مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام شرکت ساینا (سهامیعام) مورخ ۱۴۰۰/۱۱/۲۰ در محل کیلومتر ۸ اتوبان فتح سالن همایشات شرکت پاکسان برگزار گردید.
به گزارش اقتصادرسا به نقل از روابط عمومی ،در این مجمع که با حضور ۷۷/۸۱ درصد سهامداران حقیقی و حقوقی ، اعضاء هیات مدیره، نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار، حسابرس و بازرس قانونی برگزار گردید، ریاست مجمع برعهده دکتر امیرعلی نعمت الهی بود، که همایون باقری و مجید نژوری در مقام نظار اول و دوم و دکتر مسعود مدنی به عنوان دبیر مجمع انتخاب گردیدند.
درادامه با قرائت گزارش هیات مدیره به مجمع توسط مدیرعامل مربوط به اهم فعالیتهای صورت پذیرفته در طی سال مالی منتهی به ۱۴۰۰/۰۹/۳۰ و پس از استماع گزارش حسابرس و بازرس قانونی، مجمع نشینان با طنین صلوات خود ضمن تصویب صورتهای مالی و تنفیذ معاملات مشمول ماده ۱۲۹ ، با تقسیم سود ۲۰۰ ریالی به ازای هرسهم به کار خود پایان دادند .
در ابتدای مجمع دکتر امیرعلی نعمت الهی ضمن تبریک ایام الله دهه فجر وماه مبارک رجب و گرامیداشت یاد و خاطره شهدا ، جانبازان و آزادگان استان زنجان با تکریم کارگران زحمتکش مجموعه ساینا که با تلاشی مضاعف توانستند سربازان خدوم سنگر در جنگ اقتصادی باشند تقدیر به عمل آورد . رییس هیات مدیره هلدینگ مدیریت صنعت شوینده در ادامه با خیرمقدم به سهامداران و مدیرانی که علیرغم شرایط کرونا تقبل زحمت کرده و به مجمع آمده اند ابراز امیدواری کرد با رایزنی ها و مذاکراتی که برای متناسب سازی قیمت محصولات شوینده با توجه به افزایش سرسام آور مواد اولیه که بیش از ۸۸ درصد قیمت تمام شده محصول را شامل می شود ، در حال انجام وپیگیری است بتوان اصلاح قیمت مناسبی را برای شوینده ها از سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان اخذ کرد . سرپرست ساینا نیز درگزارش مفصل خود به بیان تاریخچه ای از شرکت پرداخت و پیرامون گزارش های مالی اعم ازمیزان تولید، فروش و سودآوری در سال مالی گذشته به ارایه توضیحاتی پرداخت .
دکتر مسعود مدنی با بیان اینکه علیرغم تمام سختی ها و گرانی مواد اولیه توانستیم سهم بازار خود را حفظ کنیم افزود :هم اکنون در مایع ظرفشویی سهم ۷ درصدی ،در مایع البسه سهم ۱۲ درصدی و در محصولات پاک کننده و اسپری سهم خوبی از بازار داریم و مصمم هستیم با اجرای راهبردهای مد نظر هلدینگ و به یک سودآفرینی درخورنام شرکت درسال آینده دست یابیم .
سرپرست شرکت ساینا با اشاره به سایر مزیت های رقابتی شرکت از قبیل دسترسی به منابع زیرزمینی آب ، وجود زیرساخت های صادراتی ، قابلیت تولید هم زمان چندین محصول متفاوت در زمینه شوینده های خانگی و… ، از برنامه ریزی برای راه اندازی پروژه تولید سولفوناسیون و مواد اولیه مورد نیاز صنعت شوینده در ساینا اظهار داشت که در صورت وجود حمایت سازمانهای بالا دستی و تصویب اعتبار لازم، طرح تولید سولفوناسیون تا پایان سال ۱۴۰۱ به مرحله بهره برداری برسد.
مسعود مدنی در بخش دیگری از گزارش خود حفظ سهم بازار و اینکه طبق دستورالعمل هلدینگ ، شرکت به دنبال افزایش صادرات محصولات خود میباشد را اولویت های اصلی برشمرد و خاطرنشان کرد : کاهش قدرت خرید مردم ، وجود رقبای جدی و تخفیفات فراوانی که این شرکتها برای فروش محصولات خود در نظر میگیرند از جمله مواردی است که کار را برای حفظ سهم بازار سخت میکند .
دکتر امیرعلی نعمت الهی، مدیرعامل هلدینگ مدیریت صنعت شوینده، که ریاست مجمع را بر عهده داشت درجمع بندی مباحث مطرح شده یکی از مهمترین اولویت های ساینا را کاهش بهای تمام شده و کاهش هزینه ها دانست و گفت : در راستای استراتژی هولدینگ ابلاغ جابجایی دفتر تهران به خود کارخانه انجام و توافقات خوبی برای تناسب بخشی بین قیمت مواد اولیه و قیمت نهایی محصول صورت پذیرفت . رییس مجمع همچنین خاطرنشان کرد :
-کاهش بهای تمام شده
-اهتمام به جهش صادرات
– نظارت،استیضاح و پیگیری
-اقدامات نوآورانه و دانش بنیان
-شفافیت و اجرای کامل قوانین و مقررات
-انسجام بخشی و هم افزایی بیشتر درون گروهی
-پیاده سازی و اجرایی کردن استراتژیهای هولدینگ
-اطلاع رسانی کامل ، به موقع و مطلوب به سهامداران
– پاسخگویی و تکریم ذینفعان علی الخصوص سهامداران حقیقی
مهمترین رویکردها و سیاستگذاری های ما برای نیل به تعالی و پیشرفت در شرکت های تابعه میباشد .
به گفته مدیرعامل «بیدسیم» توجه ویژه به امر تبلیغات هدفمند باعث خواهد شد که هم در بُعد توسعه بازارو هم در بُعد ارتقای بِرندهای شرکت ساینا اتفاق های خوبی رقم بخورد و این شرکت بتواند سهم خود از بازار و سودش را افزایش دهد .
رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی ، برگزاری اولین باری مجامع شرکت های تابعه بیدسیم توسط هلدینگ شوینده که نشانگر نگاه جامع مدیریت این هلدینگ برای هم افزایی و انسجام بخشیدن بین شرکت های زیرمجموعه می باشد، تاکید رئیس مجمع مبنی بر اینکه ما به عنوان سهامدار عمده خادم وامانتدار تک تک سهامداران می باشیم و در این راه بر خود وظیفه می دانیم که کلیه فرآیندها و فعالیت ها با رعایت صرفه و صلاح شرکت و ذینفعان صورت گیرد و در این مهم هم نظارت مستمر و هم استیضاح را مدنظر داریم، برگزاری انتخابات اعضای جدید هیات مدیره که در آن یکی از اعضای هیات مدیره جدید با تعامل سهامداران عمده از شرکت صنایع شیمیایی ایران انتخاب گردید در صورتی که سهامداربیش از ۶۰ درصدی شرکت ساینا شرکت توسعه صنایع بهشهر می باشد ،همکاری کلیه ارکان مجمع در برگزاری شایسته این جلسه ، پاسخگویی دقیق و مستند دکتر نعمت الهی واعضای پنل به کلیه سوالات و ابهامات سهامداران حاضر در مجمع و ناظر به صورت برخط ، تشریح گزارشی جامع برای برنامه های آتیه ساینا، توضیحات نماینده سازمان بورس و تصریح رئیس مجمع مبنی بر تشکیل کمیته های وصول مطالبات و تسهیلات جهت دریافت معوقات شرکت و دریافت وام وتسهیلات موردنیاز از بانک ها با کمترین بازدهی ، اعلام رشد بیش از ۲۰ درصدی صادرات شرکت ، تاکید دکتر نعمت الهی براهتمام جدی مدیران برای بهبود فرایندها و توسعه فعالیت ها و ارتقاء عملکرد و ارایه گزارشهای دقیق ماهانه ، برپایی یک مجمع سالانه در نظم کامل و ارایه راهکارهای دقیق و کارگشا برای اعتلای هرچه بهترعملکرد شرکت که رضایتمندی سهامداران پُرشمار در مجمع را در داشت و حضور پرشمار مدیران عامل شرکت های تابعه و مدیران ارشد هلدینگ توسعه صنایع بهشهر منجمله آقایان دکتر معین زاد، دکتر حمزه و دکتر فاطمی در جلسه از نکات جالب این مجمع بود .
پیام هیات مدیره
حمد و سپاس خداوند متعال که به ما فرصتی دوباره داد تا گزارش خود در خصوص فعالیتها و وضع عمومی شـرکت طـی سال مالی گذشته را که به منظور دستیابی به اهداف پیش بینی شده و در چارچوب اساسنامه صورت پذیرفته است ، بـه استحضار برسانیم واطمینان میدهیم که شرکت ساینا همواره خود را مفتخر و متعهد به رعایت ضوابط و مقـررات و ملـزم به حفظ و صیانت منافع همه افراد ذینفع میداند و این راه را با جدیت ادامه خواهد داد. افتخار ما تحقق خواسته هـای بـه حق مشتریان، همراه با ارائه خدمات و محصولات متنوع در صنعت شوینده میباشد.
شرکت ساینا به منظور کسب شرایط برتر در رقابت ، با استفاده بهینه از منابع و امکانات موجود اقـدام بـه تـدوین برنامـه های مناسب در راستای بهبود تصمیم سازی و تصمیم گیری نموده و برای ارتقاء بازدهی و افـزایش کیفیـت محصـولات و خدمات ، کاهش زمان واکنش نسبت به نیاز مشتریان ، شناسایی محدودیتها ، رفـع تنگناهـا ، شناسـایی و حـذف هزینـه های بدون ارزش افزوده مناسب و ارزیابی فعالیتهای جدید که انجام آن بر عملکرد شرکت مـوثر بـوده و همچنـین برنامـه ریزی در جهت پژوهش ، تحقیقات و آموزش نیروی انسانی ، نموده است و بیشترین تلاش کارکنان ما بسترسازی و ایجاد زیرساخت های لازم برای بهبود کمی و کیفی محصولات وعرضه محصولات جدید ، متناسب با نیاز های مشتریان بوده به طوری که در سال مالی آتی نتیجه اقدامات و بسترسازیهای انجام شده در سال مالی کنونی ، بـه نتیجـه خواهـد رسـید و محصولات جدید و متنوع با برندهای جدید و محصولات فعلی با کیفیت بهترو متناسب با نیاز بازار مصرف عرضـه خواهـد شد . دستاوردهایی که دراین گزارش ملاحظه می فرمایید نتیجه تلاش خالصانه مدیران وهمکاران پرتلاش و متخصص، اعتمـاد مشتریان محترم و همراهی سهامداران ارجمند بوده است. امید داریم در تداوم این راه با تولید محصول با کیفیـت ایرانـی موجبات افتخار، سرافرازی و بهره وری بیشترشرکت ساینا را فراهم آورده و سهمی هر چنـد کوچـک در راه خودکفـایی و بالندگی ایران عزیز برداریم .
در پایان هیات مدیره انتظار دارد با حمایتها و رهنمودهای سهامداران محترم و با تکیه بر الطاف خداوند متعال گـام هـای موثر و مفیدی برای رشد و ارتقای شرکت برداشته شود.
لازم به ذکر است این مجموعه درتولید و بسته بندی ۴ گروه محصول فعالیت دارد که شرایط تکنولوژیک آن به شرح ذیل می باشد:
۱ -در تکنولوژی تولید مایعات ظرفشویی فرایند آن از خطوط تمام اتوماتیک از مرحله بطری گذاری تا بسته بندی محصول توسط ماشین آلات مدرن بهره مند می باشد .
٢ -در تکنولوژی تولید مایعات البسه خط تولید از طریق ماشین آلات مدرن و کنترل دقیق حجم استفاده می شود .
٣ -در تولید محصولات پاک کننده ها با ماشین آلات بسیار مدرن که به طور انحصاری در این مجموعه نصب گردیده است فرآیند تولید صورت می گیرد.
۴ -در تولید محصولات اسپری خطوط تمام اتوماتیک کلیه مراحل را پوشش می دهد.
اهم پروژه های انجام شده شرکت به قرار زیر می باشد:
۱- نصب و راه اندازی خط شامپو
۲- نصب و راه اندازی خط تولید مایع دست
۳- توسعه تجهیزات واحد آزمایشگاه
۴- نوسازی خطوط تولید مایعات پاک کننده
پروژه های در مرحله طرح ریزی :
۱- اصلاح سیستم فاضلاب و بهبود افزایش ظرفیت سپتیک پساب
۲- تولید محصولات شرکت با نامهای تجاری جدید
۳- تولید مایع دستشویی
۴- تولید فوم ریش ۵
۵- تولید خوشبو کننده هوا
در سومین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران دو پروژه تحقیقاتی با عناوین طراحی، ساخت و بومی سازی قالب مسی ریخته گری فولادسازی با شرکت پویش ساخت ذوب آهن با صرفه جویی یک میلیون و ۲۰۰ هزار یورو و طراحی، ساخت و نصب دستگاه اندازه گیری ابعاد در حالت گرم در کارگاه نورد ۵۰۰ ذوب آهن (HOT PROFILE MEASUREMENT) با سازمان جهاد دانشگاهی شریف و ستاد توسعه فناوری فوتونیک، لیزر، مواد پیشرفته و ساخت با صرفه جویی یک میلیون یورو، ۱۹ بهمن ماه امضا شد.
به گزارش اقتصادرسا ؛ایرج رخصتی سرپرست مدیریت عامل ذوب آهن پس از امضاء قراردادهای مذکور به خبرنگار ما گفت: قالب های مسی یک قطعه استراتژیک در ایستگاه های ریخته گری برای تولید فولاد می باشد . تکنولوژی ساخت این قطعه در اختیار چندین شرکت محدود در دنیا است که به دلیل تحریم، تامین آن ها مشکل بود . این مشکل، صنعت فولاد کشور را بر آن داشت که این قطعه استراتژیک را در داخل تولید نماید .
