معاون رئيس‌جمهور و رئيس سازمان برنامه و بودجه كشور گفت: ريل اداره كشور به نفع بهبود شاخص‌هاي كلان اقتصادي تغيير كرده است؛ دولت براي سرمايه‌گذاري‌هاي كلان از جمله پتروپالايش‌ها برنامه خوبي دارد.

به گزارش اقتصادرسا به نقل از مركز اطلاع‌رساني، روابط‌عمومي و امور بين‌الملل سازمان برنامه و بودجه كشور، دكتر «سيد مسعود ميركاظمي»، پيش از ظهر امروز سه‌شنبه چهارم مردادماه با حضور در مركز پژوهش‌هاي توسعه و آينده‌نگري، در مراسم آغاز پنجمين سال فعاليت اين مركز، شركت و از نمايشگاه فعاليت‌ها و دستاوردهاي علمي‌پژوهشي آن بازديد كرد.
دكتر ميركاظمي در سخناني در جمع كاركنان اين مركز با گراميداشت آغاز پنجمين سال فعاليت آن و تقدير از رئيس و دست‌اندركاران مركز، به بيان انتظارات سازمان برنامه و بودجه از مركز پژوهش‌هاي توسعه و آينده‌نگري و تبيين چشم‌انداز پژوهشي اين مركز پرداخت.
وي گفت: سؤالات اساسي و مهمي در كشور وجود دارند كه اگر پاسخ آسيب‌شناسانه، دقيق و علمي براي آنها داشته باشيم، مي‌توانيم آينده بهتري را براي مملكتمان ترسيم كنيم.
معاون رئيس‌جمهور سپس با بيان تعدادي از مسائل كشور در حوزه‌هاي سياست‌گذاري و برنامه‌ريزي اقتصادي، گفت: در سال‌هاي گذشته منابع زيادي در كشور هزينه شده، اما در مجموع حجم اقتصاد و سفره مردم در سال‌هاي گذشته كوچك‌تر شده و ادامه دادن اين وضعيت به‌صلاح نيست و بايد بازنگري اساسي در تدوين برنامه‌ها و بودجه‌ها صورت گيرد.
وي با طرح اين سؤال كه چرا با وجود سرمايه‌گذاري‌هاي كلان و سنگيني كه در حوزه‌هاي مختلف در كشور شده است، بهره‌وري منفي و رشد اقتصادي نزديك صفر است؟ گفت: گاهي اوقات، ۱۰ برابر نياز كشور در برخي بخش‌ها سرمايه‌گذاري شده است، در حالي كه قدرت رقابت وجود نداشته است. در همين دوران كرونا بسياري از واحدها تعطيل شدند اما كالا در بازار كم نشد.
رئيس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: با وجود اينكه ايران از جمله كشورهايي است كه تعرفه بالاي واردات دارد؛ نيروي كار در آن ارزان است؛ انواع يارانه‌هاي پنهان انرژي داده مي‌شود؛ بازهم قيمت تمام‌شده‌اش با محصولات خارجي قابل‌رقابت نيست، بايد به سراغ حل اين مشكلات ريشه‌اي رفت و براي آن راه‌حل عملياتي پيشنهاد كرد.
ميركاظمي تاكيد كرد: طي هشت‌سال گذشته، نرخ رشد سرمايه‌گذاري منفي چهار و شش دهم درصد بوده است و حتي به‌اندازه استهلاك هم سرمايه‌گذاري نشده است. اين يعني اينكه تحريم‌ها اگرچه در اقتصاد كشور مؤثر است، اما مشكل اصلي در جهت‌گيري‌ها و رويكردها بوده كه اقتصاد كشور را به اين نقطه رسانده است.
وي با بيان اينكه اگر كشور در شش سال متوالي رشد اقتصادي هشت‌درصدي را تجربه كند، حجم اقتصاد بعد از اين مدت تازه به سال ۱۳۹۰ باز مي‌گردد، گفت: لازم است كه در تدوين برنامه هفتم توسعه كشور و همچنين بودجه‌هاي ساليانه، پيشرفت كشور را بر مبناي سياست‌هاي كلان ابلاغي مقام معظم رهبري، به‌صورت همه‌جانبه و عدالت‌محور براي تمام استان‌هاي كشور، طراحي و اجرا كنيم.
وي افزود: بر اساس منويات رهبري بايد به‌جاي توسعه از پيشرفت استفاده كنيم؛ چون ممكن است توسعه رخ دهد اما در آن عدالت نباشد؛ همان‌طور كه در دولت‌هايي اقشار كم‌درآمد از توسعه آسيب ديدند؛ پيشرفت بايد همه‌جانبه و با لحاظ همه شرايط باشد.
