رئیس سازمان توسعه تجارت از اختصاص یک و نیم میلیارد دلار برای ثبت سفارش واردات خودرو در سال ۱۴۰۳ خبر داد و گفت: تلاش بر این است که در رایزنی با بانک مرکزی، میزان ارز تخصیصی برای واردات خودرو افزایش یابد.

 

 


مهدی ضیغمی در حاشیه این نمایشگاه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما با بیان اینکه حدود ۲۰ هزار خودرو هم اکنون در گمرکات وجود دارد گفت: از ابتدای سال تا کنون حدود ۹ هزار خودرو ترخیص شده است.
 
 
وی با بیان اینکه بیشتر خودرو‌ها از کشور‌های آسیای جنوب شرقی وارد می‌شوند گفت: علاوه بر ثبت سفارش و تولید، معمولا یک ماه و نیم حمل آن زمان می‌برد به همین دلیل هم اکنون تعداد قابل توجهی در گمرکات کشور خودرو داریم و ۱۰ هزار تا ۱۵ هزار دستگاه خودرو به مقصد ایران در منطقه دپو شده است. همچنین تعدادی خودرو در کارخانه‌ها منتظر مجوز یا تامین ارز برای بارگیری به سمت کشور است.
 
 
وی در پاسخ به پرسشی در خصوص مجوز واردات خودرو به شرکت‌های بزرگ خودروسازی گفت: سال گذشته وزارت صمت به بیش از ۴۵ شرکت مجوز واردات داد و ثبت سفارش همه این شرکت‌ها تایید شد، اما بسیاری از شرکت‌ها از این مجوز استقبال نکردند و حدود ۵ شرکت از این مجوز استفاده کردند.
ضیغمی با بیان اینکه امسال روند واردات متفاوت شده است ادامه داد: برخی شرکت‌ها به دلیل حضور رقبا وارد شده اند برخی نیز خود تولیدکننده شده اند و با وجود دارا بودن مجوز ترجیح میدهند به صورت قطره چکانی وارد کنند به همین دلیل امسال واردات انحصاری نیست و به هر شرکتی با هر نشانی مجوز می‌دهیم.
 
 
وی به روند کند این فرایند در سال گذشته اشاره کرد و گفت: به خودروسازان مجوز واردات دادیم، اما فقط یک شرکت استقبال کرد به همین دلیل از ۶ ماه گذشته قوانین به سمتی رفت که مردم هم بتوانند خودرو وارد کنند، اما قوانینی همچون انتقال فناوری و الزام خدمات که پیش از این (سال ۹۶) نبود، واردات را برای مردم و سایر شرکت‌ها سخت کرده است.
وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا با توجه به زمانبر بودن این فرایند، از زمانی که سخنگوی دولت واردات خودرو‌های کارکرده را اعلام کردند آیا تغییری در روند واردات رخ می‌دهد گفت: بحث انتقال فناوری در واردات خودرو‌های کارکرده وجود ندارد و نکته مهم آن ارز است که برای ماده ۳ و ۵ آن باید تعیین تکلیف شود. اگر بخواهند از محل تخصیص ارز به وزارت صمت تامین شود عملا به چالش خودرو‌های نو مبتلا می‌شود یعنی ابتدا باید بحث ارز تعیین تکلیف شود که گفته از محل سپرده‌های خارجی وارد شود.
وی همچنین گفت: با توجه به اینکه خودرو‌ها مستقیم از شرکت خارجی وارد نمی‌شود و انتقال فناوری برای شرکت‌های بازرگانی معنی خاصی ندارد، وزارت صمت برای تعیین تکلیف و تسهیل این امر لایحه‌ای را به مجلس می‌برد تا این موضوع به عنوان شرط ابتدایی، شرکت‌ها را با چالش قانونی مواجه نکند تا چرخه واردات شکل بگیرد.
 
 
ضیغمی درباره بازار خودرو امسال گفت: خودرو‌های دپو شده در گمرک و حضور شرکت‌های بزرگ برای واردات نشان از روان شدن بازار خودرو می‌دهد.
 
ثبت ۱۳۰ هزار درخواست برای خودرو‌های وارداتی
 
رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: در ثبت نام جدید خودرو‌های وارداتی، ۱۳۰ هزار نفر ثبت نام کرده اند.
وی ادامه داد: از این تعداد ۷۰ هزار نفر ۳ خودروی خاص ثبت نام کرده اند که نشان دهنده نیاز بازار و متقاضیان به این نوع خودروهاست و برخی خودرو‌ها هنوز تکمیل ظرفیت نشده اند.
ضیغمی در پاسخ به پرسشی در خصوص میزان عرضه خودرو‌ها گفت: با توجه به اینکه فردا قرعه کشی است تا آخر وقت امروز تعداد خودرو‌های عرضه شده اعلام خواهد شد که احتمالا حدود ۱۳ هزار دستگاه خودرو است.
 
 
وی ادامه داد: تخصیص نیافتن خودرو به معنی ابطال از سامانه است و از فردا حساب‌های بلوکه شده افراد برای برداشت وجه باز می‌شود.
رئیس سازمان توسعه تجارت در پاسخ به پرسشی در خصوص علت بسته شدن سامانه ثبت سفارش از ۲۰ خرداد گفت: سامانه از ابتدای امسال اختلالاتی داشت، اما در حال رفع شدن است. البته با توجه به موافقتی که با بانک مرکزی شده قرار است عدد تخصیص ارز افزایش یابد تا هم شرکت‌های جدید اقدام به واردات کنند و هم خودرو‌هایی برای تنظیم بازار وارد شود.

تفاهم‌نامه همکاری گروه مپنا و سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، روز چهارشنبه 20 تیر ماه 1403 به امضا رسید.



به گزارش اقتصادرسا ؛در این مراسم «محمد اولیاء» مدیرعامل گروه مپنا و «فرشاد مقیمی» مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران بر تأمین برق پایدار شهرک‌ها، نواحی صنعتی و مناطق ویژه تحت پوشش این سازمان تأکید کردند.

بهره‌گیری از ظرفیت نیروگاه‌های تحت مالکیت گروه مپنا، احداث نیروگاه‌های مقیاس کوچک و نیروگاه‌های خورشیدی از جمله راهکارهای در نظر گرفته شده در این تفاهم‌نامه برای تأمین پایدار برق واحدهای صنعتی است.

طراحی و پیاده‌سازی بستر نرم‌افزاری مناسب برای ایجاد بازار عرضه و تقاضای برق بین صنایع مستقر در شهرک‌های صنعتی، انجام مشاوره در خصوص احداث و بهره‌برداری از نیروگاه‌های تجدیدپذیر، کمک به تکمیل، راه‌اندازی و بهره‌برداری از واحدهای نیروگاهی راکد، ممیزی انرژی، اجرای طرح‌های بهینه‌سازی مصرف برق، اجرای ریزشبکه‌های هوشمند و ایجاد مرکز کنترل بار و پایش و کنترل و هوشمندسازی مصرف از دیگر راهکارهای در نظر گرفته شده در این تفاهم‌نامه به منظور تأمین انرژی برق صنایع مستقر در شهرک‌های صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی توسط گروه مپنا است.

مدیرعامل گروه مپنا، در مراسم امضای این تفاهم‌نامه، ضمن اشاره به ماهیت کاربردی این سند، جایگاه مپنا به عنوان یک گروه تولیدکننده انرژی و حل‌کننده نیازهای این حوزه را یادآور شد.

«محمد اولیاء» تجربه گروه مپنا در راه‌اندازی واحدهای توزیع پراکنده (distributed generation) را خاطرنشان کرد و با ذکر راه‌حل‌های مختلف گروه مپنا در این حوزه، تضمین سوخت و تأمین سرمایه را شروط اصلی اجرای موفق این رویکرد دانست.

مدیرعامل گروه مپنا با یادآوری راهبرد جدید گروه مپنا در بحث ناترازی انرژی، از تمرکز گروه بر روی انرژی‌های تجدیدپذیر، بهره‌وری انرژی و توزیع و انتقال و توسعه بیشتر این سه حوزه خبر داد.

وی با اشاره به توسعه محصولات جدید گروه مپنا در حوزه تجدیدپذیر و رونمایی از آنها در آینده نزدیک، پایداری تأمین انرژی را اجزای مهم این تفاهم‌نامه دانست.

اولیاء همچنین با اشاره به بحث بهره‌وری و تجارت انرژی در تفاهم‌نامه، پایش، تجارت و تبادل انرژی در ریزشبکه‌های شهرک‌های صنعتی را جزء مجموعه راه حل‌های ارائه شده در این تفاهم‌نامه برای غلبه بر ناترازی انرژی دانست.

مدیرعامل گروه مپنا موضوع باتری و ذخیره‌سازهای انرژی را از دیگر راه‌‍حل‌های تأمین برق پایدار صنایع دانست و با اشاره به ماهیت کاربردی و مبتنی بر تجربه این تفاهم‌نامه، انرژی تجدیدپذیر، بهره‌وری انرژی و توزیع و انتقال را از نکات متمرکز آن دانست.

