چین در حال ساخت تلسکوپ QTT است که حدود شش سال طول خواهد کشید. تلسکوپی که باید دید چه مشخصاتی را شامل می شود. این مشخصات بسیار مهم است مثلا اینکه آینه آن از آینه شش و نیم متری جیمز وب بزرگتر است یا خیر. البته دور از نظر نیست که تلسکوپی با چنین مشخصاتی توسط این کشور ساخته شود و نه تنها 75 درصد آسمان که با آن 100 درصد آسمان را می توان پوشش داد.

مهندس مسعود عتیقی- مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران

چین در حال ساخت تلسکوپ QTT است که حدود شش سال طول خواهد کشید. تلسکوپی که باید دید چه مشخصاتی را شامل می شود. این مشخصات بسیار مهم است مثلا اینکه آینه آن از آینه شش و نیم متری جیمز وب بزرگتر است یا خیر.
البته دور از نظر نیست که تلسکوپی با چنین مشخصاتی توسط این کشور ساخته شود و نه تنها 75 درصد آسمان که با آن 100 درصد آسمان را می توان پوشش داد.
هر تلسکوپی با این میزان توانمندی می تواند در زمینه هایی همچون سیاهچاله ها، اختروش‌ها، انفجارهای سریع رادیویی، ماده تاریک، امواج گرانشی و منشاء زندگی در کیهان را مورد مطالعه قرار دهد.
از زمانی که گالیله برای اولین بار تلسکوپ خود را به سوی اجرام آسمانی نشانه رفت، نگاه متفاوتی در اختیار بشر قرار گرفت تا بتواند با جزئیات بیشتر، به بررسی اجرام آسمانی بپردازد.
این در حالی است که بسیار پیشتر از گالیله، منجمان بزرگ ایرانی در رصدخانه مراغه و سمرقند و حتی تا رصدخانه پکن چین و دیگر نقاط جهان به بررسی موقعیت اجرام آسمانی و نحوه وقوع پدیده‌ها و رویدادهای نجومی پرداخته بودند.
به مرور با ورود تلسکوپ‌های پیشرفته‌تر و با قطر دهانه بزرگ‌تر، راه برای این گونه مطالعات بیشتر شد و نگاه ژرف‌تری را برای بشر فراهم آورد. با ساخت تلسکوپ‌هایی همچون "پالومار" با قطر پنج متر، تلسکوپ‌های دوقلوی ۱۰ متری "کوه کک" و در ادامه ساخت تلسکوپ‌های به مراتب بزرگتری که در "لاسیلای" شیلی و برخی نقاط دیگر مستقر شدند، نگاه بسیار متفاوتی نسبت به عمق کیهان ایجاد شد.
با اعزام تلسکوپ QTT چین به فضا، شرایط بسیار متفاوتی برای مطالعات کاربردی در آسمان فراهم خواهد شد.
این تلسکوپ در نقطه‌ای قرار خواهد گرفت که تصاویری با وضوح بسیار بالا از آغاز پیدایش کائنات در اختیار دانشمندان قرار دهد و می‌توان متوقع انفجار اطلاعاتی وسیعی در حوزه کیهان شناسی و شناخت منشأ عالم بود.
تلسکوپ QTT با مشخصاتی بالاتر از جیمز وب  حتی می تواند 100 درصد آسمان را پوشش دهد.

 

تبلیغات

کد اعلام وصول پایگاه خبری اقتصاد رسا

 کلیه حقوق اقتصادرسا محفوظ می باشد

پیاده سازی و طراحی توسط گروه نرم افزاری دیما

Back to Top