وی افزود: در این راستا با توجه به این که شرکت مهندسی و پویش ساخت ذوب آهن یکی از شرکت های توانمند در بومی سازی قطعات است، ذوب آهن اصفهان با سرمایه گذاری لازم در این شرکت در نظر دارد، این قطعه را در داخل شرکت بومی نموده و دانش آن را در اختیار بگیرد .
رخصتی در خصوص پروژه طراحی، ساخت و نصب دستگاه اندازه گیری ابعاد در حالت گرم در کارگاه نورد ۵۰۰ ذوب آهن نیز اظهار داشت: این پروژه علاوه بر این که دقت های اندازه گیری در خطوط نورد را افزایش می دهد، پیش نیاز بومی سازی اندازه گیری گرم ریل در کارگاه نورد ۶۵۰ می باشد و این موضوع از سطح بالای فناوری برخوردار است .
وی افزود: با اجرای این پروژه، دانش مربوطه در ایران بومی می گردد و کلیه شرکت های داخلی بدون نیاز به شرکت های خارجی از آن بهره مند می گردند . همچنین اجرای این پروژه در تولید پایدار ریل به عنوان یک کالای استراتژیک نیز نقش بسیار مهمی دارد .
سومین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران با حضور مقامات عالی رتبه کشوری و تولیدکنندگان و تامینکنندگان زنجیره آهن و فولاد کشور با رویکرد بومیسازی و توسعه تکنولوژی، امروز ۱۹ بهمن ماه در هتل المپیک تهران گشایش یافت و تا ۲۱ بهمن ماه ادامه خواهد داشت.
احسان دشتیانه مدیرعامل صبا فولاد خلیج فارس شد.
به گزارش اقتصادرسا ؛بر اساس شنیدههای اقتصادآنلاین؛ احسان دشتیانه عضو سابق هیات مدیره ذوب آهن اصفهان به عنوان مدیرعامل صبا فولاد خلیج فارس تعیین شد.
دشتیانه پیش از این عضویت در هیات مدیره ذوب آهن و همچنین معاونت فروش شرکت ذوب آهن را بر عهده داشته و از مدیران خوشنام این حوزه به شمار میرود.
ظهر امروز (سه شنبه ) طی مراسمی و با حکم محسن بازارنوی مدیرعامل هلدینگ صبا انرژی، احسان دشتیانه به عنوان مدیرعامل شرکت صبا فولاد خلیج فارس منصوب شد.
بنا بر این گزارش در این مراسم از زحمات سعید بزرگی در دوران تصدی مدیرعاملی شرکت صبا فولاد خلیج فارس تقدیر به عمل آمد.
رئیس کمیته بازار سرمایه کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: دولت باید بپذیرد که با قیمتگذاری دستوری اقتصاد پویا نمیشود، این اراده، جرات و جسارت در وزرای اقتصاد، صمت و دیگر اعضای تیم اقتصادی دولت مشاهده میشود و عرضه کل سیمان و در ادامه فولاد کشور در بورس کالا نیز همین رویکرد درست را نشان میدهد.
به گزارش اقتصادرسا به نقل از ایرنا، محسن علیزاده در خصوص اقدامات دولت سیزدهم در جهت حذف قیمت گذاری دستوری افزود: نظر مجلس به خصوص کمیسیون اقتصادی هم در دولت گذشته و هم دولت کنونی، حذف کامل قیمت گذاری دستوری نه تنها در اقلامی که اخیرا توسط دولت اجرایی شده، بلکه در خصوص زنجیره تولید همه کالاهایی است که در بورسهای کالایی عرضه میشود.
وی افزود: اقداماتی در دولت گذشته در خصوص حذف قیمت گذاری دستوری چند کالا صورت گرفت اما آن رویه در دولت سیزهم با قدرت بیشتری در کالاهایی همچون سیمان، فولاد و محصولات پتروپالایشی با عرضههای منظم در بورس کالا آغاز شده است. حتی لازم است به صورت اساسی در خصوص خودرو هم قیمت گذاری دستوری حذف شود، زیرا این اتفاق، اثر بسیار مثبتی در روند رو به رشد شرکتها و بازار سرمایه خواهد داشت.
عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس ادامه داد: عزم جدی و جرات و جسارت در وزرای اقتصاد، صمت و دیگر اعضای تیم اقتصادی دولت برای حذف قیمت گذاری دستوری مشاهده میشود که امیدواریم همه اعضای کابینه دولت از این رویکرد حمایت کنند.
لزوم عرضه گسترده املاک در بورس کالا
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در بخش پایانی این مصاحبه به انجام توافقات برای واگذاری املاک شهرداری از طریق بورس کالا اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از پیشنهادات ما برای اصلاح ساختارهای معیوب گذشته، جبران کسری بودجه دولت و شروع روند رو به رشد بازار سرمایه این بود که دولت املاک مازاد خود را در بازار سرمایه عرضه کند، چراکه مدل هایی که در حال حاضر برای عرضه به صورت مزایده وجود دارد، با سیاستهای اقتصادی کشور همخوانی ندارد.
وی تاکید کرد: از این رو این انتظار میرود دولت همه املاک خود را از طریق بورس کالا عرضه کند، زیرا هم میتواند تامین مالی خوبی را از این بخش برای کسری بودجه خود داشته باشد و هم به توسعه بازار سرمایه کمک کند؛ در این زمینه پیش قدم شدن شهرداری تهران در کنار عرضه املاک مازاد دولت در بورس کالا رویدادی مورد حمایت و مثبت برای اقتصاد کشور است.
براساس این گزارش، با اعتراض گسترده مسئولان و فعالان حاضر در بازار سرمایه نسبت به قیمتگذاری دستوری، حذف این نوع قیمتگذاری از آغاز به کار دولت سیزدهم در دستور کار تیم اقتصادی قرار گرفت و اقدامات مثبتی در راستای لغو هر چه سریعتر این نوع قیمتگذاری در اکثر محصولات به کار گرفته شد.
طرح حذف قیمتگذاری دستوری با عرضه کامل سیمان در بورس کالا، رنگ واقعیت به خود گرفت. پس از تصمیم دولت مبنی بر عرضه کل سیمان کشور در بورس کالا که با ابلاغیه نهم شهریور ماه امسال از سوی وزارت صمت اجرایی و اثرات خروج صنعت سیمان از نظام قیمتگذاری دستوری در رشد عرضهها و تعادل بازار نمایان شد، این بار دولت تصمیم گرفته است که در گام دوم در راستای حذف قیمتگذاری دستوری از اقتصاد، کل زنجیره تولید فولاد را به سمت بورس هدایت کند.
