روتیتر: گزارش مجمع عمومی عادی سالیانه هلدینگ خلیج فارس؛

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس از ثبت رکورد فروش ۱۶.۷ میلیارددلاری در هلدینگ خلیج‌فارس خبر داد و رشد ۳۹ درصدی فروش تلفیقی گروه، رشد ۶۴ درصدی سود انباشته تلفیقی و رشد ۲۶ درصدی سودآوری را از دستاوردهای مهم بزرگ‌ترین هلدینگ پتروشیمی کشور عنوان کرد.


به گزارش اقتصادرسا، مجمع‌عمومی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس برای سال مالی منتهی به پایان خرداد ۱۴۰۲ با حضور ۸۰.۲۸ درصد سهام‌داران  و به ریاست بیژن چگنی در مرکز همایش‌های بین‌المللی برج میلاد برگزار شد.
 
رشد ۹.۷ درصدی تولید فارس در هفت‌ماهه نخست ۱۴۰۲
این جلسه بعد از استقرار هیئت‌رئیسه، دکتر علی عسکری، مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس به ارائه گزارش عملکرد هیئت‌مدیره پرداخت و در ابتدا از رشد تولید ۹.۷ درصدی  به میزان یک میلیون و ۳۵۰ هزار تن در هفت‌ماهه نخست ۱۴۰۲ خبر داد.
وی با بیان اینکه میلیون‌ها نفر از آحاد مردم از سود و منافع  حاصل از تلاش کارگران، کارکنان، مهندسان و مدیران شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس سود می‌برند و ما تلاش می‌کنیم شفافیت عملکرد داشته باشیم، گفت: در سال ۱۴۰۱، «فارس» در میان ۱۰۰ شرکت برتر ایران ‌عنوان شرکت برتر را از جهت فروش، درآمد صادراتی و ارزش بازار و رتبه دوم را از جهت سودآوری و ارزش‌افزوده کسب کرد.
وی ‌افزود: همچنین در رتبه‌بندی مؤسسه بین‌المللی ICIS هم با رشد ۱۵ درصدی نسبت به سال قبل ارتقا داشته‌ایم و به رتبه ۲۷ رسیده‌ایم. البته می‌توانستیم این رتبه را بالاتر ببریم؛ اما به دلیلی مشکلاتی که در یوتیلیتی به وجود آمد و حضور چند شرکت چینی قوی این مهم فراهم نشد، اما در سال آینده هدف‌گذاری ما کسب رتبه زیر ۲۰ در این رده‌بندی است و تمام تلاش خود را به کار خواهیم بست.
 
رشد ۳۹ درصدی گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس در بازار سرمایه
علی عسکری در ادامه به ارتقای جایگاه گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس در بازار سرمایه پرداخت و گفت: ارزش بازار هلدینگ خلیج‌فارس با رشد ۳۹ درصدی از ۹۷۶ هزار میلیارد تومان به ۱۳۵۰ هزار میلیارد تومان رسید و جایگاه بزرگ‌ترین شرکت بازار سرمایه ایران توسط  این هلدینگ حفظ شد.
مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با اشاره به سهم ۱۳.۵ درصدی این هلدینگ از بازار سرمایه به بازدهی مناسب این گروه در بازار سرمایه و مکانیسم بازارگردانی توسط صندوق بازارگردانی خلیج‌فارس اشاره کرد و افزود: بازدهی فارس در این سال مالی در حالی ۶۸ درصد بوده که بازدهی شاخص کل ۴۱ درصد بوده است.
 