همچنین در مراسم امضای این تفاهم‌نامه، “فرشاد مقیمی”، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، ضمن تقدیر از همراهی گروه مپنا، با اشاره به این نکته که طرح‌های رشد صنعتی تاکنون عمدتاً متمرکز بر به‌روزرسانی فناوری و تأمین مالی بوده است، بر اهمیت توجه به بحث تأمین انرژی تأکید و از ضرورت همکاری با گروه مپنا با عنوان شریک راهبردی برای بخش صنعت در حوزه انرژی سخن گفت.

وی میزان سرمایه‌گذاری برای بخش انرژی را از رشد انرژی در این حوزه کمتر دانست و استفاده از ظرفیت‌های توسعه و پژوهش و فناوری گروه مپنا به عنوان قطب تخصصی تولید انرژی را یک ضرورت عنوان کرد.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با اشاره به اهمیت طراحی نقشه جامع انرژی، به ظرفیت 840 مگاواتی توزیع پراکنده در شهرک‌های صنعتی و ظرفیت 200 مگاواتی سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر و خورشیدی اشاره و ابراز امیدواری کرد: با امضای تفاهم‌نامه با مپنا، منافع طرفین متقابلا تضمین شود.

«محمدحسن متولی‌زاده»، مشاور مدیرعامل گروه مپنا نیز با اشاره به توانمندی‌های گروه مپنا، این تفاهم‌نامه را باعث ایجاد یکپارچگی و هماهنگی دو سازمان و حل چالش‌های تأمین برق واحدهای صنعتی در میان‌مدت و درازمدت دانست.

وی از تأسیس یک شرکت مشترک خدمات انرژی میان گروه مپنا و سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران به عنوان یکی از راه حل‌های تأمین برق پایدار واحدهای صنعتی نام برد.

«محمودرضا حقی‌فام» جانشین مدیرعامل حوزه برق مپنا در انتقال و توزیع (T&D) و معاون پژوهش و فناوری گروه مپنا نیز با اشاره به امکان نقش‌آفرینی مپنا به عنوان تولیدکننده/فروشنده برق (gentailer)، از ظرفیت اجرای قراردادهای دوجانبه میان گروه مپنا و شهرک‌های صنعتی خبر داد.

وی استفاده از ریزشبکه‌ها را راهکاری جامع دانست که می‌توان از آن در تأمین برق پایدار شهرک‌های صنعتی استفاده کرد.

در حال حاضر بیش از 52 هزار واحد صنعتی در 860 شهرک، ناحیه صنعتی یا منطقه ویژه اقتصادی با برق مصرفی حدود 3600 مگاوات مشغول به فعالیت هستند که گروه مپنا با تجربه احداث 60 درصد واحدهای نیروگاهی کشور و مالکیت بیش از 13 هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی ظرفیت فنی و منابع مالی لازم جهت تأمین، تولید و ارتقاء کیفیت برق مطمئن و پایدار این واحدها را دارا است.

گروه مپنا در حال حاضر پروژه احداث نیروگاه سیکل ترکیبی 914 مگاواتی و راه‌اندازی نیروگاه خورشیدی 600 مگاواتی با شرکت صنعتی فولاد مبارکه سپاهان را نیز در دست اقدام دارد.

رئیس تعمیرات عملیات ثانویه فولاد مبارکه از بومی‌سازی اجکتور پمپ‌های خلأ واحد گاززدایی (RH-TOP) فولاد مبارکه خبر داد.



به گزارش اقتصادرسا ؛مهدی شفایی در این باره تصریح کرد: با توجه به نیاز روزافزون تولید محصولات ویژه در فولاد مبارکه و تولید آن در واحد RH، حساسیت آماده‌به‌کاری این واحد بسیار افزایش یافته است و نیاز به تأمین قطعات استراتژیک از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی با بیان اینکه یکی از بخش‌های مهم این واحد قسمت وکیوم است و اصلی‌ترین قطعه آن اجکتورهای بخار است گفت: با توجه به هزینه و مشکلات زیاد در حوزه واردات و تأمین قطعات پمپ‌های خلأ، ساخت این قطعات در دستور کار قرار گرفت و با موفقیت انجام شد تا علاوه بر صرفه اقتصادی برای فولاد مبارکه از خروج ارز از کشور نیز جلوگیری شود.

دست‌یابی به دانش فنی ساخت

در همین زمینه، حامد فردی، کارشناس تعمیرات عملیات ثانویه نیز گفت: اساس عملکرد هر سیستم گاززدایی بر پایه میزان خلأ ایجادشده بر سطح ذوب و مقدار ظرفیت مکشی آن استوار است. در دنیا دو روش ترکیب پمپ‌های مکانیکی و ترکیب اجکتور پمپ‌ها برای تولید خلأ در واحدهای فولادسازی وجود دارد که به‌طور مشخص در واحد گاززدایی RH-TOP فولاد مبارکه که عملکرد آن اجکتوری است طراحی و ساخت اجکتور پمپ‌های مجموعه تولید خلأ توسط شرکت GEA آلمان و به سفارش شرکت SMS DEMAG انجام‌شده بود.

وی با اشاره به اینکه این مجموعه متشکل از شش اجکتور بخار است که در چهار مرحله عملیات تولید خلأ عمیق در ۶/۰ میلی‌بار و ظرفیت مکش ۷۰۰ کیلوگرم بر ساعت گاز را انجام می‌دهد، ادامه داد: این مقادیر برای کربن‌زدایی با هدف تولید فولادهای با کربن پایین‌تر از ppm15 در مدت‌زمان ۲۰ دقیقه طراحی شده است که به علت مکش گازها از داخل ذوب که به همراه آن غبار و ذرات مربوط به مواد افزودنی، داخل اجکتورها مکیده می‌شود، شرایط گازهای مکش دوفازی و خوردگی اجکتور پمپ‌ها شدیدتر می‌گردد.

به گفته فردی، مهم‌ترین معضل در مجموعه حاضر، فقدان نقشه و هندسه دقیق از تجهیز بود که عملاً انجام هرگونه ساخت را غیرممکن ساخته و باعث ایجاد وابستگی خرید صرفاً از همان شرکت شده بود تا اینکه با بومی‌سازی این تجهیز عملاً به دانش فنی ساخت آن دست یافتیم.

تست گرم و بهره‌برداری موفقیت‌آمیز

در ادامه رسول نوروزیان کارشناس تعمیرات عملیات ثانویه نیز گفت: با توجه به اینکه زمینه ساخت اجکتور پمپ‌های بخار در فولاد مبارکه وجود نداشت، تیمی متشکل از واحدهای برنامه‌ریزی خرید، بومی‌سازی و دفتر فنی تعمیرات ناحیه تشکیل و پس از ارزیابی شرکت‌های توانمند که سابقه طراحی و ساخت در صنایع غذایی و نفت را داشتند دو شرکت شناسایی و پس از مناقصه عملیات ساخت شروع شد.

وی عنوان کرد: به دلیل پیچیدگی و جدید بودن فعالیت، پس از برنامه‌ریزی تیم‌های فنی، جهت دمونتاژ و تهیه مدرک از اجکتورها اقدام شد و بعد از مراحل ساخت، تست‌های مربوط در مراحل ساخت انجام گردید. پس از نصب، تست گرم اجکتورهای بومی‌سازی با موفقیت انجام گرفت و برگ زرین دیگری در دیوان افتخارات فولاد مبارکه به ثبت رسید.

مهدی شفایی رئیس تعمیرات عملیات ثانویه فولاد مبارکه در پایان از حمایت‌های مدیریت ناحیه فولادسازی و زحمات کارکنان تعمیرات که وظیفه دمونتاژ و تست را بر عهده داشتند و همکاران واحد بومی‌سازی شاغل در مدیریت خرید قطعات تشکر و قدردانی کرد.

روتیتر: در بیستمین کمیته سرمایه‌گذاری خطرپذیر فولاد مبارکه انجام شد؛

بعد از سرمایه‌گذاریِ بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومانی صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر فولاد مبارکه در ۴۲ طرح و شرکت دانش‌بنیانِ فعال در زنجیره فولاد، این بار نوبت به حمایت این شرکت از سه طرح نوآورانه دیگر در زمینه‌های امنیت سایبری و تأمین تجهیزات مصرفی رسید.



به گزارش اقتصادرسا به نقل از روابط عمومی شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر فولاد مبارکه ُبیستمین کمیته سرمایه‌گذاری خطرپذیر فولاد مبارکه اصفهان با حضور مدیرعامل و جمعی از معاونان و مدیران ارشد فولاد مبارکه و صندوق سرمایه‌گذار خطرپذیر این شرکت برگزار شد و بیش از ۷۹ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری خطرپذیر در سه شرکت دانش‌بنیان به تصویب رسید.

در این جلسه چهار طرح نوآورانه در حوزه‌های پردازش تصویر، امنیت سایبری، تأمین تجهیزات و مواد مصرفی مورد بررسی قرار گرفت که از این میان، سه طرح به تصویب این کمیته رسید و مجوز ورود سه شرکت جدید به پورتفوی MSTID FUND صادر شد.

گفتنی است در بیستمین کمیته سرمایه‌گذاری خطرپذیر، علاوه بر مرور فعالیت‌های انجام‌شده در این صندوق برای توانمندسازی و توسعه پورتفو، گزارشی از میزان و نحوه هزینه‌های صورت‌گرفته شرکت‌های بزرگ دنیا در حوزه R&D ارائه شد.

