مدیرعامل آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک با اشاره به ارائه خدمات این آزمایشگاه گفت: ۶۰ هزار متر حفاری برای پروژه های ژئوتکنیک انجام شده است و ۷۵ درصد فعالیت های آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک با وزارت راه و شهرسازی است.
به گزارش اقتصادرسا در حاشیه ششمین نمایشگاه حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته در نشست خبری با خبرنگاران و اصحاب رسانه مجید کیانپور مدیرعامل آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک گفت: آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک قدمتی حدود۶۷ الی۶۸ ساله دارد و در اکثر پروژه های اجرایی حضوری موثر و مثمر ثمری داشته است.
کیانپور در تشریح فعالیتهای آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک افزود: ۷۵ درصد فعالیتها با وزارت راه و شهرسازی، ۷ درصد فعالیتها در ارتباط با بخش خصوصی و مابقی آن با وزارت نیرو، شهرداریها و دستگاه های اجرایی است که در مجموع با ۴۳ دستگاه اجرایی کار شده است.
مدیرعامل آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک تصریح کرد: آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک نسبت به کنترل کیفی و ارائه خدمات تلاش کرده است و با انجام حدود ۶۰۰ نوع آزمایش در خدمت جامعه عمرانی کشور بوده است که در این راستا عملکرد مناسب و خوبی را ارائه داده است.
وی ادامه داد: سهم آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک از بازار ژئوتکنیک ۲۵ درصد است که با توجه به گستردگی و حضور نخبگان در بخشهای مقاومت مصالح و ژئوتکنیک میتواند خدمات بهتری ارائه دهد.
مدیرعامل آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک اظهار کرد: برای سال ۱۴۰۲ برنامهریزی منسجم و ساخت یافته در حوزه معدن و اکتشاف و حفاری ارائه میشود و تا کنون نیز ۶۰ هزار متر حفاری برای پروژههای ژئوتکنیک انجام شده است.
همچنین با مطالعات دریایی همراه با امکانات جدیدی که در سه بندر دیلم، دیر و گناوه مستقر شده، فرصتی جدید و قابل توجهی فراهم شده است.
کیانپور با بیان اینکه طی ۹ ماه گذشته آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک حدود ۳ میلیون آزمایش انجام داده و نتایج را اعلام کرده است، ادامه داد: با توجه به سامانه خدمات آزمایشگاهی تمام کارفرمایان میتوانند از پروژه ها به منظور کنترل کیفی بهتر بصورت برخط گزارش داشته باشند.
وی در خصوص حوزه آموزش بیان کرد: ۱۲۰ هزار ساعت آموزش برای ارتقای دانش مهندسین آزمایشگاه فنی و دستگاه های اجرایی برگزار شد که خدماتی منحصر به فرد است.
کیانپور توضیح داد: آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک برداشت محورها و شریانهای اصلی در کشور را انجام میدهد و هزینه نگهداری راهها به وسیله آزمایشهای غیر مخرب را به کارفرمایان ارایه میدهد.
وی خاطر نشان کرد: سال گذشته طی ۹ ماه ۴۹ هزار کیلومتر از محورهای فرعی و ۱۲ هزار کیلومتر محورهای درون شهری کلان شهرها انجام شده است و از دانش مهندسین مشاور برای بررسی خرابی سطوح محورها در این راستا استفاده میشود.
کیانپور تشریح کرد: ارائه نتایج توسط آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک به دستگاههای اجرایی و کارفرمایان حدود ۵۰ درصد هزینه نگهداری شریانها را کاهش میدهد که با توجه به کمبود اعتبارات، رقمی منحصر بفرد است.
وی ابراز امیدواری کرد: به مدد فناوری به سهم بیشتری از کنترل کیفیت و تضمین زیرساختهای کشور دست پیدا شود.
کیانپور با بیان این که این آزمایشگاه ۱۳ استاندارد آزمایشگاه، ترجمه و گردآوری کرده و در اختیار دستگاههای اجرایی گذاشته گفت: تفاهمنامههای خوبی با دستگاههای اجرایی منعقد شده است.
مدیرعامل آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک همچنین در بحث طرح نهضت ملی مسکن آزمایشگاه توضیح داد: آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک به صورت رقابتی با بقیه شرکتها در بازار انجام وظیفه میکند و انحصاری نیست اما در حدود ۴۰ درصد از استانها حضور موثری داریم و در مابقی در بخش کنترل کیفی و مشاوره ژئوتکنیک در کنار آنان هستیم.
سرپرست شرکت شهر فرودگاهی امامخمینی(ره) گفت: عملیات احداث باند دوم شمالی فرودگاهی امام خمینی(ره) با ارزش بیش از هزار میلیارد تومان تا پایان سال آغاز خواهد شد.
به گزارش اقتصادرسا، سعید چلندری سرپرست شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) در نشست خبری که در ششمین نمایشگاه حملونقل، لجستیک و صنایع وابسته برگزار شد، ضمن تبریک هفته حملونقل، فرودگاه امام خمینی(ره) را یکی از مهمترین دروازههای ورودی و خروجی کشور دانست و گفت: روزانه ۱۲۰ تا ۳۰۰ پرواز مسافری در این فرودگاه انجام میشود و مسافرانی که از فرودگاههای کشورهای دیگر وارد فرودگاه میشوند، انتظارات ویژه و متناسب با سایر کشورها دارند.
وی افزود: به دلایل مختلف در حدود ۸ سال گدشته آنطور که باید به این فرودگاه توجه نشده و زیرساختهای لازم در این شهر فرودگاهی مهیا نشده است اما با توجه به رویکرد دولت سیزدهم و نگاه ویژه وزارت راه و شهرسازی و همچنین تاکیدات سازمان هواپیمایی، اقدامات مهمی در این شهر فرودگاهی انجام شد.
