وزیر جهاد کشاورزی با تشریح اقدامات دولت در حوزه امنیت غذایی، از حفظ کامل ذخایر راهبردی کشور در دوران جنگ، خودکفایی حدود ۸۵ درصدی در تامین امنیت غذایی و هدفگذاری برای افزایش این خودکفایی به بیش از ۹۰ درصد خبر داد.

به گزارش اقتصادرسا؛ آقای غلامرضا نوری قزلجه در برنامه گفتگوی ویژه خبری با تشریح اقدامات دولت در حوزه امنیت غذایی طی جنگ ۱۲ روزه و جنگ تحمیلی سوم، از حفظ کامل ذخایر راهبردی کشور، ترخیص نزدیک به ۷ میلیون تن کالا از بنادر و دستیابی به خودکفایی ۸۵ درصدی در امنیت غذایی خبر داد و گفت: هدفگذاری برنامه هفتم، افزایش این میزان به بیش از ۹۰ درصد است.
سؤال: دولت جمهوری اسلامی ایران در جنگ ۱۲ روزه و جنگ تحمیلی سوم چه اقداماتی در حوزه امنیت غذایی انجام داد تا کشور با شرایط پایدار و مناسبی مواجه باشد؟
نوری: موضوع امنیت غذایی، مهمترین موضوع برای همه کشورها به ویژه در شرایط بحران و جنگ است. یکی از اهداف دشمنان در حمله به کشور، آسیب زدن به امنیت غذایی بود، اما به فضل الهی اتفاقی کمنظیر در این حوزه رقم خورد. پس از جنگ نیز در نشستهای وزرای کشاورزی کشورهای عضو شانگهای و بریکس، بسیاری از مقامات خارجی از تابآوری و عملکرد جمهوری اسلامی ایران در تأمین امنیت غذایی تقدیر کردند.
دولت چهاردهم از ابتدای فعالیت خود با پیشبینی شرایط اضطراری، افزایش ذخایر راهبردی و تدوین برنامههای لازم برای شرایط بحرانی را در دستور کار قرار داد. همین آمادگیها موجب شد در جنگ ۱۲ روزه و سپس جنگ تحمیلی سوم، کشور بدون کوچکترین مشکل در تأمین و توزیع کالاهای اساسی از این شرایط عبور کند.
سؤال: آیا در آن مقطع از ذخایر راهبردی کشور استفاده شد؟
نوری: امروز با گذشت چهار ماه از جنگ، حتی یک کیلوگرم از ذخایر راهبردی و نهادههای دامی کشور مصرف نشده است. خوشبختانه هم تولید داخلی وضعیت مطلوبی دارد و هم ذخایر کشور در شرایط مناسبی قرار دارد.
حدود ۸۵ درصد امنیت غذایی کشور متکی به تولید داخل است. در این مدت، تولیدکنندگان بخش کشاورزی و فعالان زنجیره تأمین با تلاش شبانهروزی اجازه ندادند مردم هیچ کمبود یا صفی برای تهیه کالاهای اساسی احساس کنند.
سؤال: چه اقداماتی برای مدیریت بازار و تأمین نهادهها انجام شد؟
نوری: یکی از اقدامات مهم، انتقال سریع کالاها از بنادر به واحدهای تولیدی بود. در این مدت نزدیک به ۷ میلیون تن کالا از بنادر ترخیص شد که رقم کمسابقهای محسوب میشود.
همچنین آرد مورد نیاز نانواییها و گندم مورد نیاز کارخانههای آردسازی حدود یک ماه زودتر تأمین شد. برای واحدهای دامداری و مرغداری نیز امکان برداشت و تأمین نهادهها تا دو ماه زودتر از موعد فراهم شد تا تولیدکنندگان با اطمینان بیشتری فعالیت کنند.
از سوی دیگر، از زمان اجرای اصلاحات ارزی در سال ۱۴۰۴ تاکنون حتی یک روز تأخیر در تأمین ارز واردکنندگان و تأمینکنندگان کالاهای اساسی نداشتهایم و این روند به صورت منظم ادامه دارد.
سؤال: میزان خودکفایی کشور در حوزه امنیت غذایی چه میزان است؟
نوری: در حال حاضر حدود ۸۵ درصد امنیت غذایی کشور از محل تولید داخلی تأمین میشود و حدود ۱۵ درصد نیازمند واردات هستیم. البته در کنار حدود ۱۶ میلیارد دلار واردات محصولات کشاورزی، نزدیک به ۸ میلیارد دلار نیز صادرات در این بخش داریم.
سؤال: برنامه وزارت جهاد کشاورزی برای افزایش خودکفایی چیست؟
نوری: برنامه هفتم پیشرفت اهداف مشخصی را در این زمینه تعیین کرده است و ما نیز برنامههای اجرایی خود را بر همان اساس تدوین کردهایم. رئیسجمهور نیز به طور مستمر موضوع خودکفایی، بهرهوری و استفاده بهینه از منابع را پیگیری میکنند.
بر اساس اهداف برنامه هفتم، میزان خوداتکایی کشور در بخش کشاورزی باید از ۸۵ درصد فعلی به بیش از ۹۰ درصد افزایش یابد. البته در برخی حوزهها مانند دانههای روغنی که وابستگی بالایی به واردات وجود دارد، هدفگذاریها به صورت مرحلهای انجام شده است.
سؤال: یکی از چالشهای مهم در حوزه دانههای روغنی و نهادههاست. برای رفع این مشکل چه اقداماتی انجام شده است؟
نوری: یکی از موانع اصلی تولید داخلی، نظام ارزی گذشته بود که عملاً واردات را نسبت به تولید داخل مقرون به صرفهتر میکرد. با اصلاحات ارزی انجامشده، شرایط برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی فراهمتر شده است.
این اصلاحات موجب شد قیمت محصولات کشاورزی واقعیتر شود و منابع حمایتی به جای هدررفت در زنجیره توزیع،مستقیماً به مردم و تولیدکنندگان برسد. نمونه آن در بازار کنجاله سویا قابل مشاهده است که با وجود تغییر نرخ ارز، بازار از شفافیت و ثبات بیشتری برخوردار شده است.
سؤال: شما به نقش جهادی تولیدکنندگان در دوران جنگ اشاره کردید؛ تولیدکنندگانی که با وجود تهدیدها و شرایط دشوار، فعالیت خود را متوقف نکردند و حتی مورد تقدیر رهبر معظم انقلاب قرار گرفتند. میزان خسارتهای واردشده به این بخش چقدر بوده و دولت برای جبران آن چه برنامهای دارد؟
نوری: مهمترین خسارت ما در این حوزه، از دست دادن سرمایههای انسانی بود. در جریان جنگ تحمیلی، ۱۱ نفر از همکاران وزارت جهاد کشاورزی و ۷۰ نفر از تولیدکنندگان و فعالان بخش کشاورزی در مزارع، دامداریها، مراکز پرورش آبزیان، بنادر صیادی و واحدهای تولیدی به شهادت رسیدند که این خسارتی جبرانناپذیر است.