روتیتر: رئیس هیئت عامل ایمیدرو در دهمین همایش جایزه ملی بهره‌وری معدن و صنایع معدنی تصریح کرد:

در دهمین همایش بهره‌وری معادن و صنایع معدنی ایران، پروژه سایدگاید هیدرولیکی VSB نورد گرم فولاد مبارکه، عنوان پروژه برتر را به خود اختصاص داد و مورد تقدیر قرار گرفت.



به گزارش اقتصادرسا ؛محمدرضا موثقی‌نیا، رئیس هیئت عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، در حاشیه این همایش که روز یک‌شنبه ۱۷ تیرماه با حضور معاون معدنی وزیر صمت، رئیس سازمان ملی بهره‌وری و جمعی از مدیران و فعالان عرصه معدن و صنایع معدنی کشور در محل سالن همایش‌های بین‌المللی ارم برگزار شد، در مصاحبه با خبرنگار ایراسین گفت: شرکت فولاد مبارکه همواره در همه بخش‌ها پیشگام بوده و موتور محرکه‌ای برای شرکت‌های بزرگ و کوچک کشور است. این شرکت در شاخص‌های اقتصادی کشور دارای نقش بسزایی است و امیدواریم به همت مدیران و کارکنان این شرکت روزبه‌روز به میزان بهره‌وری آن افزوده شود.

بهره‌وری جامع در کشور محقق شود

وی در این آیین، طی سخنانی ضمن تسلیت ایام شهادت امام حسین (ع) و تبریک برگزاری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری اظهار کرد: امیدواریم دکتر پزشکیان بتواند کمک قابل‌توجهی به تقویت وضعیت اقتصادی کشور نماید.

موثقی‌نیا با بیان اینکه بهره‌وری در زندگی نیاکان ما ریشه دارد، گفت: بهره‌وری موضوعی جدا از زندگی ما نیست. بهره‌وری در تمام سطوح قابل ارزیابی است و در صورتی محقق می‌شود که همه ارکان یک مجموعه در این زمینه تلاش کنند؛ زیرا هر بخش بسته به بخش دیگری است.

رئیس هیئت عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران با بیان اینکه بهره‌وری باید به‌طور جامع در کشور محقق شود، گفت: همه ارکان جامعه باید این روند فعالیت را دنبال کنند تا بتوان به موفقیت رسید.

وی با بیان اینکه کشور ایران رتبه ۹ تولید سنگ‌آهن، رتبه ۵ تولید مس و رتبه ۶ تولید روی را دارد، اضافه کرد: در سال گذشته ۱۱۰ میلیون تن سنگ‌آهن، ۳۲ میلیون تن فولاد و ۲۰ میلیون تن محصولات فولادی داشتیم که آمار بسیار خوبی است.

برنامه‌ریزی برای رشد ۸٫۵ درصدی برای صنایع با افزایش شاخص بهره‌وری

رئیس هیئت عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران گفت: در برنامه هفتم ۱۳ درصد برای معادن و حدود ۸.۵ درصد برای صنایع رشد سالانه برنامه‌ریزی شده است. ما امروز تا ۷ درصد را در حوزه معادن داریم و برای رسیدن به برنامه هفتم باید شاخص‌های بهره‌وری را افزایش دهیم و تلاش مضاعف و جهادی داشته باشیم.

استفاده از فناوری‌های جدید، اولین محور برای رشد شاخص بهره‌وری

وی افزود: برای دست‌یابی به این رشد برنامه‌ریزی کرده‌ایم. این امر با همکاری بخش خصوصی و دولتی محقق خواهد شد. اولین محور استفاده از فناوری‌های جدید است.

موثقی‌نیا اضافه کرد: رشد دانش پایه صادرات‌محور نیاز به برنامه جدید دارد. ما باید با همت دانشمندان و نخبگان به فناوری‌های لازم دست یابیم.

طی ۳ سال و هر سال ۵۰ همت عدم‌النفع در صنایع فولادی

وی با بیان اینکه طی ۳ سال در هر سال حدود ۵۰ همت عدم‌النفع در صنایع فولادی داشتیم، اضافه کرد: باید مصرف انرژی شامل آب، برق و گاز را بهینه کنیم تا در سال جاری این شرایط تکرار نشود.

رئیس هیئت عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران با بیان اینکه افزایش بهره‌وری نیروی انسانی در این زمینه بسیار مهم است، گفت: افزایش بهره‌وری نیروی انسانی به سایر موضوعات نیز مرتبط است. عزم همگانی در سلسله‌مراتب دولتی و بخش خصوصی نیاز است تا با ایجاد قوانین مناسب، نیروی انسانی را حفظ کنیم.

وی افزود: معدن ثروتی قابل‌ارائه در بازارهای جهانی است؛ ازاین‌رو باید در راستای تحقق رشد و توسعه در این بخش، تلاش مضاعف داشته باشیم.

در این آیین برخی از معاونان و مدیران فولاد مبارکه و سایر مسئولان این حوزه چنین گفتند؛

غلامرضا سلیمی، معاون بهره‌برداری فولاد مبارکه عنوان کرد:

جای خالی مصادیق بهره‌وری فولاد مبارکه در جایزه ملی بهره‌وری

در همایش امروز صحبت‌های خوبی مطرح شد؛ اما آنچه ما را بهره‌ور می‌کند اقدام و عمل است و این همان کاری است که فولاد مبارکه انجام داده است. به نظر می‌رسد آنچه در فولاد مبارکه انجام شده می‌تواند الگویی برای کل کشور باشد و جای آن بود که برای ارتقای سطح بهره‌وری در کشور، تجارب فولاد مبارکه را در این همایش به اشتراک بگذاریم.

یکی از مصادیق بهره‌وری تحت کنترل داشتن نفر بر تنِ تولید است که اینجا مطرح نشد. به همین دلیل است که میزان تولید در بیشتر صنایع کشور با تعداد افرادی که در آن صنایع مشغول فعالیت هستند همخوانی ندارد یا حداقل نزدیک به آن نیست. نکته دیگر، حرکت به‌سوی فناوری‌های نوظهور و تولید محصول سبز است که جای این موضوع نیز خالی بود و فولاد مبارکه در این مورد نیز پیشرو است.

محدودیت‌های ایجادشده برای صنایع، تولید را دچار مشکل می‌کند. طی سال‌های اخیر که فولاد مبارکه با بیشترین محدودیت انرژی مواجه بوده، می‌بینیم که این شرکت هم توانسته برنامه‌های تعریف‌شده سالانه را محقق کند و هم از ظرفیت اسمی خطوط عبور کند. این دستاورد و خلق این ارزش‌ها نتیجه سیاست‌های مدیریتی و همت همکاران است. به‌عنوان مثال، در زمان محدودیت‌ها، پروژه‌های تعمیراتی را انجام داده‌ایم و در زمان‌های بدون محدودیت، میزان تولید را به بیشترین میزان رسانده‌ایم. تجارب گران‌قدری که فولاد مبارکه با انجام پروژه‌های زیاد و صرف هزینه‌های قابل‌توجه به آن دست یافته است می‌تواند برای سایر سازمان‌ها الگوی خوبی باشد.

فولاد مبارکه از میان ۱۵۰ پروژه‌ای که در سال ۱۴۰۲ در شرکت تعریف، اجرا و به ثمر رساند، دو پروژه تولید فولادهای زنگ نزن و سایدگایدهای نورد گرم را انتخاب و به این همایش معرفی کرد که طبق نظر داوران، پروژه دوم حائز دریافت جایزه شناخته شد.

در تشریح اهمیت این پروژه باید گفت، مقرر شده بود که پروژه سایدگاید هیدرولیکی VSB نورد گرم فولاد مبارکه به دست کارشناسان خارجی و در جریان تعمیرات سالانه نورد گرم انجام شود که به‌علت تحریم‌ها، عملیات مهندسی، ساخت و اجرای پروژه به دست کارشناسان توانمند داخلی و با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان با موفقیت انجام شد.

در خصوص برنامه‌های فولاد مبارکه برای بهره‌وری هرچه بیشتر نیز باید اضافه کنم که این شرکت با استفاده از فناوری‌های نوظهور و حرکت در مسیر استفاده از انرژی‌های پاک و تسریع حرکت در مسیر تولید سبز، متاورس، دوقلوی دیجیتال و همچنین استفاده از هوش مصنوعی و ربات‌های جایگزین، خودتأمینی در حوزه انرژی و تأمین قطعات، در عمل اقدامات گسترده‌ای انجام داده و این درست همان مسیری است که شرکت‌های بزرگ و پیشرو دنیا طی کرده‌اند. علاوه بر این، در فولاد مبارکه با اقدامات دیگری نظیر آموزش و ارتقای سطح دانش کارکنان، بازنگری در ساختار سازمان با استفاده از نظر مشاوران زبده و تشکیل تیم بهره‌وری، به نظر می‌رسد شاخص بهره‌وری از وضعیت فعلی بهتر شود.

مدیر ناحیه نورد گرم فولاد مبارکه:

انجام پروژه چند میلیون یورویی با کمترین هزینه ریالی توسط متخصصان فولاد مبارکه

علی حاجیان‌نژاد، مدیر ناحیه نورد گرم فولاد مبارکه پس از دریافت تندیس دهمین همایش بهره‌وری معادن و صنایع معدنی ایران گفت: فولاد مبارکه در راستای افزایش بهره‌وری و بهبود راندمان کاریِ تجهیزات و همکاران و همچنین افزایش بازدهی محصول، کاهش ضایعات و افزایش کیفیت در خطوط تولید اقدامات مؤثری انجام داده است.

