مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران با بیان اینکه شرکت های معدنی باید متولی اکتشاف باشند گفت: تبدیل مدیریت دولتی به خصوصی برخی شرکت های معدنی و فولادی به صورت ناقص انجام شده است.

 




به گزارش اقتصادرسا؛ مجتبی حمیدیان، امروز در سومین کنفرانس استیل پرایس که با موضوع” اکتشافات ذخایر معدنی، فرصت ها و چالش ها” در هتل المپیک تهران برگزار شد با بیان این مطلب اظهار کرد: یکی از موضوعات مهم در حوزه معدنکاری حوزه آهن است که اگر تصمیمات درستی در این حوزه گرفته شود در سایر حوزه های معدنکاری هم می توانیم موفق باشیم.

وی در ابتدای صحبت هایش به آمارهای پروژه های معدنی جهان در سال ۲۰۲۲ اشاره کرد و افزود: مجموع سرمایه گذاری ها در پروژه های معدنی در این سال بیش از هزار میلیارد دلار بوده است و حدود ۱۷۲ میلیارد دلار ن که حدود ۱۵ درصد است در حوزه اکتشاف هزینه شده است.

به گفته حمیدیان در برخی کشورها مانند استرالیا و چین سالیانه تا ۸ میلیون متر حفاری اکتشافی انجام میشود در حالی که این آمار در کشور ما در بهترین حالت حدود ۵۰۰ هزار متراست که باید تلاش کرد که این عدد را تا ۲ میلیون متر افزایش داد.

رییس هییت مدیره شرکت فولاد سنگان با بیان اینکه مجموع ذخایر قابل استخراج ما در حوزه آهن حدود ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تن است گفت: تا کنون ۵۰۰ میلیون تن از این ذخایر مصرف شده است.

مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی با اشاره به اینکه حدود ۱۵ سال است که در مورد افق ۱۴۰۴، تاب آوری و اهمیت اکتشافات مباحثی مطرح می شود اظهار کرد: در دهه ۵۰ فعالیت معدنکاری در منطقه بلوک مرکزی ایران با حضور روس ها آغاز شد و انتظار می رفت که در این نیم قرن اتفاقات جدی تری در مستعدترین منطقه آهنی ایران اتفاق بیفتد اما ارزیابی ها نشان می دهد که در این منطقه و در معدن چغارت که قدیمی ترین معدن شناخته شده در بلوک مرکزی ایران است تنها عملیات بهره برداری انجام شده و نهایتا چند معدن جدید به مجموعه اضافه شده که همه این موارد مبتنی بر معادن مستعد و قابل بهره برداری و اخذ مباحث اقتصادی بوده است.

وی با بیان اینکه مجموع فعالیتهای اکتشافی شرکت سنگ آهن در این سالها فقط ۱۳۰ هزار متر بوده است تصریح کرد: ۳۰۰ میلیون تن ذخیره جدید به ذخایر شرکت اضافه کردیم و تلاش داریم با توجه به کاهش ذخایر در منطقه برنامه ریزی های جدیدی در حوزه فعالیت های اکتشافی داشته باشیم.

وی با اشاره به اقداماتی که در یک سال اخیر شرکت سنگ آهن در زمینه اکتشاف انجام داده است گفت:  تیمی در حوزه معدنکاری تشکیل شده و  شرکت جداگانه ای نیز برای حوزه اکتشاف تاسیس کرده ایم. همچنین ماشین آلات جدید را به مجموعه سنگ آهن اضافه کرده ایم و با مجموعه های مختلف در این حوزه تفاهمنامه های همکاری به امضا رساندیم اما به طور حتم هنوز با معیارهای اصلی فاصله داریم.

مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران به چالش های مختلف در حوزه اکتشاف اشاره کرد و گفت: مدیریت دولتی حوزه معادن و مجموعه های فولادی در مواردی به مدیریت خصوصی تبدیل شده اما به نظر می رسد این جا به جایی به صورتی ناقص رها شده است؛ به عنوان مثال شرکت سنگ آهن مرکزی اگر خصوصی شده است باید مانند شرکتهای خصوصی توسعه یابد و سرمایه گذاری های جدیدی در آن صورت گیرد و دارایی معدنی آن در این بخش به فعلیت برسد.

حمیدیان تصریح کرد: به عقیده من بدنه دولتی و سازمان دولتی نمی تواند موضوع اکتشاف را جلو ببرد و شرکت های معدنی باید تولیت اکتشاف را داشته باشند.

عضو هییت مدیره صندوق سرمایه گذاری کریمه گفت: با پذیرش این قاعده، مجموعه های دولتی به سمت سیاست گذاری می روند و نسبت به تقسیم کار بین شرکت های مختلف خصوصی و حل موضوع سرمایه گذاری در اکتشاف و بهره برداری اقدام می کنند.

مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران به موضوع قانونگذاری هم اشاره ای کرد و گفت: این روزها با مصوبه جدیدی در حقوق دولتی و حق انتفاع مواجه شدیم که شوک جدیدی در حوزه های معنی ایجاد کرد. وقتی نهادهای دولتی درگیر عملیات شده و از برخی سیاست گذاری ها غافل می شوند مشکل به وجود می آید.
وی افزود: نگاهی که وجود دارد این است که معدن یک موضوع یک طرفه است و فقط سود می دهد و تامین منابع برای کشور می کند این نگاه باید اصلاح شود زیرا امروز معادن دوطرفه هستند و باید در این بخش سرمایه گذاری شود تا به سود برسد. اصلاح این ذهنیت نیاز به کار در لایه های مدیریتی کشور دارد.
حمیدیان به مسئله آموزش دانشگاهی هم اشاره ای کرد و گفت: مساله آموزش و دانشگاه در حوزه در معدن جدی است و باید نظام آکادمیک ما هم در این حوزه ارتقا پیدا کند تا نیروی مورد نیاز و متخصص هم به موازات توسعه تامین شود.
وی با بیان اینکه در دهه گذشته ۵۰ درصد از تعداد دانشجوهای معدن کاهش یافته است اظهار کرد: اگر الگوی رشته های پزشکی را در حوزه معدن اجرا کنیم می توانیم امید داشته باشیم که این بخش توسعه یابد.
انتهای پیام/

تبلیغات

کد اعلام وصول پایگاه خبری اقتصاد رسا

 کلیه حقوق اقتصادرسا محفوظ می باشد

پیاده سازی و طراحی توسط گروه نرم افزاری دیما

Back to Top