چلندری با اشاره به عملیات اعزام حجاج گفت: بیش از ۵۰ درصد از حجاج با بالاترین سطح خدمات از این فرودگاه انجام شد.
وی ادامه داد: همچنین حدود ۲۰۰ هزار نفر و بیش از ۸۹ درصد پروازهای عتبات از شهر فرودگاهی امامخمینی(ره) انجام شد.
سرپرست شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) به بهرهبرداری از ترمینال سلام اشاره کرد و افزود: این ترمینال از نظر استاندارد با تمام ترمینالهای پیشرفته در فرودگاههای مختلف دنیا برابر است.
وی با اشاره به پتانسیلهای فرودگاه که برخوردار از منطقه ویژه تجاری و اقتصادی است، گفت: منطقه ۲۴۰ هکتاری از این منطقه ۴ هزار هکتاری که ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار منطقه ویژه اقتصادی دارد، در دستور کار قرار گرفت که ۱۰۷ هکتار آن آماده بهرهبرداری است.
چلندری خاطر نشان کرد: شرکتهای فعال بر اساس دانش بنیان و لجستیکی و هایتک قرار است در این منطقه فعالیت داشته باشند و از این تکنولوژیها نیز در این منطقه استفاده خواهد شد.
سرپرست شرکت شهر فرودگاههای امام خمینی(ره) خاطر نشان کرد: با بیش از ۳۰ شرکت دانش بنیان به تفاهم رسیدیم و تا پایان سال بخش زیادی از این مناطق واگذار میشود.
وی افزود: خیلی از تجار کشور برای استفاده از مشوقهای مالیاتی مناطق آزاد در این مناطق سرمایهگذاری کردند و مشکل تردد به این مناطق و شهرها دارند که با آغاز فعالیت منطقه آزاد شهر فرودگاهی انتطار میرود بخش زیادی از فعالیتهای شرکتهای دانش بنیان و هایتک به این شهر فرودگاهی سرازیر شود.
چلنوری در ادامه گفت: با توجه به ممیزی سازمان هواپیمایی کشور که برای اخذ گواهینامه فرودگاهی انجام شده، همکاران اقدامات مورد نیاز از جمله رفع برخی خطرات حاشیهای را آغاز کردند.
وی افزود: یکی از مباحث اصلی، بهسازی باند اصلی فرودگاه است که فراخوان و انتخاب پیمانکار انجام شده و عملیات اجرایی آن به زودی آغاز خواهد شد.
چلندری خاطر نشان کرد: با احداث ترمینال سلام در قسمت جنوبی باند فرودگاه، احداث باند دوم شمالی را در دستور کار قرار دادیم که به زودی عملیات احداث آن که بیش از هزار میلیارد تومان است آغاز میشود.
سرپرست شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) خاطر نشان کرد: شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پروژه عمرانی در دست احداث دارد که ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان آن از منابع شهر فرودگاهی و مابقی از طریق بخش خصوصی تامین میشود.
چلندری تاکید کرد: با توجه به پتانسیل منطقه آزاد، مطالعات فاز دوم و طرح جامع فرودگاه به اتمام رسیده و توسط سازمان هواپیمایی کشوری به تصویب رسیده است. به همین منظور مذاکرات با چندین کشور خارجی برای احداث فاز دو فرودگاه شامل یک ترمینال ۴۱۰ هزار متری را آغاز کردیم.
وی افزود: با ۲ کشور خارجی و ۴ شرکت داخلی در حال انجام مذاکرات هستیم تا قبل از پایان سال به انعقاد قرارداد و عملیات اجرایی آن را آغاز کنیم.
به گفته چلندری، عملکرد ۸ ماهه امسال نشان میدهد ۱۳۴ درصد رشد جابجایی مسافر نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشتیم که البته سال گذشته هنوز به طور کامل از بحران کرونا حارج نشده بودیم.
وی افزود: تعداد ۷.۵ میلیون مسافر هواپیمایی در پایان سال ۱۴۰۱ پیشمیشود.
وی در ادامه نشست خبری درباره فاز دوم ترمینال فرودگاه امام خمینی(ره) گفت: این پروژه توسط ۳ مشاور داخلی و یک مشاور هلندی در سنوات قبل مطالعه شده و به تصویب رسیده است.
چلندری ادامه داد: با ۹ شرکت خارجی مذاکره کردیم و با ۲ شرکت از اینها تفاهمنامه امضا کردیم. ۴ شرکت داخلی هم اعلام آمادگی کردند که توانمندی آنها در حال ارزیابی است.
وی خاطر نشان کرد: مدل تامین مالی و ساخت فرودگاه باید مشخص شود و در همین خصوص جلسهای با وزیر راه و شهرسازی برگزار شده است.
این مقام مسئول گفت: در حال حاضر ۱۱ شرکت هواپیمایی داخلی و ۲۳ شرکت هواپیمایی خارجی در حال عملیات پروازی در فرودگاه امام خمینی(ره) هستند.
وی افزود: یکی از مشکلات هواپیماهای داخلی این است که گاهی باید پرواز خالی داشته باشد و این صرفه اقتصادی برای ایرلاینها ندارد و باید بخشی از پروازهای داخلی به فرودگاه امام خمینی(ره) منتقل شود تا برای شرکتها صرفه اقتصادی داشته باشد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور گفت : ۳هزار و ۳۰۰ کیلو متر مسیر ریلی ، یک هزار و ۳۵ کیلومتر مسیر آزادراه و ۶هزار کیلومتر مسیر بزرگراهی در دست احداث است که نگاه ویژه ای به مناطق محروم به ویژه در سیستان بلوچستان شده است.