در تشریح چگونگی کسب این موفقیت باید اذعان داشت که هدف پروژه هیدرولیکی کردن سایدگاید قفسه VSB، افزایش کیفیت محصولات نورد گرم بود. به همین دلیل با همکاری اعضای پروژه که از کارکنان ناحیه نورد گرم بودند، تیم موردنظر تشکیل گردید و همه ظرفیت‌ها و امکانات برای اجرای موفقیت‌آمیز پروژه به کار گرفته شد.

بسیاری از شرکت‌های مطرح جهانی این پروژه را در خط نورد گرم خود انجام داده‌اند اما به‌علت تحریم‌ها ما نمی‌توانستیم از حضور یا تجارب آن‌ها استفاده کنیم؛ تا این که در نهایت با استفاده از ظرفیت‌های داخلی، توانستیم این پروژه را به سرانجام برسانیم و مشکلات خط نورد گرم را برطرف کنیم.

ویژگی‌ مهم پروژه این بود که به‌جای هزینه چند میلیون یورویی، با حداقل هزینه، بدون حضور کارشناسان خارجی، با اتکا به امکانات فولاد مبارکه و بدون اینکه خط نورد گرم متوقف شود، این کار به دست تیم نورد گرم و با بیشترین کیفیت و بهترین بهره‌برداری انجام شد.

محمد آقاجانلو قائم‌مقام و مشاور ارشد اجرایی رئیس هیئت عامل ایمیدرو:

 فولاد مبارکه خط مقدم و دانشگاه صنعت فولاد کشور است که باعث بهره‌وری کل صنعت می‌شود

فولاد مبارکه عملاً خط مقدم جبهه صنعت و به‌مثابه دانشگاهِ صنعت فولاد کشور است و هر حرکتی در حوزه بهره‌وری در این شرکت صورت گیرد، سایر بزرگان فولاد نیز مشابه آن جلو می‌آیند. خوشبختانه شاهد این هستیم که در بسیاری از موارد، فولاد مبارکه سرمایه‌گذاری می‌کند و با همکاری بخش خصوصی دانش کسب‌شده را در اختیار صنعت فولاد کشور قرار می‌دهد و این راهبرد باعث بهره‌وری کل صنعت می‌شود. این انتظاری است که از فولاد مبارکه می‌رود. خوشبختانه این شرکت توانسته تاکنون به‌خوبی پیشگامی خود را در بهره‌وری و سایر موضوعات مثل تولید، مهندسی و ایجاد ارزش‌افزوده حفظ کند.

رضا محتشمی‌پور معاون معدنی وزیر صمت مطرح کرد:

استفاده از ظرفیت معادن آفریقا و کشورهای همسایه برای تأمین نیاز صنایع معدنی کشور

در زمینه تأمین نیاز صنایع معدنی باید از ظرفیت معادن کشورهای همسایه و آفریقا استفاده کنیم.

معاون معدنی وزیر صمت با بیان اینکه برای پیشرفت صنعت کشور باید ضمن حفظ میزان فعلی بهره‌وری، آن را ارتقا دهیم، ادامه داد: این در حالی است که با چالش‌های زیادی از جمله کمبود منابع آب روبه‌روییم که برای رفع آن نیازمند همکاری بین‌بخشی هستیم.همچنین ناترازی انرژی در صنایع معدنی بیش از دیگر صنایع تأثیرگذار است.

وی تصریح کرد: توسعه در داخل و جلب همکاری‌های بین‌المللی باید در دستور کار قرار گیرد و در زمینه تأمین نیاز صنایع معدنی باید از ظرفیت معادن کشورهای همسایه و آفریقا استفاده کنیم. اگرچه پیگیر حل مشکلات هستیم؛ اما باز هم نیاز به همکاری همگانی داریم.

فرهاد فرشاد دبیر دهمین همایش جایزه بهره‌وری معادن و صنایع معدنی ایران خبر داد:

تجلیل از ۹ شرکت برتر در حوزه بهبود بهره‌وری معدن و صنایع معدنی

در حوزه بهبود بهره‌وری ۵۵ پروژه از ۲۲ شرکت برای این دوره از همایش ارسال شده است که پس از بررسی‌های صورت‌گرفته، از ۹ پروژه تجلیل می‌شود. این همایش از سال ۱۳۹۱ با همکاری شرکت‌های پیشرو در معدن و صنایع معدنی آغاز شد.

از اهداف اصلی برگزاری همایش جایزه بهره‌وری معادن و صنایع معدنی، خودارزیابی بنگاه‌ها و ایجاد و توسعه فضای بهره‌وری است. فرایند امسال ارزیابی شرکت‌ها و ارزیابی پروژه‌های شاخص بهبود بهره‌وری بود که با همکاری بیش از ۵۰ شرکت برگزار شد.

انتخاب پروژه‌های برتر بر اساس مدل‌های تعالی بین‌المللی

شرکت‌ها در این جایزه بر اساس مدل بهره‌وری معدن و صنایع معدنی که در سال ۱۴۰۱ با کمک دانشگاه تهران و با استفاده از مدل‌های تعالی بین‌المللی به‌روزرسانی شد، ارزیابی شدند. در حوزه بهبود بهره‌وری ۵۵ پروژه از ۲۲ شرکت برای این دوره از همایش ارسال شده که ۹ پروژه از شرکت‌های مختلف موفق به دریافت جایزه شدند و از فولاد مبارکه به خاطر پروژه سایدگاید هیدرولیکی VSB نورد گرم تقدیر گردید.

۱۲ دوره آموزشی برای شرکت‌کنندگان در این همایش برگزار شد و ۱۷۰ ارزیاب در این همایش همکاری داشتند.

خدایار کریم‌نژاد مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران:

۳۴ پهنه معدنی جدید در کشور شناسایی شد

۳۴ پهنه جدید معدنی طی پنج سال گذشته در کشور شناسایی شده که منجر به ایجاد ۹۱ پهنه امیدبخش و صدور ۱۴۱ پروانه بهره‌برداری شده است.

شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در سال ۱۳۸۱ به‌عنوان بازوی اجرایی ایمیدرو فعال شد. این شرکت در راستای اجرای اصل ۴۴ قانون در فهرست واگذاری قرار گرفت؛ اما در سال ۹۳ از فهرست اصل ۴۴ خارج شد. ما در ۲۴ استان کشور فعالیت اکتشافی، معدنی و استخراجی انجام می‌دهیم. ۱۹ مجتمع معدنی در کشور داریم که ۷ مجموعه متعلق به ایمیدرو و مابقی مربوط به شرکت تهیه و تولید مواد معدنی است.

ما به ۸۵ میلیون تن انواع مواد معدنی شامل مس، طلا، سرب، روی و… دست یافته‌ایم. یکی از اهداف مهم شرکت اکتشافات است.

 ۳۴ پهنه را طی ۵ سال شناسایی و مطالعه کردیم که منجر به ۹۱ محدوده امیدبخش و صدور ۱۴۱ پروانه بهره‌برداری شد.

طی پنج سال۵۵۰ هزار متر حفاری انجام دادیم و توانستیم چندین معدن ایجاد کنیم. علاوه بر این در حال حاضر ۴ معدن در کلاس جهانی داریم و تا سال ۱۴۰۶ نیز به ۵ معدن در کلاس بین‌المللی می‌رسیم.

میرسامان پیشوایی رئیس سازمان ملی بهره‌وری:

تأمین انرژی پایدار چالش جدی صنایع فولادی است

در حوزه معدن و صنایع معدنی، صنعت فولاد بخش بزرگی را به خود اختصاص داده است. چالش تأمین انرژی پایدار در صنایع فولادی عدم‌النفع‌های بزرگی را در این صنعت به همراه داشته است. برای افزایش شاخص بهره‌وری در صنعت فولاد، ضمن تأمین انرژی، باید به سمت بهبود فرایند تولید در زنجیره پایین‌دستی و همچنین ورود به عرصه فناوری و نوآوری حرکت کنیم که البته تاکنون در این زمینه در صنعت فولاد اتفاقات خوبی افتاده است.

در دهه ۹۰ متوسط رشد اقتصادی کمتر از یک درصد و شاخص بهره‌وری عوامل تولید منفی ۰٫۸ درصد بود. در ابتدای دولت، متوسط شاخص رشد تولید ۳.۵ درصد بود و ما بخش قابل‌توجهی از عقب‌ماندگی دهه ۹۰ را جبران کردیم؛ ضمن اینکه در بهره‌وری سرمایه و نیروی کار نیز رشد ۳ درصدی داشتیم و ۷۵ درصد از رشد اقتصادی را از طریق تقویت شاخص‌های بهره‌وری تأمین کردیم.

ایجاد انگیزه برای بهره‌وری امری ضروری است. باید در این زمینه برنامه‌ریزی و طرح‌های تشویقی اجرا شود. در سال ۱۴۰۱ شاخص بهره‌وری حدود ۱۲.۳ درصد رشد کرد. در حوزه تشکیل سرمایه باید رشد داشته باشیم و از سویی نیز به تقویت نیروی انسانی بپردازیم؛ چراکه خروج نیروی کار از حوزه معدن به نسبت ورودی بیشتر شده است.

