مدیر مجتمع پتروشیمی کارون از پایان موفقیت آمیز بزرگترین تعمیرات اساسی این شرکت از ابتدای بهره‌برداری تاکنون خبر داد و گفت:انجام این اورهال باعث رفع تنگناهای تولید و پایداری در تولید این شرکت خواهد شد.

به گزارش اقتصادرسا به نقل از روابط عمومی گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس، مهدی خواجه درباره این تعمیرات اساسی، اظهار داشت: پتروشیمی کارون به دلیل وابسته بودن به خوراک برخی پتروشیمی‌های حاضر در منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر، تاکنون نتوانسته بود تعمیرات اساسی جامع و کاملی را عملیاتی کند. لذا از سال گذشته برنامه‌ریزی‌هایی برای انجام این مهم در مهرماه سال ۱۴۰۱ صورت پذیرفت.
وی افزود: فرسودگی برخی تجهیزات و لاین‌ها و به تبع آن توقف تولید‌های مقطعی در شرکت دلیل محکمی برای انجام یک اورهال اساسی بود که به کمک آن بتوان زمینه‌ رفع تنگناهای تولید و افزایش ظرفیت تولید در مجتمع را فراهم ساخت.
*آغاز اورهال، زودتر از زمان پیش‌بینی شده
خواجه در ادامه با اشاره به انجام اورهال غیرمنتظره یکی از پتروشیمی‌های تامین کننده خوراک مورد نیاز کارون، اظهار داشت: پتروشیمی کارون نیز مجبور شد تعمیرات اساسی خود را پیش از موعد در خرداد ماه سال ۱۴۰۱ انجام دهد. به همین دلیل به سرعت کارگروه‌های تخصصی برای برنامه‌رزی در این خصوص تشکیل و فعالیت‌های مربوطه را ظرف مدت کوتاهی صورت دادند.
*اورهال بزرگ، در سه حوزه
وی تصریح کرد:فعالیت‌های انجام شده در این اورهال به سه حوزه فرآیندی، ایمنی و انرژی تقسیم‌بندی شد که با توجه به خطرات بالا در فرآیند تولید پتروشیمی کارون به دلیل وجود گاز‌های سمی، اغلب اقدامات صورت گرفته در جهت افزایش ایمنی مجتمع انجام شده است.
به گفته او، فعالیت‌های فرآیندی شامل تعویض مبدل‌ها، لاین‌ها، مخازن، برج‌ها، تعمیر و نوسازی پمپ‌ها، اصلاح فونداسیون‌ها، نوسازی و بهسازی خطوط و عایق‌ها است.فعالیت‌های ایمنی شامل اجرای کامل پروژه‌ بزرگ هات اویل، اصلاح-نوسازی -تعویض خطوط و مخازن مربوط به سیستم خنثی‌سازی گاز فوسژن و سایر گاز‌های سمی موجود در فرآیند تولید شرکت است که یکی از گلوگاه‌های مهم در تولید پتروشیمی کارون به شمار می‌رود و باعث افزایش ایمنی مجتمع می‌شود. همچنین تعمیر خطوط آتش نشانی و سیستم اطفاء حریق شامل این حوزه می‌شود.
مدیر مجتمع پتروشیمی کارون یادآور شد: در حوزه انرژی نیز فعالیت‌هایی همچون تعویض و تعمیر خطوط استیم و استیم تراپ‌ها، تعویض کلیه عایق‌های فرسوده خطوط، صورت پذیرفت تا ازهدر رفت انرژی به مقدار زیادی جلوگیری شود.
*تکیه بر توان و تخصص نیروهای بومی
خواجه در ادامه به استفاده از نیروهای متخصص بومی اشاره کرد و گفت: در این اورهال بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر ساعت کار صورت پذیرفته و حدود ۳ هزار ۵۰۰ نفر ساعت، کاری‌های مربوط به بازرسی فنی انجام شده است تا بتوان ضریب اطمینان حین انجام کار را افزایش دهیم. همچنین بیش از ۳ هزار نقطه در مجتمع ضخامت‌سنجی شده است که منجر به صدور بیش از ۳۱۲دستور کار بوده که تماما توسط نیروهای متخصص و کارآزموده‌ی بومی انجام شده‌اند.
*تعمیر موفقیت‌آمیز بسیار حساس و سخت لیست ماشین
مدیر مجتمع پتروشیمی کارون، همچنین با اشاره به موفقیت‌آمیز بودن این عملیات، افزود: یکی از قسمتهای کاملا تخصصی وحساس در پتروشیمی کارون به نام لیست ماشین است که تعمیر آن کار بسیار حساس و سختی است و تجهیزات آن کاملا وارداتی است، که توسط تیم متخصص بومی درون شرکت به طور کامل تعمیر شد.
خواجه خاطر نشان کرد: با انجام این تعمیرات، افزایش ظرفیت اسمی، افزایش بهره‌وری مجتمع و همچنین افزایش سود حاصل از تولید تحقق خواهد یافت که به افزایش پیوستگی روند تولید نیز کمک خواهد کرد.
*تعویض و نوسازی ۷۰ درصد تجهیزات واحد DRY
رییس خدمات فنی پتروشیمی کارون هم که در انجام این تعمیرات، نقشی پررنگ داشت، گفت: در واحد درای (DRY) که واحد نهایی تولید TDI پتروشیمی کارون است، حدود ۷۰ درصد تجهیزات تعویض و نوسازی شد.
سید محمد میری خاطر نشان کرد: در واحد ۲۴۰، وجود برج‌های تقطیر مستهلک سبب کاهش کیفیت تولید می‌شد که همگی تعویض و نوسازی شدند.

تبلیغات

کد اعلام وصول پایگاه خبری اقتصاد رسا

 کلیه حقوق اقتصادرسا محفوظ می باشد

پیاده سازی و طراحی توسط گروه نرم افزاری دیما

Back to Top