لی هایشنگ، رئیس آکادمی علوم زیست محیطی چین گفت: چین موفق شده است در تلاش برای بهینه سازی کنترل آلودگی هوا از سال 2013، یک تعادل برد-برد بین توسعه اجتماعی-اقتصادی و حفاظت از محیط زیست ایجاد کند.


به گزارش اقتصادرسا ؛لی این اظهارات را روز پنجشنبه در جریان نشست سالانه روسای مؤسسات ملی علوم محیطی چین، ژاپن و کره جنوبی بیان کرد که امسال بصورت مجازی برگزار شد.

او گفت از زمانی که چین در سال 2013 یک کمپین ملی برای بهینه سازی کنترل آلودگی هوا راه اندازی کرد، «مناطق سراسر کشور بهبود قابل توجهی را در کیفیت هوا تجربه کردند.»

وی ادامه داد: در 10 سال گذشته 74 شهر بزرگی که شروع به پایش ذرات با قطر 2.5 میکرومتر یا کمتر (PM2.5) کرده‌اند، شاهد کاهش 56 درصدی تراکم این آلاینده ها بوده‌اند.

او گفت که این بهبود قابل توجه زمانی اتفاق افتاد که تولید ناخالص داخلی کشور رشد مداوم و سریعی پیش گرفت که این نتیجه تلاش کشور برای تسریع گذار سبز است.

وی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال، تلاش های زیادی در چین برای بهینه سازی ساختار صنعتی انجام شده است. چین از سال 2013 ظرفیت تولید در صنعت فولاد را 300 میلیون تن و در صنعت سیمان 400 میلیون تن کاهش داده است.

وی گفت: «این کشور به طور جامع در تمام صنایع کلیدی استانداردهای آلایندگی بسیار کم را معرفی کرده و بزرگترین سیستم تامین برق پاک با سوخت زغال سنگ در جهان را ایجاد کرده است.»

وی گفت: دو سوم انرژی مصرفی کشور در 10 سال گذشته از طریق انرژی های تجدیدپذیر تامین شده است.

لی همچنین بر مشارکت قابل توجه تحقیقات علمی در بهبود کیفیت هوا تاکید کرد. به ویژه تحقیقات انجام شده تحت عنوان مرکز تحقیقات مشترک ملی برای مقابله با مشکلات کلیدی در کنترل آلودگی هوا، که در سال 2017 راه اندازی شد.

لی، که همچنین رئیس این مرکز است، گفت: حدود 2900 محقق از 295 موسسه تحقیقاتی در سراسر کشور در کار این مرکز شرکت کرده اند که هدف آن از بین بردن رویدادهای سنگین آلودگی هوا در گروه استانهای پکن-تیانجین-هه‌بئی است.

وی خاطرنشان کرد: این مرکز یک شبکه یکپارچه نظارت و رصد زمین-هوا-فضا ایجاد کرده است تا نقش انتشارات آلاینده ها، شرایط هواشناسی، واکنش‌های شیمیایی و نقل و انتقال آلاینده‌های هوا در مناطق مختلف را در رویدادهای شدید آلودگی هوایی بررسی کند و به این ترتیب علل و منشأ چنین وقایعی را دریابند.

او گفت که این کار به کنترل آلاینده های کلیدی PM2.5 در زمستان و ازن در تابستان کمک کرده است. تولید برق با سوخت زغال سنگ، فولاد، مصالح ساختمانی و کامیون های دیزلی، و همچنین مصرف پراکنده زغال سنگ در مقیاس کوچک، به عنوان مناطق کلیدی برای کنترل آلودگی هوا ذکر شده است.

او ادامه داد که این تیم فهرست‌های دقیقی از منابع انتشار و راه‌حل‌های متمایز برای رسیدگی به آلودگی هوا برای هر یک از ۲۸ شهر بزرگ تهیه کرده است.

وی گفت: تحقیقات نشان می دهد که غلظت PM2.5 در منطقه، از سال 2018 تا 2020 بیش از 30 درصد کاهش یافته است. این تلاش ها به طور همزمان به کاهش انتشار دی اکسید کربن تا حدود 200 میلیون تن کمک کرده است.

تبلیغات

کد اعلام وصول پایگاه خبری اقتصاد رسا

 کلیه حقوق اقتصادرسا محفوظ می باشد

پیاده سازی و طراحی توسط گروه نرم افزاری دیما

Back to Top