داده‌هایی که اخیرا توسط وزارت بازرگانی چین منتشر شده نشان می‌دهد از ژانویه تا آگوست امسال، استفاده واقعی چین از سرمایه خارجی 138.4 میلیارد دلار بوده که حاکی از افزایش 20.2 درصدی است.

به گزارش اقتصادرسا ؛داده‌هایی که اخیرا توسط وزارت بازرگانی چین منتشر شده نشان می‌دهد از ژانویه تا آگوست امسال، استفاده واقعی چین از سرمایه خارجی 138.4 میلیارد دلار بوده که حاکی از افزایش 20.2 درصدی است.

از چشم انداز صنعت، استفاده واقعی از سرمایه خارجی در صنعت خدمات چین با افزایش 8.7 درصدی به 662.13 میلیارد یوان رسیده است. استفاده واقعی از سرمایه خارجی در صنعت فناوری‌های پیشرفته (های‌تک) 33.6 درصد رشد داشته که از این میزان صنعت تولید های‌تک 43.1 درصد و صنعت خدمات های‌تک 31 درصد افزایش نشان می‌دهد.

سرمایه‌گذاری واقعی در چین از جانب اتحادیه اروپا،‌ کره جنوبی، آلمان، ژاپن و انگلیس به ترتیب 123.7 درصد،‌ 58.9 درصد، 30.3 درصد، 26.8 درصد و 17.2 درصد رشد داشته است. جدیدترین داده‌های سرمایه‌گذاری مستقیما نشان‌دهنده پیش‌بینی‌های پر تب و تاب سرمایه‌گذاران خارجی برای بازار چین است.

تحلیل‌های کارشناسی نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری بسیاری از کشورهای جهان در چین رشد قابل توجهی داشته و این در واقع یک «رأی اعتماد» به اقتصاد چین محسوب می‌شود.

«جورج ووتکه» رئیس «اتاق بازرگانی اتحادیه اروپا و چین» در «نشست مدیریت ثروت جهانی پاییز 2022» که اخیرا برگزار شد، گفت: مهم نیست از چه زاویه‌ای نگاه کنیم، مهم این است که چین همچنان بهترین گزینه برای شرکت‌های اروپایی است. اروپا به باز بودن اقتصاد چین بیش از دیگر طرف‌ها وابسته است.

وی افزود: ما اهمیت زیادی برای بازار چین قائل هستیم. پیش از شروع اپیدمی کووید-19، سه شرکت خودروسازی اروپایی اساسا 50 درصد سرمایه‌گذاری مستقیم شرکت های اروپایی در چین را به خود اختصاص داده بودند. طی اپیدمی، سهم سرمایه‌گذاری 10 شرکت برتر اروپایی در چین به 75 تا 80 یا حتی 85 درصد رسید.

روزنامه آلمانی «هندلزبلات» بر اساس داده‌های «بانک مرکزی آلمان» گزارش داد طی نیمه اول 2022، سرمایه‌گذاری مستقیم آلمان در بازار چین به 10.1 میلیارد یورو رسیده و این در حالی است که این عدد طی مدت مشابه سال گذشته 6.2 میلیارد یورو بود.

این عدد یک رکورد جدید برای سرمایه‌گذاری آلمان در چین به ثبت رسانده است.

«گروه لودیان»، یک موسسه تحقیقات اقتصادی بین‌المللی، اخیرا طی گزارشی اعلام کرد سرمایه‌گذاری اروپا در چین بر چند صنعت به ویژه صنعت تولید فناوری های‌تک بیشتر متمرکز شده است.

پنج صنعت شامل خودرو، فرآوری مواد غذایی، دارو و زیست‌فناوری، مواد شیمیایی و تولید کالاهای مصرفی اکنون حدود 70 درصد کل سرمایه‌گذاری اروپا در چین را به خود اختصاص می‌دهند.

در زمینه کشورهای منبع، سرمایه‌گذاری مستقیم اروپا در چین همچنین متمرکزتر شده است. طی چهار سال گذشته، آلمان، هلند، انگلیس و فرانسه 87 درصد کل سرمایه‌گذاری اروپا در چین را به خود اختصاص دادند.

در ماه آگوست، شاخص‌های اصلی اقتصاد چین به طور کلی بهبود یافت، داده‌های اقتصادی مختلف عملکرد خوبی داشت و نشان داد اقتصاد چین به طور پیوسته و یکنواخت در حال احیاست.

افزایش مداوم سرمایه‌گذاری خارجی در چین یک «رأی اعتماد» از جانب تجار خارجی به اقتصاد چین محسوب می‌شود که به معنای این است که صاحبان کسب و کارهای خارجی به رشد و ثبات طولانی مدت اقتصاد چین خوش بین هستند و مشتاق سرمایه‌گذاری و کسب سود در چین هستند تا قطار سریع السیر توسعه و فرصت‌ها و سود توسعه چین را از دست ندهند.