در بخش مالی نیز خسارتهایی به واحدهای تولیدی وارد شد که برآوردهای اولیه نشان میدهد حدود ۳۰ همت خسارت مستقیم به بخش تولید کشاورزی در سراسر کشور وارد شده است. بخشی از خسارتهای غیرمستقیم و عدمالنفعها نیز در حال احصا و جمعبندی است.
سؤال: چه میزان از این خسارتها تاکنون جبران شده است؟
نوری: تاکنون جبران عملی خسارتها انجام نشده و موضوع در دولت در حال بررسی، جمعبندی و اولویتبندی است تا سازوکارهای لازم برای حمایت از آسیبدیدگان تدوین شود.
سؤال: وضعیت خرید تضمینی گندم چگونه است و چه میزان از مطالبات کشاورزان پرداخت شده است؟
نوری: تاکنون ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شده که ارزش آن حدود ۱۹۰ همت است. از این میزان، ۵۰ همت پرداخت شده و با تأکید رئیسجمهور و هماهنگی سازمان برنامه و بودجه، پرداخت مطالبات به صورت هفتگی ادامه خواهد یافت تا کشاورزان هرچه سریعتر به مطالبات خود دسترسی پیدا کنند.
سؤال: پیشبینی شما از میزان خرید گندم در سال جاری چیست؟
نوری: پیشبینی ما خرید بین ۹.۵ تا ۱۰ میلیون تن گندم است که نسبت به سال گذشته افزایش خواهد داشت. همچنین برآورد میشود تولید گندم کشور به حدود ۱۳.۵ تا ۱۴ میلیون تن برسد.
سؤال: آیا کشور در تولید گندم به خودکفایی رسیده است؟
نوری: بله. نیاز مصرفی بخش خبازی و نانوایی کشور حدود ۱۰ میلیون تن است و اگر همین میزان خرید تضمینی انجام شود، نیاز داخلی به طور کامل تأمین خواهد شد. واردات احتمالی صرفاً برای تقویت ذخایر راهبردی انجام میشود.
سؤال: یکی از موضوعات مورد توجه مردم، افزایش قیمت برخی کالاهای اساسی در ماههای اخیر است. علت این افزایش قیمتها را چه میدانید؟
نوری: بخشی از افزایش قیمتها ناشی از اصلاحات ارزی بود که با هدف جلوگیری از انحراف یارانهها و رساندن مستقیم منابع به مردم انجام شد. در قالب کالابرگ نیز حمایتهای لازم از خانوارها صورت گرفت تا اثرات این اصلاحات جبران شود.
اما بخشی دیگر از افزایش قیمتها به شرایط جنگی بازمیگردد. در این دوره هزینههای حملونقل داخلی و بینالمللی افزایش قابل توجهی داشت. به عنوان نمونه، هزینه حمل یک کانتینر از هند به ایران از حدود ۲ هزار دلار به ۶ هزار دلار رسید. همچنین هزینه حمل برخی کالاها از مسیر ترکیه بیش از دو برابر شد.
علاوه بر این، افزایش قیمت مواد بستهبندی، هزینههای تأمین کالا، تغییر شرایط تجاری و افزایش هزینههای تولید نیز بر قیمت تمامشده محصولات اثرگذار بود.
سؤال: آیا افزایش قیمتها ناشی از گرانفروشی بوده است؟
نوری: در حوزه کالاهای اساسی، گرانفروشی گسترده و سازمانیافته وجود ندارد. البته ممکن است در مواردی تخلف رخ دهد که با آن برخورد میشود. در چهار ماه گذشته بیش از ۷۰ هزار بازرسی انجام شده و بیش از ۸ همت پرونده تخلف تشکیل شده است.
نکته مهم این است که بسیاری از تولیدکنندگان امروز حتی با قیمتهای فعلی نیز سود قابل توجهی ندارند. به عنوان مثال در بخش مرغ و تخممرغ، قیمتهای بازار در برخی مقاطع حتی پایینتر از قیمت تمامشده تولید بوده و تولیدکنندگان وارد زیان شدهاند.
ما معتقدیم برای استمرار تولید و حفظ امنیت غذایی کشور، تولید باید برای تولیدکننده صرفه اقتصادی داشته باشد. در عین حال، دولت نیز از طریق افزایش بهرهوری، توسعه روستابازارها، کوتاه کردن زنجیره توزیع و کاهش فاصله قیمت از تولید تا مصرف، به دنبال کنترل هزینهها و حمایت از مصرفکنندگان است.
سؤال: برخی معتقدند بخشی از افزایش قیمتها ناشی از شرایط جنگی بوده و اکنون با کاهش تنشها باید شاهد تعدیل قیمتها باشیم. چرا این اتفاق به سرعت رخ نمیدهد؟
نوری: همه آثار ناشی از جنگ هنوز به طور کامل در زنجیره تولید و بازار منعکس نشده است. به عنوان مثال، بخشی از نهادههایی که در دوره جنگ با قیمت بالاتر تأمین شدهاند، هنوز وارد چرخه تولید نشدهاند. برخی هزینهها مانند حملونقل با کاهش ریسکهای ناشی از جنگ روند نزولی پیدا کردهاند، اما برخی دیگر با فاصله زمانی اثر خود را نشان میدهند.
سؤال: چه زمانی میتوان انتظار داشت بازار به شرایط متعادلتری برسد؟
نوری: زمانبندی دقیق در این زمینه دشوار است؛ زیرا هر محصول چرخه تولید متفاوتی دارد. برای مثال، نهاده مصرفی در واحدهای تخمگذار ظرف چند روز به محصول تبدیل میشود، اما در تولید گوشت مرغ یا دام، این فرآیند ممکن است چند ماه طول بکشد. با این حال، هرچه آثار و تبعات جنگ کاهش یابد، به طور طبیعی شاهد کاهش هزینهها و اثرات مثبت بر قیمتها خواهیم بود.
سؤال: آیا دولت برای حمایت از مصرفکنندگان و افزایش قدرت خرید مردم برنامهای دارد؟
نوری: دولت به این جمعبندی رسیده است که مؤثرترین شیوه حمایت، تقویت کالابرگ الکترونیکی است. به همین دلیل، موضوع افزایش اعتبار و نحوه حمایت از خانوارها در قالب کالابرگ در دستور کار کمیسیونهای دولت قرار دارد و پس از نهایی شدن، اطلاعرسانی خواهد شد.
سؤال: در پایان اگر نکتهای باقی مانده بفرمایید.
نوری: لازم میدانم از همه کشاورزان، روستاییان، عشایر، تولیدکنندگان، صنایع تبدیلی، اصناف، تأمینکنندگان و فعالان زنجیره تأمین غذا قدردانی کنم. در شرایط جنگی، همه این حلقهها با وجود تهدیدها و مخاطرات، فعالیت خود را متوقف نکردند و نقش مهمی در حفظ امنیت غذایی کشور داشتند.
همچنین از مردم عزیز تشکر میکنم که با اعتماد به دولت و پرهیز از خریدهای هیجانی، به مدیریت بازار کمک کردند. این همراهی موجب شد تأمین و توزیع کالاهای اساسی بدون مشکل انجام شود.