«سیدرضا فاطمی امین»، وزیر صنعت، معدن و تجارت به تازگی اعلام کرده که دولت با بهرهگیری از ۲۵ ابزار معاملاتی بورس کالا درصدد است تا کل زنجیره تولید کالاهای پایه را در بورس کالا عرضه و زمینه شفافیت و حذف سهمیه بندی را در مبادلات کالایی کشور مهیا کند.
در همین زمینه «سیفالله امیری»، مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت اعلام کرده است با دستورالعملی که ارائهشده تقریباً همه شیوهنامههای قبلی کنار میرود و قرار است کالاها و محصولات زنجیره فولاد در بورس کالا عرضه شوند و دولت و وزارتخانه نیز در قیمتگذاری هیچ مداخلهای نخواهند داشت.
به اعتقاد کارشناسان این رویکرد وزارت صمت به معنای برداشتن گام دوم دولت در راستای حمایت از تولید و تنظیم بهینه بازارها به دور از سیاست قیمتگذاری دستوری است.
سعید بزرگی، مدیرعامل صبا فولاد خلیج فارس گفت: واحدهای ذوب القایی درحالی به تامین مواد اولیه خود معترضند که واحدهای احیا با وجود افزایش بسیار زیاد هزینهها، آهن اسفنجی را پایین تر از نرخ جهانی در بستر بورس کالا فروختهاند و مشکلات بسیاری دارند از این رو واحدهای القایی نباید به دلیل مشکل فعلی خود، سایر بخش ها را با چالش مواجه کنند.
سعید بزرگی، مدیرعامل صبا فولاد خلیج فارس در گفتوگو با خبرنگار الف درباره ارزیابی خود از اعتراض واحدهای ذوب القایی میگوید: نوسان قیمت در زنجیره صنعت فولاد همواره به شکلهای مختلفی در زنجیره نمایان می شود و بازدهی هر یک از بخشهای زنجیره به تناسب نوسانها متفاوت و متغییر بوده است.
بزرگی با اشاره اینکه واحدهای احیا و تولیدکننده آهن اسفنجی که ماده اولیه واحدهای ذوب القایی را تامین میکنند، خودشان دچار معضلات جدی هستند، اظهار کرد: از جمله مهمترین هزینهها، افزایش هزینههای مربوط به آب، گاز، برق و البته سایر هزینهها بوده است. افزایش نزدیک 8 برابری قیمت گاز یا افزایش نجومی برق، هزینههای غیرقابل وصفی به واحدهای احیا تحمیل کرده است.
به گفته مدیرعامل صبافولاد خلیج فارس با وجود افزایش هزینهها، قیمت آهن اسفنجی بریکت عرضه شده (ماده اولیه واحدهای ذوب القایی) در بورس کالا به صورت میانگین در محدوده 9 هزار تومان و گاهاَ پایین تر از آن قرار دارد که نسبت به قیمت صادراتی 10 هزار تومان هنوز فاصله بسیار دارد.
سعید بزرگی با بیان اینکه نباید تنها به یک بخش از زنجیره صنعت فولاد نگاه کرد و سایر زنجیره را رها کرد، اظهار کرد: بنگاههای احیاکننده همه در شرایط پُرچالشی به سر میبرند و در صورتی که فشارها در سال جاری و سال آینده هم به این واحدها تداوم یابد، بسیاری از آنان با مشکل جدی روبهرو خواهند شد.
وی با اشاره اینکه نوسانات قیمت در صنعت فولاد به حلقههای مختلف قبلی و تولیدکنندگان و مصرف کنندگان بزرگ در جهان بر میگردد، عنوان کرد: اینکه در زنجیره صنعت فولاد فقط به یک بخش نگاه کنیم و به چالش کل زنجیره بپردازیم، اساساً کار منصفانهای نیست.
براساس آمارهای ثبت شده بر تابلوی بورس کالا بیش از 300 هزار تن آهن اسفنجی بریکت صبا فولاد خلیج فارس از ابتدای امسال تا 3 بهمن در بورس کالا عرضه شده که تنها 138 هزار و 500 تن آن در شرایط بدون رقابت و در قیمت کف در بستر بورس فروخته شده است.
بزودی کتاب "کالای استاندارد ایرانی" با مشارکت سازمان ملی استاندارد ایران و موسسه فرهنگی-هنری شمس تشریق آذر در جهت معرفی محصولات و تولیدات استاندارد ایرانی منتشر خواهد شد.
به گزارش اقتصادرسا ؛مهدی رستمی مدیرعامل موسسه فرهنگی- هنری شمس تشریق آذر از تهیه مجموعه ایی نفیس بنام " کالای استاندارد ایرانی" خبر داد و افزود: رهبر معظم انقلاب در نخستین پیام خود در آغاز سال نو خطاب به ملت ایران، سال جاری را سال «تولید، پشتیبانیها و مانع زداییها» نامگذاری کردند که این امر نشان دهنده اهمیت "اقتصاد داخلی، کاهش وابستگی واردات و اهمیت به صادرات محصولات تولیدی" در کنار سیاست در تفکر رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله امام خامنه ای می باشد.
رستمی افزود: ایشان با اذعان به سختی های اقتصادی که در سال گذشته بر ملت ایران بار شد، با این نام گذاری درجهی اهمیت اتکاء به تولید ملی وپشتیبانی از تولید را در برههی حساس کنونی یادآور شدند. اکنون که سال «تولید، پشتیبانیها و مانع زداییها» به پایان نیمه دوم میرسد ناظریم که چگونه ملت فهیم و سختکوش کشورمان در کنار دولت مردان و تولید کنندگان و صنعت گران داخلی افق ترسیمی سال را دست یافتنی نمودهاند.
مدیرعامل موسسه فرهنگی- هنری شمس تشریق آذر با اشاره به سیاستگذاری دولت سیزدهم در مانع زدایی ها و حمایت از تولیدات داخل گفت: نکته ای که درکارآمدی دولت سیزدهم و با روی کار آمدن دولت حجت الاسلام رییسی نقش اساسی دارد، داشتن برنامه جامع و هوشمند مبتنی برمطالعه و تصمیمات کارشناسانه، خردمندانه و متناسب با محدودیت ها و مقدورات کشور است از این منظر و نظر به تاكيد مقام معظم رهبري در جهت حمايت از صنعتگران و توليدكنندگان، موسسه فرهنگی- هنری شمس تشریق آذر در راستاي توسعهی اقتصادي و پیشگامان تولید، کتاب"کالای استاندارد ایرانی" را در مجموعه ایی نفیس و ماندگار با مشارکت سازمان ملی استاندارد ایران و حمایت های دکتر اسلام پناه ریاست محترم سازمان ملی استاندارد کشور تهیه می نماید.
رستمی با اشاره به گستره تجارت جهانی و نقش این مجموعه در شناساندن پتانسیل های تولیدات داخلی اظهار داشت: در دنیای کنونی، صنعت حد و مرزی ندارد. تجربه کشورهای تــازه توسعه یافته نشاندهنده آن است که صنعت میتواند به عنوان بخش پیشتاز سایر بخش های اقتصادی را تحت تأثیر قرار دهد. توسعه صنعتی با تولید محصولات با کیفیت جهانی برای افزایش توان تولیدی و صادراتی کشور نقش مهمی دارد.
