. به همین دلایل اگر این ماده در شیر کم شود، حس رقیق یا آبکی بودن محصول ایجاد می شود.
به گزارش اقتصادرسا به نقل از روابط عمومی شرکت صنایع شیر ایران (پگاه)، شیر کامل ۸۷ درصد آب دارد و در صورت کاهش ماده خشک و بهویژه چربی، حس آبکی بودن یا کمتر خوشمزه بودن کاملا طبیعی است.
آیا ارزش غذایی لبنیات کم چرب کمتر از نوع پرچرب آن است؟
مواد مغذی مورد نیاز بدن انسان در شش گروه آب، پروتئین، چربی، قند، ویتامین و املاح دسته بندی میشوند که تمام این مواد در لبنیات کم چرب و پرچرب وجود دارد. تنها تفاوت لبنیات کم چرب و پرچرب در درصد چربی آنها بوده و این افزایش یا کاهش میزان چربی فقط در یک بخش یعنی چربی تاثیر گذار است.
چربی مولد انرژی است و گروههای سنی که کمتر به انرژی نیاز دارند یا افراد دارای اضافه وزن بهتر است از محصولات کم چرب استفاده کنند. البته به این نکته باید توجه کنیم که چهار ویتامین AوD و E و K محلول در چربی هستند و این ویتامین ها نقش کلیدی زیادی در بدن ایفا میکنند. مثلا ویتامینD در غذاها بسیار کم وجود دارد و باعث جذب حداکثری کلسیم در بدن میشود. با کاهش میزان چربی، میزان این چهار ویتامین کاهش می یابد. از آنجا که میزان چربی شیر متعادل و مطابق نیاز انسان است، توصیه می شود گروههای سنی مختلف تا حد امکان از شیر کامل استفاده کنند.
بنا بر نظر استاندارد، صنایع تبدیلی موظف هستند روی محصولاتی که چربی ۳درصد و بیشتر دارند کلمه “پرچرب” درج کنند، در حالی که شیر کامل معادل ۳.۲ تا ۳.۵ درصد چربی دارد و نباید پرچرب معرفی و باعث نگرانی مردم شود. خوشبختانه محصولات لبنی از بدون چربی (حداکثر ۰.۵ درصد)، کم چرب (تا ۱.۵ درصد) ، نیم چرب (تا ۲.۵ درصد) و شیر کامل تولید می شود و در اختیار مردم قرار دارد. در کشورهای آسیای میانه و حوزه CIS شیر با چربی ۶ و ۱۰ درصد تولید و مصرف می شود که اینگونه شیرها در رده پرچرب قرار می گیرند.
چربی باعث غلظت بیشتر محصولات لبنی می شود و از طرفی طعم خوشمزه تری به آن میدهد، گفت: نسل قدیم به محصولات پرچرب علاقه بیشتری نشان میدهند ولی نسل جدید لبنیات کم چرب را به دلیل پایین بودن میزان کالری کمتر، بیشتر در رژیم غذایی خود قرار میدهد.
آیا این تصور علت رقیق بودن شیر، ماست و خامه کم چرب به دلیل افزودن آب به این محصولات هست صحیح است؟
چربی از مواد خشک شیر محسوب میشود و از جمله اجزای قابل رویت آن بوده و به ویژه از طریق حس چشایی کاملا قابل تشخیص است. به همین دلیل اگر این ماده در شیر کم شود، چنین حسی در مصرف کننده ایجاد می شود، اما مطمئن باشید که اضافه کردن آب به شیر اتفاق نمی افتد.
شیر کامل ۸۷ درصد آب دارد و در صورت کاهش ماده خشک بهویژه چربی، حس آبکی بودن یا کمتر خوشمزه بودن کاملا طبیعی است. البته دستگاههای نظارتی برای جلوگیری از تقلب همواره میزان ماده خشک شیرهای موجود در بازار را رصد کرده و مردم هم می توانند در صورت تردید با مستندات آزمایشگاهی شکایت کنند.
