در شرایطی که سیاست داخلی ایالات متحده بدتر شده است، نحوه مواجهه این کشور با حادثه بالون آشکارا وارد حالت بازی سیاسی شده است و متاثر از سیاست داخلی آمریکاست. به جای احترام به حقایق، لفاظی های ایالات متحده در مورد این موضوع مانند طرح یک رمان یا یک فیلم هالیوودی به نظر می رسد.

 

 

به گزارش اقتصادرسا ؛در شرایطی که سیاست داخلی ایالات متحده بدتر شده است، نحوه مواجهه این کشور با حادثه بالون آشکارا وارد حالت بازی سیاسی شده است و متاثر از سیاست داخلی آمریکاست. به جای احترام به حقایق، لفاظی های ایالات متحده در مورد این موضوع مانند طرح یک رمان یا یک فیلم هالیوودی به نظر می رسد.

رسانه‌های آمریکایی گزارش دادند که مقامات اطلاعاتی این کشور بی‌ اساس بر این باورند که بالون به اصطلاح جاسوسی چینی که اخیراً کشف شده، بخشی از یک برنامه نظارتی گسترده است که توسط ارتش چین اداره می‌شود و در سال‌های اخیر حداقل بیش از ۲۰ و چند مأموریت را در حداقل پنج قاره انجام داده است. آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه مدعی شد که این برنامه «حاکمیت کشورها را در پنج قاره نقض کرده است.»
هم دموکرات ها و هم جمهوری خواهان در حال آماده شدن برای انتخابات ریاست جمهوری 2024 هستند و تلاش می کنند هر موضوعی را که می تواند برای به دست آوردن سرمایه سیاسی مورد استفاده قرار گیرد، تقویت کنند.
به گفته لو شیانگ، کارشناس مطالعات آمریکا در آکادمی علوم اجتماعی چین، دولت بایدن با اغراق در مورد تهدید جهانی یک بالون غیرنظامی چینی که برای تحقیقات استفاده می شود، از یک سو قصد دارد سلف جمهوری خواه خود را به دلیل شکست در مقابله با «تهدید چین» متهم و سرزنش کند. و از سوی دیگر، این یک ضد حمله قدرتمند علیه حمله اخیر حزب جمهوری خواه به واکنش ضعیف دموکرات ها به چین، به ویژه در آغاز حادثه بالون است.
به نظر می رسد که هر دو حزب بر سر اینکه کدام یک از نظر مخالفت با چین افراطی تر است، در حال رقابت هستند. دولت بایدن با استفاده از حادثه بالون به عنوان بهانه‌ای، تلاش می‌کند تا با انتشار روایتی ساختگی و نامطلوب برای چین، تلاش‌های خود را در تحکیم و گسترش جبهه جهانی ضد چین به مخاطبان داخلی خود نشان دهد تا حمایت بیشتری در داخل کشور به دست آورد. چنین اغراقی تنها بخشی از جنگ افکار عمومی آمریکا است.
بالون ها برای اهداف هواشناسی توسط بسیاری از کشورها مورد استفاده قرار گرفته اند و این غیر معمول نیست که گهگاه به حریم هوایی کشور دیگری بیفتند. دولت ایالات متحده از مارس سال 2021 بیش از 350 گزارش جدید از آنچه دولت آمریکا آن را «پدیده هوایی ناشناس» می نامد، که معمولا به عنوان بشقاب پرنده شناخته می شود، دریافت کرده است. طبق گزارش رسانه ها در ژانویه، تقریباً درباره نیمی از آنها تاکنون توضیح داده نشده است. برخلاف نوع واکنش به بالون چین، واشنگتن آن موارد را به صورت احساسی و تحریک آمیز مطرح نکرد. اقدامات برخی از سیاستمداران آمریکایی در هیاهوی حادثه بالون برای اهداف سیاسی، نه عاقلانه و نه مناسب است.
در مرحله اولیه شناسایی این بالون، پنتاگون گفت که بالون جاسوسی «تهدید نظامی یا فیزیکی برای افراد روی زمین» یا خطر جمع آوری اطلاعات قابل توجهی ندارد. امروز چنین موضوعی نه تنها به عنوان تهدیدی برای امنیت ملی آمریکا، بلکه برای پنج قاره مطرح شده است. این وارونه نمایی کاملا مضحک است.
لو شای، سفیر چین در فرانسه در مصاحبه ای اختصاصی با گلوبال تایمز گفت: «چنین حادثه ای باید از طریق ارتباط بین دو طرف به روشی آرام و بدون تأثیرگذاری بر اعتماد متقابل مدیریت می شد، زیرا موارد مشابه اغلب در گذشته اتفاق افتاده است و نیازی به اغراق درباره آن نیست.» او همچنین روز دوشنبه به شبکه خبری فرانسوی LCI گفت که بالون‌های سایر کشورها قبلاً به حریم هوایی چین سرازیر شده بودند. او ضمن اشاره به گزارش‌های رسانه‌ها و بحث‌ها در شبکه‌های اجتماعی، گفت اما پکن ترجیح می‌دهد با آنها به شیوه‌ای «کم اهمیت» برخورد کند.
رویکرد چین در برخورد با چنین حوادثی به جهان نشان می‌دهد که چین بر اساس واقعیت‌ها رفتار می کند و از منظر صلح و توسعه جهانی چنین امور خارجی غیرمنتظره‌ای را مدیریت می‌کند. این نشان می دهد که چین نیروی محکمی برای صلح جهانی است، در حالی که برای ایالات متحده دشوار است که چنین ذهن بازی داشته باشد.
واشنگتن انبوهی از پایگاه‌های نظامی در خارج از کشور دارد و در هر مرحله بین نیروهای مختلف در سطح جهان درگیری و خصومت ایجاد می‌کند و باعث آشفتگی در جهان می‌شود. آمریکا بی ثبات ترین عامل در امنیت بین المللی است. برای چنین کشوری مضحک است که از یک بالون غیرنظامی برای نمایش «تهدید چین» برای جهان استفاده کند و تلاش آن برای سردرگمی مردم بعید است موفق شود.
هیاهوی آمریکا در مورد حادثه بالون یک هفته است که جریان دارد. به جز ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، تعداد کمی از رهبران ارشد برخی کشورها و سازمان‌های بین‌المللی یا منطقه‌ای علناً سخنان ایالات متحده را تکرار کرده‌اند. از آنجایی که ناتو صرفا یک ابزار نظامی ایالات متحده است، اظهارات استولتنبرگ در مورد این موضوع هیچ ارزشی ندارد. کشورهایی مانند ونزوئلا حتی اقدامات ایالات متحده را محکوم کردند. طبق بیانیه وزارت خارجه ونزوئلا، ایالات متحده بار دیگر به «استفاده از زور» علیه وسیله‌ای متوسل می‌شود که هیچ تهدید نظامی یا فیزیکی برای مردم روی زمین نداشته است.
شن یی، استاد دانشگاه فودان در این خصوص گفت که سکوت سایر کشورها در مواجهه با تبلیغات بیش از حد و بی اساس ایالات متحده در مورد تهدید بالون غیرنظامی چین برای جهان، نشانه عدم تایید و اعتراض خاموش آنها به اقدامات ایالات متحده است.


تبلیغات

کد اعلام وصول پایگاه خبری اقتصاد رسا

 کلیه حقوق اقتصادرسا محفوظ می باشد

پیاده سازی و طراحی توسط گروه نرم افزاری دیما

Back to Top