شهردار منطقه نه گفت: با توجه به‌ گزارش سامانه کنترل پروژه شهرداری تهران در حوزه کنترل پروژه احداثی و تملک دارایی سرمایه‌ای با ۸۲.۶ درصد در رتبه اول پیشرفت فیزیکی در بین مناطق قرار داریم که امیدواریم در ۱۵ روز باقیمانده پیشرفت این پروژه را به صددرصد برسانیم.

 


به گزارش اقتصادرسا، محمد رحیم مرتضوی شهردار منطقه ۹ در نشست خبری که عصر امروز - دوشنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ - در محل ساختمان شهرداری این منطقه برگزار شد، اظهار کرد: منطقه ما ۱۹۲۱ هکتار وسعت دارد و بخش زیادی از پادگان ها و نیز فرودگاه مهرآباد در آن واقع شده است. به طوری که ۱۲۰۰ هکتار آن شامل فرودگاه مهرآباد و پادگان های نظامی می شود و از باقیمانده پارسل ها و پهنه ها نیز ۵۷ درصد آن بافت فرسوده است. درواقع رتبه دوم را از حیث بافت فرسوده داریم.

وی افزود: ۱۹۵ میلیارد تومان بودجه ما در قالب بودجه عمرانی و خدمات شهری و اجتماعی آن منهای بودجه های هزینه ای و حقوق و دستمزد است؛ با توجه به‌ گزارش سامانه کنترل پروژه شهرداری تهران در حوزه کنترل پروژه احداثی و تملک دارایی سرمایه ای با ۸۲.۶ درصد در رتبه اول پیشرفت فیزیکی در بین مناطق قرار داریم که امیدواریم در ۱۵ روز باقیمانده پیشرفت این پروژه را به صد درصد برسانیم.

مرتضوی ادامه داد: در پروژه های توسعه محله ای نیز ۵۳ عنوان پروژه محله ای با اعتباری حدود ۶۰ میلیارد تومان از ابتدای سال داشتیم که با توجه به تعداد و اعتبار پروژه ها رتبه ششم را در بین مناطق داشتیم.

شهردار منطقه ۹ اضافه کرد: همچنین با توجه به گزارش سامانه کنترل پروژه، منطقه ۹ در ۵۳ پروژه در حوزه های مختلف با ۹۹.۵۷ درصد پیشرفت در صدر جدول سلسله مراتبی پیشرفت پروژه های توسعه محلی قرار دارد و تا پایان سال به صد درصد می رسد.

وی با بیان اینکه از موضوعات مهمی که در عملکرد مناطق ارزیابی می شود حوزه نگهداشت، پیشرفت پروژه ها و شاخص درآمد است، اضافه کرد: منطقه ۹ به خاطر شرایط حاکم بر آن و وجود بافت فرسوده و پادگان ها و فرودگاه کمترین تعهد را از حیث تحقق درآمد دارد اما امسال با برنامه ریزی های انجام شده در تاریخ ۱۵ دی ۱۴۰۱ صد درصد درآمد نقد خود را محقق کردیم واولین منطقه ای بودیم که این کار را انجام دادیم. تا پایان هفته پنجاهم ۱۰۱ درصد درآمد نقد و غیرنقدی ما تحقق پیدا کرده است.

مرتضوی عنوان کرد: در بحث انضباط مالی کسب رتبه دوم بستن حساب ها در سال ۱۴۰۰، کسب رتبه دوم در اصلاح حسابها ، رتبه اول در خصوص حساب های فی مابین در سازمان املاک را داشتیم.

شهردار منطقه ۹ بیان کرد: در بحث پرداخت دیون خود به پیمانکاران سعی کردیم تمام دیون را پرداخت کنیم و تا پایان سال ۱۴۰۰ تمام دیون خود به آنها را پرداخت کردیم؛ در بحث بدهی جاری به پیمانکاران در سال ۱۴۰۱ نیز این مبلغ ۲۱۳ میلیارد تومان بوده که تاکنون ۶۰ درصد آن را پرداخت کردیم و سعی می‌کنیم تا پایان سال ۴۰ درصد باقیمانده آن را نیز پرداخت کنیم.