ما نیز خود را متعهد میدانیم که برای حفظ امنیت غذایی کشور، کاهش هزینههای تولید و رساندن کالاها با قیمت مناسبتر به دست مردم، همه ظرفیتهای موجود را به کار بگیریم.
نوری: ۷۹ درصد سرمایهگذاری طرحهای هفته جهاد کشاورزی توسط مردم انجام شد
وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به افتتاح ۲ هزار و ۲۰۹ طرح کشاورزی در هفته جهاد کشاورزی، گفت: از ۳۰ همت سرمایهگذاری انجامشده برای این طرحها، ۷۹ درصد توسط بخش خصوصی و مردم تأمین شده است.
سؤال: درباره هفته جهاد کشاورزی و فلسفه نامگذاری این هفته توضیح دهید و بفرمایید امسال چه برنامههایی در این هفته اجرا شد؟
نوری: بیستوهفتم خرداد، سالروز صدور فرمان تاریخی حضرت امام خمینی (ره) برای تشکیل جهاد سازندگی است؛ نهادی که نقش مهمی در توسعه روستاها و همچنین دوران دفاع مقدس ایفا کرد.
در هفته جهاد کشاورزی امسال، با حضور رئیسجمهور، ۲ هزار و ۲۰۹ پروژه در بخش کشاورزی به صورت وبیناری در سراسر کشور افتتاح شد. برای اجرای این طرحها حدود ۳۰ همت سرمایهگذاری انجام شده که ۷۹ درصد آن توسط مردم و بخش خصوصی، ۱۵ درصد توسط دولت و ۶ درصد از محل تسهیلات بانکی تأمین شده است.
همچنین در سالروز تأسیس جهاد سازندگی، جمعی از کارکنان وزارت جهاد کشاورزی با حضور در حرم مطهر امام خمینی (ره) با آرمانهای بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران تجدید میثاق کردند.
سؤال: جهاد سازندگی چه نقشی در توسعه کشور داشت؟
نوری: جهاد سازندگی یکی از مهمترین جلوههای مشارکت مردمی در توسعه کشور بود. این نهاد در دوران دفاع مقدس بیش از ۵۴۰ هزار اعزام به جبههها داشت و ۳ هزار و ۳۹۷ شهید، بیش از ۲۱ هزار جانباز و هزار و ۸۰ آزاده تقدیم انقلاب اسلامی کرد.
در حوزه عمران روستایی نیز خدمات گستردهای ارائه شد؛ به گونهای که آبرسانی روستایی پنج برابر، برقرسانی ۹ برابر و راهسازی روستایی ۱۱ برابر نسبت به پیش از انقلاب افزایش یافت.
سؤال: مهمترین دستاوردهای بخش کشاورزی پس از انقلاب را چگونه ارزیابی میکنید؟
نوری: تولیدات کشاورزی کشور از ۲۸ میلیون تن در سالهای پیش از انقلاب به ۱۳۹ میلیون تن رسیده است. تولید گندم از ۴ میلیون تن به حدود ۱۴ تا ۱۶ میلیون تن، تولید شیر خام از ۲.۶ میلیون تن به ۱۳ میلیون تن و تولید گوشت مرغ از ۶۵ هزار تن به حدود ۳ میلیون تن افزایش یافته است.
همچنین ارزش صادرات محصولات کشاورزی از حدود ۴۰۰ میلیون دلار به بیش از ۷.۴ میلیارد دلار رسیده که نشاندهنده رشد قابل توجه این بخش است.
سؤال: در سفر اخیر به هند و اجلاس بریکس چه موضوعاتی مطرح شد؟
نوری: بریکس مجموعهای از کشورهای مهم کشاورزی و اقتصادی جهان است که حدود نیمی از جمعیت جهان را در خود جای دادهاند. یکسوم صادرات کشاورزی ایران به کشورهای عضو بریکس انجام میشود و حدود نیمی از واردات کشاورزی کشور نیز از این کشورها تأمین میشود.
در اجلاس اخیر، ایران پیشنهادهایی از جمله راهاندازی بورس غلات، توسعه همکاریهای تحقیقاتی، تشکیل بانک اطلاعات منابع ژنتیکی و گسترش سازوکارهای مالی میان اعضا را مطرح کرد که با استقبال مواجه شد.
سؤال: موضوع کشاورزی فراسرزمینی در چه مرحلهای قرار دارد؟
نوری: رویکرد ما از «کشت فراسرزمینی» به «کشاورزی فراسرزمینی» تغییر کرده است؛ یعنی علاوه بر زراعت، حوزههایی مانند دامپروری، شیلات، باغبانی و صنایع تبدیلی را نیز شامل میشود.
برای نخستین بار، محصول تولیدشده در قالب کشاورزی فراسرزمینی به صورت رسمی وارد کشور شده است. حدود ۱۰۰ هزار تن محصول شامل جو و روغن خام از مزارع ایرانی در قزاقستان وارد کشور شد.
در حال حاضر، همکاریهای عملیاتی با کشورهایی مانند قزاقستان، روسیه و پاکستان آغاز شده و مذاکرات با برخی کشورهای آفریقایی از جمله کنیا و تانزانیا نیز در حال انجام است.
نوری: کشاورزی فراسرزمینی وارد مرحله اجرایی شد/ ایران در مسیر تبدیل شدن به هاب غذایی منطقه
سوال: در بحث کشاورزی فراسرزمینی، چه سیاستهایی دنبال میشود و این طرح اکنون در چه مرحلهای قرار دارد؟
نوری: عنوان این طرح را از «کشت فراسرزمینی» به «کشاورزی فراسرزمینی» تغییر دادیم تا همه حوزهها را شامل شود، از دامپروری و شیلات گرفته تا باغبانی، زراعت و صنایع تبدیلی. هدف این است که صرفاً تولید محصول نباشد بلکه یک زنجیره کامل کشاورزی شکل بگیرد.
برای نخستین بار به صورت رسمی و عملیاتی، محصول تولیدشده در کشاورزی فراسرزمینی وارد کشور شد. در ماههای گذشته حدود ۱۰۰ هزار تن محصول کشاورزی در قزاقستان تولید شد که بخشی از آن شامل جو و روغن خام بود و وارد کشور شد.
در کشورهایی مانند قزاقستان، روسیه، پاکستان و برخی کشورهای آفریقایی نیز ظرفیتهای خوبی وجود دارد. با کنیا و تانزانیا تفاهمنامههایی امضا شده که بر اساس آن حدود ۵۰۰ هزار هکتار در کنیا و نزدیک به یک میلیون هکتار در تانزانیا برای فعالیت شرکتهای ایرانی اختصاص مییابد.
فعالان این حوزه میتوانند به صورت الکترونیکی فرآیندهای لازم را انجام دهند و پس از هماهنگی با سفارتخانهها، فعالیت خود را آغاز کنند. بخشی از محصولات تولیدی نیز طبق تعهدات به کشور بازخواهد گشت.
سوال: هدف اصلی از کشاورزی فراسرزمینی، جبران محدودیتهای داخلی است یا کاهش هزینه تولید؟
نوری: مهمترین دلیل، موضوع آب است. ما در گذشته استفاده مناسبی از منابع آبی کشور نداشتیم و امروز آب یکی از محدودیتهای جدی برای توسعه کشاورزی است. وقتی میتوانیم بخشی از تولید را در کشورهایی با ظرفیت آبی مناسب انجام دهیم، بهتر است این کار توسط شرکتها و فعالان ایرانی انجام شود.