به گزارش اقتصادرسا؛ نشست خبری مدیران صنعت حمل و نقل با حضور خادمی مدیرعامل شرکت توسعه و ساخت زیربناهای کشور و کیانپارس مدیرعامل آزمایشگاه فنی خاک برگزار شد.
خیراله خادمی در این نشست اظهار کرد: در بخش ریلی ۵ پروژه داریم که طول مسیر آن ۵۶۲ کیلومتر است که از این مقدار ۱۵۵ کیلومتر هفته گذشته به بهره برداری رسید.
وی افزود: ما در ۱۵ سال گذشته نزدیک به ۲۰۰ کیلومتر در به طور میانگین هر سال به خطوط ریلی اضافه کردیم که اگر ۵۶۱ کیلومتر به بهره برداری برسد رکورد خواهیم زد.
خادمی گریزی به پروژه های آزادراه زد و گفت: ۵ پروژه با پیشرفت بالای ۸۰ درصد داریم که طول این پروژه ها ۲۹۱ کیلومتر است.
وی اضافه کرد: در ۱۵ سال گذشته ۸۲ کیلومتر و در چند سال اخیر سالیانه ۸۰ کیلومتر ساخت آزادراه را داشتیم،در صورت ساخت ۲۰۰ کیلومتر سه برابر بیشتر از اویل انقلاب در طول سال ساخت ریل خواهیم داشت.
خادمی تصریح کرد: در بخش بزرگراهی ۵ پروژه اولویت دار را مد نظر قرار داریم که ساخت بزرگراه کهگیلویه و بویراحمد به خوزستان و قزوین به الموت در دستور کار قرار دارند.
مدیرعامل شرکت توسعه و ساخت زیربناهای کشور تاکید کرد: در حال حاضر ۹۵۰ پروژه ریلی، جادهای و بزرگراهی داریم.
وی افزود : ۳هزار و ۳۰۰ کیلو متر مسیر ریلی، یک هزار و ۳۵ کیلومتر مسیر آزادراه و ۶ هزار کیلومتر مسیر بزرگراهی در دست احداث است که نگاه ویژه ای به مناطق محروم به ویژه در سیستان بلوچستان شده است.
شهردار تهران گفت: مردم با استفاده از نرمافزاری که روی تلفن همراه خود نصب میکنند، میتوانند با مشاهده تمامی پروژهها درباره آنها نظر داده و در نهایت یک نوع همآفرینی در راستای خلق تهران بهتر ایجاد شود.
به گزارش پایگاه خبری اقتصاد رسا، علیرضا زاکانی در حاشیه گردهمایی تبیین طرح بودجه ریزی مشارکتی برای تحقق مردمی سازی اداره شهر که امروز دوشنبه بیست و هشتم آذر ماه سال جاری با حضور مسئولان مختلف حوزه مدیریت شهری در برج میلاد برگزار شد، با بیان این مطلب که بسیار خوشحالیم که امروز شاهد افتتاح دو طرحی هستیم که انجام آن از سابق بر دوش ما مانده بود، اظهار کرد: صبح امروز چهاردهمین جشنواره پژوهش و نوآوری در شهر تهران بود که در آن، کانون افکار سنجی تهران را مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهرداری تهران راه اندازی کرد تا بتوانیم به صورت کلی نظرات مردم را درباره موضوعات مختلف داشته باشیم و منطبق با آن ها بتوانیم گام های اساسی خود را در مدیریت شهری برداریم.
شهردار تهران با اشاره به گردهمایی تبیین طرح بودجه ریزی مشارکتی برای تحقق مردمی سازی اداره شهر افزود: امروز عصر نیز شاهد طرحی بودیم که ماه ها برای اجرای آن برنامه ریزی شده بود و بر اساس آن پروژه های مختلف شهری دسته بندی شد.
زاکانی با بیان این مطلب که در دسته بندی انجام شده بخشی از این پروژه ها، پروژه های کلان، بخشی پروژه های شهری، بخشی پروژه های منطقه ای و بخش دیگر پروژه های محله ای است، ادامه داد: امروز شاهد شروع یک کار گسترده در خصوص انتقال این پروژه به مردم عزیز در محله ها برای دریافت نظرات در جهت رتبه بندی و اولویت بندی آن ها برای اقدام بودیم که کار بسیار مبارکی است تا در این طرح خود مردم نظر بدهند که کدام پروژه برای آن ها مهم است و در اولویت اجرا قرار دارد.
وی اضافه کرد: امیدواریم بتوانیم از این طریق باب مشارکت را باز کنیم و با انتقال ظرفیت ها خود را به دریای بیکران مردم متصل کنیم تا در کنار استفاده از نظرات و دیدگاه های آن ها یک نوع هم آفرینی در جهت خلق تهران بهتر داشته باشیم.
شهردار تهران در پاسخ به این پرسش که نحوه مشارکت شهروندان در این طرح به چه گونه است؟ گفت: مشارکت مردم از طریق نرم افزاری است که روی تلفن همراه خود نصب می کنند و با استفاده از آن می توانند با مشاهده تمامی پروژه ها درباره آن ها نظر دهند و در کنار آن نیز ما از طریق مناطق و نواحی تقسیم کاری صورت دادیم تا بتوانیم بسیج شویم و به سراغ مردم برویم و به شکل حضوری نظرات آن ها را دریافت کنیم.
