روتیتر: مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی:

کنفرانس ملی مدیریت نوآوری در صنایع و معادن با حضور مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در ساختمان شماره 2 این سازمان برگزار شد.

به گزارش اقتصادرسا به نقل از روابط عمومی سازمان مدیریت صنعتی، ابوالفضل کیانی بختیاری مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در این کنفرانس با موضوع "اصول مشترک نوآوری‌های موفق صنعتی و معدنی" به سخنرانی پرداخت.
وی ضمن بیان تعاریف مختلف نوآوری اظهار داشت: منظور از نوآوري خلاقيت متجلي شده و به مرحله عمل رسيده است، به عبارت ديگر نوآوري يعني انديشه خلاق تحقق يافته، و ارائه محصول، فرايند و خدمات جديد به بازار است.
کیانی بختیاری با تشریح این نکته که چه چیزهایی نوآوری نیست گفت: اكتشاف، آشكارساختن و به‌ظهور رسانيدن يا اعلام چيزي است كه وجود داشته ولي قبلاً متوجه آن نشده و يا آنرا درك نكرده اند. خلاقيت، درخشش يك انديشه و بوجود آمدن نظرات و ايده‌هاي نو و اختراع، محصول يا فرآيند جديد و قابل استفاده است.
وی در خصوص تفاوت دو مفهوم خلاقیت و نوآوری گفت: خلاقیت، ايجاد ايده‌هاي جديد و نوآوری، كاربرد ايده‌هاي جديد است؛ به عبارت دیگر، خلاقيت، نقطه آغاز و به اصطلاح موتور نوآوري است.
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی، با بیان این نکته که عدم نوآوری باعث افول سازمان می شود در خصوص اهمیت توجه به نوآوری در سازمان افزود: نوآوری باعث پيدايش سازمان هاي جديد؛ توليدات و خدمات جديد؛ افزايش كميت، تنوع توليدات و خدمات؛ كاهش هزينه‌ها؛ افزايش انگيزش ؛ ارتقاي سطح بهداشت رواني و رضايت ؛ ارتقاي  ميزان بهره وري ؛ موفقيت مجموعه مديريت  و رشد و بالندگي می شود.
وی در ادامه به تشریح انواع نوآوری پرداخت و در خصوص نوآوری بنیادی اظهار داشت: نوآوری های بنیادین موفق، معمولا از یک اختراع ناشی می شوند. این دسته از نوآوری ها صنایع جدیدی را بوجود آورده و یا صنایع موجود را تغییر می دهند و نسبتا نادر بوده و معمولا در خارج از مرزهای شرکت آغاز می شوند مثل ترانزیستور.
کیانی بختیاری درخصوص نوآوری تدریجی یا تکاملی گفت: هر چند این نوآوری ها جزیی می باشند ولی بهبود چشمگیری در محصولات،فرایندها یا خدمات فعلی شرکت ایجاد می کنند. این نوآوری ها نسبتا متداول بوده و در داخل صنعت یا شرکت رخ می دهند و به شرکت ها کمک می کنند تا در بازاربه موقعیتی رقابتی دست یابند و آن را حفظ کنند، مثل توسعه لپ تاپ و نوت بوك.
وی در ادامه به بیان تفاوت نوآوری معماری و نوآوری در اجزا و تعریف پارادایم های نوآوری پرداخت و درخصوص نوآوری بسته گفت: منطق اصلي نوآوري بسته تمركز دروني است و بر استخدام بهترين ها و با هوش ترين هاي صنعت؛ كشف درون سازماني؛ تقدم زماني براي ارائه محصول به بازار؛ حفاظت از دارايی هاي فكري و تحقيق و توسعه درونی براي كشف بيشترين و بهترين ايده‌ها تاکید می کند.
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در خصوص پارادایم نوآوری باز گفت: منطق اصلي نوآوري باز تمركز برون سازماني است و بر به‌كارگيري  تمامي نيرو هاي باهوش درون و برون سازماني؛ استفاده از نتايج پژوهش هاي درون و برون سازماني؛ استفاده بهينه از ايده هاي درون و برون سازماني؛ استفاده از دارائي‌هاي  فكري درون و برون سازماني و جمع سپاری امور تاکید دارد.
وی در ادامه، خدمت افزایی را نتیجه نوآوري در خدمات به اضافه محصول سنتي يا محصول ناشي از نوآوري تدريجي عنوان کرد و در خصوص پیدایش کسب و کار پلتفرمی بر مبنای نوآوری خدمت افزا اظهار داشت: پلتفرم‌ها با تسهیل تراکنش‌ها ارزش ایجاد می‌کنند، درحالی‌که کسب‌وکارهای خطی با تولید کالا یا خدمات، این کار را می‌کنند، به‌بیان‌دیگر، پلتفرم‌ها با ساختن رابطه و ایجاد تراکنش، ارزش خلق می‌کنند.