از سوی دیگر، این اقدام میتواند زمینه تبدیل ایران به هاب غذایی منطقه را فراهم کند؛ چرا که ما دسترسی به آبهای شمال و جنوب، مسیرهای بینالمللی و ظرفیتهای بالای صنایع تبدیلی و غذایی داریم.
سوال: ایرانیان خارج از کشور چه نقشی میتوانند در این طرح داشته باشند؟
نوری: ایرانیان خارج از کشور ظرفیت بزرگی هستند و در حوزه کشاورزی فراسرزمینی نیز میتوانند مانند فعالان داخل کشور وارد این فرآیند شوند. یکی از سیاستهای ما استفاده از توان ایرانیان مقیم خارج برای تولید محصول و انتقال آن به کشور است.
سوال: چه مشوقهایی برای سرمایهگذاران در نظر گرفته شده است؟
نوری: یکی از مشوقها این است که بخشی از محصول تولیدی وارد کشور شود. در موضوع هابهای غذایی نیز امکان واردات، فرآوری، بستهبندی و صادرات مجدد محصولات وجود دارد.
سوال: در دوران جنگ، تأمینکنندگان و واردکنندگان نقش مهمی داشتند. آیا تسهیلگریهای ایجاد شده ادامه خواهد داشت؟
نوری: تأمینکنندگان ماههای سختی را پشت سر گذاشتند، اما با وجود شرایط دشوار، اجازه ندادند جریان تأمین کالا متوقف شود. در همان روزهای ابتدایی جنگ جلسات متعددی برای مدیریت شرایط برگزار شد.
سقفهای سابقه فعالیت، محدودیتهای موجود و برخی موانع را کاهش دادیم، بازیگران بیشتری وارد فرآیند شدند و تلاش کردیم جریان تأمین کالا بدون وقفه ادامه پیدا کند.
برخی از این تجربهها را حفظ خواهیم کرد و بخشی از محدودیتهایی که وجود داشت، برای همیشه اصلاح خواهد شد تا فعالیت فعالان این حوزه آسانتر شود.
سوال: اگر نکته پایانی دارید بفرمایید.
نوری: امیدواریم با شرایط جدید، هزینههای تحمیلشده بر کشور در حوزههای مختلف کاهش یابد و مسیر توسعه سرعت بگیرد.
راهبرد ما این است که با استفاده از دانش، فناوری، دانشگاهها و شرکتهای دانشبنیان، کشاورزی دقیق و هوشمند را توسعه دهیم تا امنیت غذایی کشور در هر شرایطی با بهرهوری بیشتر و هزینه کمتر تأمین شود.
وزیر جهاد کشاورزی با تأکید بر ادامه تأمین کالاهای اساسی در ماههای گذشته گفت: با اصلاحات ارزی و انتقال حمایتها به مصرفکننده، فصل جدیدی در تجارت کشاورزی آغاز شده و ظرفیتهای صادراتی و ترانزیتی ایران در حوزه غذا فعالتر خواهد شد.

به گزارش اقتصادرسا؛ غلامرضا نوری امروز در حاشیه افتتاح سیوسومین نمایشگاه بینالمللی صنایع کشاورزی، مواد غذایی، ماشینآلات و صنایع وابسته، درباره وضعیت تأمین کالاهای اساسی اظهار کرد: در حدود چهار ماه گذشته که کشور با شرایط جنگی و محدودیتهای مختلف مواجه بود، هیچ خللی در تأمین کالاهای اساسی و امنیت غذایی کشور ایجاد نشد.
وی افزود: اگرچه این شرایط هزینهها و دشواریهایی را برای تولیدکنندگان و تأمینکنندگان به همراه داشت، اما روند تأمین و توزیع کالاهای مورد نیاز مردم بدون وقفه ادامه یافت و کمبودی در بازار مشاهده نشد.
وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اصلاحات ارزی دولت در بخش کشاورزی گفت: حذف ارز از ابتدای زنجیره تأمین و انتقال حمایتها به مصرفکننده از طریق کالابرگ، یکی از مهمترین اقدامات دولت برای تسهیل تجارت و توسعه صادرات محصولات کشاورزی بوده است.
نوری ادامه داد: با فراهم شدن شرایط جدید، ظرفیتهای تجارت خارجی بخش کشاورزی بیش از گذشته فعال خواهد شد و میتوان از این فرصت برای توسعه صادرات و تقویت جایگاه ایران در بازارهای منطقهای استفاده کرد.
وی با بیان اینکه ایران میتواند به مرکز مبادلات غذایی منطقه تبدیل شود، تصریح کرد: برنامهریزیها بر این اساس انجام شده است که از ظرفیت کریدورهای ترانزیتی و موقعیت جغرافیایی کشور برای توسعه تجارت محصولات کشاورزی و تقویت نقش ایران در زنجیره تأمین غذایی منطقه استفاده شود.
وزیر جهاد کشاورزی همچنین از تلاش برای رفع موانع تجاری و توسعه همکاریهای بینالمللی در حوزه کشاورزی خبر داد و گفت: هدف اصلی، تأمین پایدار امنیت غذایی کشور و کمک به ارتقای امنیت غذایی در منطقه است.
نوری در ادامه درباره وضعیت واردات کالاهای اساسی اظهار کرد: ورود کشتیهای حامل کالاهای اساسی از طریق بنادر جنوبی کشور طبق روال عادی در حال انجام است و در حال حاضر هیچ مشکلی در تأمین نیازهای اساسی کشور وجود ندارد.
وی درباره بازار برنج نیز گفت: سیاستهای تنظیم بازار و واردات برای کنترل قیمتها در حال اجراست و با آغاز فصل برداشت محصول داخلی، انتظار میرود بازار این محصول به تعادل بیشتری برسد.
بر اساس این گزارش، سیوسومین نمایشگاه بینالمللی صنایع کشاورزی، مواد غذایی، ماشینآلات و صنایع وابسته امروز در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تهران آغاز به کار کرد.
در این نمایشگاه ۴۸۴ شرکت داخلی و ۱۵ شرکت خارجی از کشورهای اسپانیا، ایتالیا، ترکیه و چین حضور دارند. این رویداد در فضایی حدود ۴۷ هزار مترمربع برپا شده و تا ۳۱ خردادماه ادامه دارد.
توسعه همکاریهای تجاری، معرفی فناوریهای نوین، جذب سرمایهگذاری و گسترش صادرات از مهمترین اهداف برگزاری این نمایشگاه عنوان شده است.
وزیر کشور پاکستان با وزیر جهاد کشاورزی در تهران دیدار و درباره توسعه مناسبات همکاری دو کشور در بخش توسعه مبادلات کشاورزی گفتوگو کردند.
به گزارش اقتصادرسا؛سید محسن نقوی وزیر کشور پاکستان که به تهران سفر کرده است با غلامرضا نوری وزیر جهاد کشاورزی دیدار و درباره گسترش همکاریهای تجارت کشاورزی و امنیت غذایی در منطقه گفتوگو کرد.