زاکانی ادامه داد: تمامی پروژه ها به طرق مختلف احصاء و در حال احصاء است و پروژه هایی که بنا بر اجرای آن است و اقدام هایی نیز در این مسیر صورت گرفته اهم و فی الاهم آن از سوی مردم انجام می شود.
زاکانی تاکید کرد: از طریق نیازها و ظرفیت ها ما در مدیریت شهری به پروژه هایی می رسیم اما این دست پروژه ها برای در دستور کار قرار گرفتن منوط به جلب نظر مردم است.
وزیر راه و شهرسازی در ششمین نمایشگاه حمل و نقل لجستیک و صنایع وابسته از غرفه ایدرو در این نمایشگاه بازدید کرد .
به گزارش اقتصادرسا ، مهرداد بذرپاش در بازدید از غرفه ایدرو با توانمندی های شرکت های ایزوایکو و مجتمع صنعتی اسفراین از زیر مجموعه ایدرو آشنا شد و برای بازدید از مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) ابراز علاقه مندی کرد.
بذرپاش با بیان اینکه آسیب شناسی صنعت حمل و نقل در بخشهای مختلف جادهای، هوایی، زمینی و دریایی ضروری است ، تصریح کرد : وظیفه ما در راستای فناورانهتر شدن این صنعت زیربنایی و مهم، تسهیل امور است.
ششمین نمایشگاه حمل و نقل لجستیک و صنایع وابسته تا ۲۹ آذر ماه در مصلای امام خمینی (ره ) تهران دائر است .
محوطه تاریخی چشمه علی در شهر ری به آماده سازی و در اختیار گذاشتن مستندات اجرایی از سوی منطقه 20 تاکید شد.
به گزارش اقتصادرسا به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران، در این جلسه که با حضور علیرضا اسکندری ،سرپرست معاونت فنی و عمرانی و عسگری، مشاور شهردار منطقه 20 و یاسر جعفری، سرپرست معاونت طرح و برنامه شرکت توسعه فضاهای فرهنگی در سالن کنفرانس این شرکت برگزار شد ،به ضرورت آماده سازی و در اختیار گذاشتن مستندات موجود جهت اخذ پیمانکار و آغاز بخشی از فعالیت های اجرایی تاکید شد.
بنابراین گزارش، شهر ری به عنوان یکی از شهرهای باستانی دارای ارزش فراوانی در مقیاس ملی و حتی جهانی است که متاسفانه تا کنون به شایستگی به این مهم توجه نشده است. آنچنان که از عکس هوایی سال 1314 بر می آید، تا پیش از دخل و تصرف های محصول اصلاحات ارضی و مهاجرت به حاشیه شهرهای بزرگ در جنوب صخره چشمه علی باغی بزرگ با عنوان صفاییه وجود داشته است. این باغ که دست کم قدمتی هم عصر دوران ناصری داشت در فاصله سالهای 1314 تا 1335 تخریب شد و پس از اصلاحات ارضی تفکیک و در آن خانه هایی ساخته شد. وجود نهر ارزشمند چشمه علی( سورنی) که منشا بیش از شش هزار سال سکونت در این پهنه ارزشمند بوده ، صخره پابرجایی که با تلفیق بخشی از باروی کهن ری، منظر بدیع و منحصر به فردی برای این پهنه ساخته است در ترکیب با نقش برجسته قاجاری بدنه صخره، خانقاه پیر صفا و آرامگاه های خانوادگی جنوب پهنه که مدفن بزرگانی چون میرزا غلامرضا اصفهانیِ خوشنویس، جبار باغچه بان و ... بوده ، فرصتی است که در کمتر نقطه ای از شهر اینچنین گرد هم می آید.
اکنون طی تفاهمات به عمل آمده مقرر گردیده با همکاری شهرداری منطقه 20 و شرکت توسعه فضاهای فرهنگی، عملیات اجرایی محوطه سازی چشمه آغاز شود.
لازم به ذکر است کلیه اقدامات بر پایه گزارش مصوبه کمیسیون ماده 5 و تقسیم وظایف به صورت مشترک صورت خواهد پذیرفت.
معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: هم اکنون ۱۹۸ هزار واحد مسکونی روستایی نهضت ملی تحت مسئولیت این بنیاد، با میانگین پیشرفت ۶۰ درصد در مرحله بهسازی و بازسازی قرار دارد.
به گزارش اقتصادرسا به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: هم اکنون ۱۹۸ هزار واحد مسکونی روستایی نهضت ملی تحت مسئولیت این بنیاد، با میانگین پیشرفت ۶۰ درصد در مرحله بهسازی و بازسازی قرارداد.
مجید جودی مسئولیت بنیاد را در اجرای طرح بهسازی و نوسازی خانههای روستایی، سالانه ۲۰۰ هزار واحد اعلام کرد و گفت: در حال حاضر ۱۹۸ هزار واحد مسکونی روستایی در دست اجراست که عمده آنها از آبان سال گذشته آغاز شده است.
معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی افزود: با توجه به اجرایی شدن مصوبه دولت در خصوص افزایش تسهیلات مسکن روستایی به ۲۰۰ میلیون تومان، تا کنون ۳۲ هزار نفر برای دریافت این تسهیلات به بانک معرفی شده و هزار و ۸۰۰ نفر هم کار احداث و نوسازی واحدهای خود را آغاز کرده اند.
بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به عنوان یکی از کارگزاران اجرای طرح نهضت ملی مسکن مسئولیت دارد تا سالانه ۴۰۰ هزار واحد مسکونی را در روستاها و شهرها اجرایی کند که ۲۰۰ هزار واحد آنها در شهرها و ۲۰۰ هزار در روستاهاست.