وی با اشاره به اینکه با تولید محصولات با استانداردهای بالا، چرخه اقتصاد کشور به گردش می افتد، افزود: از آنجایی که استاندارد یکی از امیدهای توسعهای هر کشور محسوب میشود، تبعیت از شاخصه های استاندارد در تحقق اقتصاد مقاوتی نقش مهمی دارد و سازمان ملی استاندارد به طور کلی یکی از بازوهای توانمند اقتصاد مقاومتی محسوب می شوند و در این راستا عمل به منویات رهبری پیشگام می باشد با حمایت از این طرح، ضمن معرفی واحدها و تولید کنندگان محصولات با کیفیت (به صورت دو زبانه فارسی و انگلیسی) بر اهمیت هم افزایی و معرفی این واحد ها در رده منطقه ایی و حتی جهانی اقدام می شود که از جمله این مراکز می توان به سفارتخانه های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای مختلف و همچنین سفارت خانه کشورهای دیگر در ایران و اتاق های بازرگانی و... که دسترسی تجار و بازرگانان داخلی و خارجی به این منابع از دیگر موارد مهم در راستای حمایت از تولید داخلی می باشد.
مراسم افتتاحيه دومين دوره پسا دكتريPOST DOC و نخستين دوره POST DBA در زمينه مديريت كسب و كارهاي كوچك و متوسط در تراز جهانی توسط سازمان مديريت صنعتي با همكاري دانشگاه علوم كاربردي آلمان ( FHM ) با حضور ابوالفضل کیانی بختیاری مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی و برگزار شد.
به گزارش اقتصادرسا به نقل از روابط عمومی سازمان مدیریت صنعتی، اين دوره در ادامه همكاري هاي موفق و موثر آموزشي سازمان مدیریت صنعتی با دانشگاه علوم كاربردي آلمان برنامه ريزي شده است.
هدف از برگزاري دوره هاي فوق آشنا سازي مديران صنعتي كشور با مدل ها و شيوه هاي مديريت ، مدل هاي كسب و كار مدرن، هوشمند سازي و حكمراني هوشمند و در نهايت ارتقاي شيو ه هاي راهبري كسب و كار هاي كوچك و متوسط در تراز جهاني است.
علاقمندان میتوانند براي كسب آگاهي بيشتر از شرایط و نحوه ثبت نام با شماره 22052822 تماس حاصل فرمایند.
با شهریار شهیر برزگر، کارآفرین و نظریهپرداز حوزۀ فرانچایز، دربارۀ مسئلۀ بازار کار و تولید ثروت و در نتیجه رونق اقتصادی به گفتوگو نشستیم. او معتقد است تولید خدمات یکی از راههایی است که میتواند موتور تولید کالا را هم در ایران روشن کند.
به گزارش اقتصادرسا ؛واضح است که شرایط اقتصادی کشورمان این روزها بسیار پیچیده است. شهریار شهیر برزگر، کارآفرین و متخصص فرانچایز، یکی از کسانی است که میتواند با توجه به دو دهه تجربه، تحلیلهای خود را ارائه دهد.
او معتقد است گرچه همۀ ارکان حکومت اینروزها پیگیر موضوع حمایت از تولید داخلی هستند، اما هنوز موانع زیادی سر راه جذب سرمایه برای تولید وجود دارد. او در تشریح این گزاره توضیح میدهد: «اگر بخواهیم شفاف حرف بزنیم، باید بگوییم مسئله این است که روشهای جذب سرمایه یا تشویق سرمایههای داخلی و خارجی، سنتی است و نمیتواند به اندازۀ کافی صاحبان سرمایه و فکر و ایده را اقناع کند.»
اما راهکار این فعال اقتصادی چیست: «مقام معظم رهبری جایی در بیانات خود دربارۀ اهمیت کارآفرینان در پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی میگویند "یک فعال اقتصادی دغدغهمند است، در واقع این حقیقت را اعلام میکند که ظرفیت پیشرفت در کشور وجود دارد و باید موانع آن را رفع کرد." بنابراین مهم است که ما خودمان به فکر رونق اقتصادی در کشور باشیم و منتظر دستور از بالا نمانیم. به تنوع روشها بیاندیشیم و سعی کنیم بازار ایران را برای سرمایهگذاران جذاب کنیم تا تصمیم بگیرند پول خود را به جای سرمایهگذاری بر اقتصاد مبتنی بر واسطهگری، روی تولید متمرکز کنند.»
شهریار شهیر، شاهد این مدعا را رشد بازار بورس در سالهای اخیر میداند و معتقد است که اگر سرمایهگذاری در بورس تبدیل به یکی از گزینههای صاحبان سرمایههای خرد و کلان شده است، پس میتوان روی بازارهای دیگر هم تمرکز کرد و سرمایه برایشان جذب کرد.
شهیر، کارآفرین کشورمان، توضیح میدهد: «سرنوشت سرمایهگذاریهای خرد و متوسط بسیار مبهم است و کسی نمیتواند با اطمینان روی موفقیت سرمایۀ خود حساب کند. کارآفرینان نیز نمیتوانند نظر سرمایههای سرگردان بازار را جلب کنند؛ چراکه ریسک بازار امروز بالاست. به زبان ساده سرمایهگذار به صاحب فکر و ایده اعتماد نمیکند.»
او در تشریح نظرش میگوید: «تأکیدم روی سرمایههای خرد و متوسط است، زیرا مشکلات اقتصادی این سالها بیشتر روی آنها تأثیر گذاشته است. مشکل بزرگ ما امروز این است که نمیتوانیم آنها را جهت دهیم. این است که سرمایهها یا در بانکها انباشته شدهاند و یا به سمت بورس رفتهاند. حتی بسیاری از سرمایههای بالقوه هم رفتهاند به سمت کالاهای سرمایهای مانند خودرو که هیچ سودی برای اقتصاد ندارند.»
شهیر برزگر در ادامه اینگونه توضیح میدهد: « همه روی این موضوع اتفاق نظر داریم که تولید (کالا و خدمات) موتور متحرک اقتصاد پویا است. اگر دنبال ثروت پایدار و افزایش میزان اشتغال هستیم باید به سمت کارآفرینی برویم. مقام معظم رهبری بارها گفتهاند که "کارآفرینی یک عبادت است؛ یک کار باارزش است؛ یک ارزشآفرینی است."»