نوری در این دیدار با اشاره به روابط دیرینه دو کشور گفت: ملت ایران و پاکستان دارای فرهنگی غنی و روابط دوستی تاریخی و عمیق هستند و روابط دولتهای دو کشور برادر و همسایه در ادوار و در بخشهای مختلف همواره بر مبنای همکاری نزدیک و راهبردی استوار بوده است.
وزیر جهاد کشاورزی از نقشآفرینی دیپلماتیک پاکستان در روند مذاکرات برای توافق پایان جنگ میان ایران و آمریکا قدردانی کرد و اظهار داشت: ظرفیتهای فراونی برای توسعه همکاری میان دو کشور در بخش تجارت و تبادلات کالاهای اساسی محصولات کشاورزی و دامداری وجود دارد.
نوری به اهمیت و ظرفیت کشاورزی و دامداری پاکستان در منطقه اشاره کرد و گفت: زمینه گسترش همکاری میان تهران و اسلام آباد برای تامین، تضمین و تقویت امنیت غذایی دو کشور و منطقه وجود دارد که چارچوب توافقات همکاری صورت گرفته و به سرعت در حال توسعه است و بزودی شاهد اتفاقات خوبی در این حوزه خواهیم بود.
سید محسن نقوی وزیر کشور پاکستان نیز در این دیدار به روابط و مناسبات همکاری و رو به گسترش دو کشور اشاره کرد و افزود: فرصتها و ظرفیتهای ویژهای در بخش کشاورزی و دامداری دو کشور وجود دارد که در گفتوگوهای مشترک جزئیات و راههای توسعه آن بررسی خواهد شد.
وزیر کشور پاکستان به لزوم برقراری صلح در منطقه خلیجفارس اشاره کرد و گفت: صلح و برقراری امنیت لازمه توسعه تجارت و امنیت غذایی در منطقه است.
نقوی به سوابق همکاری ایران و پاکستان در بخش کشاورزی و دامداری اشاره کرد و اظهار داشت: با پایان جنگ در منطقه، همکاریهای اقتصادی و تجاری گسترش مییابد و ایران و پاکستان و همچنین منطقه رشد اقتصادی خوبی را تجربه خواهند کرد.
وزیر جهاد کشاورزی گفت: باوجود فشار تحریم و شرایط جنگ، با همکاری تولیدکنندگان، توزیعکنندگان، اصناف و همراهی هوشمندانه مردم، حتی یک لحظه هم وقفهای در تامین کالاهای اساسی ایجاد نشد و بازار با آرامش نسبی مدیریت شد.

به گزارش اقتصادرسا؛ غلامرضا نوری قزلجه در نشست وبیناری با ائمه جمعه سراسر کشور با اشاره به شرایط ویژه ماههای اخیر، گزارشی از اقدامات دولت در حوزه تأمین امنیت غذایی، مدیریت بازار و حمایت از تولید داخلی ارائه کرد.
وزیر جهاد کشاورزی با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای جنگ تحمیلی بهویژه شهدای بخش کشاورزی، اظهار داشت: در ۲ ماه گذشته کشور با مجموعهای از شرایط خاص از جمله اجرای اصلاحات اقتصادی، بازار شب عید و ماه مبارک رمضان، همچنین جنگ تحمیلی مواجه بود که هر یک میتوانست بهتنهایی چالشزا باشد؛ اما به لطف الهی، تدابیر اتخاذ شده و همراهی مردم، از این شرایط با موفقیت عبور کردیم.
وی با تاکید بر نقش مهم رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و حمایتهای رئیسجمهوری در شرایط بحرانی و جنگ، تصریحکرد: از ماهها قبل با تاکید بر افزایش تلاشها در حوزه امنیت غذایی، برنامهریزیهای لازم انجام شد و در ایام جنگ نیز با تفویض اختیارات ویژه دولت به وزارت جهاد کشاورزی و استانها، هماهنگی مطلوبی میان دستگاههای اجرایی در سراسر کشور شکل گرفت که نتیجه آن پایداری در تامین کالاهای اساسی بود.
نوری قزلجه با اشاره به وضعیت مطلوب تامین کالاهای اساسی در کشور، گفت: با وجود فشار تحریم و شرایط جنگی، حتی یک ساعت هم وقفهای در تامین اقلام اساسی ایجاد نشد و بازار با آرامش نسبی مدیریت شد. این موفقیت حاصل تلاش هماهنگ تولیدکنندگان، توزیعکنندگان، اصناف و همراهی هوشمندانه مردم بود.
وی با بیان اینکه بیش از ۸۵ درصد امنیت غذایی کشور متکی به تولید داخلی است، خاطرنشانکرد: سیاست اصلی وزارت جهاد کشاورزی حمایت از تولیدکننده داخلی است، زیرا پایداری تولید، تضمینکننده امنیت غذایی کشور خواهد بود.
وزیر جهاد کشاورزی در ادامه به تشریح آثار اصلاح ارز ترجیحی کالاهای اساسی پرداخت و گفت: این اقدام، ضمن جلوگیری از رانت و فساد، موجب افزایش انگیزه تولید داخلی و تسهیل تامین ارز برای واردات کالاهای اساسی شد. در نتیجه، در شرایطی که پیش از این تامین ارز با مشکل مواجه بود، اکنون مسیر تامین کالا روانتر شده است.
انگیزه قاچاق بهطور قابل توجهی کاهش یافته است
وی همچنین به موضوع قاچاق کالاهای اساسی اشاره کرد و افزود: با اصلاح سیاستهای ارزی، انگیزه قاچاق بهطور قابل توجهی کاهش یافته و در بسیاری از اقلام، این پدیده شوم تقریباً از بین رفته است.
نوری قزلجه با تأکید بر اهمیت مدیریت مصرف، از ائمه جمعه خواست در فرهنگسازی برای اصلاح الگوی مصرف، بهویژه در حوزه آب و مواد غذایی، نقشآفرینی کنند و اظهارداشت: نزدیک به یکسوم محصولات کشاورزی «از مزرعه تا سفره» به هدر میرود که این موضوع نیازمند عزم ملی و اقدامات فرهنگی و فنی است.
وی از راهاندازی طرح «روستا بازار» بهعنوان یکی از برنامههای کاهش فاصله قیمت از مزرعه تا سفره خبر داد و افزود: تاکنون حدود ۶۰۰ واحد در کشور ایجاد شده و هدفگذاری تا پایان دولت چهاردهم برای افزایش آن به سههزار واحد است تا محصولات کشاورزی با قیمت مناسبتری به دست مصرفکننده برسد.
وزیر جهاد کشاورزی به اهمیت و ضرورت مدیریت منابع آبی کشور اشاره کرد و گفت: ادامه روند فعلی مصرف آب میتواند کشور را با بحرانهای جدیتری مواجه کند لازم است در کنار حمایت از کشاورزان، ملاحظات فنی و زیستمحیطی نیز بهطور جدی رعایت شود.