مدیرعامل سازمان مهندسی و عمران شهر تهران گفت: قطعه اول بزرگراه شهید بروجردی از تقاطع ساوه آزادگان به سمت بلوار الغدیر به طول ۹ کیلومتر تا پایان سال به بهرهبرداری میرسد.
به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری اقتصاد رسا، مسعود حقلطفی مدیرعامل سازمان مهندسی و عمران شهر تهران در حاشیه بازدید خبرنگاران و اصحاب رسانه که امروز دوشنبه هفتم آذر ماه از قطعه یک بزرگراه شهید بروجردی انجام شد، گفت: این پروژه در رینگ جنوبی تهران قرار دارد و از سال ۱۳۹۳ مرحله نخست این پروژه آغاز و در آینده نزدیک، قطعه یک به طول ۴ کیلومتر به بهرهبرداری خواهد رسید.
وی اضافه کرد: قطعه یک بزرگراه از تقاطع ساوه و آزادگان آغاز و به سمت بلوار الغدیر میرسد که طول این قطعه ۴ کیلومتر است همچنین قطعه دوم بزرگراه شهید بروجردی به طول یک کیلومتر و از بلوار الغدیر تا تقاطع بهار و میدان معلم را در برمیگیرد.
حق لطفی خاطرنشان کرد: از آزادگان تا الغدیر و در قطعه یک این پروژه، دارای ۵ تقاطع غیرهمسطح و شامل ۱۱ پل خواهد بود که با رفع معارض ملکی فعلی ۴ کیلومتر آن به بهرهبرداری میرسد و پیشبینی میشود که در بهمن ماه یا اسفند امسال به بهرهبرداری برسد و قطعه یک شهید بروجردی در اختیار مردم قرار بگیرد.
وی همچنین یادآور شد: در پروژه شهید بروجردی ۱۵ هزار متر پل ساخته شده است و و حدود یک میلیون و ۸۰ هزار مترمربع خاکبرداری میشود که از این تعداد ۵۰ هزار مترمربع باقی مانده است همچنین یک هزار و ۴۰۰ هزار شمع در این پروژه استفاده شده است که از این تعداد ۶۶ شمع باقی مانده است که به معارضین قطعه یک پروژه بزرگراه شهید بروجردی مربوط است که در ادامه این شمعها با رفع معارضین، احداث میشود.
مدیرعامل سازمان مهندسی و عمران شهر تهران با اشاره به رویکرد این دوره از مدیریت شهری برای تکمیل بزرگراه ها در شرق و غرب تهران اظهار کرد: در مسیر شرق تهران، بزرگراه شهید شوشتری وجود دارد که به صورت نیمهتمام است که این پروژه از سال ۹۵ شروع شده است که مسیر این پروژه از گردنه تنباکویی، پشت مسگرآباد، ورزشگاه تختی و اماکن نظامی به بزرگراه یاسینی متصل خواهد شد که طول این پروژه ۱۶.۵ کیلومتر است که در حال حاضر طراحی و در حال اجرا است.
حق لطفی افزود: در غرب تهران نیز پروژه بال غربی یادگار امام که از سنوات گذشته به دلیل مشکلات پادگان جی متوقف شده بود در این دوره در دستور کار قرار گرفته است که طول این پروژه ۹.۳ کیلومتر است که از بزرگراه آزادگان و ساوه آغاز و تا تقاطع بهار میدان معلم ادامه خواهد داشت.
وی درباره قطعه دوم بزرگراه شهید بروجردی گفت: مسیر قطعه دوم از بلوار الغدیر تا تقاطع بهار و معلم خواهد بود که مسیر آن یک کیلومتر است و هم اکنون نیز این قطعه ۱۰ درصد پیشرفت داشته و پیشبینی میشود در دهه فجر سال آینده این قطعه به بهرهبرداری برسد.
مدیر عامل سازمان مهندسی و عمران شهر تهران همچنین با اشاره به زمانبندی تعیین شده برای اتمام مسیر ۹.۳ کیلومتری بزرگراه شهید بروجردی گفت: زمانبندی این پروژه ۳۶ ماهه خواهد بود و امیدواریم ۹ کیلومتر این پروژه را در زمانبندی اشاره شده تحویل بدهیم و کار به گونهای پیشبینی شده است که هر قطعهای که آماده شود در اختیار شهروندان قرار میگیرد.
حق لطفی در خصوص اعتبار کلی پروژه ۹.۳ کیلومتری شهید بروجردی تصریح کرد: برای قطعه اول حدود ۳۰۰ میلیارد تومان، قطعه دوم ۴۰۰ میلیارد تومان و در کل مجموعه اعتبارات برای شاخه غربی تهران به همراه تملک معارضین ۳ هزار میلیارد تومان محاسبه شده است.
هواپیمای بزرگ مسافربری کاملا ساخت داخل چین موسوم به C919 موفق به کسب گواهینامه تایپ شده که گامی چشمگیر در مسیر عملیات بازار آن به شمار میرود.
به گزارش اقتصادرسا ؛«شرکت هواپیماهای مسافربری چین» که تولید کننده C919 است روز پنجشنبه 29 سپتامبر (7 مهر) از «سازمان هوانوردی غیرنظامی چین» (CAAC) گواهی تایپ را دریافت کرد.
این نشان میدهد که طراحی C919 استانداردهای مربوط به صلاحیت پرواز و الزامات محیط زیستی را محقق کرده است.
«یانگ جِنمِی» یکی از مقامات ارشد سازمان هوانوردی غیرنظامی چین که مسئول گواهینامه صلاحیت پرواز است، گفت: صدور گواهینامه تایپ به معنای آن است که C919 گواهینامه ورود به بازار هوانوردی غیرنظامی را کسب کرده است.