کیانی بختیاری در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح مفهوم دی ان ای نوآوری پرداخت و گفت: خلاقیت؛ مغز نوآوری است و همه چیز از یک اندیشه آغاز می شود. سازمان های نوآور دریافته اند که اندیشه ها می توانند از هر جایی برخیزند. علاوه بر این، ارتباطات؛ جریان آزاد اطلاعات، عقاید و احساسات، شریان حیاتی نوآوری هستند. از این منظر، همکاری؛ قلب نوآوری است چراکه نوآوری یک فرایند گروهی و تعامل اطلاعات و قدرت تیمی غذای این فرایند است. در این مدل اجرا و تکمیل؛ عضلات نوآوری هستند چرا که نوآوری های جدید پروژه هایی هستند که به صورت موفقیت آمیزی به عنوان عقاید برتر مطرح شده و با مهارت های بالا نظیر تصمیم گیری، زمان بندی، نظارت و اخذ بازخورد، اجرا و تكميل مي شوند. سازمان های نوآور می دانند که جشن موفقیت بخش مهمی از پایان یک پروژه، صرف نظر از سطح موفقیت آن است.
وی افزود: نظارت و بازنگری؛ نردبان فرایند نوآوری است بدین علت که ارزیابی اهداف و نتایج و هزینه - منفعت پروژه های جدید، یک اقدام ضروری است. علاوه بر این، درس گرفتن از نتایج پروژه های موفق و ناموفق بینشی را برای ما ایجاد می کند که بر اساس آن موفقیت های بعدی امکان پذیر می شود
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی خاطرنشان کرد: فرهنگ؛ محدوده ایفای نقش نوآوری و انعکاس رهبری، هنجارها و ارزش ها ونمود عینی و قابل دید چگونگی انجام کار و رفتار افراد سازمان با یکدیگر است.
وی تاکید کرد: برای ایجاد نوآوری، فراهم ساختن محیطی که منعطف است، افراد را توانمند می کند، به ایده های کارکنان احترام می‌گذارد، ریسک را تحمل می کند، برای موفقیت ها جشن می گیرد، احترام به کارکنان را سرلوحه کارهای خویش قرار می دهد و تفریحات را تشویق می‌کند، ضروری است.
کیانی بختیاری هوش نوآوري را توانايي شناختي انسان براي مشاهده مشكلات و فرصت‌ها به شيوه‌اي جديد و كشف راه‌حل‌هاي جديد در پاسخ به چالش‌هاي پيچيده عنوان کرد و در خصوص اصول مشترک نوآوری های موفق صنعتی و معدنی اظهار داشت: تمامی نوآوری های بزرگ در طول تاریخ، به نوعی ترکیبی از ده  اصل اساسی شامل مدل سود؛ شبکه؛ ساختار؛ فرایند؛ عملکرد محصول؛ سیستم محصول؛ خدمت؛ کانال ارتباطی؛ برند و مشارکت مشتری بوده‌اند.
وی با بیان این نکته که نوآوری در دنیای امروز یک انتخاب نیست، بلکه ضرورت است خاطر نشان کرد: نوآوری، اقدامی است که نیاز به آمادگی فردی و سازمانی، آموزش و ابزارهای مناسب دارد. صرفا با جملات انگیزشی نمی توان سازمان را به دل دریای نوآوری فرستاد.
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی تاکید کرد: نوآوری در اکثر مواقع شکست می خورد. طبق مدل قیف نوآوری، از هر50 مورد ایده یا پروژه نوآوری فقط یک مورد به فاز تجاری سازی می‌رسد. اما نوآوری تقریبا هیچ گاه به خاطر نبود خلاقیت شکست نمی‌خورد بلکه به خاطر فقدان قاعده مندی است که این اتفاق می‌افتد.
وی افزود: دانستن اینکه نوآوری در کجا لازم است، اهمیتی هم مرتبه با دانش چگونگی نوآوری دارد. بنابراین، پیش از شروع یک پروژه، فرصت‌های صحیح نوآوری را باید مشخص کرد و راجع به ماهیت نوآوری باید شفاف بود. ابتدا به حل سخت ترین مشکلات پرداخت و مشکلات بزرگ و بغرنج را که هیچ راه حل ساده ای ندارند هدف گرفت.
کیانی بختیاری خاطرنشان کرد: مدیران اجرایی نه تنها باید درک کنند که نوآوری را از تمامی افراد سازمان شان انتظار داشته باشند، بلکه باید بدانند که اگر خودشان نیز این کار را انجام ندهند، به خود و سازمان شان آسیب می رسانند.  چرا که نوآورترین سازمان ها متکی به افراد و تیم هایی هستند که به صورت چند وظیفه ای در سازمان هایشان کار می کنند. نوآوری صرفا کار دانشمندان، مهندسان یا بازاریابان نیست، بلکه وظیفه کل کسب و کار و رهبر سازمان است.