وی گفت: در حوزه شهرسازی و معماری ۱۱ پروژه داریم که هرکدام به مدت ۱۰ سال خوابیده بود که به دنبال حل مشکلات آنها رفیتم، بزرگترین پروژه تجمیعی شهر تهران پروژه سیستانیکا است که این پروژه تجمیعی در محله هاشمی است و با توجه به پیگیری‌های انجام شده مصوبه‌ای از کمیسیون ماده پنج گرفتیم. در خصوص صدور پروانه جدید اقدام لازم صورت گرفت.

مرتضوی افزود: در بحث مجتمع ایستگاهی استاد معین مشکلات این پرونده مرتفع و در حال حاضر در مرحله مجدد صدور پروانه است.

شهردار منطقه ۹ تاکید کرد: پایش طرح تفصیلی منطقه از دیگر اقدامات بود که بر اساس آن حریم ۷.۵ متری خیابان زرند را حذف کردیم. همچنین در خصوص بازآفرینی پایدار محور فتح مطالعات انجام شده و پیشنهادات آن را به کمیسیون ماده پنج ارجاع دادیم؛ در اجرای آرای ماده صد نیز رتبه چهارم را داریم ؛ علاوه بر این در بحث صدور پروانه از ۱۷۵ به ۲۰۰ مورد رسیدیم که تا پایان سال این میزان به صورت تصاعدی افزایش پیدا می‌کند و تسهیل و تسریع در صدور پروانه از دیگر اقدامات بوده است.

وی تصریح کرد: اجرای ۲۶ هزار و ۱۸۲ متر آسفالت مکانیزه در پروژه های عمرانی، اجرای ۳۴ هزار و ۱۴ متر مربع لکه گیری آسفالت در پروژه های عمرانی، اجرای هزار متر پیاده‌روسازی در بحث عمرانی، تعریض بزرگراه ایت الله سعیدی به مساحت ۳ هزار متر مربع برای کاهش بار ترافیکی این محدوده، ترمیم و بهسازی شبکه جمع آوری آب‌های سطحی در ۳۷ معبر از اقدامات حوزه عمرانی است.

شهردار منطقه ۹ خاطرنشان کرد: در حوزه خدمات شهری و در بحث پروژه یادگار امام (ره) جابجایی درختان در این محدوده انجام شده و راه اندازی شب بازار در خیابان اجتماعی، بازسازی و احداث سرویس های بهداشتی بوستان ها به تعداد ۵۲ مورد، طراحی و بازسازی شبکه آبرسانی فضای سبز، اجرای طرح شبکه تفکیک از مبدأ پسماند و آغاز پویش سفیران محیط زیست برای نخستین بار در شهر تهران‌ از مهمترین اقدامات این حوزه است.

وی اظهار کرد: در حوزه حمل و نقل نیز بهسازی پیاده‌رو و احداث و توسعه مسیر دوچرخه به میزان ۱۲۰۰ متر در خیابان زرند، اجرای ۴ هزار مترمربع اصلاح هندسی، مناسب سازی مسیر عابر پیاده خیابان استاد معین، توسعه و مسقف سازی یک خط در پایانه شمشیری، تعمیر و نوسازی روشنایی زیرگذرهای سطح منطقه و بهسازی و اورهال کردن تمامی ایستگاه های اتوبوس در سطح منطقه انجام شده است.

مرتضوی ادامه داد: اجرای ویژه برنامه اجتماع امام حسنی‌ها، حضور در ۲۸ مسجد از ۳۴ مسجد موجود در منطقه و انجام ملاقات مردمی در آنها، دیدار با ۶۰ خانواده شهید، ۲۷ مورد ملاقات مردمی، اجرای ویژه برنامه ای با موضوع نامه ای به آسمان به مناسب سالگرد شهید سلیمانی، برنامه تجلیل از بانوان مدافع سلامت، اجرای طرح هر روز یک مسجد با هدف مشارکت پذیری مردم و گسترش سرمایه اجتماعی و گفتگو بین مدیران و شهروندان از اقدامات حوزه فرهنگی است.