برنامه رادیو فولاد این هفته به شرکت ورق خودرو چهارمحال‌وبختیاری، یکی از شرکت‌های گروه فولاد مبارکه اختصاص یافت و فرصتی دست داد تا در گفت‌وگوی مجری این برنامه با نوید ایزدی مدیر ارشد و بهمن مهراد مدیر تکنولوژی این شرکت، از اقدامات و عملکرد شرکت ورق خودرو چهارمحال‌وبختیاری بیشتر بدانیم.



به گزارش اقتصادرسا ؛برنامه رادیو فولاد این هفته به شرکت ورق خودرو چهارمحال‌وبختیاری، یکی از شرکت‌های گروه فولاد مبارکه اختصاص یافت و فرصتی دست داد تا در گفت‌وگوی مجری این برنامه با نوید ایزدی مدیر ارشد و بهمن مهراد مدیر تکنولوژی این شرکت، از اقدامات و عملکرد شرکت ورق خودرو چهارمحال‌وبختیاری بیشتر بدانیم.

شرکت ورق خودرو برای سال ۱۴۰۳ چه اهدافی دارد؟

نوید ایزدی:

 میزان تولید شرکت در سال ۱۴۰۱ حدود ۲۵۰ هزار تن بود. با توجه به اینکه ظرفیت شرکت ۴۰۰ هزار تن در سال است، برای دست‌یابی به ظرفیت اسمی کارخانه به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کرده‌ایم که این راهبرد با همت و عزم نهادینه‌شده نزد کارکنان محقق شود. خوشبختانه اکنون همه مدیران و کارکنان شرکت با هم یک دست شده‌اند؛ تا جایی‌که با انجام کارها به‌صورت گروهی توانستیم به رکورد ۳۱۰ هزار تن دست پیدا کنیم و جهش ۲۳ درصدی را در سال ۱۴۰۲ رقم بزنیم. با ثبت این رکورد و این میزان جهش تولید بیش‌ازپیش امیدوار شدیم که بتوانیم تولید ۴۰۰ هزار تن را محقق کنیم که البته به نظر می‌رسد با عنایت به تجربه و دانش فنی کارکنان و حمایت فولاد مبارکه چنین هدفی دور از دسترس نخواهد بود.

با همین پشتوانه امسال تولید ۳۵۰ هزار تن را هدف‌گذاری کرده‌ایم و در حال حاضر طبق برنامه پیش رفته‌ایم. برای سال جاری، نگاه مدیریت و هدف شرکت تولید کلاف‌های باکیفیت MC برای بدنه نمایان خودروهای دو خودروساز کشور، ایران‌خودرو و سایپا است. در این راستا تمام پروژه‌ها تعریف و تمامی گپ‌ها شناسایی شده و به یاری خداوند صددرصد می‌توانیم این ورق را در شرکت ورق خودرو تولید کنیم.

برای اینکه به اهدافمان برسیم باید استراتژی‌هایمان را خوب تعریف کنیم. استراتژی‌های امسال در ۶ قسمت و به این شرح تدوین شده است: بهره‌برداری حداکثری با تمرکز ویژه بر تولید ورق گالوانیزه ویژه، توسعه ظرفیت ورق گالوانیزه ویژه و زیرساخت‌ها، توسعه فناوری و نوآوری، حضور اثربخش در بازار داخلی و صادراتی، توسعه سرمایه انسانی و ارتقای بهره‌وری و توسعه پایدار.

برای گسترش سبد محصولات و تأمین حداکثری بازار تولید چه گریدهای جدیدی در دستور کار است؟

بهمن مهراد:

از سال ۱۳۹۱ اولین محصول خودرویی با همکاری فولاد مبارکه از محصولات سردِ کششی (DC04 K01) تولید و تحت عنوان ورق DX53 به شرکت ایران‌خودرو تحویل داده شد. نتایج تست‌های اولیه انجام‌شده بر این محصول بسیار رضایت‌بخش بود. در ادامه توانستیم محصول DX54 را از ورق پایه و خام ورق IF که در فولاد مبارکه تولید می‌شود بگیریم و ورق پرمصرف DX54 را به شرکت‌های خودروسازی که عمدتاً ایران‌خودرو و سایپا بودند تحویل دهیم. تا به امروز حدود ۲۰ گرید مختلف شامل گریدهای کششی، گریدهای استحکام بالا و گریدهای استحکام بالای پیشرفته را در شرکت ورق‌خودرو تولید و به مشتریان که عمدتاً صنایع خودروسازی و بخشی نیز صنایع لوازم‌خانگی بودند تحویل داده‌ایم. نکته حائز اهمیت این است که عمدتاً تأمین مواد خام و اولیه این محصولات از طریق فولاد مبارکه انجام شده است. مواد اولیه خام با همکاری واحد متالورژی و روش‌های تولید، برنامه‌ریزی و تست آن انجام شده و به مشتری ارائه شده است.

در برنامه توسعه امسال تولید حدود ۶ گرید جدید در ۳ خانواده محصول را در نظر گرفته‌ایم و ان‌شاءالله با همت همکاران و با همکاری واحد متالورژی و روش‌های تولید فولاد مبارکه این راهبرد را عملیاتی خواهیم کرد. تولید فولادهای استحکام بالا که عمدتاً در بدنه نمایان خودرو کاربرد دارند، شامل DH180 و DH200، فولادهای IF استحکام بالا که در قطعات استحکام بالای خودرو استفاده می‌شود و به نام گرید HX260 شناخته می‌شوند و همچنین فولادهای دوفازی که در خانواده فولادهای استحکام بالای پیشرفته قرار می‌گیرند؛ شامل فولادهای FB45 و FB60 که جزو مصارف شرکت ایران‌خودرو است و در برنامه تست داریم.

باتوجه‌به برنامه‌های توسعه و افزایش ظرفیت شرکت در آینده چه سهمی از بازار را برای ورق خودرو متصور هستید؟

نوید ایزدی: در حال حاضر ظرفیت تولید ورق گالوانیزه و پوشش‌دار کشور بیش از ۴ میلیون تن است. در کشور ما ظرفیت‌های لازم برای تولید کلاف گالوانیزه برای تأمین ورق‌های خودرویی وجود دارد؛ این در حالی است یک خط جدید دیگر سال گذشته با حضور وزیر صمت و مدیرعامل گروه فولاد مبارکه کلنگ‌زنی شد. ان‌شاءالله با بهره‌برداری از این خط ۴۵۰ هزار تنی در مجموع ۸۵۰ هزار تن از سهم بازار را می‌توانیم پوشش دهیم. در حال حاضر شرکت ورق خودرو سهم ۲۴ درصدی از بازار گالوانیزه کشور را داراست.

به لحاظ کیفی و مطابق با استانداردهای جهانی وضعیت شرکت ورق خودرو نسبت به رقبای خارجی در تولید ورق‌های گالوانیزه چگونه است؟

بهمن مهراد:

در نقشه استراتژی شرکت ورق‌خودرو، یکی از ارزش‌های شرکت، مشتری‌مداری است. شرکت در راستای جاری‌سازی این ارزش و ارتقای فرهنگ مشتری‌مداری رویکردهای متفاوتی را جاری‌سازی کرده که ازجمله آن‌ها می‌توانیم به استقرار استاندارد ایزو TS16949 در سال ۹۹ اشاره کنیم. مشتریان شرکت ورق‌خودرو مشتریان خودرویی هستند و انطباق تولیدات با نیازهای خودروسازان از الزامات اولیه شرکت است. به همین دلیل این استاندارد را که عمدتاً استاندارد تأمین‌کنندگان قطعات و لوازم خودرو است و در ادامه استاندارد IATF16949 را که مربوط به محصولات خودرویی است جاری‌سازی کرده‌ایم.

همچنین در راستای ارزیابی رضایت مشتریان و اندازه‌گیری و پایش رضایت مشتریان دو استاندارد دیگر ۱۰۰۰۲ و ۱۰۰۰۴ را جاری نموده‌ایم. علاوه‌بر‌این، ارزیابان جایزه ملی کیفیت ایران در تیرماه از شرکت بازدید کردند و ارزیابی خوبی صورت گرفت. امسال هم با حضور شرکت در جایزه ملی تعالی، برنامه ارزیابی را پیش رو داریم و در سطح تندیس شرکت خواهیم کرد. در این راستا آموزش‌های لازم به کارکنان ارائه شده است.

یکی از موارد اساسی در تولید کیفی داشتن مواد اولیه باکیفیت است. ورق‌های فول‌هارد فولاد مبارکه تا چه اندازه می‌تواند شما را به این اهداف کیفی برساند؟ آیا در تأمین مواد اولیه شرکت چالش خاصی پیش‌روی شما قرار دارد؟

 در تولید ورق‌هایی ویژه خودرویی، تنها منبعی که بتواند کیفیت ما را تأمین کند ورق فولاد مبارکه است. این ورق‌ها از نورد سرد که از خط اسیدشویی و خط‌نورد پنج‌قفسه‌ای کلاف‌های فول‌هارد تولید می‌شود تأمین می‌گردد و در واقع فولاد مبارکه پشتوانه ما در تأمین کلاف موردنیاز است. در حال حاضر میزان ورقی که از فولاد مبارکه تحویل می‌گیریم متناسب با ظرفیت ۴۰۰ هزار تنی ما نیست و در زمینه کیفیت ما به کلاف‌های MB نیاز داریم که باز این مقدار جوابگوی ما نیست. در این راستا اقدامات خوبی با همکاری و تعامل مدیران ارشد دو شرکت صورت گرفته است.

