کنگره جزب کمونیست چین، در راستای افزایش رونق و رشد اقتصادی گام برمی دارد و همچنین افزایش درآمد شهروندان را نیز دنبال می کند. این کنگره جنگ اوکراین و رفتارهای امریکا با هدف جلوگیری از رشد چین با اقداماتی همچون افزایش قیمت انرژی را بررسی خواهد کرد.

حسین محمودی اصل- کارشناس اقتصادی و کارآفرین

کنگره حزب کمونیست چین، در راستای افزایش رونق و رشد اقتصادی گام برمی دارد و همچنین افزایش درآمد شهروندان را نیز دنبال می کند. این کنگره جنگ اوکراین و رفتارهای امریکا با هدف جلوگیری از رشد چین با اقداماتی همچون افزایش قیمت انرژی را بررسی خواهد کرد.
چین درگیر سیاست، هنجارها و جنگ های دیگر کشورها نمی شود و در حوزه اقتصادی، چالش ها را با کشورهای منطقه حل کرده است. در استراتژی حوزه سیاست و تعاملات بین المللی بی طرف عمل می کند . بنابراین چندان در چالشهای سیاسی نقشی ندارد  و روی مسائل اقتصادی متمرکز است.
حال اینکه، چین متفاوت با کشورهای دیگر عمل می کند. برخی از کشورها همانند ایران با چالش های بسیاری روبرو هستند و بی ثباتی اقتصادی در آن موج می زند. در ایران مدیریت بر قیمت ها بسیار پایین است اما آن چه که نسبت به گذشته موجب فشار بر زندگی مردم می شود، بحث تحریم است. تحریم ها میزان درآمدها را کاهش داده است. در چین درآمدها به صورت برنامه ریزی شده سرمایه گذاری می شوند اما در ایران حتی در مقطعی که درآمد بالا باشد نیز سرمایه گذاری صحیحی صورت نمی گیرد. نظام مدیریتی چین با توجه به اصلاحات، بسیار درست چیده شده است اما ایران با معضل نظام مدیریتی سیاست زده، مواجه است. چین چالش های بین المللی و داخلی را کنترل کرده است و با تمام نیروی کار خود و مدیرانی که بر اساس شاخص های مختلف انتخاب شده اند، فعالیت می کند.
کشورهایی که در پیشرفت مشکل دارند و میان چالش های گوناگون گیر کرده اند باید نخبه ترین و شایسته ترین افراد را به کار بگیرند و نگاه سیاسی آنها باید به حداقل برسد. این در حالی است که چین به دنبال بازار مصرف است و در این راستا تلاش می کند.
انتقال تکنولوژی و استفاده از تجربه مهمترین عامل پیشرفت چین است.
مهمترین عامل بهره مندی طبقات کم درآمد از پیشرفت و توسعه دولت چین، اشتغال شهروندان محسوب می شود. مشکلات اقتصادی چین بر طرف شده و در کنار آن نظام های مالیاتی مناسبی را طراحی کرده اند. در این کشور فاصله طبقاتی کم و قشر ضعیف به واسطه اشتغال به درآمد و پیشرفت رسیده است. تقویت قشر ضعیف، مسئله مهمی است که چین به آن رسیده و این معضل را برطرف کرد و توانست از طریق اشتغال و ثروت به آن دست پیدا کند. زمانی که در کشوری اشتغال فراگیر باشد، تولید مناسب نیز صورت می گیرد. با این اتفاق درآمد سالانه بالا می رود. تولید ناخالص داخلی پیشرفت می کند و به ازای نبود چالش، پیشرفت اتفاق می افتد. بنابراین تورم معنایی ندارد.
فاصله طبقاتی حاصل تورم است اما در چین این موضوع با اشتغال و افزایش تولید کنترل شده است. همچنین با افزایش تولید، ثروت به دست آمده و با ثبات اقتصادی، تورم کنترل شده است.

تبلیغات

کد اعلام وصول پایگاه خبری اقتصاد رسا

 کلیه حقوق اقتصادرسا محفوظ می باشد

پیاده سازی و طراحی توسط گروه نرم افزاری دیما

Back to Top