وی افزود: این گواهینامه همچنین نشان دهنده یک نقطه عطف در توانایی چین برای اجرای صلاحیت پرواز هواپیماهای بزرگ در راستای استانداردهای صلاحیت پرواز پذیرفته شده بینالمللی است.
هواپیمای C919 باید دو گواهینامه دیگر طی دوره دریافت گواهی صلاحیت پرواز دریافت کند که پیش نیاز هواپیماهای غیرنظامی برای ورود به بازار است.
این هواپیما در سال 2017 اولین پرواز موفقیت آمیز خود را انجام داد. C919 طی پنج سال بعد از آن 6 پرواز آزمایشی دیگر در نقاط مختلف به منظور تست قابلیتهای پروازی انجام داد.
C919 تستهای مختلف شرایط محیط زیستی شدید مانند دمای بالا، رطوبت بالا، سرمای شدید، تند باد و یخبندان را پشت سر گذاشته است.
به گفته یانگ، ایمنی، قابل اطمینان بودن و قابلیت حفاظت از محیط زیست آن به طور کامل ارزیابی شده است.
پس از تکمیل دوره گواهی صلاحیت پرواز، یک هواپیمای غیرنظامی باید مراحل دیگر مربوط به تولید و عملیات را پشت سر بگذارد تا بتواند وارد عملیات مسافربری شود.
C919 دارای 28 مشتری است که جمعا سفارش تولید 815 فروند از این هواپیما را ارائه دادهاند.
کمیته مرکزی حزب کمونیست چین و شورای دولتی پیامهای تبریک خود را به دلیل کسب گواهینامه تایپ به تمامی موسسات و پرسنلهایی که در تولید C919 دخیل بودند، ارسال کردند.
پیام تبریک آنها توسط «وانگ یانگ» عضو شورای دولتی در مراسم اعطای گواهینامه تایپ در فرودگاه بینالمللی پکن که روز پنجشنبه برگزار شد، قرائت گشت.
در این پیام تبریک آمده است: گواهینامه تایپ ثمره قابل توجه توسعه نوآورانه چین و نشان دهنده یک نقطه عطف در تبدیل چین به یک نیروی محرکه تولید محسوب میشود.
«لیو هه» معاون نخست وزیر چین و همچنین عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست چین نیز در مراسم فوق حضور یافته بود.
وی با بیان اینکه گواهینامه فوق یک دستاورد ارزشمند است، خواستار افزایش تلاشها به منظور ارتقاء یکپارچه شدن صنایع، دانشگاهها و موسسات پژوهشی شد و تاکید کرد که راهبرد استعداد محور چین باید پاس داشته شود.
لیو تصریح کرد: بازار داخلی گسترده چین باید به خوبی مورد استفاده قرار گیرد.
به عقیده این مقام ارشد حزب کمونیست، تولید هواپیماهای بزرگ مسئولیت طولانی مدتی است که چین باید به آن عمل کند.
در جریان بازدید دکتر فرشاد قهرمانی از دانشگاه آزاد واحد یادگار امام یکی از دغدغه صنعتگران این حوزه مورد بررسی قرار گرفته شد.
به گزارش اقتصادرسا؛دکتر قهرمانی در این جلسه به خلاء ارتباط بین صنعت و جامعه نخبگانی و کارآفرینی با دانشگاهها پرداخت و گفت: برای ایجاد همافزایی دانشگاه و صنعت و توسعه مهارت، لازم است در کنار تحصیلات آکادمیک ارتباط مؤثری بین کارآفرینان این صنعت و جامعه دانشگاهی برقرار شود.
در این جلسه دکتر نریمانی رئیس دانشگاه آزاد واحد یادگار امام با تأکید بر موضوعات مطروحه، حضور دکتر قهرمانی را در این واحد آموزشی دانشگاه آزاد ارج نهاد و گفت: امید میرود با حضور جامعه نخبگانی صنعت در محیط دانشگاه شاهد تحقق شعار سال در صنعت مهم و استراتژیک ساخت و ساز باشیم. وی با اشاره به اهمیت صنعت ساختمانی در ابعاد اقتصادی و اجتماعی کشور، به ظرفیتهای دانشگاه آزاد برای همافزایی هر چه بیشتر در این خصوص اشاره کرد. خاطرنشان میشود؛ در این جلسه آقایان د کتر رنجبرمعاون پژوهشی دانشگاه آزاد واحد یادگار امام و دکتر آقاجانی مشاور اقتصادی دانشگاه نیز حضور داشتند.
یکی از بحران هایی که دولت روحانی برای دولت سیزدهم به ارث گذاشت، بحران بدهی است. شاید خلاصه بحران بدهی را بتوان در گزارش صندوق بین المللی پول دید که بر اساس آن، نسبت کل بدهی دولت به تولید ناخالص داخلی از حدود 12 درصد در سال 92 به حدود 48 درصد در سال 1400 (تقریبا نصف کل تولید ناخالص داخلی کشور) رسید.
به گزارش اقتصادرسا، در پایان دولت دهم بدهی بخش دولتی به سیستم بانکی کشور 103.7 هزار میلیارد تومان بود که در پایان دولت روحانی به 643.9 هزار میلیارد تومان افزایش یافت. یعنی دولت روحانی فقط در زمینه بدهی بخش دولتی به سیستم بانکی، 540 هزار میلیارد تومان بدهی بیشتری نسبت به آنچه دولت دهم به جای گذاشت، برای دولت رئیسی به جای گذاشته است.
این بدهی هنگفت به دولت آیتالله رئیسی منتقل شده و یکی از زمینهای سوخته دولت گذشته محسوب میشود.