در سال گذشته با همکاری و حمایت خوب شرکت فولاد مبارکه، حدود ۱۰۰ هزار تن کلاف با گریدهای مختلف و کیفیت MB برای تولید کلاف‌های گالوانیزه خودرویی وارد کردیم. امسال نیز شرکت فولاد مبارکه اصلاح و نوسازی تاندم پنج‌قفسه‌ای خود را در دستور کار دارد و انتظار می‌رود با این اقدام اتفاقات خوبی رقم بخورد و پس از این عملیات نوسازی، پیش‌بینی ما این است که از واردات کاملاً بی‌نیاز شویم و از خروج ارز نیز جلوگیری شود و با این اقدام، هر ماه ۲۵ هزار تن ظرفیت تولید این خط به شرکت ورق‌خودرو اختصاص داده شود. ضمن اینکه مشکلات کیفی هم رفع خواهد شد.

همچنین یک گام بلندمدت دیگری که فولاد مبارکه برداشته و تا ۳ یا ۴ سال آینده به نتیجه می‌رسد افتتاح یک خط PLTCM، یک خط اسیدشویی و خط تاندم پیوسته است که اقدامات لازم برای قراردادهای آن انجام شده و امیدواریم این پروژه هم به‌خوبی وارد مدار شود. ظرفیت این خط ۲ میلیون تن در سال است که به پشتوانه این پروژه ما می‌توانیم اجرای سایر پروژه‌های توسعه را در شرکت ورق‌خودرو شاهد باشیم.

در شرکت ورق‌خودرو به‌عنوان یکی از شرکت‌های گروه فولاد مبارکه برای تولید فولاد سبز چه برنامه‌هایی پیش‌بینی‌شده است؟

بهمن مهراد:

تولید و توسعه پایدار و رقابت در بازارهای جهانی مستلزم کاهش پیامدهای زیست‌محیطی و مدیریت درست مصرف منابع هست. به همین دلیل مصرف منابع و حفاظت از آن‌ها امر ضروری در توسعه پایدار است. شرکت ورق‌خودرو از سال ۱۴۰۱ از مجموع استانداردهای گروه ۱۴۰۰۰ استاندارد ۱۴۰۰۱ را جاری و گواهینامه‌های آن‌ها را نیز اخذ کرده است. در این استاندارد رویکردها و جنبه‌هایی زیست‌محیطی ناشی از فعالیت‌های سازمان شناسایی و اقدامات مرتبط با آن تعریف می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به مدیریت پسماندها اشاره کرد. پایش لحظه‌ای و منظم پساب‌های صنعتی، تولید هیدروژن سبز از الکترولیز آب، تغییر پوشش کروم شش‌ظرفیتی و حذف آن و تبدیل به کروم سه‌ظرفیتی، ارزیابی چرخه حیات محصول از جمله اقدامات این شرکت بوده و با تعریف شاخص‌های مرتبط با پایداری زیست‌محیطی ازجمله شدت مصارف انرژی، اندازه‌گیری آلاینده‌های زیست‌محیطی و شدت انتشارات و اقداماتی ازاین‌قبیل، شرکت ورق‌خودرو در مسیر فولاد سبز و توسعه پایدار گام برداشته است.

دهمین همایش جایزه بهره‌وری معادن و صنایع معدنی ایران روز یکشنبه ۱۷ تیرماه به همت سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو) و با حضور معاون معدنی وزیر صمت، رئیس هیئت‌عامل ایمیدرو، رئیس سازمان ملّی بهره‌وری و جمعی از مدیران و فعالان عرصه معدن و صنایع معدنی کشور در سالن همایش‌های بین‌المللی ارم تهران برگزار شد.



بنابراین گزارش ؛در این همایش، پروژه طراحی، ساخت و نصب سایدگاید هیدرولیکی VSB ناحیه نورد گرم شرکت فولاد مبارکه، به‌عنوان پروژه برتر در زمینه بهبود بهره‌وری معرفی شد و مورد تقدیر قرار گرفت.

روتیتر: مدیر فروش داخلی فولاد مبارکه در حاشیه برگزاری بیست‌ویکمین نمایشگاه متافو تبریز:

یونس حمزوی، مدیر فروش داخلی فولاد مبارکه، در حاشیه برگزاری بیست‌ویکمین نمایشگاه متافو تبریز در مصاحبه با خبرنگاران به برخی چالش‌های فولادسازان کشور اشاره و اضافه کرد: علی‌رغم سرمایه‌گذاری گسترده فولادسازان در خودتأمینی انرژی، کماکان تأمین برق یکی از اصلی‌ترین چالش‌های فولادسازان کشور است.



به گزارش اقتصادرسا ؛یونس حمزوی، مدیر فروش داخلی فولاد مبارکه، در حاشیه برگزاری بیست‌ویکمین نمایشگاه متافو تبریز در مصاحبه با خبرنگاران به برخی چالش‌های فولادسازان کشور اشاره و اضافه کرد: علی‌رغم سرمایه‌گذاری گسترده فولادسازان در خودتأمینی انرژی، کماکان تأمین برق یکی از اصلی‌ترین چالش‌های فولادسازان کشور است.

حمزوی افزود: به دلیل ناترازی تولید و مصرف برق در کشور از خردادماه سال جاری محدودیت‌هایی در تأمین برق فولاد مبارکه ایجاد شده و پیش‌بینی می‌شود این محدودیت‌ها تا شهریورماه نیز ادامه داشته باشد.

مدیر فروش داخلی فولاد مبارکه با اشاره به آثار اعمال این محدودیت‌ها گفت: در بازه زمانی یادشده محدودیت‌ها در مصرف برق باعث از دست رفتن حدود ۲۰۰ هزار تن توان تولید فولاد مبارکه شده و این عدد قطعاً در روزهای آتی افزایش خواهد داشت.

حمزوی با تأکید بر اینکه نتیجه کاهش تولید، تأخیر در تحویل تعهدات قبلی فولاد مبارکه به مشتریان است گفت: در حال حاضر برخی از تعهدات قبلی فولاد مبارکه به مشتریان با تأخیر مواجه شده و این شرکت برای جلوگیری از افزایش تأخیر در تحویل سفارش‌های مشتریان، از وزارت صمت تقاضای اصلاح کف عرضه ورق گرم در بورس کالا را مطرح کرده و در حال پیگیری این موضوع است.

گفتنی است نمایشگاه متافو تبریز یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای نمایشگاهی شمال غرب کشور است و شرکت فولاد مبارکه به‌منظور برقراری ارتباط مؤثرتر با صنایع فولادی استان آذربایجان شرقی و با هدف تأمین نیاز مصرف‌کنندگان خُرد این استان از طریق شرکت فولاد سهند آغاز، بزرگ‌ترین مرکز خدماتی فولاد مبارکه در شمال غرب کشور در این نمایشگاه حضوری فعال داشت.

شرکت فولاد مبارکه در هشتمین جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری ایران تنها شرکتی بود که توانست تندیس سیمین (بالاترین سطحی که یک شرکت تاکنون بدست آورده) را از آن خود کند.



 به گزارش اقتصادرسا ، آئین اختتامیه هشتمین جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری ایران عصر شنبه ۱۶ تیر ماه در اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران و با حضور روح‌الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، محمدصادق خیاطیان رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری، صمد حسن زاده رئیس اتاق بازرگانی ایران، مهدی محمدی رئیس انجمن مدیریت فناوری و نوآوری ایران و جمع دیگری از مسئولان برگزار شد.

در این آئین از بهترین‌های حوزه فناوری و نوآوری کشور تجلیل شد که در این بین شرکت فولاد مبارکه تنها شرکتی بود که توانست تندیس سیمین (بالاترین سطح این جایزه) را به خود اختصاص داد.

محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در این مراسم تندیس سیمین و لوح تقدیر را از دست روح‌الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری دریافت کرد.

فولاد مبارکه در این جایزه ملی با شعار «فولاد مبارکه؛ پیشرو در صنعت فولادی» مشارکت داشت.

گفتنی است شرکت همراه اول نیز موفق به دریافت تندیس برنزین هشتمین جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری ایران شد.

تاکنون هیچ شرکتی نشان زرین این جایزه را کسب نکرده است.

همچنین شرکت‌های معماران به طرح، میان الکترونیک و پلیمر آریا ساسول تندیس شایستگی سطح ۲ و گروه توسعه و نوسازی صنایع گداختار تندیس شایستگی سطح یک را به خود اختصاص دادند.

شرکت مانوپارت ایرانیان نیز در سطح توانمندی یک ستاره و شرکت‌های توسعه کاربرد پرتوهای ایران و احیا درمان پیشرفته در سطح توانمندی سه ستاره را به خود اختصاص دادند.