درصد چربی شیر گاو ۳.۲ تا ۳.۵ درصد است و بنا بر نظر کارشناسان نوع و میزان چربی موجود درشیر برای بدن انسان مفید است.
معاون اول رییسجمهور دستور داد تا ضمن تشکیل جلسات فوری در هفته آتی به منظور بررسی راهکارهای کوتاهمدت و سریع جلوگیری از افزایش قیمت شیر و لبنیات مصرف عام مردم، عوامل اصلی افزایش ناگهانی قیمت شیر در روزهای گذشته پیگیری و بررسی شود.
به گزارش اقتصادرسا به نقل از پایگاه اطلاعرسانی معاون اول ریاست جمهوری، «محمد مخبر» صبح امروز جمعه در جلسه کارگروه تنظیم بازار و کالاهای اساسی که به دستور رییسجمهوری و برای بررسی اقدامات لازم و فوری برای کنترل بازار شیر و لبنیات برگزار شد، با اشاره به نگرانیهای موجود در جامعه نسبت به افزایش قیمت شیر و محصولات لبنی افزود: دولت سیزدهم به دنبال تامین منافع تولیدکنندگان و در عین حال رفع نیازهای مصرفی عام و مورد نیاز مردم در بخش شیر و لبنیات است.
وی با تاکید بر اینکه اگر امور به دست متولیان اصلی از جمله اتحادیهها و تولیدکنندگان باشد، بخشی بزرگی از مشکلات کشور حل میشود، اظهار داشت: باید هر صنفی در قیمتگذاری و نظارت بر تولید کالاهای مورد نیاز مردم به ویژه شیر و لبنیات که سهم عمدهای در تامین سلامت مردم دارد، دارای اختیارات کافی باشد.
معاون اول رییسجمهور در این جلسه که با حضور وزرای جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت، کشور و همچنین رییس کل بانک مرکزی و معاون علمی و فناوری رییسجمهور برگزار شد، به نگرانیها و دغدغههای دامداران و تولیدکنندگان شیر در زمینه تامین خوراک و نهادههای دامی اشاره و تصریح کرد: ارایه تسهیلات به دامداران و تولیدکنندگان صنایع لبنی از جمله سیاستهای دولت برای تنظیم بازار شیر و لبنیات است تا شیر ارزان با بیشترین سوددهی به تولیدکنندگان به دست مصرفکننده ایرانی برسد.
مخبر در این جلسه دستور داد ضمن تشکیل جلسات فوری در هفته آتی به منظور بررسی راهکارهای کوتاهمدت و سریع جلوگیری از افزایش قیمت شیر و لبنیات مصرف عام مردم، عوامل اصلی افزایش ناگهانی قیمت شیر در روزهای گذشته پیگیری و بررسی شود.
در ادامه این جلسه، وزاری جهاد کشاورزی و صمت از عوامل اصلی گرانی لبنیات در کشور و همچنین اقدامات و تمهیدات لازم در روزهای گذشته به منظور ثبات و کنترل قیمت بازار شیر و لبنیات گزارشی ارایه کردند.
با اضافه کردن برخی املاح و مواد معدنی مورد نیاز بدن، شیر به یک وعدهی غذایی کامل و مقوی تبدیل میشود.
به گزارش جامعه ایده آل به نقل از روابط عمومی شرکت صنایع شیر ایران (پگاه)، غنی کردن شیر فرآیندی است که تولیدکنندگان طی آن ریزمغذیها یا همان میکرونوترینتهایی مثل ویتامینها و مواد معدنی را به مواد غذایی اضافه میکنند.
هدف از این کار کاهش کمبودهای غذایی رایج و بیماریهایی است که ممکن است درصورت فقدان این مواد غذایی رخ دهند. غنیسازی شیر در مناطقی که خاک و گیاهانی که در آن خاک میرویند و از لحاظ مواد مقوی غذایی ضعیف هستند ضرورت بیشتری دارد. از این رو غنی کردن مواد غذایی مثل غلات، نمک و شیر از سوی برخی دولتها به دلیل نگرانیهایی که درمورد سلامت عمومی وجود دارد امری اجباری است.