شهردار منطقه ۹ اضافه کرد: این منطقه تنها منطقه‌ای است که واگذاری املاک فرهنگی را با استعلام قیمت کارشناسی انجام داده است و بحث پادگان جی، ایجاد ایستگاه‌های جدید مترو ، پیگیری پروژه یادگار امام (ره) و مباحث پیرامونی آن نیز در برنامه های ما در سال آینده قرار دارد.

وی در پاسخ به این پرسش که بسته های تشویقی در میزان نوسازی بافت های فرسوده چقدر موثر بوده، گفت: یکی از دلایل افزایش صدور پروانه در منطقه ایجاد انگیزه و بسته های تشویقی در بافت های فرسوده بوده و افزایش یک طبقه باعث ترغیب برای ساخت و ساز شده است و احتمال می دهیم در سال آینده این رشد چشمگیر تر از امسال باشد.

مرتضوی تصریح کرد: در بحث املاک بردن پرونده های آن به کمیسیون ماده پنج و اخذ مجوزها انجام شد و در موضوع تسهیل بحث املاکی که رای ماده صد داشتند، تبدیل رای به جریمه ریالی و همچنین افزایش میزان صدور پروانه باعث ایجاد درآمد شد، البته عمده درآمد ما از اخذ مطالبات از دستگاه های دولتی از جمله تامین اجتماعی و بانک سپه بود.

شهردار منطقه ۹ با اشاره به اینکه برای عید نوروز نیز طرح بهاران خدمت را داریم که البته این طرح در کل شهر انجام می شود، بیان کرد: با توجه به وجود میدان آزادی در منطقه، اقدامات ویژه ای خواهیم داشت؛ از جمله اینکه یک تونل نوری برای زیر برج آزادی و نصب المان‌های نوروزی را زیر برج و در محدوه میدان آزادی و کاشت گلهای فصلی و فرش های گل در اطراف میدان آزادی را داریم، علاوه بر این در کنار نورافشانی در لحظه تحویل سال، طرحی در حوزه اجتماعی به‌نام جشن جهانی نوروز در میدان ازادی را داریم که بزرگترین هفت سین در کشور و تونل نمایشگاه ایران شناسی را شامل خواهد شد که منتظر ابلاغ این طرح توسط شهرداری مرکز هستیم.

وی عنوان کرد: بعد از توقف پروژه یادگار در دوره قبل در این دوره با توجه به وضعیت ترافیکی تصمیم گرفته شد که شاخه غربی این پروژه مجددا آغاز شود و در دومین شنبه امید و افتخار کلنگ آغاز عملیات عمرانی شاخه غربی یادگار امام (ره) به زمین خورد و قرار است این شاخه در ادامه وارد پادگان جی شود و به صورت زیرگذر از خیابان اجتماعی بگذرد و بعد از آن به میدان فتح و سپس بزرگراه متوسلیان می رسد و در ادامه وارد ۴۵ متری زرند و بعد از آن وارد خیابان بهاران در منطقه ۱۸ و سپس به بزرگراه بروجردی می رسد و آن بزرگراه نیز به آزادگان متصل می شود. در واقع با این پروژه رینگ بزرگراهی غرب تهران تکمیل می شود.

مرتضوی ادامه داد: فاز اول این پروژه از میدان جی تا فتح و از فتح تا ۴۵ متری زرند در منطقه ۹ قرار دارد که در آن ۲۷ پلاک ثبتی معارض داریم و بخش عمده معارضان به شرکت ساسان و سوله های آموزش و پرورش و پادگان جی مربوط است و در بحث رفع معارضین شخصی به ۱۳۰۰ میلیارد تومان نیاز است، تا پایان ۱۴۰۲ این پروژه به میدان فتح متصل می شود و فاز دوم آن در سال ۱۴۰۳ به اتمام می رسد.

