با شکوفایی گردشگری صنعتی تجربهمحور، روستای «ماجیاوان» در «شیزویشان» واقع در منطقه خودمختار قوم هوئی «نینگشا» الگوی مناسبی برای تحقق هدف «شیائوکانگ» روستایی یا رفاه نسبی پیدا شده است.
به گزارش اقتصادرسا ؛با شکوفایی گردشگری صنعتی تجربهمحور، روستای «ماجیاوان» در «شیزویشان» واقع در منطقه خودمختار قوم هوئی «نینگشا» الگوی مناسبی برای تحقق هدف «شیائوکانگ» روستایی یا رفاه نسبی پیدا شده است.
این روستای کوچک با مساحت 6.25 کیلومتر مربع، 375 خانوار یا 1185 نفر را در خود جای داده است.
درآمد جمعی سالانه روستا طی چهار سال بیش از 10 برابر شده است.
«وانگ جانبینگ» رئیس حزب روستای ماجیاوان میگوید: در سال 2018 ما یک منطقه گردشگری را در روستا تاسیس کردیم. با استفاده از مزیت گردشگری صنعتی تجربهمحور، روستای ما به جهشی فوق العاده در توسعه اقتصادی دست یافته است.
این مکان گردشگری با نام «منطقه دیدنی دادیتیانشیانگ» یک مقصد گردشگری با امتیاز AAA است. ناحیه گردشگری مذکور با سرمایه گذاری 43.36 میلیون یوان (6.05 میلیون دلار) شامل یک پارک صنعتی فرآوری گل رُز، خانههای روستایی، یک منطقه صنعتی فرآوری تولیدات کشاورزی و دیگر تاسیسات مرتبط است. در حال حاضر، درآمد سالانه این ناحیه گردشگری به حدود 11 میلیون یوان میرسد که باعث ایجاد نزدیک به پنج هزار شغل در هر سال شده است.
خانم «دو شیائولی» مدیر فروش یک شرکت کشاورزی در زمینه پرورش گل در «منطقه دیدنی دادیتیانشیانگ» است. او میگوید این تاسیسات گل رُز که توسط شرکت تاسیس شده هر سال بیش از 100 هزار بازدید کننده را به خود جلب میکند.
وی افزود: گردشگران در شهرهایی در نزدیکی ما مثل «یینچوان»، «ووجونگ» و «چینگتونگشیا» زندگی می کنند و آخر هفتهها و جشنوارهها فرصت مناسبی برای بازدید از مرکز پرورش و فرآوری گل رُز ماست. آنها خودشان گلهای رُز را میچینند، کیک گل رُز میپزند و گلابگیری میکنند و مربای گل رُز آماده میکنند. هم بزرگسالان و هم کودکان از حضور در اینجا لذت زیادی میبرند.
وی به طور خاص به پخت کیکهای گل رُز اشاره کرد که محبوبترین برنامه گردشگری تجربهمحور در پارک صنعتی گل رُز محسوب میشود.
خانم دو شائولی افزود: این نوعی سرگردمی برای کودکان و بزرگسالان است. ما از مربیان دعوت میکنیم تا به بازدیدکنندگان نحوه پخت کیک گل رُز را آموزش دهند. مردم طی این فرآیند بسیار لذت میبرند. بعد از اتمام کلاس آموزشی و پخت کیک آنها میتوانند کیکها را به خانه ببرند.
بر اساس اعلام شرکت فوق، که در سال 2017 تاسیس شده، مساحت کنونی کاشت گل رُز به بیش از 106 هکتار رسیده است و ارزش تولید سالانه آن به 12 میلیون یوان میرسد. این بنگاه تجاری به صورت یک شرکت تولید غذای سبز توسعه یافته که پرورش و فرآوری رُز، پژوهش علمی و گردشگری تفریحی را در هم ادغام کرده است.
«یوئه پنگشیو» بنیانگذار و رئیس «شرکت غذای روستایی شیزویشان» اقدام به تاسیس یک ناحیه تماشایی فرهنگ سرکه روستایی در درون «منطقه دیدنی دادیتیانشیانگ» کرده است. او میگوید این ناحیه تماشایی نحوه تولید سرکه را به نمایش میگذارد و فرهنگ سرکه را به عنوان یک میراث نامحسوس محلی به تصویر میکشد.
