کشاورزان چینی روز جمعه پنجمین جشنواره برداشت محصول خود را برگزار می‌کنند و این کشور با عبور از یک سال چالش برانگیز برای امنیت غذایی جهانی آماده استقبال از برداشت غلات می‌شود.

به گزارش اقتصادرسا ؛کشاورزان چینی روز جمعه پنجمین جشنواره برداشت محصول خود را برگزار می‌کنند و این کشور با عبور از یک سال چالش برانگیز برای امنیت غذایی جهانی آماده استقبال از برداشت غلات می‌شود.

 چین با داشتن حدود 9 درصد از زمین های قابل کشت جهان، نیاز دارد تا تقریباً یک پنجم جمعیت جهان را تغذیه کند. برای رئیس جمهور این کشور شی جین پینگ، امنیت غذایی یکی از اساسی ترین منافع کشور است.

 در دهه گذشته، امنیت غذایی همچنان در دستور کار شی، دبیر کل کمیته مرکزی حزب کمونیست چین و رئیس کمیسیون مرکزی نظامی قرار داشته است.

«تغذیه از همه چیز مهمتر است»

 شی در دفعات متعددی بر اهمیت تامین غذای کافی برای مردمش تاکید کرده است. او در دیدار با مشاوران سیاسی ملی چین در ماه مارس گفت که تغذیه مردم مهم ترین چیز است و غذا اساسی ترین نیاز مردم است.

 وی از مردم کشورش خواست تا در زمینه امنیت غذایی آماده و هوشیار باشند و به اصل خودکفایی مبتنی بر تولید غلات داخلی، تضمین ظرفیت تولید، واردات متعادل مواد غذایی و حمایت های فنی پایبند باشند.

 چین اجرای استراتژی امنیت غذایی را در طرح کلی چهاردهمین برنامه پنج ساله خود (از سال 2021 تا 2025) به منظور توسعه اقتصادی و اجتماعی ملی و اهداف بلندمدت تا سال 2035 گنجانده است.

 این طرح خواستار تلاش برای تضمین مطلق تامین غلات و محصولات کشاورزی مهم حاشیه ای و همچنین ارتقای قوانین مربوط به امنیت غذایی است.

 این کشور در این راستا در سال 2021 قانون ضد ضایعات غذایی را با هدف ایجاد چارچوبی بلندمدت برای جلوگیری از هدر رفت مواد غذایی تصویب کرد که برای تضمین امنیت غذایی ملی حیاتی است. همچنین اعلام کرد که قانون امنیت غذایی در سال جاری تدوین خواهد شد.

 دانه ها و خاک

 شی همچنین در موارد متعدد بر اهمیت بذر و زمین‌های کشاورزی تاکید کرده است.

 شی در طی بازدیدی که در ماه آوریل از آزمایشگاه بذر در شهر سانیا واقع در استان هاینان داشت، گفت که منابع بذر باید «به طور محکم در دستان خودمان» باشد تا امنیت غذایی تضمین شود. او بر اهمیت تلاش‌ها برای دستیابی به خوداتکایی در فناوری بذر تأکید کرد و همچنین گفت که باید منابع بذر چین تحت کنترل و پشتیبانی بهتری قرار بگیرند.

در «سند مرکزی شماره یک» امسال که در ماه فوریه ماه منتشر شد، توسعه صنعت بذر به عنوان یکی از اولویت‌های سیاستی کشور با حرکت‌های مشخصی از جمله اجرای برنامه عملیاتی صنعت بذر، ترویج جمع‌آوری ژرم پلاسم و ارتقای فکری در حفاظت از اموال در این بخش مطرح شده است.

 داده‌های رسمی نشان می‌دهد که تاکنون تعداد پایگاه‌های ملی پرورش و تولید بذر در چین به 216 مورد افزایش یافته است. این مراکز برای پرورش غلات، پنبه، روغن، شکر و چیزهای دیگر دانه‌ تولید می کنند.

شی قبلا در مورد حفاظت از زمین‌های کشاورزی تاکید کرده و گفته بود که زمین‌های کشاورزی راه نجات تولید غلات و پایه‌ای برای توسعه پایدار ملت چین است.

 او گفته است که زمین های کشاورزی برای زراعت هستند و فقط برای کشت محصولات زراعی به ویژه غلات می توان از آن استفاده کرد.

چین تحت رهبری شی، از سخت‌ترین سیستم حفاظت از زمین‌های کشاورزی پیروی می‌کند و تلاش می‌کند تا مساحت زمین‌های کشاورزی‌اش بالاتر از خط قرمز 120 میلیون هکتاری باقی بماند. چین همچنین متعهد شده است که تدوین قانون حفاظت از زمین های کشاورزی را تسریع بخشد که گامی بیشتر برای حفاظت از زمین های کشاورزی است.

 بر اساس یک بررسی ملی، در پایان سال 2019، چین در مجموع 128 میلیون هکتار زمین کشاورزی داشت. این کشور در نظر دارد تا در سال جاری 6.67 میلیون هکتار زمین کشاورزی را با استاندارد بالا توسعه دهد.

تبلیغات

کد اعلام وصول پایگاه خبری اقتصاد رسا

 کلیه حقوق اقتصادرسا محفوظ می باشد

پیاده سازی و طراحی توسط گروه نرم افزاری دیما

Back to Top