عنوان تیر 1392 تیر 1400 درصد تغییر
بدهی بخش دولتی به نظام بانکی (هزار میلیارد تومان) 103.7 643.9 520
انتشار بیش از 400 هزار میلیارد تومان اوراق بدهی در دولت روحانی
دولت گذشته بیش از 400 هزار میلیارد تومان اوراق مالی منتشر کرد و با آن کسری بودجه خود را تأمین کرد ولی دولت آیتالله رئیسی طی 4 سال باید اصل و سود این اوراق را به خریداران بازپرداخت کند که ماهانه بیش از 10 هزار میلیارد تومان است.
بخش اعظم از این اوراق مالی در بازار سرمایه منتشر شد. جدول زیر نشان میدهد که دولت روحانی از سال 1394 تا پایان خرداد 1400 بیش از 422 هزار میلیارد تومان اوراق مالی منتشر کرد که تسویه بخش زیادی از آن به دولت سیزدهم موکول شده است.
عنوان/ سال 92 93 94 95 96 97 98 99 سه ماهه اول ۱۴۰۰
اوراق بدهی دولتی فروخته شده (هزار میلیارد تومان) 0 0 11 22 55 40 88 183 22.7
روحانی هزینه بازپرداخت بدهی در سال 1400 را 30 برابر سال 92 کرد
آمارها نشان میدهد در ششماهه دوم سال 1400 نسبت به مدت مشابه سال 1399، هزینه تملک دارائی مالی (پرداخت بدهیهای دولت) با توجه به تاریخ سررسید اوراق فروش رفته در دولت گذشته، حدود 3.5 برابر شده و بالغ بر 127 هزار میلیارد تومان بود.
برای ارزیابی بهتر میراث بدهی دولت روحانی برای دولت رئیسی، بهتر است بدهیها را با بدهی به جامانده از دولت دهم برای دولت یازدهم مقایسه کرد. در بودجه سال 1392 که بودجه آخر دولت دهم بود بازپرداخت اصل اوراق مالی فروشرفته در دولت دهم 2400 میلیارد تومان بود. بدین معنا که دولت روحانی باید 2400 میلیارد تومان از اوراق فروشرفته در دولت دهم را تسویه میکرد. اما در بودجه 1400 که بودجه آخر دولت دوازدهم بود، بازپرداخت اصل اوراق مالی فروشرفته در آن دولت به 70100 میلیارد تومان رسید؛ این رقمی است که دولت رئیسی باید در سال اول خود بابت بدهی مالی دولت روحانی پرداخت میکرد.
هزار میلیارد تومان بودجه سال 92
(هزار میلیارد تومان) بود جه 1400
(هزار میلیارد تومان) درصد افزایش رقم افزایش
(هزار میلیارد تومان)
بازپرداخت اصل اوراق مالی 2.4 70.1 2767.9 67.7
به بیان دیگر بدهی ناشی از فروش اوراق مالی که از دولت روحانی برای سال اول دولت رئیسی به جا ماند 29 برابر بیشتر از رقمی بود که دولت دهم برای دولت یازدهم به جا گذاشته بود. این در حالی است که از سال 92 تا 1400 منابع بودجه به مراتب کمتر از این میزان رشد کرده است. این بدان معناست که بار بازپرداخت بدهی که دولت قبل بر دوش دولت سیزدهم گذاشته به مراتب بیشتر از بار بدهی به جا مانده از دولت دهم برای دولت یازدهم است.
رشد تصاعدی بار بدهی سال اول رئیسی نسبت به سال اول روحانی
مطابق آمارها، بازپرداخت اصل وامهای خارجی در بودجه 1392 (که بر عهده دولت یازدهم بود) 692 میلیارد تومان بود در حالی که همین بدهی در بودجه 1400 (که بر عهده دولت سیزدهم افتاد) 15100 میلیارد تومان شد یعنی 22 برابر افزایش یافت.
بازپرداخت اصل تسهیلات بانکی که در بودجه 1392 به دوش دولت یازدهم افتاد 114 میلیارد تومان بود اما همین بدهی که در بودجه 1400 به دوش دولت سیزدهم افتاد 3354 میلیارد تومان شد که 29 برابر بیشتر از بدهی دولت دهم برای دولت یازدهم بود.
تعهدات پرداختنشده سالهای قبل که در بودجه 1392 به عهده دولت یازدهم قرار گرفت 600 میلیارد تومان بود اما در بودجه 1400 با افزایش نزدیک به 150 برابری به 90.5 هزار میلیارد تومان رسید که این بدهی دولت روحانی نیز بر عهده دولت سیزدهم است.
هزار میلیارد تومان بودجه سال 92
(هزار میلیارد تومان) بود جه 1400
(هزار میلیارد تومان) درصد افزایش رقم افزایش
(هزار میلیارد تومان)
بازپرداخت اصل تسهیلات بانکی 0.1 3.4 2829.9 3.2
تعهدات پرداختنشده سالهای قبل 0.6 90.5 15778.2 89.9
بازپرداخت اصل وامهاي خارجي و تعهدات 0.7 15.2 2089.9 14.5
رشد بدهی خارجی در دولت روحانی
دولت سیزدهم در حالی شروع به کار کرد که کشور با 8.7 میلیارد دلار بدهی خارجی (آمار مربوط به پایان خرداد 1400) مواجه بود. این در حالی است که در پایان خرداد 1392 و قبل از شروع به کار دولت روحانی میزان بدهی خارجی کشور 7.1 میلیارد دلار بود. سررسید بدهیهای خارجی شامل 1.87 میلیارد دلار در سال 1392، 1.39 میلیارد دلار در سال 1393، 1.1 میلیارد دلار در سال 1394، 854 میلیون دلار در سال 1395 و 1.88 میلیارد دلار برای سال 1396 به بعد بود. یعنی دولت روحانی در 4 سال اول خود 5.2 میلیارد دلار از بدهی خارجی به جا مانده از دولت احمدینژاد را باید تسویه میکرد.