شرکت مذکور اعلام کرد ناحیه تماشایی فرهنگ سرکه را در سال 2021 برای بازدید عموم افتتاح کرده است. بازدید سالانه آن در حال حاضر به 20 هزار نفر میرسد و درآمد آن رو به افزایش است.
روستای ماجیاوان جدای از فروش محصولات و تجربه عینی بازدیدکنندگان از تجارت خارجی نیز سود میبرد.
«لیرونگ بیوتک» نام یک شرکت محلی است که تخصصش تولید سبزیجات خشکشده است. محصولات این شرکت به طور عمده شامل محصولات محلی مانند اسفناج، کرفس، تره فرنگی و زیتون خشکشده است.
«سان لیرونگ» رئیس شرکت لیرونگ بیوتک میگوید: ما 20 سال قبل صادرات سبزیجات خشکشده را به آمریکا، اروپا و ژاپن شروع کردیم. منطقه نینگشیا بارش کم و نوسان دمایی زیادی در روز و شب دارد که همین شرایطی ایدهال را برای تولید سبزیجات فراهم آورده است. به دلیل چالشهایی که پاندمی کرونا و درگیری ژئوپلتیک به همراه داشته پتانسیل بازار برای سبزیجات خشک بسیار عظیم است. علاقه مردم به سبزیجات آماده رو به افزایش است و ارزیابی بازار جهانی آن در هر سال عدد 3.5 میلیارد دلار را نشان میدهد. شرکت ما سالانه 70 میلیون دلار به این بازار کمک میکند.
لیرونگ بیوتک به عنوان بخشی از گردشگری صنعتی تجربهمحور ماجیاوان، یک پایگاه آموزشی عمومیسازی علم تاسیس کرده که در آن نوجوانان بازدیدکننده درباره چگونگی تبدیل بذر گیاهان به بستههای سبزیجات خشک، آموزش میبینند.
وی میافزاید: گردشگری صنعتی تجربهمحور بر خلاف گردشگری سنتی بر ارائه تجربههای شخصی و ملموس به بازدیدکنندگان، تمرکز دارد. طی این بازدیدها، آنها با چگونگی رشد گیاهان آشنا میشوند، کودکان گونههای مختلف گیاهان را میآموزند و همه درباره روند تولید محصولات غذایی خشکشده اطلاعات کسب میکنند.
بازدیدکنندگان روستای ماجیاوان پس از چشیدن شیرینیِ گلهای رُز، استشمام بوی سرکه و عطر سبزیجات خشکشده، ممکن است سری به خانههای روستاییان بزنند جایی که صاحبان این خانهها به گرمی از گردشگران استقبال میکنند تا در باغهای آنها لذت چیدن میوه و سبزیجات ارگانیک را تجربه کنند.
پس از همه اینا، ممکن است گردشگران دوست داشته باشند یکی دو شب را در خانههای روستایی سپری کنند و از غذاهای خانگی مثل کباب گوسفندی لذت ببرند. سرگرمیهای طبیعت روستایی باعث میشود آنها شلوغی و هیاهوی زندگی شهری را فراموش کنند.
کارشناسان بازار میگویند گردشگری تجربهمحور بخش جدیدی است که مولفههای کشاورزی، صنعتی و شرکتهای خدماتی را با هم تلفیق میکند. این نوع گردشگری اجازه میدهد بازدیدکنندگان فعالیتهای مشارکتی و تجربی انجام دهند و در ماجراجویی روستایی غرق شوند.
به عقیده کارشناسان با شکوفایی کسب و کارها تجربهمحور، گردشگران به شکل روزافزونی به دنبال فعالیتها متنوع و خاطرهانگیزتر هستند و تقاضای فزایندهای برای چنین تجربیاتی وجود دارد. مصرفکنندگان دیگر با تولیدات گردشگری مشهور و محبوب راضی نمیشوند و مشتاقند طعم گردشگری با تجربه شخصی، احساسی و تفریحی را بچشند.
درآمد کلی روستای ماجیاوان در سال 2021 از 20 میلیون یوان فراتر رفت. گردشگری صنعتی تجربهمحور به یک «راهحل جادویی» برای توسعه اقتصادی این روستا تبدیل شده است.