روتیتر: یک اقتصاددان:

یک اقتصاددان با اشاره به افزایش حجم معاملات بین المللی چین در دنیا، اعلام کرد: اگر ثبات رشد اقتصادی این کشور ادامه پیدا کند، در آینده یوآن چین می تواند در سبد ارزی تمام کشورها قرار بگیرد و شاید جایگزین دلار شود.


به گزارش اقتصادرسا ؛حجت اله فرزانی با بیان اینکه چین به عنوان یک قدرت اقتصادی در دنیا مطرح است، اظهار کرد: امروز شاهدیم که چین در حال رشد است، اگر معاملات بر پایه یوآن در سطح دنیا ادامه پیدا کند به گونه ای که بخش عمده ای از بازارها را شامل شود هدف جایگزین کردن یوآن به جای دلار محقق می شود.
او با تاکید بر اینکه فلسفه وجودی پول، معامله است چه در سطح منطقه و چه در دهکده جهانی، اذعان کرد: چنانچه دلار بعنوان یک ارز واحد مورد قبول کشورهای جهان قرار گرفته بود ، بدیهی است که ارزی دیگر می تواند جایگزین آن شده و بعنوان ارز واحد در معاملات بین المللی مورد استقبال قرار گیرد.
این اقتصاددان ادامه داد: اگر یک ارز با دوام در دنیا پیدا شود که نوسانات آن کم باشد و تعداد معاملات بین المللی آن با دنیا به قدری باشد که بتواند تحکم پیدا کند آن ارز می تواند جهان روا باشد و مورد استفاده قرار بگیرد.
فرزانی با اشاره به اینکه سهم یوآن چین در روسیه بیش از دلار است، عنوان کرد: روسیه به واسطه جنگی که با اوکراین دارد، از سوی اروپا و آمریکا تحریم شده است و مشتریان روسیه که خریدار انرژی و نفت و گاز روسیه هستند تغییر پیدا کرده است.
او اضافه کرد: امروز چین خریدار نفت روسیه است پس به تبع، حجم ارزی که در سبد روس ها قرار می گیرد یوآن چین است که جایگزین دلار می شود.  
این اقتصاددان با تاکید بر اینکه دلایل مختلفی وجود دارد که دلار تبدیل به اهرم قدرتی برای اعمال سیاست های دولت آمریکا شده است، خاطرنشان کرد: تا مادامی که ارز خارجی دلار و یورو باشد و معاملات بین المللی به خصوص معاملات نفت با دلار انجام شود این مهم دلار را به یک موضوع اساسی تبدیل می کند.  
فرزانی تصریح کرد: اهرم قدرت به این معنی است که مثلا بانک مرکزی ایران برای دسترسی به منابع ارزی خود در خارج از کشور محدود می شود.

تبلیغات

کد اعلام وصول پایگاه خبری اقتصاد رسا

 کلیه حقوق اقتصادرسا محفوظ می باشد

پیاده سازی و طراحی توسط گروه نرم افزاری دیما

Back to Top