دستاوردهای مهم فارس
 وی، دستیابی به تولید به مقدار ۲۳.۲ میلیون تن معادل ۷۸ درصد ظرفیت و ۹۲ درصد برنامه و افزایش ۵ درصدی تناژ تولید نسبت به دوره مشابه قبل، راه‌اندازی مگاپروژه پالایشگاه هویزه خلیج‌فارس با حجم سرمایه‌گذاری ۱.۳ میلیارد دلار برای خاموشی فلرهای غرب کارون و تأمین خوراک C2+ برای پتروشیمی بندر امام و تزریق گاز متان به شبکه گاز سراسری، رفع موانع و محدودیت‌های موجود و خرید ۶۰ درصد سهام شرکت پتروشیمی گلستان از طریق مکانیسم افزایش سرمایه ازطریق صرف سهام به شیوه سلب حق‌تقدم، انجام کلیه اقدامات موردنیاز خرید ١٠٠ درصد سهام شرکت کارگزاری جهت تعمیق نقش گروه در بازار توسط شرکت سرمایه‌گذاری مدبران اقتصاد، انجام اقدامات اجرایی موردنیاز برای تبدیل شرکت سرمایه‌گذاری مدبران اقتصاد به گروه مالی خلیج‌فارس، افزایش سرمایه ثبت شده به میزان ۱۴۵ هزار و ۳۵۰ میلیارد ریال برای شرکت‌های پتروشیمی بوعلی سینا، پترول و مدبران اقتصاد و افزایش سرمایه به میزان ۵۸  هزار و ۵۱۶ میلیارد برای شرکت‌های تأمین سرمایه خلیج‌فارس، عملیات غیرصنعتی ماهشهر، پتروشیمی خوزستان و مبین انرژی خلیج‌فارس جهت تأمین منابع مالی برای طرح‌های توسعه‌ای و اصلاح ساختار سرمایه و همچنین حفظ و ارتقای جایگاه گروه خلیج‌فارس توسط صندوق بازارگردانی خلیج‌فارس به ارزش ۱۹۵ هزار میلیارد ریال را از مهم‌ترین دستاوردهای شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس در سال مالی منتهی به ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ عنوان کرد.
نایب‌رئیس هیئت‌مدیره شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس درباره خریداری سهام پتروشیمی گلستان توسط هلدینگ خلیج‌فارس، اظهار داشت: در جریان سفر رئیس‌جمهور به استان گلستان سهام‌داران این پروژه که سال‌ها بدون پیشرفت خاصی بر زمین‌مانده بود، اطلاعات خود را ارائه کردند و در نهایت این پروژه به ما محول شد. ما هم با وجود مشکل تأمین خوراک زیر بار این مسئولیت رفتیم. کار اجرایی این پروژه شروع شده و همین حالا ارزش سهام این پتروشیمی از ۱۵۰ تومان به ۷۸۴ تومان رسیده است.
 
آمارهای درخشان از عملکرد یک‌ساله هلدینگ خلیج‌فارس
علی عسکری در ادامه به بیان آمارهایی مهم از عملکرد این هلدینگ در سال مالی منتهی به پایان خرداد ۱۴۰۲ پرداخت و گفت: مقدار تولید شرکت در ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ معادل ۲۲.۲ میلیون تن بود که در ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ به ۲۳.۲ میلیون تن رسیده است و شاهد رشد ۵ درصدی تولید بوده‌ایم، میزان فروش تلفیقی در این مدت با رشد ۳۹ درصدی به ۳۷۱ هزار میلیارد تومان رسیده و سود انباشته تلفیقی با رشدی ۶۴ درصد به ۱۲۸ هزار میلیارد تومان  رسید.
مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس همچنین از رشد سودآوری (قبل از مالیات) فارس در این سال به میزان ۲۶ درصد خبر داد و گفت: سود قبل از مالیات در این سال مالی در حالی به ۷۲ هزار میلیارد تومان رسید که سال گذشته ۵۷ هزار میلیارد تومان بود، همچنین شاهد رشد ۱۹ درصدی صادرات و درآمد ارزی در این مدت بودیم و مجموع فروش گروه بر مبنای معیارهای ICIS  با ۱۵.۵ درصد افزایش به ۱۶.۷ میلیارد دلار رسید.
علی عسکری در ادامه به برخی پروژه‌ها و برنامه‌های مهم شرکت اشاره کرد و گفت: خاموشی فلرها در غرب کارون یکی از اهداف مهم ما بود که در همین راستا مگاپروژه پالایش گاز هویزه خلیج‌فارس را با اعتبار یک میلیارد و ۳۳۸ هزار یورو و ۲۲ هزار میلیارد ریال اعتبار راه‌اندازی کردیم. علاوه‌برآن مگاپروژه پتروشیمی الفین گچساران هم با سرمایه‌گذاری ۱.۳ میلیارد یورو و ظرفیت سالانه یک میلیون تن اتیلن و ۸۳ هزار تن C2+ با فرمان رئیس‌جمهور افتتاح شد.
 