وی با قدردانی از همراهی مردم، کشاورزان، اصناف و همه فعالان زنجیره تأمین غذا، بر تداوم تلاشها برای بهبود خدماترسانی و تقویت همبستگی ملی تأکید کرد و گفت: اطلاعرسانی درست از اقدامات دولت میتواند موجب افزایش اعتماد عمومی و تقویت وحدت در کشور شود.
اکبر فتحی معاون وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد: افزایش قیمت مرغ و تخممرغ به علت بالا رفتن هزینههای تولید، از جمله تغییرات نرخ ارز واردات نهادهها، افزایش حقوق گمرکی و رشد هزینههای حملونقل و دستمزدها بوده و مصداق گرانفروشی نیست.

به گزارش اقتصادرسا؛ اکبر فتحی در گفتگو با شبکه خبر افزود: قیمتگذاری جدید برای مرغ و تخممرغ به دلیل عواملی، چون تغییر نرخ ارز برای واردات نهادهها، افزایش حقوق گمرکی و همچنین رشد ۳۰ درصدی هزینههای حملونقل و ۶۰ درصدی دستمزدها در سال جدید صورت گرفته است.
فتحی با اشاره به تجربه دوران جنگ تحمیلی، گفت: در آن زمان نیز قیمت تمام شده تولید این محصولات بالاتر از نرخ عرضه بود، اما به دلیل کشش نداشتن بازار، قیمتها تعدیل میشد. او افزود که در حال حاضر، قیمت مرغ آماده مصرف از حدود ۳۵۰ هزار تومان در اواخر سال گذشته به ۳۷۰ تا ۳۸۰ هزار تومان رسیده است. وی هشدار داد که اگر تولیدکنندگان نتوانند محصولات خود را با سود متعارف بفروشند، در آینده با کمبود تولید مواجه خواهیم شد.
وی اعلام کرد که در این نرخهای جدید، گرانفروشی رخ نداده است و تاکید کرد که قیمتهای فعلی به تدریج به سمت تعادل حرکت کرده و در صورت عدم سوددهی تولید، با کمبود مواجه خواهیم شد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی همچنین به قیمت تخممرغ اشاره کرد و گفت: اواخر پارسال ، هر شانه تخممرغ ۲۷۰ هزار تومان فروخته میشد، در حالی که قیمت واقعی آن ۴۱۰ هزار تومان بود. با در نظر گرفتن افزایش هزینههای تولید، قیمت فعلی هر شانه تخممرغ بین ۴۵۰ تا ۴۶۰ هزار تومان است که این افزایش نیز بعلت هزینههای تولید بوده و گرانفروشی محسوب نمیشود.
فتحی همچنین به واردات کالاهای اساسی اشاره کرد و افزود که با تغییراتی که اعمال شده، اولویت واردات از بنادر شمالی و مرزهای زمینی با کشورهای دوست و همسایه مانند پاکستان و ترکیه در دستور کار قرار گرفته است.
او اطمینان داد که هیچ نگرانی در خصوص تامین کالاهای اساسی از این مبادی ورودی وجود ندارد و زیرساختهای لازم در حال تقویت است تا روند تامین کالا از این مسیرها نیز به طور کامل و بدون وقفه ادامه یابد.
وزیر جهاد کشاورزی با انتقاد از تهاجمات آمریکا، این اقدامات را تهدیدی جدی برای امنیت غذایی جهان و منطقه و مانعی در برابر دستیابی به هدف گرسنگی صفر دانست.

به گزارش اقتصادرسا؛ غلامرضا نوری در سیوهشتمین کنفرانس منطقهای سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (FAO) برای آسیا و اقیانوسیه که به صورت حضوری و مجازی در بندر سری بگاوان، برونئی برگزار می شود افزود: جنگ غیرقانونی آمریکا و رژیم صهیونیستی عامل اختلال در زنجیره تامین انرژی و کود و در نتیجه ناامنی غذایی در جهان است.
وی با بیان اینکه منطقه آسیا و اقیانوسیه با چالشهای متعددی از جمله تنشهای ژئوپلیتیکی، بیثباتی زنجیرههای تأمين، ناامنی غذایی، سوءتغذیه، تغییرات اقلیمی و کمبود منابع آبی روبهرو است، گفت: «این مشکلات نظام کشاورزی و غذا را تحت تأثیر قرار داده و دستیابی به هدف گرسنگی صفر را غیرممکن ساخته و تابآوری نظام کشاورزی و غذا را تضعیف کرده است.
وزیر جهاد کشاورزی با تأکيد بر لزوم اتخاذ رویکردهای مشترک برای تحول نظام کشاورزی و غذا و تقویت پایداری آن، به برنامههای ایران در زمینه تحول آبی، جنگلکاری و زراعت چوب اشاره کرد و افزود: ایران به پشتوانه شبکه مؤسسات تحقیقاتی و پژوهشگران برجسته در علوم مختلف، از ظرفیت دانشی و آمادگی مشارکت فراگیر در برنامههای تحول آبی برخوردار است.
غلامرضا نوری در ادامه تلاش کشورهای منطقه را برای توقف دائمی حملات غیرقانونی و استمرار تولیدات کشاورزی خواستار شد.
وی همچنین ضمن قدردانی از میزبانی شایسته کشور برونئ، یاد شهدای بخش کشاورزی و امنیت غذایی ایران را گرامی داشت و اندوه عمیق خود را به سبب شهادت آیتالله خامنهای و سایر هموطنان، به ویژه فعالان عرصه کشاورزی و غذا در جریان حملات نظامی ایالات متحده و رژیم صهیونیستی ابراز کرد.
وزیر جهاد کشاورزی تولید ملی را پشتوانه صیانت از امنیت غذایی در جنگ تحمیلی سوم خواند و گفت: با بکارگیری ظرفیت داخلی در بخش کشاورزی، در شرایط جنگی علاوه بر صیانت از امنیت غذایی پایدار، ثبات و آرامش در بازار کالاهای اساسی حفظ شد.

به گزارش اقتصادرسا؛ غلامرضا نوری روز دوشنبه ۳۱ فروردین ماه در دیدار با اعضای کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، با تبیین وضعیت امنیت غذایی کشور در شرایط بحرانی اخیر، گفت: با تکیه بر توان و ظرفیت تولید داخلی و مدیریت ذخایر راهبردی موفق شدیم چالشهای همزمان اقتصادی و امنیتی در شرایط جنگی را مدیریت کنیم.
وی با گرامیداشت یاد و خاطره فرماندهان و شهدای جنگ رمضان، افزود: سازمانهای امور اراضی و منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در تهران و برخی ساختمانهای اداری جهاد کشاورزی در استانها مورد حمله دشمن قرار گرفت و ۱۱ تن از کارکنان و بیش از ۶۰ تن از بهرهبرداران و کشاورزان در جریان جنگ اخیر به شهادت رسیدند.
وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به پیچیدگیهای شرایط جنگی در دو ماه گذشته تأکید کرد: وزارت جهاد کشاورزی در پایان سال ۱۴۰۴ همزمان با چهار چالش بزرگ «اجرای اصلاحات اقتصادی»، «بازار ماه مبارک رمضان»، «بازار شب عید نوروز» و «جنگ تحمیلی سوم» رو به رو بود که با تدابیر و برنامهریزیهای انجام شده از چند ماه قبل توانستیم، علاوه بر صیانت از امنیت غذایی، ثبات و آرامش در بازار کالاهای اساسی را حفظ کنیم.