شهیر که خود یکی از کارآفرینان بخش خصوصی در زمینۀ کالای خدماتی است، در ادامۀ گفتوگوی حاضر، بحث را به همین سمت میبرد: «سرمایهگذاری در بخش خصوصی و به خصوص خدمات، شاید یکی از مهمترین فرصتهایی است که در اختیار سرمایهگذاران واقعی قرار دارد تا بتوانند سرمایهشان را در کانال درستی هدایت کنند. این علاوه بر صرفه و سود اقتصادی برای سرمایهدار، زنجیرۀ خدماتی در کشور ایجاد میکند که خود نیاز به راهاندازی موتور تولید کشور دارد. و مگر ما همین را نمیخواهیم؟»
تولید خدمات پولسازتر از تولید کالا است
او توضیح میدهد: «فراموش نکنیم که ارزش خلق شده در صنعت خدمات بسیار بیشتر از تولید است و میتواند ارزش خلق شده در تولید را هم افزایش دهد. بهترین و در دسترسترین مثال مربوط به صنعت پوشاک است. فرض بگیرید کارخانهای تأسیس کردیم که بهترین پارچه را تولید کرد و در کنارش هم توانستیم پوشاک باکیفیت تولید کنیم. آیا این به تنهایی تضمین فروش و تولید ثروت بومی دارد؟ من به شما میگویم خیر!»
اما چرا؟ «زنجیرهای از مشاغل خدماتی هستند که باید این کالا را حمایت کنند تا به دست مشتری برسد. از خردهفروشی تا برندسازی و بازاریابی و حتی خدمات پس از فروش. درواقع حقیقت بازار امروز این است که صنعت تولید در کنار صنعت خدمات و پابهپای آن حرکت میکنند تا تولید ارزش افزوده کند.»
شهیر نگاهی اختصاصی به مشخصههای بارز بازار ایران دارد و میگوید: «ما امروز جمعیت جوان تحصیلکردهای داریم که دارد به سمت میانسالی میرود. آنها نیروی انسانی بسیار خوبی برای مشارکت در زمینۀ صنایع خدماتی هستند و میتوانند برای کشور خودمان و بازارهای منطقه تولید محتوای خدماتی کنند.»
او ادامه میدهد: «بنابراین من میخواهم نگاهی متفاوت به مسئلۀ رونق تولید داشته باشم. اگر تا امروز مدام تأکید روی تولید کالای داخلی بود، بد نیست روی رونق خدماتی همچون سلامت و زیبایی (که تخصص من است)، گردشگری، ورزش، رستورانداری، خردهفروشی، آیتی، بازاریابی و... هم حساب کنیم.»
فرانچایز از کمریسکترین بازارهای سرمایهگذاری است
اما شهریار شهیر برزگر، خود متخصص فرانچایز است. بنابراین از او خواستیم فرصتهای شغلی این حوزه را برایمان تشریح کند. او ابتدا این موضوع را مشخص کرد که فرانچایز، از زیرشاخههای صنعت خردهفروشی است و باید در همین شاخه بررسی شود.
سپس توضیح داد: «صنعت فرانچایز، در ایران با نام صنعت زنجیرهای شناخته میشود. این صنعت با الگوهای متنوع در حوزههای مختلف، علیرغم همۀ پیچیدگیها، تبدیل شده به کسب و کاری تثبیتشده و قابل اطمینان. از همین روست که سرمایهگذاران خرد و متوسط بازار هم به خاطر کم ریسک بودن این صنعت، به آن اقبال دارند و این الگو امروز در کشور به الگویی قابل تکثیر تبدیل شده است.»
او گفت: «بگذارید از قابل لمسترین موضوع مثال بیاورم: صنعت رستورانداری. سرمایهگذار لازم نیست برای تأسیس یک رستوران خوب ماهها و شاید سالها آموزش ببیند و آزمون و خطا کند. چون آزمون و خطا درواقع نشان میدهد کار پرریسک است. بنابراین میآید شعبهای از یک رستوران فرانچایز را میخرد یا اجاره میکند.»
شهیر ادامه میدهد: «با این خرید امن، او پکیجی از موفقیتهای آن رستوران را به دست میآورد. درواقع فرمول موفقیت را پیشاپیش میخرد. او به عنوان مدیر رستوران، درواقع مجری الگوهایی است که به قول معروف جوابشان را پس دادهاند. میداند چطور باید مواد اولیهاش را تأمین کند یا چه دکوری نصب کند و چه نرمافزارهایی به کار گیرد.»
شهریار شهیر، بیش از 15 سال است که فرانچایزهای موفقی راهاندازی کرده است و برندهای خارجی را وارد صنعت بهداشت و زیبایی کشور کرده است. او صاحب برند هوپو است و چهار کتاب در زمینۀ استانداردسازی فرانچایز در ایران تدوین کرده است و درواقع یک کارآفرین موفق است. بنابراین شنیدن این نکته از زبان او شاید برای سرمایهگذار این حوزه امیدوارکننده باشد که: «در دنیا رقابت شدیدی برای صدور فرانچایزهای موفق به کشورهای دیگر در جریان است. زیرا، فقط حق فرانچایز از یک شعبه در کشور دیگر (که درصدی از عواید و فروش یک شعبه از فرانچایز است) اثر ۳۷ به ۱ بر توازن تجاری یک کشور بر کشور دیگر دارد.»
از او میخواهیم یکی دیگر از مثالهایش را برایمان بیاورد. او به امریکا اشاره میکند: «صنعت فرانچایز فقط در آمریکا، یک صنعت با حجم نزدیک به یک تریلیون دلار است که نزدیک به ۱۰ میلیون نفر در آن شاغل هستند. سالانه نزدیک به ۲۰۰ هزار نفر هم به فعالان آن اضافه میشوند. این ارقام حیرتانگیز هستند.»
نبود فرانچایز بینالمللی را تبدیل به فرصت کنیم
اما موضوع در اقتصاد ایران فرق دارد و این صنعت سهم بسیار کمی در تولید ثروت در کشورمان دارد. دلایل این موضوع را از شهیر جویا میشویم: «اگر بخواهم یک لیست از دلایل ناموفق بودن صنعت فرانچایز در کشور بگویم، باید به نبود استانداردهای لازم، نبود آموزشهای جهانی، فعال نبودن فرانچایزهای جهانی در ایران، ضعف سیاستگذاری و حمایت دولتی و از طرفی ضعف در هدایت سرمایههای خرد و متوسط به سمت آن اشاره کنم.»
اما همهچیز که ناامیدکننده نیست؟ ما مطابق رهنمودهای رهبری قرار است تهدیدها را تبدیل به فرصت کنیم. برای همین است که شهریار شهیر میگوید: «ما از حضور فرانچایزهای بزرگ در کشور محرومیم و نمیتوانیم روی انتقال تجربه و دانش آنها حساب کنیم. ولی در عین حال میتوانیم روی فرانچایزهای جایگزین داخلی و درواقع بومیسازی این صنعت سرمایهگذاری کنیم تا از عواید اقتصادی آن بهرهمند شویم. یادتان باشد که قبلاً گفتم ما نیروی انسانی خلاق و صاحب دانش در این زمینه در کشور داریم.»
