روتیتر: مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی در نشست خبری به مناسب دهه فجر اعلام کرد:

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی در نشستی خبری به مناسب دهه فجر، گفت: بر اساس برآوردی که داریم، حجم مطالبات جاری سازمان از دولت برای سال آینده ۲۱۴ همت (هزار میلیارد تومان) خواهد بود.


به گزارش اقتصادرسا، میرهاشم موسوی افزود: در مطالبات جاری سازمان تامین اجتماعی، سهم سه درصد بیمه، متناسب‌سازی و کمک‌های بیماران خاص و ...در نظر گرفته شده است.

وی در ادامه اضافه کرد: در بودجه سال آینده ۱۶ همت برای پرداخت مطالبات تامین اجتماعی پیش‌بینی شده است. البته مبلغ در نظر گرفته شده ناچیز است. تلاش می‌کنیم با استفاده از ظرفیت تبصره یک و بند «و» تبصره دو از محل سهام و شرایط مختلف واگذاری میعانات نفتی، گازی و نفت خام سهم بزرگی از مطالبات سال آینده را از طریق بودجه تامین کنیم. این اولین بار است که در ردیف بودجه، برای مطالبات جاری تامین اجتماعی مبالغی در نظر گرفته می‌شود.

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی با اشاره به ناچیز بودن این مبالغ، ابراز امیدواری کرد: ارقام بودجه به نحوی افزایش یابد تا بتوانیم بخشی از تعهدات خود را از طریق ردیف بودجه در نظر گرفته شده، به افراد تحت پوشش خود اختصاص دهیم. در حال گفتگو با دولت و رایزنی با مجلس هستیم تا مسیر تادیه بدهی آن‌گونه که در دو سال گذشته رخ داد، در سال ۱۴۰۲ هم ادامه داشته باشد.

موسوی حجم دارایی‌های سازمان تامین اجتماعی را بر اساس محاسبات سال ۱۴۰۰، نزدیک به هزار همت و عدد مصارف سال آینده را ۶۴۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: اگر دولت تمام تعهداتش را برای سال بعد پرداخت کند، کسری نقدینگی نخواهیم داشت.

بانک رفاه استثنا شود

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی در واکنش به پرسشی درباره مولدسازی درآمدهای دولت و احتمال واگذاری سهام بانک رفاه، یادآور شد: واگذاری سهام این بانک ربطی به مولدسازی ندارد. سازمان تامین اجتماعی در راستای اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی فقط می‌تواند ۳۳ درصد از سهام این بانک را به‌عنوان مالک حقیقی یا حقوقی داشته باشد.

وی افزود: پیشنهادهای مختلفی برای این واگذاری ارائه شده و تلاش می‌کنیم انتقال سهام در قالب خانواده بزرگ تامین اجتماعی رخ دهد. کانون عالی بازنشستگان چنین پیشنهادی را داده است. در حال حاضر قانونا می‌توانیم ۳۳ درصد سهام بانک را نگه داریم و باید ۶۷ درصد آن واگذار شود.

به گفته موسوی، بانک رفاه یک بانک تخصصی و عمومی است و صاحبان اصلی بانک، بیمه شده‌ها هستند. شاید این مسئله باعث شود که بتوان برای بانک رفاه استثنا قائل شد.

وی در رابطه با مطالبات طرح دارویار گفت: آخرین پرداختی سازمان تامین اجتماعی مربوط به انتهای آذرماه است. منابعی از سازمان برنامه درخواست کردیم که اگر در اختیار ما قرار بگیرد، به فوریت مطالبات دی ماه طرح دارویار را هم پرداخت می‌کنیم.

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی در بخش دیگری از سخنان خود درباره مشاغل سخت و زیان‌آور بیان کرد: تا کنون نگاه به این مشاغل فنی و حرفه‌ای نبوده و صرفا نگاه حمایتی در این بخش حاکم بوده است. در نگاه حرفه‌ای محیط کسب و کار باید عاری از عوامل مولد زیان برای سلامت کارگران باشد، در حالی که در نگاه حمایتی، تکالیف کارفرمایان روی دوش صندوق‌ها گذاشته شده و ما به جای اصلاح محیط، بخش تولید کشور را از نیروهای کار خالی می‌کنیم و این یک فرصت سوزی است.

موسوی رقم فعلی مطالبات تامین اجتماعی از دولت تا پایان سال جاری را ۴۰۰ هم اعلام کرد و افزود: رقم حسابرسی شده ما در سال قبل حدود ۴۶۲ هزار میلیارد تومان بود که بخشی از آن تادیه شده است.