وی تاکید کرد: با وجود تحریم و محدودیتهای وارداتی و مشکلاتی که در بنادر جنوبی در زمان جنگ ایجاد شد، ذخایر راهبردی کالاهای اساسی کشور به گونهای برنامهریزی و فراهم شده که حتی در سختترین شرایط هم بازار از پایداری و ثبات کامل برخوردار خواهد بود.
نوری افزود: با تکیه بر تولید داخلی و ذخایر انبارها از بروز هرگونه بحران در تولید گوشت و مرغ جلوگیری کردیم و در تداوم جنگ نیاز بازار تامین و روند توزیع و عرضه بدون کمترین خللی برقرار خواهد بود.
وی با قدردانی از هوشمندی مردم و عدم وقوع «خرید هیجانی» در دوران جنگ، خاطرنشان کرد: ثبات و آرامش بازار، نتیجه حس همدلی و همبستگی اجتماعی و اعتماد مردم به وعدهها و برنامههای دولت است، باید تلاش کنیم این انسجام و وحدت در چارچوب تحقق شعار سال حفظ و تقویت شود.
وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به سفر ترکیه و قرقیزستان و دیدار با همتایان خود در کشورهای همسایه و منطقه، گفت: وزرای کشاورزی کشورهایی که با آنها دیدار کردم، به اقتدار و مقاومت ملت ایران در جنگ تحمیلی در برابر آمریکا و رژیم صهیونی و پیروزی قطعی ایران اذعان کردند، که نشاندهنده اعتبار و عزت ایران در منطقه و جهان است.
وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به سفر خود به کشور ترکیه، از توافق برای توسعه همکاریهای کشاورزی و مرزی دو کشور خبر داد.

به گزارش اقتصادرسا؛ غلامرضا نوری در مرز بازرگان و در گفتوگو با خبرگاران با تشریح جزئیات سفر اخیر خود به ترکیه و شرکت در نشست وزرای کشاورزی سازمان همکاری شانگهای در قرقیزستان، اظهار داشت: در این سفر چندروزه، دیدارهای مفصلی با مقامات ترکیه بهویژه وزیر کشاورزی این کشور انجام شد.
وی افزود: با توجه به افزایش محسوس روابط ایران و ترکیه در بخش کشاورزی طی یک سال گذشته، دو طرف بر تداوم این روند و بهرهگیری بیشتر از ظرفیتهای موجود تأکید کردند و طرف ترک نیز آمادگی کامل خود را برای گسترش همکاریها اعلام کرد.
وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در نشست سازمان همکاری شانگهای نیز موضوعات مرتبط با بخش کشاورزی کشورهای عضو، با توجه به عضویت بیش از ۴۰ درصد جمعیت جهان در این سازمان و موضوع امنیت غذایی بهعنوان یکی از محورهای اصلی در این اجلاس، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
محکومیت حملات آمریکا و رژیم صهیونی علیه ایران از سوی اعضای شانگهای
نوری خاطرنشان کرد: در حاشیه این اجلاس، با نمایندگان ۱۲ کشور و سازمان گفتوگوهایی انجام شد که تمامی آنها تجاوز آمریکا و رژیم صهیونیستی به کشورمان را محکوم کرده و حمایت خود را از مردم، دولت و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران اعلام کردند.
وی با اشاره به دیدارهای خود با استانداران ۲ استان آغری و ایغدیر در ترکیه در جریان این سفر، گفت: در نشستهای مشترک با مقامات این دو استان، موضوعات مرتبط با همکاریهای مرزی و استانی بررسی شد.
وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: در این نشستها اعلام شد بهزودی اقداماتی برای توسعه روابط بیناستانی از طریق مناطق آزاد تجاری انجام خواهد شد و طرف ترکیه نیز آمادگی خود را برای همکاری در این زمینه اعلام کرد.
نوری همچنین از تأکید دو طرف بر ایجاد منطقه آزاد مشترک خبر داد و گفت: این موضوع هم در دیدار با مقامات ملی ترکیه و هم در نشست با استانداران استانهای مرزی تأکید شد.
وی با اشاره به سیاستهای دولت در توسعه روابط مرزی افزود: رئیسجمهور بر تقویت تعاملات بین استانهای مرزی با کشورهای همسایه تأکید ویژه دارد و اختیارات لازم در این زمینه به استانها واگذار شده که این امر میتواند به تسهیل روابط، توسعه همکاریها از جمله بازارچههای مرزی کمک کند.
وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه جنگ مانع توسعه تجارت با شرکای اقتصادی نخواهد شد، گفت: مسیر تجارت و تبادلات کشاورزی ایران و روسیه و همکاری مشترک فعالان اقتصادی، بازرگانان، حوزه بانکی و مالی دو کشور گسترش مییابد.

به گزارش اقتصادرسا؛ غلامرضا نوری قزلجه در تماس تلفنی با اوکسانا لوت وزیر کشاورزی روسیه، ضمن بررسی تحولات اقتصادی و تجارت کشاورزی ناشی از بروز جنگ منطقهای، درباره تقویت و توسعه همکاریهای دوجانبه و تأمین امنیت غذایی در منطقه گفتوگو کرد.
وزیر جهاد کشاورزی، تجاوز آمریکا و رژیم صهیونیستی به ایران را نقض آشکار قوانین بینالمللی برشمرد و افزود: ایران به پشتوانه تولید کالاهای اساسی در داخل و توسعه تجارت خارجی با همسایگان شمالی خود، امنیت غذایی شهروندان خود را محافظت کرده است.
وی بر ضرورت تقویت تجارت و توسعه ترانزیت محصولات کشاورزی و دامداری ایران و روسیه در شرایط جنگی تأکيد کرد و افزود: ایستگاههای قرنطینه دامی و گیاهی میان ایران و روسیه دایر شده است تا موانع احتمالی مبادلات میان دو کشور رفع شود، همچنین همکاری گستردهای میان فعالان اقتصادی و بازرگانان و حوزه بانکی و مالی دو کشور ایجاد شده است.
نوری قزلجه با اشاره به توسعه مناسبات در چارچوب توافق جامع راهبردی ایران و روسیه که در دیماه ۱۴۰۳ در کرملین به امضای رؤسای جمهور دو کشور رسید، گفت: فرایند واردات کود معدنی از روسیه به ایران برای بهرهبرداری و استفاده کشاورزان و تولیدکنندگان تسهیل شده است.
به گفته وی، با تدابیری که از ماهها پیش اندیشیده شده، علاوه بر تأمین امنیت غذایی و کالاهای اساسی و سفره و معیشت مردم، روند علمی و اجرایی اصلاح نباتات و تولید بذر، دامداری، تولید واکسن دامپزشکی، توسعه فناوریهای پیشرفته کشاورزی و آموزش تخصصی در مراکز علمی و تحقیقاتی ایران با شتاب در حال انجام است.