تخصص شهریار شهیر، مبحث استانداردسازی فرانچایز است. اما این تخصص کجا به کار ما میآید؟ خودش معتقد است: «این صنعت صنعت استانداردها و فرمولها و فرایندهای از پیش تعیین شده است. همین استانداردها و فرمولهاست که ریسک آن را پایین میآورد. امروز وقت آن نیست که در اقتصاد ایران به سراغ آزمون و خطا در زمینۀ تولید فرمول و استانداردها برویم. بلکه باید از استانداردهای جهانی فرانچایز الگوبرداری کنیم تا بتوانیم ریسک سرمایهگذاری را برای صاحبان سرمایههای خرد و متوسط به صفر نزدیک کنیم.»
مرکز جدید مخابرات شرکت «مجتمع فولاد خراسان» با قابلیت های نوین راه اندازی و در آستانه بهره برداری قرار گرفت.
به گزارش اقتصادرسا ؛مرکز تلفن مخابراتی (IP-PBX) Mitel مجتمع فولاد خراسان با قابلیت بیش از 1000 خط داخلی آنالوگ و 100 خط داخلی IP دیجیتال در سوییچ جدید و برخوردار از سیستم کنفرانس پیشرفته بر پایه فناوری های روز به بهره برداری رسید.
مدیر «اتوماسیون و ابزار دقیق» فولاد خراسان، مزایای سیستم جدید را مجهز شدن به شمارهگیری تُن و برخورداری از ورودی کانال E1 بیان کرد و گفت: با استفاده از خطوط دیجیتال مخابراتی، شاهد بهبود کیفیت و سهولت انتقال تماس خواهیم بود.
یزدانی افزود: در سامانه جدید، از ترکیب سرشماره¬ی «4152» با یک شماره داخلی، یک شماره مستقیم یکتا برای هر مخاطب تماس های ورودی ایجادخواهد شد و امکان شمارهگیری سریع و وصل شدن مستقیم به مخاطب مورد نظر در داخل شرکت، بدون واسطه اپراتور از مزایای این سامانه است.
به گفته یزدانی، با پیشبینیها و کارشناسیهای انجامگرفته میدان مانور و ارتقای کارکرد سیستم مخابراتی با توجه به توسعه آتی فعالیتها و نیازهای آینده مجتمع فراهم شده است.
سرپرست مخابرات، ارتباط نامطلوب، نویز پذیر بودن صدا ، محدودیت خطوط داخلی و اشکالات متعدد در شبکه را از ایرادات سیستم پیشین برشمرد و افزود: سامانه جدید نسبت به مرکز سانترال قدیمی، با مزایا و امکاناتی همچون پایداری و انعطاف بیشتر و دیجیتالی بودن خطوط، انتقال خطوط از طریق شبکه، افزایش تعداد خطوط داخلی، نمایشگر شماره داخلی و نیز کاربری بسیار آسانتر، خدمات بیشتر و کیفیت بالاتری را در اختیار کاربران قرار دهند.
پرچمی از مزایای این سیستم جدید،انتقال مکالمات از مرکز اصلی به مراکز 7 گانه شرکت از طریق شبکه فیبر نوری ،استفاده از بستر خطوط قدیمی ، امکان برقراری کنفرانس،توسعه آسان، مدیریت متمرکز ارتباطات، امکان بهره برداری هم زمان از خطوط داخلی و اختصاصی و همچنین افزایش تعداد خطوط داخلی را نام برد.
وی با اشاره به تغییر در شماره تلفنهای ثابت و داخلی مجتمع افزود: خوشبختانه با برنامه ریزی انجام شده و نصب سخت افزار مربوطه به تدریج تغییرات شماره ها در حال انجام است. در این سیستم ارتباط از بیرون مجتمع با پرسنل داخل می تواند به دو صورت شماره گیری «41520000» و ارتباط به اپراتور، یا شماره گیری 4152 به همراه شماره داخلی شخص مورد نظر صورت پذیرد.
گفتنی است با توجه به نیاز تمامی کارکنان به ارتباطات داخلی و همچنین زمانبر بودن اجرای طرح سویچینگ جدید، سامانه قدیمی سه رقمی از مدار خارج نمی شود و تا زمان اتمام طرح جدید این خطوط قابل دسترسی و استفاده خواهد بود.
مخابرات شرکت اعلام کرد که این طرح به همت کارشناسان واحد مخابرات به مدت دو ماه در حال اجرا و پیگیری بوده و لیست شماره تلفن های جدید به اطلاع همکاران خواهد رسید.
با انتقال اخذ مالیات بر ارزش افزوده از گواهیهای سپرده کالایی به گیرنده نهایی کالا، می توانیم شاهد رونق و تقویت فرصتهای جدید سرمایهگذاری در این ابزار مالی بورس کالای ایران به خصوص بر پایه کالاهای صنعتی و معدنی و پتروشیمی و فرآورده های نفتی باشیم.
به گزارش اقتصادرسا؛ رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ روز چهارشنبه در خبری اعلام کرد براساس رأی این کمیسیون به منظور جلوگیری از مالیات مضاعف و پرداخت مالیات توسط تحویل گیرنده کالایی با الحاق یک بند به تبصره ۷ لایحه بودجه سال آینده موافقت شده است.
خبر اعلام شده از سوی زارع اشاره به این موضوع دارد که به منظور حمایت از توسعه ابزارهای مالی و همچنین تسهیل معاملات ابزارهای مبتنی بر کالا، مالیات بر ارزش افزوده همه کالاهایی که در قالب گواهی سپرده کالایی در بورسهای کالایی کشور پذیرش میشوند، مادامی که در هر یک از بورسهای کالایی مورد مبادله قرار بگیرند، مشمول معافیت مالیاتی هستند. براین اساس در صورتی که کالای پشتوانه گواهی سپرده ماهیتاً مشمول مالیات بر ارزش افزوده باشد، مالیات مذکور تنها یک مرتبه و در زمان تحویل فیزیکی کالا وصول میشود و وظیفه پرداخت مالیات مذکور بر عهده تحویل گیرنده نهایی کالای پشتوانه گواهی سپرده کالایی خواهد بود.
فرصت های جدید سرمایه گذاری با توسعه بازار گواهی سپرده کالایی
جواد فلاح، مدیر توسعه بازار فیزیکی بورس کالای ایران در گفتوگو با «کالاخبر» در خصوص اهمیت موضوع در دستورکار کمیسیون تلفیق مجلس اظهار کرد: مقوله بحث مالیات بر ارزش افزوده گواهی سپردههای کالایی موضوع قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید به منظور تسهیل اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی (مصوب سال ۱۳۸۸) و قانون مالیات های مستقیم اصلاحی (مصوب سال ۱۳۸۰) بود که علی رغم ابلاغ قانون، سازمان امور مالیاتی در خصوص چگونگی و نحوه اجرای آن دچار ابهام بود.