ميركاظمي به تمركز سازمان برنامه به بهبود شاخص‌هاي كلان اشاره و تصريح كرد: برنامه رشد اقتصادي در استان‌ها تا سطح شهرستان آماده شده؛ البته تمام طرح‌ها بايد مبتني برسند ملي آمايش باشد نه اينكه در جايي كه مشكل آب داريم صنايع آب بر احداث شود.
به گفته وي دولت براي سرمايه‌گذاري‌ها كلان هم برنامه‌ريزي خوبي كرده و به‌زودي قرارداد هفت ميليارد دلاري در بخش پتروپالايش‌ها به امضا خواهد رسيد.
معاون رئيس‌جمهور با اشاره رشد شديد قيمت جهاني كالاهاي اساسي در اثر خشكسالي و جنگ اوكراين، افزود: در زمان تحويل دولت ذخاير كالاهاي اساسي تا ۷۰ درصد پايين‌تر از سقف راهبردي بود كه اين مشكل برطرف شده؛ برنامه‌ريزي‌ها بايد به‌گونه‌اي در بخش كشاورزي انجام شود كه در اين كالاهاي كمترين وابستگي را به خارج از كشور داشته باشيم.
رئيس سازمان برنامه و بودجه كشور در ادامه از مركز پژوهش‌هاي توسعه و آينده‌نگري خواست پژوهش‌هاي خلاقانه، دقيق، مؤثر و باكيفيتي را متناسب با نيازهاي سازمان برنامه و بودجه كشور در حوزه اصلاح نظام برنامه‌ريزي، نظام بودجه‌ريزي و رصد برنامه و بودجه، به انجام برساند.
ميركاظمي سپس افزود: اين مركز طبق اساسنامه خود، بايد از تمام توان علمي كشور استفاده كند و با همه استعدادهاي موجود در كشور ارتباط برقرار كند و از نتايج مطالعات و تحقيقات آنها در راستاي اهداف خود بهره بگيرد.
اين گزارش مي‌افزايد: معاون رئيس‌جمهور و رئيس سازمان برنامه و بودجه كشور در ادامه از كتاب ۶ جلدي «۷۰ سال برنامه‌ريزي توسعه در ايران» كه از سوي مركز پژوهش‌هاي توسعه و آينده‌نگري، تهيه و منتشر شده است، رونمايي كرد.
ميركاظمي همچنين با امضاي لوح يادبود آغاز پنجمين سال فعاليت اين مركز، بر اين لوح نوشت: «فرهيختگان با بررسي گذشته و رصد فعلي و انتقال تجربيات موفق جهاني، مي‌توانند آينده‌اي روشن را براي كشور ترسيم كنند.»
همچنين دكتر «سيد مهدي پاك‌ذات»، رئيس مركز پژوهش‌هاي توسعه و آينده‌نگري، نيز در سخناني در اين مراسم، گزارشي از فعاليت‌ها و برنامه‌هاي مركز ارائه داد.
وي گفت: اين مركز به‌عنوان بازوي پژوهشي سازمان برنامه و بودجه كشور، متعهد به انجام مطالعات پشتيبان تدوين برنامه هفتم توسعه‌‌‌؛ استقرار و پياده‌سازي سند ملي آمايش سرزمين و مطالعات پشتيبان تدوين لوايح بودجه سنواتي بوده و مطالعات گسترده‌اي را در اين حوزه‌ها انجام داده است.
پاك ذات تصريح كرد: اين مركز براي حل مشكلات كشور ارائه راه‌حل همكاري‌هاي گسترده‌اي با ساير مراكز انجام داده و براي حمايت از تبديل ايده به طرح عملياتي هم برنامه ويژه‌اي دارد.
رئيس مركز پژوهش هاي توسعه  آينده‌نگري با اشاره به اهميت واكنش به‌روز مراكز پژوهشي به موضوعات روز كشور گفت: در دوره جديد با برگزاري جلسات هم‌انديشي مختلف  مركز سعي كرده در جهت‌دهي توان‌بخش پژوهشي به موضوعات روز نقش خوبي ايفا كند.

 

تبلیغات

کد اعلام وصول پایگاه خبری اقتصاد رسا

 کلیه حقوق اقتصادرسا محفوظ می باشد

پیاده سازی و طراحی توسط گروه نرم افزاری دیما

Back to Top