شهردار منطقه ۹ اضافه کرد: برنامه جدید خاصی برای پروژه زیرگذر استاد معین نداریم و مسیر دوچرخه سواری آن که در گذشته ایجاد شده مورد استفاده قرار نمی گیرد در حالی که فضای زیادی از معبر را در برگرفته است و برنامه ما تثبیت رفیوژ میانی از طریق انجام کار عمرانی است.

وی با بیان اینکه کمبود سرانه های خدماتی از گلایه های شهروندان است، عنوان کرد: فرودگاه مهرآباد تقریبا نصف محدوده منطقه ۹ را در بر گرفته و این مساله شبکه معابر منطقه را با مشکل مواجه کرده است و آلودگی هوا و آلودگی صوتی و ترافیک ناشی از رفت و آمد به سمت فرودگاه را سبب شده است و در بحث خط آسمان نیز در حوزه شهرسازی برای مردم مشکلاتی ایجاد کرده است.

مرتضوی با اشاره به اینکه مدیران فرودگاه اعلام کردند که تنها ۱۱ درصد از محدوده برای فرودگاه است و مابقی مربوط به ارگانهای دیگر است، توضیح داد: جابجایی فرودگاه در توان شهرداری تهران نیست و نیاز به یک عزم و اراده ملی دارد و با توجه به ساخت باند جدید ۲۹ شرق و ترمینال جدید در فرودگاه مهرآباد بنایی مبنی بر جابجایی آن وجود ندارد.

شهردار منطقه ۹ ادامه داد: املاکی در محدوه فرودگاه وجود دارد که شامل نهادهای مختلف است و هیچکدام از این املاک برای‌ ساخت و سازشان پروانه ساختمانی نگرفتند و پایان کار ندارند و عوارض نوسازی نیز پرداخت نکردند و در طرح تفصیلی نیز پهنه آن محدوده پهنه فرودگاهی تعریف شده است ، بر همین اساس و به منظور تمکین آنها در بحث عوارض و تشویق برای دریافت پایان کار پیشنهاد تغییر پهنه را دادیم که در انتظار رسیدگی در کمیسیون ماده پنج است تا از پهنه فرودگاهی به پهنه S تغییر پیدا کند تا بتوانیم مطالبات شهرداری تهران‌ را از آنها دریافت کنیم.

وی در پایان با بیان این مطلب که پادگان جی در منطقه ۹ یکی از مواردی است که توافق خروج آن از شهر انجام‌ شده است، خاطرنشان کرد: برای ارتقای سرانه های خدماتی منطقه نیاز به ملک داریم و این پادگان می تواند به ما کمک کند، پادگانی که یک سند یکپارچه دارد که به دو قسمت شرقی یعنی بخش متعلق به وزارت دفاع و غربی متعلق به ارتش تقسیم می شود، در مرداد ماه امسال توافق با وزارت دفاع انجام شده که در زمین‌های توافق شده ۳۵ درصد از آن به وزارت دفاع و ۶۵ درصد به شهرداری برسد و ما منتظر بودیم که قسمت مربوط به ارتش نیر توافق انجام شود که البته ارتش نپذیرفت و آن موضوع را فعلا از دستور کار خارج کردیم و در خصوص زمین‌های مربوط به وزارت دفاع، سازمان نوسازی طرحی را تهیه و به کمیسیون ماده پنج ارسال کرده که امیدواریم در اوایل سال آینده تصویب شود تا بتوانیم سرانه ها را در منطقه از جمله بحث فضای سبز ، کلانتری، ایستگاه آتش نشانی و میادین میوه و تره بار را ارتقا دهیم.

انتهای پیام/

تبلیغات

کد اعلام وصول پایگاه خبری اقتصاد رسا

 کلیه حقوق اقتصادرسا محفوظ می باشد

پیاده سازی و طراحی توسط گروه نرم افزاری دیما

Back to Top