البته پیش از انجام هر فرایندی شیر باید وارد چرخهی پاستوریزاسیون شود. در حال حاضر هیچ فرآوردهی لبنی بدون طی کردن این چرخه مجوز فروش نمیگیرد.
پاستوریزه کردن شیر باعث میشود این خوراکی از باکتریها پاک و برای مصرف مناسب شود. البته پاستوریزاسیون هم امروزه تغییرات بسیار زیادی کرده است. پیشرفت صنعت تغذیه به ما کمک میکند شیرهایی تولید کنیم که میتوانند تا ۶ ماه خارج یخچال بدون مشکل دوام بیاورند.
شیر چطور با ویتامین D غنی سازی میشود؟
ویتامین D یک ویتامین محلول در چربی است که کلسیم خون را حفظ میکند، سطح فسفر را متعادل نگه داشته و در سوخت و ساز کلسیم، نقش موثری دارد. غنیسازی شیر معمولا با حضور این ویتامین انجام میگیرد. پیش از این دربارهی تاثیر ویتامین D روی کرونا هم صحبت کردیم. این ویتامین را میتوان یکی از حیاتیترین ریزمغذیهای مورد نیاز بدن نامید.
چرا شیر باید غنی شده باشد؟
یکی از فواید شیر غنی شده تقویت میزان جذب کلسیم به کمک ویتامین D است. این ویتامین برای داشتن استخوانهای سالم و قوی اهمیت زیادی دارد. علاوه بر این همانطور که گفتیم تعادل کلسیم اسکلتی را تقویت و سطوح کلسیم خون را حفظ میکند. مصرف ویتامین D و کلسیم کافی در قالب یک برنامه غذایی برای جلوگیری از تغییر شکل یا نرم شدن استخوانها قبل از بروز عارضه ریکتز (راشیتسم) در کودکان و نرمی استخوان در بزرگسالان ضروری است. این ویتامین از بروز ناگهانی نرمی استخوان در سالمندان نیز جلوگیری میکند.
بهتر است پیش از این که شما یا یکی از اعضای خانوادهی شما درگیر مشکلات ناشی از این کمبود شوند در رژیم غذایی خود تغییر ایجاد کنید.
روابط عمومی شرکت صنایع شیر ایران (پگاه)
#پگاه
#شرکت_صنایع_شیر_ایران
اقتصادرسا _به همت متخصصان پگاه آذربایجان غربی پروژه تبديل دستگاههای بسته بندی انجام شد.
به گزارش اقتصادرسا به نقل از روابط عمومي و امور بين الملل شركت صنايع شير ايران (پگاه)، سيد فضل اله قريشی مديرعامل پگاه اروميه ضمن اعلام اين خبر افزود: با اجرای اين طرح ظرفیت خط بسته بندی ۲۰۰ سی سی از ۲۰ تن به ۴۰ تن در روز افزايش يافت.
او تصريح كرد: با اجرای این پروژه، ضمن کاهش هزینههای سربار تولید، هزینه تمام شده محصولات تولیدی به دلیل استفاده از پاکتهای داخلی نیز کاهش یافته است.
قريشی اضافه كرد: در راستای انجام این پروژه مبلغ ۸ میلیارد ریال صرفه جوئی در زمان تبدیل دستگاه به دلیل استفاده از توان و قطعات داخلی انجام و سالانه بالغ بر ۲۵ میلیارد ریال از محل کاهش قیمت خرید پاکت صرفه جوئی خواهد شد.
وی خاطر نشان كرد: مزیت مهم این تغییر بزرگ عدم وابستگی دستگاه مذکور به پاکتهای وارداتی و انحصاری است و این دستگاه قادر به استفاده از پاکات تولید کنندههای داخلی نیز خواهد شد که به معنای بهره گیری از ظرفیت های داخل کشور است.
کلیه حقوق اقتصادرسا محفوظ می باشد