۲۹ پروژه مهم برای آینده صنعت پتروشیمی
او با اعلام اینکه در حال حاضر ۲۹ پروژه با ظرفیت ۲۱.۵ میلیون تن و با سرمایه‌گذاری ۱۲.۶ میلیارد یورو و ۹۰۰ هزار میلیارد ریال اعتبار در دستور کار خلیج‌فارس قرار دارد، افزود: ۱۴ پروژه اصلی هلدینگ با سرمایه‌گذاری ۱۱ میلیون و ۷۹۹ هزار دلار و ۷۹۰ هزار میلیارد ریال، ۷ پروژه درون مجتمعی با سرمایه‌گذاری ۳۹۲ میلیون دلار و نزدیک به ۱۹ هزار میلیارد ریال و ۸ پروژه اصلی مجموعه پترول با ظرفیت تولید ۵۴۲ هزار تن محصول و اعتبار ۵۱۶ میلیون دلار و نزدیک به ۹۲ هزار میلیارد ریال در دستور کار قرار دارد.
وی در ادامه گفت: پتروشیمی‌های هنگام، آپادانا خلیج‌فارس، دهدشت، بهسازی و احداث تأسیسات جمع‌آوری گازهای مشعل، صنایع پلیمر گچساران، ابن‌سینا اندیمشک، PDH / PP پتروشیمی پارس، PDH / PPبیدبلند خلیج‌فارس، الماس ماهشهر، هرمز خلیج‌فارس، تفتان آریا، بروجن، گلستان و پالایشگاه شهید سلیمانی، از جمله پروژه‌های اصلی هلدینگ خلیج‌فارس هستند.
به گفته مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، بازسازی واحد پارازایلین پتروشیمی بوعلی سینا (در آستانه راه‌اندازی)، طرح کلر آلکالی پتروشیمی بندر امام، طرح تصفیه‌خانه مرکزی پتروشیمی بندر امام (در آستانه راه‌اندازی)، طرح بازیافت اتان پتروشیمی بندر امام، طرح HYCO پتروشیمی کارون (در آستانه راه‌اندازی)، طرح شیرین‌سازی برش سنگین پتروشیمی نوری و طرح بازیابی گازهای فلر پتروشیمی نوری از جمله طرح‌های درون مجتمعی صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس هستند که با سرمایه‌گذاری ۳۹۲ میلیون دلار و حدود ۱۹ هزار میلیارد ریال اعتبار باهدف رفع موانع تولید، توسعه محصولات جدید و افزایش سوددهی شرکت در حال اجرا هستند.
هشت پروژه اصلی شرکت پترول که در این گزارش به مجمع اعلام شد نیز شامل پتروشیمی ارغوان گستر ایلام، صدف عسلویه، پتروآرمند لردگان، سنقر، پلی آلمینیوم کلراید پتروشیمی ارومیه، پتروپرک پویا، پتروفراز هوران و پتروشیمی آوات اورامان است که تا پایان سال جاری تعدادی از آنها به بهره‌برداری می‌رسند.
 
جزئیاتی از ۹ پارک پتروشیمیایی خلیج‌فارس
علی عسکری ایجاد پارک‌های پتروشیمی در راستای توسعه صنایع تکمیلی را از مهم‌ترین برنامه‌های توسعه‌ای این شرکت برشمرد و گفت: ۹ پارک پتروشیمی در منطقه آزاد چابهار، جاسک، سیریک، پارسیان، نایبند، دشتستان (گناوه)، دیلم، امیدیه و منطقه آزاد اروند پیش‌بینی‌شده و مراحل اجرایی آنها به ترتیب در حال پیگیری و اجرا هستند.
وی مبلغ کل سرمایه‌گذاری برای پارک‌های پتروشیمی را ۵ هزار و ۵۰۰ میلیون دلار، ارزش فروش سالیانه محصولات را ۶ هزار و ۹۵۰ میلیون دلار و تولید ۴.۶۵ میلیون تن محصول سالیانه برشمرد و گفت: در نتیجه اجرای این پارک‌ها ۱۲ هزار و ۸۸۵ اشتغال مستقیم و ۷۱ هزار نفر اشتغال غیرمستقیم ایجاد خواهد شد.
 