وی اضافه کرد: درباره نحوه محاسبه مطالبات، بین سازمان برنامه و تامین اجتماعی همواره اختلاف نظر بوده است. معتقدیم نحوه محاسبه دوستان عادلانه نیست و باید بر اساس بند «ه» ماده هفت قانون ساختار یا نظام جامع رفاه، بر اساس نرخ اوراق مشارکت محاسبه مطالبات تامین اجتماعی از دولت انجام شود.

دارایی شستا کمتر از نصف بودجه نظام بیمه تامین اجتماعی

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی در ادامه سخنان خود در واکنش به پرسشی درباره عملکرد شستا، برخی اظهار نظرها درباره این مجموعه را غیر کارشناسی توصیف کرد.

وی افزود: برخی می‌گویند کل شستا برای نظام بیمه‌ای بس است. در حالی که چنین چیزی نیست. کل ارزش دارایی‌های امروز شستا ۱۶۸ هزار میلیارد تومان است و DPS آن هم ۲۳ همت است. در یک اقتصاد خوب این رقم به ۶۰ همت می‌رسد.

موسوی گفت: همه نظام بیمه‌ای را با این رقم نمی‌توان مدیریت کرد. بودجه نظام بیمه‌ای تامین اجتماعی برای سال آینده ۴۶۰ همت است. حتی اگر فرض را بر تجدید ارزیابی دارایی‌های شستا بگذاریم، کل ارزش دارایی‌های شستا ممکن است به ۴۰۰ همت برسد که کمتر از هزینه‌های سازمان است.

وی با اشاره به اتفاقات نامیمونی که در شستا رخ داده است، تاکید کرد: رویکرد حفظ و صیانت از دارایی در شستا در دستور کار بوده است. در این حوزه با کسی کوتاه نیامدیم و کوتاه نخواهیم آمد. در گذشته انواع باج خواهی‌ها در شستا مرسوم بوده است ولی با آن مقابله شده است. پیش از این ورود غیر فنی، سیاسی، منطقه‌ای و بومی در شستا بوده است که ما محکم مقابل آن ایستاده‌ایم.

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی گفت: در شستا ۹ هلدینگ تخصصی وجود دارد. تلاش کردیم در جابجایی‌ها علاوه بر رعایت شاخص‌های عمومی و تعهدی، شاخص حرفه‌ای را هم مد نظر داشته باشیم.

وی افزود: اولویت ما در شستا ایجاد ارزش افزوده است. در صندوق‌های تعهدی بین ۱۷ تا ۲۰ درصد سهم منابع از محل دارایی‌ها باید در اختیار مصارف صندوق قرار گیرد. امروز سهم ما از محل داراییهایمان در شستا حدود ۶ درصد است. سال گذشته ۲۲ تا ۲۳ هزار میلیارد تومان از شستا به عنوان سهم سود برای تامین اجتماعی آوردیم. در بهترین حالت این عدد به ۶۰ تا ۷۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد.

موسوی یادآور شد: از مجموعه مدیریت شستا به معنای واقعی احساس رضایت دارم زیرا چند موضوع در اولویت شستا قرار گرفته است. نحوه مدیریت به سمت حرفه‌ای شدن رفته است. این مجموعه ۱۲ راهبرد کلان در بخش‌های مختلف تدوین کرده است. بیش از ۹۰ پروژه طراحی شده که بالغ بر ۴۰۰ همت سرمایه‌گذاری در یک برنامه پنج ساله نیاز دارد.

وی درباره نحوه تامین منابع مالی برنامه‌های شستا گفت: بخشی از این منابع با مشارکت بخش خصوصی تامین می‌شود. کمک سرمایه‌گذاران داخلی، خارجی و استفاده از ظرفیت‌های بین‌المللی حاصل از پیمان شانگهای یا تبادلات با روسیه در دستور کار است.

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی با اشاره به اقدامات خوب شستا در حوزه دارو، بیان کرد: با وجود اخبار کذبی که در حوزه تولید سرم و آنتی بیوتیک بود، شستا در کنار حاکمیت نیاز استراتژیک مردم را تامین کرد.

وی افزود: کارهای خوبی در این دوره رقم خورده است. مهمتر از همه پایداری و مقاومت در حفظ و صیانت از اموال و حق‌الناسی است که در اختیار شستا قرار داشته است.

موسوی درباره عیدی یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی بازنشستگان اعلام کرد: هرآنچه به موجب قانون به ما ابلاغ شود، پرداخت می‌کنیم و قول می‌دهیم این پرداخت‌ها قبل از دادن عیدی پرسنل تامین اجتماعی انجام شود.