به گفته فلاح با ارایه توضیحات قانونی از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار و پیگیریهای شرکت بورس کالای ایران در راستای تسریع در رفع ابهامات، کمیسیون تلفیق مجلس بر مبنای بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، پرداخت مالیات ارزش افزوده گواهی سپرده کالایی را فقط توسط تحویل گیرنده کالا به تصویب رساند و در صورتی که در صحن مجلس به تصویب نهایی نمایندگان خانه ملت برسد، برای اجرا و ابلاغ در چارچوب لایحه قانونی بودجه سال ۱۴۰۱ عملیاتی میشود.
مدیر توسعه فیزیکی بورس کالای ایران یادآوری میکند: در مصوبه کمیسیون تلفیق، به جای اینکه مالیات بر ارزش افزوده در مرحله نخست از دارنده گواهی سپرده اخذ شود، به مرحله پایانی در زمان تحویل نهایی کالا (از انبار بورس کالا) انتقال و از دارنده نهایی کالا اخذ میشود.با تصویب نهایی این ماده قانونی، دارنده گواهی سپرده بدون پرداخت مالیات بر ارزش افزوده میتواند معاملات گواهی سپرده را انجام دهد. بدین ترتیب تنها فردی که در مرحله نهایی زمان سررسید گواهی سپردههای کالایی، بخواهد کالا را از انبار بورس کالا تحویل بگیرد، مشمول مالیات بر ارزش افزوده میشود.
فلاح با اشاره به اینکه پیشتر گواهی سپرده کالاهایی همچون زعفران تجربه موفقی را از سرگذرانده، تصریح کرد: با تصویب نحوه پرداخت مالیات بر ارزش افزوده گواهی سپرده کالایی، ما امیدوار خواهیم بود قراردادهای گواهی سپرده کالایی علاوه بر کالاهای کشاورزی بر پایه کالاهایی که پیشتر مشمول مالیات بر ارزش افزوده بودند، راه اندازی و با اقبال عمومی سرمایهگذاران مواجه شود.
مدیر توسعه فیزیکی بورس کالای ایران ابراز امیدواری کرد با تصویب مصوبه فعلی کمیسیون تلفیق در صحن مجلس، مردم و فعالان بازار کالایی روی اوراق مبتنی بر کالا استقبال بیشتری کنند و فرصتهای سرمایهگذاری جدیدی هم از این ناحیه شکل گیرد.
وی در پایان با اشاره اینکه رونق و تقویت گواهی سپردههای کالایی میتواند پیامدها و اثرات مطلوبی به دنبال داشته باشد، اظهار کرد: پس از تقویت گواهی سپردههای کالاهای صنعتی، معدنی و پتروشیمی و فرآورده های نفتی، میتوان قراردادهای آتی یا اختیار معامله روی این محصولات و به دنبال آن، صندوقهای کالایی راهاندازی و شکل گیرند و به واسطه آن، دورنمای جذب سرمایهگذاری در این عرصه برجستهتر به چشم آید.
معاون وزیر صمت و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در نشست هماهنگی سفر وزیر صمت با حضور شرکتهای بخش خصوصی به کشور عمان، بیان کرد: به دنبال این موضوع هستیم که منابع صندوق توسعه ملی را به عنوان اعتبار فروشنده در حوزه صادرات وارد کنیم و می خواهیم این موضوع را در هیئت دولت تصویب نماییم.
به گزارش اقتصادرسا، علیرضا پیمان پاک در این نشست که با حضور وزیر صمت برگزار شد، با بیان این مطلب، افزود: ساز و کارهای ارزی جدید مانند بلاک چین را در کنار تسهیل تعهدات ارزی در دستور کار قرار دادیم، اکنون بلاک چین در سامانه جامع تجارت پیادهسازی شده است که از این موضوع برای صادرات به کشور عمان می توان استفاده کرد.
برای تسهیل امور صادرکنندگان موضوع واردات در مقابل صادرات آزاد شده است
وی با یادآوری اینکه تمرکز ما روی موضوعات ارزی بوده است، ادامه داد: موضوعات مرتبط با رفع تعهدات ارزی با ابلاغیهای که از ستاد اقتصادی دولت گرفته ایم تسریع یافته است، همچنین برای تسهیل امور صادرکنندگان کلاً واردات در مقابل صادرات برای تمامی کالا ها و ردیف ها (به غیر از پتروشیمی، فولاد، سیمان و بعضی واحدهای بزرگ) آزاد شده است.
رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران، همچنین بیان کرد: یکسری گروههای کالایی را از نیما خارج و با گروه هایی که مواد اولیه آنها مستقیم از سامانه نیما تامین میشود، متناظر کردیم تا ارز این نوع کالاها مبادله و رفع تعهد گردد.
بخش خصوصی پیشنهادات خود را برای اخذ مجوزات لازم را ارائه دهند
پیمان پاک از بخش خصوصی خواست تا پیشنهادات خود را برای طرح در شورای عالی صادرات و قرارگاه دیپلماسی کشاورزی و اخذ مصوبات لازم ارائه دهند.
حضور بخش خصوصی در سفرهای خارجی وزیر صمت تداوم می یابد
رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در بخش دیگری از سخنان خود بر استفاده از فرصت های صادراتی مانند لوازم خانگی، شیرینی و شکلات در عمان تاکید کرد و گفت: حضور بخش خصوصی در عمان لازم است و روند حضور بخش خصوصی در سفرهای خارجی وزیر صمت تداوم می یابد.
تدوین متن توافقنامه نوزدهمین کمیسیون مشترک ایران و عمان با نظر بخش خصوصی
پیمان پاک همچنین بیان کرد: متن توافقنامه نوزدهمین کمیسیون مشترک ایران و عمان با نظر بخش خصوصی تدوین خواهد شد.
حضور ۱۰ شرکت با ۲۰ نفر به عنوان نماینده بخش خصوصی در سفر وزیر به عمان
وی در ادامه با بیان اینکه به دلیل شرایط کرونا هیئت تجاری کشورمان محدودتر و مربوط به حوزه سرمایهگذاری در این سفر خواهند بود، گفت: ۱۰ شرکت با بیست نفر به عنوان نماینده بخش خصوصی در این سفر حضور می یابند.
مهمترین دغدغه های بخش خصوصی
گفتنی است فعالان بخش خصوصی در این نشست در حضور وزیر صمت به بیان مهمترین نقطه نظرات خود در حوزههای مختلف کاری پرداختند.
رجیستر شدن دارو با سرعت بیشتر، استفاده از ظرفیت کنسرسیوم صنایع غذایی کشور مان برای صادرات به عمان، بکارگیری ظرفیتهای پرورش میگو و گونه های پر منفعت آبزیان مانند صدف خوراکی اسکالو، موضوعات مرتبط با بیمه، تامین اجتماعی، ارزش افزوده و حمل کانتینری از مهمترین دغدغه های بخش خصوصی بوده است.
فعالان اقتصادی همچنین مواردی از جمله تمرکز بیشتر بر صادرات مواد معدنی به عنوان، توجه به موضوع سلول های بنیادی و بانک خون، صادرات شیرینی، شکلات و لوازم خانگی تاکید داشتند.
کلیه حقوق اقتصادرسا محفوظ می باشد