توسعه جهانی موضوعی بود که در مناظره عمومی هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل مورد توجه قرار گرفت.

به گزارش اقتصادرسا ؛بر اساس گزارش اخیر برنامه توسعه سازمان ملل متحد، بیش از 90 درصد کشورها در سال 2020 یا 2021 متحمل کاهش شاخص توسعه انسانی شدند، در حالی که این شاخص در بیش از 40 درصد از این کشورها در هر دو سال کاهش یافته بودند. توسعه انسانی در سطح جهانی به سطح سال 2016 کاهش یافته است.

 همه طرف ها منتظر تجدید توسعه جهانی هستند.

 ابتکار توسعه جهانی (GDI) که توسط رئیس جمهور چین شی جین پینگ در سپتامبر سال گذشته پیشنهاد شد، انتظارات زیادی ایجاد می‌کند.

 چین اخیرا نشست وزیران گروه دوستان ابتکار توسعه جهانی را در نیویورک برگزار کرد و آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل از طریق یک لینک ویدیویی در این نشست که با حضور 40 وزیر امور خارجه و روسای آژانس های بین المللی برگزار شد، سخنرانی کرد.

 همه شرکت کنندگان بر این باور بودند که ابتکار توسعه جهانی برای تقویت همکاری های توسعه بین المللی و کمک به اجرای دستور کار 2030 سازمان ملل برای توسعه پایدار اهمیت زیادی دارد و به عنوان یک کاتالیزور برای کشورهای در حال توسعه، به ویژه کشورهای کوچک و متوسط عمل می‌کند تا بتوانند توسعه را تسریع کنند.

ابتکار توسعه جهانی با هدف ساختن جامعه ای با آینده مشترک برای توسعه جهانی، اولویت را به توسعه می دهد و مردم را در مرکزیت قرار می دهد و به ترویج توسعه مشترک جهانی و همچنین افزایش رفاه مردم کمک می کند.

 از آنجایی که توسعه جهانی وارد مرحله حساسی می شود،  ابتکار توسعه جهانی کشورها را راهنمایی می کند تا بر حوزه های کلیدی تمرکز کنند، حمایت قوی تر و هدفمندتری را برای کشورهای در حال توسعه ارائه دهند و اجرای دستور کار 2030 را تسریع کنند.

 چین نه تنها ابتکار توسعه جهانی را ارائه کرد، بلکه ابتکار عمل را با اقدامات واقعی در دست گرفت. شی در ژوئن سال جاری، ریاست گفتگوی سطح عالی در مورد توسعه جهانی را بر عهده داشت، 32 اقدام مهم چین برای اجرای  ابتکار توسعه جهانی را اعلام کرد و به بازگرداندن توسعه به مرکز توجه این دستور کار بین المللی کمک کرد تا همراه با رهبران سایر کشورها، بر ایجاد یک مشارکت توسعه جهانی متحد، برابر، متوازن و فراگیر متعهد شوند.

چین در نشست وزیران گروه دوستان  ابتکار توسعه جهانی اعلام کرد که مایل است هم افزایی راهبردی را با آژانس های توسعه سازمان ملل تقویت کند و با اعضای گروه دوستان برای انجام هفت اقدام اضافی برای اجرای دستور کار 2030 همکاری کند. این یک بار دیگر مسئولیت بزرگ کشور چین در اقدام محور بودن و ترویج اجرای این ابتکار را نشان داد.

 چین شش مجموعه از داده محصولات برای توسعه پایدار جهانی، از جمله داده محصولات در زمین‌های قابل کشت و جنگلی جهانی، به سازمان ملل ارائه کرد تا بدین شکل پشتیبانی خود را از همه کشورها برای دستیابی بهتر به امنیت غذایی، حفاظت از محیط زیست در زمین و سایر اهداف توسعه پایدار نشان دهد.

ابتکار توسعه جهانی از آینده ای روشن برخوردار است زیرا به چندجانبه گرایی پایبند است و برای توسعه جهانی هم افزایی ایجاد می کند. جامعه بین المللی باید برای تحقق توسعه پایدار جهانی به شکل واحدی عمل کند. بیش از 100 کشور و سازمان بین المللی از جمله سازمان ملل از  ابتکار توسعه جهانی حمایت کرده اند و بیش از 60 کشور به گروه دوستان این ابتکار پیوسته اند.

 چین به طور فعال با طرف های مربوطه برای اجرای 32 اقدام عمل گرایانه کار کرده است و به ثمرات اولیه متعددی دست یافته است. مؤسسات 17 کشور و منطقه اولین کسانی بودند که به شبکه بین المللی سازمان های غیردولتی برای همکاری کاهش فقر ملحق شدند. صد و پنجاه موسسه از نزدیک به 40 کشور و منطقه بصورت مشترک در حال آماده سازی برای ایجاد لیگ جهانی آموزش  فنی و حرفه ای هستند. چین در تولید مشترک واکسن های کووید-19 با 13 کشور شرکت کرده است.

 چین از اصول مشاوره گسترده، مشارکت مشترک و منافع مشترک پیروی می کند، هم افزایی بیشتری را از طریق هماهنگی ایجاد می کند و از فراگیری و پیشرفت مشترک حمایت می کند.

 در مسیر توسعه، هیچ کشور یا فردی نباید عقب بماند. این آرمان فروتنانه  ابتکار توسعه جهانی و هدف مورد حمایت سازمان ملل است. چین به اشتراک فرصت های توسعه با همه کشورها ادامه خواهد داد، در کنار کشورهای در حال توسعه خواهد ایستاد و باعث می شود تا تلاش های همه جانبه‌ای برای پیشبرد  ابتکار توسعه جهانی صورت گیرد. این کشور در مسیر اجرای دستور کار 2030 با کشورهای دیگر همراه خواهد شد و جامعه ای بهتر با آینده ای مشترک برای بشریت خواهد ساخت.

 

تبلیغات

کد اعلام وصول پایگاه خبری اقتصاد رسا

 کلیه حقوق اقتصادرسا محفوظ می باشد

پیاده سازی و طراحی توسط گروه نرم افزاری دیما

Back to Top