جلسه تدوین و جاری‌سازی برنامه اقدام گروه فولاد مبارکه در زمینه تولید فولاد سبز با حضور معاونان بهره‌برداری و تکنولوژی، مدیرعامل صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر فولاد مبارکه و جمعی از مدیران تحقیق و توسعه و حوزه تولید آهن اسفنجی گروه فولاد مبارکه روز سه‌شنبه ۱۲ تیرماه در سالن جلسات کمیته مدیریت شرکت فولاد مبارکه برگزار شد.



به گزارش اقتصادرسا، در این جلسه که به‌منظور هم‌راستایی با حرکت‌های جهانی برای کاهش انتشار دی‌اکسیدکربن در فرایند تولید برگزار شد، ضمن بررسی سناریوهای مختلف، استراتژی شرکت فولاد مبارکه برای دست‌یابی به فولاد سبز با تمرکز بر مسئله تولید و به‌کارگیری هیدروژن ارائه و مقرر شد کارگروهی با محوریت صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر فولاد مبارکه (MSTID Fund) به‌منظور راهبری و پایش برنامه‌های مربوط به این حوزه تشکیل شود.

ضرورت تشکیل کمیته راهبری در حوزه فولاد سبز

معاون تکنولوژی فولاد مبارکه در این جلسه بر ضرورت تشکیل کمیته راهبری در حوزه فولاد سبز تأکید و اضافه کرد: این کمیته حتماً و لزوماً باید به‌صورت متمرکز و یکپارچه در سطح گروه تشکیل و اهداف و برنامه‌های آن پیش برده شود.

محمد ناظمی هرندی، با بیان اینکه موضوع فولاد سبز از موضوعات بر لبه تکنولوژی است، ادامه داد: حرکت در این مسیر هزینه‌های تحقیقاتی بسیار زیادی برای سازمان‌ها دارد. در گروه فولاد مبارکه به‌طور مشخص، صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر فولاد مبارکه بازوی توسعه فناوری و نوآوری در سطح گروه است و اگر جایی برای انجام کار مطالعاتی و تحقیقاتی یا بهره‌برداری هزینه‌ای می‌کنیم، این هزینه منطقاً نباید در جای دیگر تکرار شود و در نهایت دستاوردهای هزینه‌های انجام‌شده باید در حوزه‌های تکنولوژی و نوآوری کل گروه فولاد مبارکه مورداستفاده قرار گیرد؛ بنابراین باید صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر فولاد مبارکه مسئولیت این امر را بر عهده گیرد و در ادامه، باید تمامی اقداماتی که فولاد مبارکه در حوزه فولاد سبز، اقتصاد چرخشی و در نهایت کاهش کربن به‌صورت پراکنده انجام داده است تجمیع گردد.

وی ادامه داد: در مسیر فولاد سبز، کمیته‌ای که به آن اشاره شد باید بر اساس اقتضای موضوعات و پیشرفت پروژه‌ها جلسات منظمی با حضور تمامی اعضای کارگروه و متولیان ارشد سازمان در این حوزه تشکیل دهد و در ادامه برای پشتیبانی این اقدامات، رصدخانه‌ای تشکیل گردد تا دستاوردهای روز دنیا در این حوزه رصد و به کار گرفته شود و همچنین سرمایه‌گذاری‌ها و ردیف بودجه‌های اختصاص‌یافته مشخص شود و در نهایت، جمع‌بندیِ اقداماتی که در کمیته راهبری فولاد سبز و رصدخانه حاصل می‌شود به یک نقشه راه برای رسیدن به اهداف موردنظر در یک بازه زمانی مشخص تبدیل گردد.

مدیران حاضر در کمیته راهبری این حوزه با واحد تحقیق و توسعه (R&D) و شرکت صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر فولاد مبارکه همکاری لازم را داشته باشند

به گفته معاون تکنولوژی فولاد مبارکه با چنین اقداماتی، نه‌تنها یکپارچگی در این زمینه بیشتر می‌شود، بلکه مسیر به بهترین شکل ممکن برای ادامه فعالیت‌ها روشن می‌شود. در این فرایند برای نتیجه‌گیری بهتر باید تمامی مدیران حاضر در کمیته راهبری این حوزه با واحد تحقیق و توسعه (R&D) و شرکت صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر فولاد مبارکه همکاری لازم را داشته باشند. علاوه بر این برای موفقیت بیشتر در این مسیر، لازم است تمامی کسانی که در نمایشگاه‌ها و سمینارهای مختلف داخلی و بین‌المللی و مرتبط با موضوع فولاد سبز حضور می‌یابند و با دانش روز در این راستا آشنا می‌شوند، آورده‌های خود را به سبد اطلاعات این مجموعه اضافه کنند.

 وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر اطلاعات موجود در این زمینه همانند جزایر کوچکی به‌صورت پراکنده ایجاد شده‌اند و اتفاقاً اطلاعات نسبتاً خوبی در بخش‌های مختلف وجود دارد؛ اما لازمه موفقیت در این مسیر این است که این جزایر که حاوی اطلاعات بسیار خوبی هستند به هم متصل و مدیریت شوند تا در نهایت به یک بانک اطلاعاتی خوب و قابل‌دسترس مبدل گردند. به نظر می‌رسد با چنین اقداماتی می‌توانیم در این حوزه نیز در سطح کشور پیشتاز باشیم.

ناظمی در بخش پایانی سخنان خود تأکید کرد: همه افرادی که در این جلسه حضور دارند و به‌درستی انتخاب شده‌اند، می‌توانند آورده‌های خوبی به کمیته راهبری این بخش اضافه کنند؛ درعین‌حال باید از دانش افراد و شرکت‌هایی که اکنون در این جلسه حضور ندارند، اما در جای‌جای کشور در حال فعالیت و مطالعه هستند و می‌توانند به‌نوعی به ارتقای دانش کشور در حوزه کاهش حداکثری کربن و فولاد سبز کمک کنند، استفاده کنیم.

کشور ما در عرصه تولید سبز از بسیاری از فولادسازان دنیا جلوتر است

غلامرضا سلیمی، معاون بهره‌برداری فولاد مبارکه نیز در پایان این جلسه در مصاحبه با خبرنگار فولاد گفت: در خصوص اهمیت حرکت در مسیر فولاد سبز باید گفت رویکردی که خوشبختانه در دنیا طی چند سال اخیر شکل گرفته حرکت به سمت یافتن تولید فولاد به روش سبز است. اگرچه پیش از این نیز در مجامع علمی مختلف دنیا چنین مباحثی در بسیاری از صنایع ازجمله فولادسازی مطرح شده بود اما آن‌گونه که امروز به آن پرداخته می‌شود و اهمیت داده می‌شود نبوده است. البته به نظر می‌رسد به‌دلیل مسائل زیست‌محیطی و تغییرات اقلیمی که در جهان به وجود آمده، صنعت فولاد نسبت به سایر صنایع الزام بیشتری داشته و درعین‌حال پیشگام‌تر بوده است.

وی اعلام کرد: در این عرصه کشور ما به دو دلیل از بسیاری از فولادسازان دنیا جلوتر است؛ اول اینکه تولید فولاد در کشور ما در واحدهای احیا مستقیمی انجام می‌شود که نسبت به کوره‌های بلند حدود ۵۰ درصد انتشار دی‌اکسید کربن دارد. ضمن اینکه بسیاری از واحدهای فولادسازی دنیا در شرایط فعلی به روش کور بلند فولاد خود را احیا می‌کنند و نسبت به فولاد مبارکه انتشار دی‌اکسید کربنی بیشتری دارند. اما خوشبختانه در گروه فولاد مبارکه از تکنولوژی کوره‌های احیا مستقیم استفاده می‌شود و این به کاهش حداکثری دی‌اکسید کربن کمک شایان‌توجهی می‌کند. به دلیل استفاده از همین تکنولوژی ما یک گام بلند از سایر فولادسازان جلوتریم. نکته دوم این است که برخلاف سایر تکنولوژی‌هایی که به کشور وارد شده‌اند، ما در حوزه احیا مستقیم منتظر نماندیم تا ببینیم سایر کشورها چه می‌کنند، بلکه خودمان کوره‌های احیا مستقیم را به کار گرفتیم و در این زمینه نیز از آن‌ها جلوتر هستیم.

فولاد مبارکه در مسیر فولاد سبز نقش مهم و محوری دارد

وی با بیان اینکه فولاد مبارکه حتی از برنامه‌ریزی‌های دولت در این عرصه نیز جلوتر است ادامه داد: در واقع می‌توان ادعا کرد که فولاد مبارکه حرکت در مسیر فولاد سبز را در کشورمان به‌طور جدی و فعال مطرح و دنبال کرده است. در سمپوزیوم فولاد سال گذشته نیز شاه‌کلید مباحث فولادسازان و مسئولان کشور همین حرکت در مسیر فولاد سبز بود که فولاد مبارکه نقش مهم و محوری در این زمینه داشته و دارد. علاوه بر این در جلساتی که در ایمیدرو و سایر سازمان‌های مربوطه انجام می‌شود، فولاد مبارکه با تجارب و دانشی که از سال‌ها پیش در این زمینه اندوخته است، نقش محوری و پیشران را بر عهده دارد.

