نشست غیررسمی سران «همکاری اقتصادی آسیا-آقیانوس آرام » (اَپک) جمعه 18 نوامبر (27 آبان) در بانکوک پایتخت تایلند برگزار شد.



به گزارش اقتصادرسا ؛«شی جین پینگ» رئیس جمهوری خلق چین با شرکت در این نشست،‌ سخنرانی مهمی با عنوان «اتحاد، همکاری و شجاعت به عهده گرفتن مسئولیت برای ساخت یک جامعه آسیا-آقیانوس آرام  با سرنوشت مشترک» ایراد کرد.

وی بار دیگر خواستار یک رفاه مشترک برای آسیا-آقیانوس آرام  باز و فراگیر شد. آقای «شی» در سخنرانی خود تاکید کرد که آسیا-آقیانوس آرام  جایی است که مادر آن زندگی و کار می‌کنیم و این منطقه همچنین منبع رشد اقتصادی جهان است. طی دهه‌های گذشته، همکاری اقتصادی منطقه‌ای آسیا-آقیانوس آرام  با جدیت توسعه یافته و «معجزه آسیا-آقیانوس آرام » را خلق کرده به گونه‌ای که توجه جهان را به خود جلب نموده است.

رهبر چین تصریح کرد: همکاری آسیا-آقیانوس آرام  از مدت‌ها قبل ریشه در دل‌های مردم این منطقه داشته است. حالا جهان بار دیگر در یک تقاطع تاریخی ایستاده و آسیا-آقیانوس آرام  نقش بسیار مهمتر و برجسته‌ای باز می‌کند. تحت این شرایط جدید ما باید برای ساخت یک جامعه آسیا-آقیانوس آرام  با آینده مشترک و خلق دستاوردهای درخشان جدید در عرصه همکاری آسیا-آقیانوس آرام ، همکاری کنیم.

شی جین پینگ در این رابطه چهار پیشنهاد را مطرح کرد. اول؛ حفظ انصاف و عدالت بین‌المللی و ساخت یک منطقه آسیا-آقیانوس آرام  صلح آمیز و پایدار. ما باید به مفهوم امنیت مشترک، فراگیر، مبتنی بر همکاری و پایدار پایبند باشیم، به حاکمیت و تمامیت ارضی تمام کشورها احترام بگذاریم، از مداخله در امور داخلی دیگر کشورها بپرهیزیم، به مسیر توسعه و نظام اجتماعی که مردم دیگر کشورها مستقلا بر می‌گزینند احترام بگذاریم، به نگرانی‌های معقول امنیتی تمام کشورها توجه کنیم و به وسیله گفتگو و رایزنی به صلح دست یابیم.

وی تصریح کرد: ما باید فعالانه در حکمرانی جهانی مشارکت کنیم، توسعه نظم بین‌المللی در مسیری منصفانه و معقولانه‌تر را ترویج دهیم و برای صلح و ثبات در منطقه آسیا-آقیانوس آرام  و جهان تضمین ارائه کنیم.

دوم؛ پایبندی به باز بودن و جامعیت و ساخت منطقه آسیا-آقیانوس آرام  که دارای رفاه مشترک است. ما باید به منطقه‌گرایی باز پایبند باشیم، هماهنگی سیاست کلان اقتصادی را تقویت کنیم و در اسرع وقت یک «منطقه تجارت آزاد آسیا-آقیانوس آرام » در سطح بالا را ایجاد کنیم. ما باید در راه توسعه برای مردم پافشاری کنیم، بر مردم برای توسعه تکیه کنیم و ثمرات توسعه را با مردم قسمت کنیم تا رفاه مشترک برای تمام مردم ساکن در منطقه آسیا-آقیانوس آرام  ارتقاء یابد.

سوم؛ پایبندی به توسعه سبز و کم‌کربن و ساخت آسیا-آقیانوس آرام ‌ای پاک و زیبا. تقویت همکاری اقتصادی و فناوری ضروری است، توسعه هماهنگِ دیجیتالی شدن و سبز شدن باید تسریع یابد، ترویج گذار و به روزرسانی منابع انرژی، زیرساخت صنعتی و زیرساخت مصرف باید صورت گیرد و توسعه اقتصادی و اجتماعی سبز باید ترویج یابد.

چهارم؛ پایبندی به سرنوشت مشترک و ساخت آسیا-آقیانوس آرام ‌ای که همه از یکدیگر حمایت می‌کنند. ما باید هدف و اصول اپک را مدنظر داشته باشیم، به تعمیق اعتماد، بردباری، همکاری و رویکرد برد-برد متقابل در آسیا-آقیانوس آرام  ادامه دهیم و «روحیه خانواده بزرگ» را به پیش ببریم و در این راستا به سوی ساخت یک جامعه آسیا-آقیانوس آرام  با آینده مشترک حرکت کنیم!

در بیست و هفتمین نشست غیررسمی سران اپک (سال 2020) که به میزبانی مالزی و به صورت ویدئویی برگزار شد، «چشم انداز 2040 پوتراجایای اپک» به تصویب رسید و در آنجا اهداف بلندپروازانه 2040 «جامعه آسیا-آقیانوس آرام » مشخص گردید.

رهبر چین در نشست امسال اپک در بانکوک به ضرب المثلی تایلندی «هر چه بکاریم همان را درو می‌کنیم»، اشاره کرد و گفت: ما مشترکا بذر چشم انداز پوتراجایا را کاشتیم و باید مراقب آن باشیم و در کنار هم از میوه توسعه و رفاه مشترکِ منطقه آسیا-آقیانوس آرام  مراقبت کنیم!

تبلیغات

کد اعلام وصول پایگاه خبری اقتصاد رسا

 کلیه حقوق اقتصادرسا محفوظ می باشد

پیاده سازی و طراحی توسط گروه نرم افزاری دیما

Back to Top