ناظران بر این باورند که در روند احیای اقتصاد جهانی، ابتکارات و اقدامات عملی چین به شکل قابل توجهی مورد حمایت و پشتیبانی کشورها و مناطق آسیایی قرار گرفته است.

به گزارش اقتصادرسا ؛چین و کشورهای عضو «آسه‌آن» (اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا) طی سال‌های اخیر به شکل موثری ادغام منطقه‌ای را از طریق تجارت آزاد ارتقاء بخشیده و به یک نیروی کلیدی در ترویج چندجانبه گرایی جهانی تبدیل شده‌اند. شعاع نور دستور کار چندجانبه گرایی بین‌المللی بارها و بارها بر منطقه آسیا-اقیانوسیه پرتو افکنده و «صدای قدرتمند آسیا»، چشم انداز همکاری چندجانبه جهانی را تقویت بخشیده است.

ناظران بر این باورند که در روند احیای اقتصاد جهانی، ابتکارات و اقدامات عملی چین به شکل قابل توجهی مورد حمایت و پشتیبانی کشورها و مناطق آسیایی قرار گرفته است.

توسعه همکاری میان چین و این کشورها و مناطق، معانی ضمنی جدیدی به منطقه‌گرایی باز بخشیده و یک پارادیم جدید برای حکمرانی جهانی فراهم کرده است.

از افتتاح راه آهن چین-لائوس که کونمینگ را به وینتیان مرتبط می‌کند،‌ گرفته تا پیشرفت تدریجی ساخت راه آهن چین-تایلند و راه آهن پرسرعت جاکارتا-باندونگ که وضعیت کنونی زیرساخت ریلی این کشور را تغییر خواهد داد و با توجه به گروهی از شرکت‌های چینی که فعالانه در ساخت و راه اندازی بنادر آسه‌آن مشارکت دارند، تصویر این ارتباط منطقه‌ای واضح‌تر و شفاف‌تر شده است.

این همکاری برای کشورها و مناطقی که در امتداد این مسیر هستند، فرصت‌های توسعه را در حوزه‌های گردشگری،‌ سرمایه گذاری، تجارت و دیگر موارد به ارمغان خواهد آورد.

«بامبانگ سوریونو» رئیس «مرکز پژوهش نوآوری آسیایی اندونزی» که یک اندیشکده اندونزیایی محسوب می‌شود، گفت تقویت ایجاد زیرساخت یک نیاز عینی برای ارتقاء رشد اقتصادی و تقویت رقابت‌پذیری ملی است.

علاوه بر حوزه حمل و نقل، همکاری سودمند دوجانبه میان چین و بسیاری از کشورهای آسیایی در زمینه تحقیقات و توسعه، تولید و توزیع واکسن نیز شاهد پیشرفت‌های مداومی بوده و به ساخت مشترک یک سپر ضد اپیدمی و ارتقاء احیای اقتصاد منطقه‌ای کمک کرده اهست.

امسال، نخستین سال مشارکت راهبردی جامع چین-آسه‌آن است و همچنین اولین سالی است که «پیمان جامع مشارکت منطقه‌ای اقتصادی» (RCEP) اجرایی شده است. چین و اعضای آسه‌آن، «محفل دوستان» خود را با دیدگاهی بازتر و فراگیرتر گسترش داده و آسیا به یک نیروی کلیدی در ارتقاء چندجانبه‌گرایی جهانی تبدیل شده است.

همکاری چین و مالزی نیز نمونه دیگری از همبستگی پکن و آسه‌آن محسوب می‌شود؛ به عنوان مثال سرمایه‌گذاری شرکت‌های چینی و همکاری در مالزی از حوزه مایحتاج روزمره، پوشاک و دیگر اقلام به اقتصاد دیجیتال، توسعه سبز، بیوتکنولوژی و تولید فوق پیشرفته کشیده شده است.

«اونگ شیجیه» رئیس «مرکز تحقیقات راهبردی آسیای جدید» گفت اقتصاد کنونی جهان شدیدا به احیا نیاز دارد. چین و آسه‌آن تبادلات اقتصادی و تجاری نزدیکتری داشته، ‌ایجاد زنجیره‌های تامین منطقه‌ای را ارتقاء بخشیده و به مدافعان همکاری بین‌المللی چندجانبه تبدیل شده‌اند.

از آغاز سال جاری میلادی، چین میزبان چهاردهمین نشست سران «بریکس» بوده، کامبوج نشست سران همکاری آسیای شرقی را میزبانی کرده و اندونزی و تایلند به ترتیب هفدهمین نشست گروه 20 و دومین نشست همکاری اقتصادی آسیا-اقیانوسیه را میزبانی نموده‌اند. با برگزاری نشست‌های متعدد سران کشورها و دیگر رویدادها، جامعه جهانی نگاه خود را به منظور بهتر کنار آمدن با چالش‌های جهانی، به منطقه آسیا-اقیانوسیه معطوف ساخته است.

 

تبلیغات

کد اعلام وصول پایگاه خبری اقتصاد رسا

 کلیه حقوق اقتصادرسا محفوظ می باشد

پیاده سازی و طراحی توسط گروه نرم افزاری دیما

Back to Top