اما دولت رئیسی تنها در سال اول فعالیت خود باید 3.5 میلیارد دلار از بدهی دولت روحانی را تسویه میکرد و این رقم برای سال 1401 برابر با 1.88 میلیارد دلار، سال 1402 بالغ بر 1.5 میلیارد دلار و سال 1403 برابر با 905 میلیون دلار است. یعنی دولت رئیسی باید در 4 سال اول خود 7.8 میلیارد دلار از بدهی خارجی دولت قبل را تسویه کند که نسبت به وضعیت دولت یازدهم 2.6 میلیارد دلار بیشتر است.
نکته مهم آن که دولت احمدینژاد بیش از 9 میلیارد دلار از میزان بدهیهای خارجی کشور را نسبت به پایان دولت خاتمی تسویه و کم کرد که معادل کاهش 56 درصدی بدهی خارجی بود.
اما دولت روحانی نه تنها از حجم بدهی خارجی کشور کم نکرد بلکه 23 درصد معادل 1.6 میلیارد دلار بر بدهی خارجی کشور نسبت به پایان دولت دهم افزود و تسویه آن را به دولت رئیسی واگذار کرد.
رشد شدید مجموع بدهی های دولت در دوره روحانی به روایت صندوق بین المللی پول
آمارهای منتشرشده از سوی صندوق بینالمللی پول نشان میدهد دولت دوازدهم ایران رکورد بدهی در میان دولتهای ایران از سال ۱۹۹۶ به این سو را شکسته است.
درحالی که از سال ۲۰۰۲ نسبت بدهی ناخالص دولت ایران به تولید ناخالص داخلی روندی کمابیش نزولی را طی میکرد از سال ۲۰۱۴ با آغاز فعالیت دولت یازدهم شاهد معکوس شدن این روند هستیم. در این سال نسبت بدهی دولت به تولید ناخالص داخلی به رقم ۱۲.۵۸۷ درصد میرسد. در سال ۲۰۱۳ این رقم ۱۱.۷۵۸ درصد برآورد شده بود.
در سال دوم فعالیت دولت یازدهم شاهد جهش قابل ملاحظه بدهی دولت ایران هستیم به طوری که نسبت بدهی ناخالص دولت به تولید ناخالص داخلی ۳۷.۰۲۳ درصد میشود که رشد حدود ۳ برابری نسبت به سال قبل داشته است. این رقم در سال ۲۰۱۶ به ۴۸.۳۰۱ درصد افزایش مییابد. در سالهای ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ نسبت بدهی ناخالص دولت به تولید ناخالص داخلی نزولی میشود و به ترتیب به ۴۵.۰۴۴ درصد و ۴۰.۷۷۷ درصد میرسد.
اما در سه سال آخر فعالیت دولت دوازدهم بدهی ناخالص دولت دوباره صعودی میشود. در سال ۲۰۱۹ نسبت بدهی ناخالص دولت به تولید ناخالص داخلی به ۴۲.۴۲۴ درصد و در سال ۲۰۲۰ به ۴۵.۶۴۲ درصد افزایش مییابد. در سال ۲۰۲۱ نسبت بدهی ناخالص دولت به تولید ناخالص داخلی به رقم ۴۸.۳۴۲ درصد افزایش مییابد که بالاترین رقم بدهی ثبتشده در میان دولتهای ایران از سال ۱۹۹۶ به این سو است.
از نظر ریالی نیز رقم بدهی ناخالص دولت دوازدهم در مقایسه با دولتهای قبل از آن نجومی بوده است. در حالی که در سال ۲۰۱۳ و پیش از فعالیت دولت یازدهم رقم بدهی ناخالص دولت ایران ۱۲۵۰ هزار میلیارد ریال اعلام شده بود این رقم در سال آخر فعالیت دولت دوازدهم به رقم ۲۸۹۵۹ هزار میلیارد ریال رسیده است که افزایش ۲۳ برابری نسبت به سال ۲۰۱۳ داشته است.
رقم ریالی بدهی ناخالص دولت یازدهم و دوازدهم طی سالهای ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۱ به ترتیب عبارت است از: ۱۵۴۲ هزار میلیارد ریال (۲۰۱۴)،۴۴۸۱ هزار میلیارد ریال (۲۰۱۵)، ۶۹۵۹ هزار میلیارد ریال (۲۰۱۶) ۷۵۳۸ هزار میلیارد ریال (۲۰۱۷)، ۸۷۷۰ هزار میلیارد ریال (۲۰۱۸)، ۱۱۶۸۵ هزار میلیارد ریال (۲۰۱۹)، ۱۷۹۸۱ هزار میلیارد ریال (۲۰۲۰)، و ۲۸۹۵۹ هزار میلیارد ریال (۲۰۲۱).
در رتبهبندی کشورها از نظر بدهی نیز شاهد بدتر شدن وضعیت کشور در دولت دوازدهم بودهایم. ایران از نظر بدهی دولت در سال ۲۰۱۳ در رتبه ۱۷۵ جهان قرار داشته است اما در سال ۲۰۲۱ یعنی سال آخر فعالیت دولت دوازدهم رتبه ایران از نظر بدهی دولت به ۱۳۰ میرسد. یعنی دولت دوازدهم در ردهبندی بدهکارترین دولتهای جهان ۳۰ پله بالا میآید.
کلیه حقوق اقتصادرسا محفوظ می باشد