همه‌گیری کووید-19 باعث ایجاد اختلالات عمده در بازارهای توسعه‌یافته و نوظهور شده است که چالش‌های اقتصادی بی‌شماری را به همراه دارد و کشورها را مجبور می‌کند تا درباره نحوه انجام تجارت در سطح جهانی تجدید نظر کنند.



به گزارش اقتصادرسا ؛همه‌گیری کووید-19 باعث ایجاد اختلالات عمده در بازارهای توسعه‌یافته و نوظهور شده است که چالش‌های اقتصادی بی‌شماری را به همراه دارد و کشورها را مجبور می‌کند تا درباره نحوه انجام تجارت در سطح جهانی تجدید نظر کنند.

چین نیز از چنین شرایطی مصون نمانده است. لذا این کشور ابتکاراتی را برای افزایش سیاست های مطلوب به منظور ایجاد ثبات و ارتقای تجارت خارجی اتخاذ کرده است. بر این اساس، تجارت الکترونیک فرامرزی (CBEC) به عنوان یک عامل کلیدی رشد و شتاب گیری تبدیل شده و همچنین  به عنوان کانالی برجسته برای واردات و صادرات چین ظاهر شده است.

تجارت الکترونیک فرامرزی که متشکل از فعالیت‌های خرید یا فروش محصولات از طریق خرید آنلاین در سراسر مرزهای ملی است، پدیده‌ای نیست که یک شبه رشد کرده باشد. چین در سال 2015 شروع به ایجاد یک منطقه آزمایشی جامع برای تجارت الکترونیک فرامرزی کرد و در طول هفت سال گذشته، تعداد کل این مناطق به 165 مورد در سراسر کشور رسیده است.

چین به منظور ارتقای پیشرفت دیجیتالی صنایع سنتی و تنظیم دقیق تجارت خارجی با اقتصاد جهانی، در تاریخ 24 نوامبر اعلام کرد که مناطق آزمایشی جامعی را برای تجارت الکترونیک فرامرزی در 33 شهر و منطقه ایجاد کرده است.

از منظر جغرافیایی، مشهودترین جنبه ای که می توان از این اطلاعیه مشاهده کرد این است که برخلاف مناطق آزمایشی قبلی که بیشتر در امتداد مناطق ساحلی شرقی قرار داشتند، مناطق آزمایشی جدید همگی در مناطق مرکزی و غربی قرار دارند که تجارت الکترونیکی در آنها کمتر پیشرفت کرده است.

افزوده شدن مناطق جدیدی مثل منطقه خودمختار اویغور شین‌جیانگ، منطقه خودمختار تبت، استان یون‌نان، استان گوی‌جوئو، منطقه خودمختار گوانگ‌شی جوانگ و منطقه خودمختار مغولستان داخلی به این لیست پیام آور راهبرد توسعه ملی در شهرهای مختلف درجه سوم و چهارم و همچنین نشان دهنده یک امر بسیار مهم است.

از طریق ایجاد مناطق آزمایشی جامع تجارت الکترونیک فرامرزی در مناطق دورافتاده، چین می‌تواند اقتصادهای بازار محلی را ارتقا دهد و این کار را از طریق شکل جدیدی از تجارت خارجی بسیار پویا انجام دهد که می‌تواند گشودگی کشور را به سایر نقاط جهان افزایش دهد.

اقتصاددانان و ناظران چینی از استراتژی کلی که بر توسعه داخلی با کیفیت بالا تمرکز می‌کند و در عین حال باعث ایجاد توازن مجدد اقتصادی مورد انتظار بین مناطق غربی داخلی و شهرهای ساحلی شرقی می‌شود، استقبال کردند.

در سطح کلان، حضور مناطق آزمایشی تجارت الکترونیک فرامرزی در سراسر قلمرو چین می‌تواند با به دست آوردن فرصت‌های پنهان در مناطق استفاده نشده و با ترکیب مسیر توسعه هر استان با توجه به صنعت غالب و مزیت‌های جغرافیایی، پتانسیل کل کشور را آزاد کند.

مناطق آزمایشی تجارت الکترونیک فرامرزی می توانند در سطح خرد، روحیه کارآفرینی چین را که عامل اصلی رشد سریع این کشور در چهار دهه گذشته بوده است، ارتقا دهند، در حالی که میتوانند شرکت های کوچک و متوسط داخلی (SMEs) و صنایع محلی را با بقیه جهان مرتبط می کند.

علاوه بر این، گسترش مناطق آزمایشی تجارت الکترونیک فرامرزی می‌تواند از استراتژی «رو به غرب» چین برای کاهش شکاف اقتصادی در داخل کشور و ارتقای اهمیت استراتژیک استان‌های غربی چین برای ابتکار یک کمربند و جاده (BRI) حمایت کند.

با وجود تشدید تنش‌های تجاری با ایالات متحده، که مشخصه آن تعرفه‌ها و موانع تجاری است، گسترش تجارت الکترونیک فرامرزی به چین فرصتی برای تغییر شکل الگوهای تجارت بین‌المللی می‌دهد تا پیوند ها را نه تنها با کشورهای متعلق به ابتکار یک کمربند و جاده، بلکه با کشورهایی که بخشی از توافقنامه مشارکت اقتصادی جامع منطقه ای (RCEP) هستند، تقویت ‌کند.

تجارت الکترونیک فرامرزی جایگزین‌های جالبی را برای چین ارائه می‌کند تا مدل‌های زنجیره تامین و کانال‌های لجستیک را متنوع و بهینه کند، در حالی که بین‌المللی کردن پرداخت‌های مالی فرامرزی این کشور را یکپارچه می‌کند.

اقدامات جدید در حمایت از فعالیت تجاری گسترده‌تر تجارت الکترونیک فرامرزی تأیید می‌کند که چین همچنان متعهد به دنبال کردن یک گشایش با استاندارد بالا با هدف یکپارچگی فراگیر و مشارکتی با جامعه جهانی است.

همانطور که بقیه کشورها طی دو دهه گذشته آموخته اند، وقتی که چین در بخشی از معادلات عرصه تجارت جهانی قرار میگیرد، تأثیری به نفع همه شرکت کنندگان از خود نشان میدهد.