وی در پاسخ به سؤالی درباره لزوم حرکت به سمت فولاد سبز گفت: متأسفانه تغییرات اقلیمی شدیدی در کره زمین در حال رخ دادن است و دمای هوا به‌شدت در حال افزایش است. درعین‌حال در اثر تولید کارخانه‌های صنعتی، کربن زیادی به اتمسفر هوا اضافه می‌شود. متأسفانه در حال حاضر در دنیا میزان کربن منتشره به ازای هر تن تولید فولاد مذاب ۱.۶ تن بر فولاد مذاب است؛ این در حالی است که این عدد در فولاد مبارکه به ازای یک تن فولاد مذاب ۱.۴ تن است که بسیار کمتر از میزان معمول در دنیاست. بااین‌حال باید با تغییر روش‌ها به سمت کربن صفر حرکت کنیم؛ به‌ویژه اینکه امروزه برای کلیه فولادسازان دنیا از سوی مجامع علمی و سازمان‌های حفاظت محیط‌زیست و سایر ارگان‌های ذی‌ربط دستورالعمل‌های الزام‌آوری برای کاهش حداکثری میزان کربن منتشره در فرایند تولید تهیه و به سازمان‌ها ارائه شده است.

در آینده نه‌چندان دور کشورهایی می‌توانند صادرات فولاد انجام دهند که در فرایند تولید خود کمترین میزان تولید کربن را داشته باشند

وی خاطرنشان کرد: نکته حائز اهمیت در این زمینه این است که در آینده نه‌چندان دور، کشورهایی می‌توانند فولاد خود را صادر کنند که در فرایند تولیدشان کمترین میزان تولید کربن را داشته باشند. فولادسازان برای ادامه فعالیت‌های خود در عرصه‌های بین‌المللی باید گواهینامه‌هایی ارائه کنند که نشان‌دهنده کاهش حداکثری کربن در فرایند تولید آن‌ها باشد.

سلیمی گفت: این الزامات، تمامی زنجیره‌های تولید فولاد از معدن تا محصولات نهایی را شامل می‌شود؛ به‌گونه‌ای که تمامی مراحل تولید از حمل‌ونقل مواد اولیه تا محصول و همچنین از میزان مصرف انرژی برای فرایند تولید تا ایاب و ذهاب کارکنان و بسیاری از موارد دیگر باید بر اساس استانداردهای جدید و کاهش حداکثری میزان انتشار کربن صورت گرفته باشد؛ ازاین‌رو بسیار مهم است که ما برای تمامی این موارد و همان‌طور که گفته شد حتی برای رفت‌وآمد کارکنان به محل کارشان برنامه‌های مدونی داشته باشیم.

فولاد مبارکه در زمینه تولید و استفاده از انرژی خورشیدی و بادی سرمایه‌گذاری خوبی انجام داده است

به گفته معاون بهره‌برداری فولاد مبارکه مهم‌ترین بخش در کاهش حداکثری میزان کربن در اتمسفر، موضوع فرایند تولید است؛ بنابراین اولین رویکرد، استفاده از انرژی‌های پاک اعم از خورشیدی، بادی و هسته‌ای به‌جای استفاده از انرژی گاز متان است که خوشبختانه فولاد مبارکه در زمینه تولید و استفاده از انرژی خورشیدی و بادی در مناطق شرق اصفهان و خراسان شمالی سرمایه‌گذاری خوبی انجام داده است. چنانچه بتوانیم انرژی موردنیاز کارخانه را از طریق سه مسیر یادشده تأمین کنیم گام بلندی برای کاهش تولید کربن برداشته‌ایم.

وی ادامه داد: دومین رویکرد استفاده از گاز هیدروژن به‌جای متان و تکنولوژی تولید هیدروژن است که اخیراً در دنیا با برگزاری هم‌اندیشی‌های مختلف به آن توجه شده است. قطعاً این حرکت به دست‌یابی به روش تولید هیدروژن با صرفه اقتصادی بیشتر منجر خواهد شد. به خاطرداشته باشیم تولید هیدروژن با دانش و ابزار امروزی بسیار هزینه‌بر و غیراقتصادی است؛ اما به‌یقین با پیشرفت مطالعات و پژوهش‌ها و با به‌کارگیری تکنولوژی‌های جدید، تولید و استفاده از هیدروژن مقرون به‌صرفه‌تر خواهد شد.

وی افزود: رویکرد سوم کاهش سهم مصرف اکسیژن در فرایند تولید است؛ چراکه این اکسیژن است که باعث سوختن کربن می‌شود و خوشبختانه همان‌طور که گفته شد، فولاد مبارکه در هر سه بخش پروژه‌هایی تعریف و در دست اقدام دارد.

فولاد مبارکه ایران را به یکی از تولیدکنندگان فولادهای دوفازی مبدل خواهد کرد

معاون بهره‌برداری فولاد مبارکه گفت: مقوله فولاد سبز عمدتاً به محصول سبز مربوط می‌شود؛ یعنی محصولی به مشتری ارائه کنیم که مسیر و فرایند تولید آن با کمترین میزان مصرف انرژی و البته با استفاده از انرژی‌های پاک طی شده باشد و در این فرایند کمترین میزان انتشار کربن را شاهد باشیم. دوم اینکه این محصول به‌لحاظ خواص مکانیکی و تکنولوژیکی از استانداردها و کیفیت خوبی برخوردار باشد؛ یعنی همانند فولادهای دوفازی به‌منظور افزایش استحکام آن نیاز به افزایش ضخامت و وزن آن نباشد و در کمترین ضخامت بیشترین استحکام را شاهد باشیم. این موضوع به‌ویژه در صنایع خودروسازی از اهمیت بیشتری برخوردار است که خوشبختانه فولاد مبارکه با احداث خط نورد گرم شماره ۲ به این موضوع مهم دست خواهد یافت و ایران را به یکی از تولیدکنندگان فولادهای دوفازی مبدل خواهد کرد.

وی خاطرشان کرد: حرکت در مسیر سبز منحصر به فولادسازان نیست؛ بلکه سایر صنایع ازجمله پتروشیمی‌ها، پالایشگاه‌ها و خودروسازان نیز باید در این مسیر حرکت کنند.

سلیمی با تأکید بر اینکه دنیا در حال حرکت در مسیر سبز است تصریح کرد: اگرچه ممکن است کمی در ابتدای کار هزینه‌ها افزایش یابد؛ اما در درازمدت شاهد آثار بسیار خوبی در فرایندهای زیست‌محیطی خواهیم بود.

وی از تشکیل کارگروهی در گروه فولاد مبارکه به همین منظور خبر داد و گفت: همچنین نقشه راهی تهیه ‌شده و با استفاده از مشاوران و کارشناسان زبده انتظار می‌رود به نتایج خوبی دست یابیم.

معاون بهره‌برداری فولاد مبارکه عنوان کرد: برای کاهش کربن و حرکت در مسیر سبز در دنیا سه دوره با عنوان «کربن صفر» تعیین شده است. دوره کوتاه‌مدت آن که تا سال ۲۰۳۰ و دوره دوم آن که به‌عنوان میان‌مدت تا سال ۲۰۴۰ و در نهایت دوره درازمدت تا سال ۲۰۵۰ میلادی در نظر گرفته شده است. بیشتر شرکت‌ها بنا دارند کربن صفر را محقق کنند. فولاد مبارکه نیز تا سال ۲۰۵۰ تحقق این امر را برای خود در نظر گرفته است.

دولت‌ها نیز باید سازمان‌ها را در مسیر کربن صفر یاری کنند

وی تصریح کرد: نکته حائز اهمیت در این میان این است که دولت‌ها نیز باید سازمان‌ها را در مسیر کربن صفر یاری کنند؛ بنابراین صنایع باید به طرق مختلف دولت‌ها را با خود همراه کنند.

وی ضمن ابراز خرسندی از اینکه فرهنگ حرکت در مسیر فولاد سبز امروز در این شرکت نهادینه شده و ضرورت پرداختن به آن برای همه همکاران مسجل شده است ابراز امیدواری کرد فولاد مبارکه به‌عنوان یک سازمان متعالی بتواند در این بخش نیز عملکرد موفقیت‌آمیزی داشته باشد.

تعیین یک استراتژی جامع در گروه فولاد مبارکه برای حرکت در مسیر فولاد سبز

یحیی پالیزدار، مدیرعامل صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر فولاد مبارکه گفت: جلسه امروز جلسه هماهنگی داخل گروه بود تا واحدهای مختلف گروه ازجمله صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر فولاد مبارکه، واحدهای بهره‌برداری، تحقیق و توسعه، شرکت فنی- مهندسی و همه واحدهایی که به نحوی با موضوع فولاد سبز و واحدهای احیا مستقیم هیدروژنی مرتبط هستند، همکاری کنند و یک استراتژی جامع برای این اتفاق در گروه تعیین شود. درعین‌حال در این جلسه مقرر شد، کمیته راهبری ارشد فولاد هیدروژنی و فولاد سبز در گروه فولاد مبارکه به‌صورت مستمر و منظم تشکیل شود تا در دو مسیر به‌کارگیری این تکنولوژی در یک یا دو پلنت داخل گروه و همچنین مسیر توسعه تکنولوژی به‌طور موازی فعالیت داشته باشیم.

تبلیغات

کد اعلام وصول پایگاه خبری اقتصاد رسا

 کلیه حقوق اقتصادرسا محفوظ می باشد

پیاده سازی و طراحی توسط گروه نرم افزاری دیما

Back to Top