مدیرعامل شرکت سنگ‌آهن مرکزی ایران توجه به فعالیت‌های دانش‌بنیان را یکی از راه‌های برون رفت از مشکلات اقتصادی دانست.

 

به گزارش اقتصادرسا  ؛مجتبی حمیدیان، مدیرعامل شرکت سنگ‌آهن مرکزی ایران در خصوص اهمیت فعالیت های دانش‌بنیان به خبرنگار سرویس معدن افق تهران گفت: حوزه دانش‌بنیان یکی از حوزه‌های تخصصی ما بوده است و به عنوان عضو فعال بدنه دانشگاهی معتقدیم یکی از راه‌های برون‌رفت از مشکلات اقتصادی حال حاضر کشور توجه جدی به فعالیت‌های دانش‌بنیان است.

وی با اشاره به نامگذاری سال بیان کرد: نام‌گذاری سال‌ها یک کاربرد سمبلیک دارد و آن کاربرد، توجه به مسأله موردنظر است. ولی در بعضی از موارد تغییر رویکرد لازم است و این موضوع زمان‌بر است و برای اجرا به برنامه درازمدت نیاز است ما بیش از ۱۰ الی ۱۵ سال است که در صنایع مختلف در حوزه دانش‌بنیان فعالیت می‌کنیم. در حال حاضر با وجود چندین سال تجربه با وجود فعالیت‌های دانش‌بنیانی که ارزش افزوده بالا داشته‌اند، تازه می‌توانیم بگوییم به الگوهایی رسیده‌ایم و این الگوها را در مجموعه شرکت سنگ آهن مرکزی به کار می‌بریم.

مدیرعامل شرکت سنگ‌آهن مرکزی ایران تصریح کرد: با شرکت‌های مختلف و ممیزی‌های مختلف تعامل می‌کنیم و سعی داریم حضور این شرکت‌ها را به منظور تولیدات خاص و ایجاد بهره‌وری، بالا ببریم. به نظر من اگر این اتفاق درکشور فراگیر شود، می‌تواند ارزش افزوده بالایی را ایجاد کند. نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشیم این است که هر چیز جای خود را دارد. اگر از صنایع پایه، صنایع عملیاتی و موضوعات صنعتی غافل شویم، آسیب خواهیم دید و ایجاد توازن بین این مجموعه‌ها و رویکردها می‌تواند اتفاقات خوبی را برای اقتصاد به همراه داشته باشد.

حمیدیان افزود: در حال تلاش برای توسعه سرمایه‌گذاری هستیم. معتقدیم امروز مسأله مهم فعالیت‌های صنعتی، معدنی توسعه سرمایه‌گذاری است. ارزش افزوده و زمینه سرمایه‌گذاری خصوصاً در بلوک مرکزی ایران مشخص است.

وی ادامه داد: ماموریت این است که مجموعه‌های مختلف را ترغیب کنیم با این ارزش افزوده آشنا شوند که در این حوزه هم جای کار زیاد داریم. همزمان با فعالیت‌های یادشده از مجموعه‌های مختلف شرکت‌های دانش‌بنیان دعوت به همکاری کرده‌ایم و در حال مشارکت هستیم و سعی در ایجاد ارزش افزوده بیشتر داریم و در عین حال از مدل ارزش افزوده پایه و کارهای صنعتی پایه هم غافل نشده‌ایم.

این مدیر ارشد حوزه معدن در مورد قانون انتفاع از معادن اظهارداشت: مسأله اصلی این است که تا ما به سمت نگاه‌های جامع نرویم و متولی واقعی نداشته باشیم، این قوانین موردی شوک وارد می‌کند. فلسفه وجودی مجموعه‌های اقتصادی این است که برای تأمین مالی ایجاد ارزش افزوده کند که این ارزش افزوده می‌تواند برای مجموعه دولت، مجموعه مردم، مجموعه ذی‌نفعان و سهام‌داران باشد. هر چیزی اصولی دارد اگر به اصول نگاه جامع نداشته باشیم و هم‌زمان که به موضوع فعالیت دانش‌بنیان می‌پردازیم به موارد دیگر مثل اکتشاف معدن توجه نکنیم و قوانینی وضع نشود نتیجه مناسبی نخواهیم گرفت چون بالاخره روی حوزه معدن باید سرمایه‌گذاری شود.

حمیدیان در پایان یادآور شد: این‌گونه نیست که فقط به دنبال گرفتن سرمایه باشیم. اگر این‌طور باشد که همه بازیگرها سهم‌ها و درصدهای خود را ببرند، اتفاقی که می‌افتد این است که خود معدن ضربه می‌خورد و می‌توان گفت، نگاهی که در حال حاضر وجود دارد باید بازتعریف شود و در این بازتعریف می‌توانیم هم انتفاع دولت را داشته باشیم هم پیشرفت صنعت معدن را.

انتهای پیام/

 

تبلیغات

کد اعلام وصول پایگاه خبری اقتصاد رسا

 کلیه حقوق اقتصادرسا محفوظ می باشد

پیاده سازی و طراحی توسط گروه نرم افزاری دیما

Back to Top