 
حضور هلدینگ در بالادست
وی دررابطه‌با سرمایه‌گذاری در میادین بالادستی نفت و گاز به‌منظور تأمین خوراک هم گفت: طرح بهسازی و احداث تأسیسات جمع‌آوری گازهای مشعل (با حجم سرمایه‌گذاری ۱۱۰۹ میلیون دلار)، خطوط انتقال گازهای فلر میدان دارخوین و غرب کارون (۷۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری)، میدان گازی مارون خامی (۴۴۰ میلیون دلار حجم سرمایه‌گذاری) و میدان نفتی مارون (۲۰۴ میلیون یورو) از جمله پروژه‌هایی هستند که در آنها مشارکت داریم.
همچنین انعقاد بیش از ۱۵۰ تفاهم‌نامه به ارزش تقریبی ۱۰۰ هزار میلیارد ریال در زمینه‌های مختلف ساخت داخل، برگزاری موفق همایش پترو فن با رویکردی جدید در حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و باهدف رفع نیازهای فناورانه شرکت‌های تابعه هلدینگ خلیج‌فارس با حضور بیش از ۱۵۰ شرکت دانش‌بنیان و دریافت ۳۷۲ طرح پیشنهادی از دانش‌بنیان‌ها، بومی‌سازی بسیاری از کاتالیست‌ها، مواد شیمیایی و تجهیزات و قطعات موردنیاز در شرکت‌‌های زیرمجموعه جهت جلوگیری از توقف تولید و مدیریت مصرف ارز کشور و برگزاری چهارمین نمایشگاه و همایش حمایت از ساخت داخل به‌منظور استفاده از توان شرکت‌های دانش‌بنیان و تقویت صنایع پایین‌دستی صنعت نفت، گاز و پتروشیمی از دستاوردهای مورد اشاره علی عسکری در سال گذشته بود.
 
نهضت آب، در گزارش مسئولیت اجتماعی
مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس در پایان به ارائه گزارش عملکرد مسئولیت اجتماعی این شرکت در مناطق ماهشهر و عسلویه از طریق شورای راهبردی مناطق پرداخت و خاطرنشان کرد: طرح توانمندسازی حمایتی – آموزشی دانش‌آموزان مستعد و کم‌بضاعت به تعداد ۸۱۷ نفر در مناطق ماهشهر و عسلویه،  طرح تقویت بنیه تحصیلی ۳۶۰۰ نفر دانش‌آموز در مناطق ماهشهر و عسلویه، مشارکت در تأمین جهیزیه ١٥٠٠ زوج بی‌بضاعت در استان بوشهر، خرید و نصب دستگاه‌های آب‌شیرین‌کن جهت منازل روستایی فاقد آب شرب مناطق عسلویه، ماهشهر و سیستان و بلوچستان از جمله اقداماتی است که در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی شرکت انجام شده است.
در ادامه مجمع گزارش حسابرس قرائت شد و صورت‌های مالی به تصویب مجمع رسید.
در پایان و بعد از پاسخ به پرسش‌های سهام‌داران، روزنامه اطلاعات و ایران به‌عنوان روزنامه رسمی انتخاب شدند و مجمع با تقسیم سود ۷۰ تومانی به‌ازای هر سهم موافقت کرد.

تبلیغات

کد اعلام وصول پایگاه خبری اقتصاد رسا

 کلیه حقوق اقتصادرسا محفوظ می باشد

پیاده سازی و طراحی توسط گروه نرم افزاری دیما

Back to Top