نوری، توسعه کشاورزی را از مهمترین و موثرترین همکاریها و مبادلات اقتصادی میان ایران و روسیه دانست و گفت: طی سالهای اخیر حجم تجارت دو کشور و دسترسی به بازارهای دو کشور در این زمینه افزایش داشته که با وجود تحریم و جنگ تداوم خواهد داشت.
روسیه به عنوان همسایه متعهد در تأمين امنیت غذایی ایران خواهد ایستاد
اوکسانا لوت وزیر کشاورزی روسیه هم در این گفتوگوی تلفنی با محکوم کردن تجاوز آمریکا و اسرائیل به ایران و کشتار غیرنظامیان، گفت: جمهوری اسلامی ایران اقدامات موثری برای تأمین غذا و امنیت غذایی شهروندان خود انجام داده و روسیه به عنوان همسایه متعهد و شریک تجاری در این مسیر، هر کمکی که لازم باشد، انجام و در راستای تأمين امنیت غذایی در کنار جمهوری اسلامی ایران خواهد ایستاد.
وزیر کشاورزی روسیه افزود: همکاری مناسبی میان بخش خصوصی و بازرگانان دو کشور شکل گرفته است و با حمایت دولت ما این روند توسعه پیدا خواهد کرد.
طرفین در این گفتوگو بر توسعه روابط تجاری و اقتصادی و تسهیل مبادلات و ترانزیت کشاورزی تأکید کردند.
مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران با هشدار نسبت به افزایش شدید هزینههای تولید، تجدیدنظر در قیمت خرید تضمینی و تعیین نرخ ۴۰ هزار تومان برای هر کیلوگرم گندم را خواستار شد.

به گزارش اقتصادرسا؛ علیقلی ایمانی تأکید کرد که ادامه قیمت فعلی، انگیزه تولید را کاهش داده و امنیت غذایی کشور را تهدید میکند.
او با اشاره به حذف ارز ترجیحی و رشد قابل توجه قیمت نهادهها گفت: هزینه کود، سم، ادوات کشاورزی، ماشینآلات، دستمزدها، حملونقل و سیستمهای آبیاری بهشدت افزایش یافته است.
مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران نمونهای از این افزایشها را افزایش قیمت سم علفکش از ۳۵۰ هزار تومان به یک میلیون و ۶۸۰ هزار تومان عنوان کرد و افزود: ثابت نگهداشتن قیمت گندم در چنین شرایطی ظلم به تولیدکنندگان داخلی است.
ایمانی با اشاره به اینکه دولت گندم وارداتی را با دلار ۲۸۵۰۰ تومانی تأمین میکند، گفت: اگر دولت بخواهد واردات را جایگزین تولید داخلی کند، باید گندم را با قیمتی بسیار بالاتر از نرخ فعلی خرید تضمینی وارد کند.
او افزود: بنیاد ملی گندمکاران با بررسی علمی هزینههای تولید در بخشهای مختلف از جمله کود، سم، بذر، ادوات، آبیاری و دستمزد، به رقم ۴۰ هزار تومان رسیده است؛ رقمی که در آن سود ۱۵ تا ۲۰ درصدی کشاورز نیز لحاظ شده است.
مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران هشدار داد که قیمتهای پایینتر از این رقم، حتی هزینههای تولید را پوشش نمیدهد و میتواند به بیثباتی در تولید گندم منجر شود.
ایمانی با اشاره به اینکه قیمت جو در بازار به حدود ۶۰ هزار تومان رسیده است، گفت: در صورت باقیماندن قیمت گندم در ۲۹۵۰۰ تومان، مرغداران و دامداران برای تأمین خوراک به سمت خرید گندم خواهند رفت و این امر بازار را آشفته میکند.
او همچنین خطر قاچاق گندم به کشورهای همسایه را بهدلیل اختلاف زیاد قیمت داخلی و جهانی یادآور شد.
مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران با اشاره به بارشهای اخیر گفت: پیشبینی میکنیم سطح زیرکشت گندم امسال به حدود ۷ میلیون هکتار برسد.
به گفته ایمانی در برخی مناطق بهدلیل تأخیر در بارش، کشاورزان کشت محصولاتی مانند کلزا و چغندر را به گندم تغییر دادهاند.
ایمانی تأکید کرد: امیدواریم دولت با توجه به محاسبات علمی و شرایط واقعی تولید، درخواست تجدیدنظر در قیمت خرید تضمینی گندم را مورد توجه قرار دهد تا تولید پایدار و امنیت غذایی کشور حفظ شود.
دارندگان چاههای غیرمجاز حتی تا ۱۰ برابر حد مجاز آب برداشت میکنند.

به گزارش اقتصادرسا؛ به نقل از پاون، تقی عبادی، مدیرکل دفتر توسعه نظامهای فنی شرکت مدیریت منابع آب ایران، هشدار داد که در کشور ۵۵۰ هزار چاه غیرمجاز وجود دارد که بخش قابل توجهی از منابع آب زیرزمینی را تخلیه میکنند و سالانه باعث فرونشست زمین و آسیبهای جدی محیطزیستی میشوند.
تقی عبادی افزود: برخی چاهها تا ۱۰ برابر میزان مجاز آب برداشت کردهاند و این بحران نیازمند مدیریت جدی و اجرای قوانین است.
وی گفت: به لحاظ قانون توزیع عادلانه آب هرگونه حفر چاه و بهره برداری از چاه باید با مجوز وزارت نیرو اتفاق بی افتد.
همچین تکالیفی هم بر دوش وزارت نیرو و بخش آب قرار داده شده است که تا پتانسیل هر محدوده شناسایی شود و در نهایت مجوزهای حفر چاه بهره برداری و صادر شود.
عبادی گفت: درحال حاضر ۴۸۰ هزار چاه مجاز داریم که در بخش کشاورزی، شرب و خدمات صنعتی در حال استفاده است و تقریبا بیش از این مقدار معادل ۵۵۰ هزار چاهی وجود دارد که فاقد پروانه بهره برداری هستند و تعداد چاههای غیرمجاز که به منابع آبی ضربه میزند ۳۲۰ هزار به ثبت رسیده است. همچنین ۵۵۰ هزار حلقه چاه شناسایی شده است که حفر شدند ولی مجوز بهره برداری و حفر نداشتهاند.
وی افزود: هرچند تعداد این چاههای مجاز و غیر مجاز بیشتر به سمت غیر مجاز تمایل دارد، اما بهره برداری به این شکل است که تمامی چاههای غیر مجاز ۷ تا ۸ میلیارد مترمکعب آب بهره برداری و برداشت میکنند، اما چاههای غیر مجاز در حال حاضر و براساس آمار برداری سراسری کشور بیش از ۴۰ میلیارد متر مکعب برداشت آب را انجام میدهند.
عبادی بیان کرد: در بخش کشاورزی ۲۶ میلیارد مترمکعب بهره برداری مجاز داریم از چاهها و مازاد ۱۵ تا ۱۶ میلیارد مترمکعب غیر مجاز است.
وی گفت: عملا سهم چاههای غیرمجاز حدود ۷ تا ۸ میلیارد مترمکعب در برداشت از منابع آب زیرزمینی است.
کلیه حقوق اقتصادرسا محفوظ می باشد