قائم مقام دانشگاه بین المللی سوره، گفت: اتفاقات اخیر در حوزه مقاومت و به خصوص جنایات ضدبشری صهیونیست ها درغزه و لبنان و نحوه پوشش خبری این اخبار در رسانه های غربی از احساسات انسانی و اخلاقی به دور است و موجب به وجود آمدن خبرهای جعلی می شود.

 


به گزارش اقتصادرسا؛ یوسف خجیر قائم مقام دانشگاه بین المللی سوره در چهارمین نشست علمی ششمین همایش سراسری سواد فضای مجازی که در محل این دانشگاه برگزار شد، با اشاره به اهمیت و نقش هوش مصنوعی در حوزه ارتباطات و تهدیدها و فرصت های پیش روی آن، اظهارداشت: هوش مصنوعی نوعی از فناوری است که مبتنی بر تقلید از هوش انسانی بنا شده که با قابلیت ایجاد تغییرات، قدرت تفکر بر اساس الگوریتم های کاربردی دارد که برگرفته از هوش انسان هاست و با ویژگی مکانیسم بازتولید محتوا و تنوع مطالعاتی وسیع در زندگی امروز ما نقشی اساسی ایفا می کند.

وی ادامه داد: هوش مصنوعی از سال ۱۹۴۳ تاکنون فعالیت‌های انسانی زیادی را بر عهده گرفته و امروزه پیشرفته‌تر از قبل در عرصه های زندگی ما حضور ملموس دارد.

نقش تسهیل گرهوش مصنوعی در پیشبرد اهداف انسانی

عضو هیات علمی دانشگاه سوره با اشاره به کاربردهای متعدد هوش مصنوعی در زندگی بشر، گفت: امروزهوش مصنوعی این توانمندی را دارد که ساختارهای سیاسی، اقتصادی و فرهنگی را تغییر داده و حتی تا سال 2030 قابلیت ساختار سازی را نیز دارا می شود تا مسیر انسان ها را جهت دهد.

وی افزود: اصل پردازش داده ها باعث شده روز به روز با بهره گیری از استدلال ها، پیشنهادهای گسترده ای در عرصه های مختلف ارائه شده و به دلیل تازه و بدیع بودن این پیشنهادات اقدامات جدیدتری تعریف و اجرا شود.

استاد دانشگاه سوره با تبیین رویکردهای چهارگانه در مواجهه با هوش مصنوعی در جوامع بشری، خاطرنشان کرد: در این عرصه نسبت به هوش مصنوعی و ضرورت بهره گیری از آن با خوشبین ها، بدبین ها، عمل گراها و منتقدان مواجه هستیم که نگاه این 4 دسته در پارادایم مطالعاتی برپایه هوش مصنوعی استوار شده است.

خجیر با برشمردن فرصت ها و تهدیدات هوش مصنوعی و چالش هایی که می توان در این حوزه به آن توجه داشت، گفت: حوزه های کسب و کار، سرعت و مداومت درپاسخگویی، کاهش مهارت انسانی و کاهش حس همدلی و اعتماد از جمله فرصت ها و تهدیداتی حضور هوش مصنوعی در عرصه های مختلف است، علاوه بر اینکه در این موارد ارتباطات اجتماعی خشک و بی روحی را ایجاد می کند لذا در تحلیل های بازار و عرصه تبلیغات در پلتفرم اینستاگرام.

تهدیدات امنیتی هوش مصنوعی کدامند؟

وی با اشاره به تهدیدات امنیتی که هوش مصنوعی می تواند فراهم کند، اظهار داشت: بسیاری زمینه سازی ها برای جذب نیرو در تشکیلات تروریستی داعش در فضای مجازی با کمک هوش مصنوعی شکل گرفت و این نقض آشکار حریم خصوصی و تهدید این فناوری نوین محسوب می شود، همچنین در سرچ های گوگل در مواردی خاص، حباب های خاصی ارائه شده و سعی دارد به مرور با تلقین به فرد، انسان را کانالیزه می کند.

خجیر با معرفی تهدیدی دیگر از هوش مصنوعی، یادآور شد: تسهیل در ارتباطات و ترجمه متون قابلیت خوبی از هوش مصنوعی است اما در عوض انگیزه ها برای یادگیری را از بین می برد و یا بعضا فرهنگ های غنی را با ورطه فراموشی مواجه کرده و یا آن را تغییر می دهد.

وی اضافه کرد: در آموزش و ارتباطاتی که توأم با هوش مصنوعی است، رابطه انسانی بین افراد مثل روابط معلم و دانش آموز، یا استاد – دانشجو و فرایند اخلاقی آموزشی و پرورشی دیده نمی شود که این امر موجب توسعه بی عدالتی در این حوزه ها خواهد شد؛ در برنامه نتفلیکس نیز در نگاه اول شاهد رضایت مندی ظاهری هستیم اما تهدید آن، حباب فیلترکردن در ارائه فیلم هاست که فرهنگ بصری – تصویری و در پی آن حریم خصوصی را بین می برد.

تهدیدات رسانه ای هوش مصنوعی

عضو هیات علمی و قائم مقام دانشگاه سوره با بیان اینکه هوش مصنوعی در فرایند تولید محتوا و اخبار در رسانه ها قدرت اثرگذاری داشته و تسهیل گری دارد، گفت: هوش مصنوعی برای رسانه به لحاظ فرم و ساختار و محتوا تغییراتی را ایجاد می کند و قدرت تحلیل و پردازش آمار و داده ها را ارائه می نماید؛ در این مدل از ارائه خدمت، هوش مصنوعی امکان صحت سنجی و مدیریت محتوا در فرآیند خبر را می دهد که امری مهم و اثرگذار محسوب می شود.

وی با برشمردن تهدیدات و معایب بهره گیری از هوش مصنوعی در رسانه، تصریح کرد: در چالش ها و تهدیدات پیش رو در رسانه خطای بالا، هزینه های روزافزون، عدم شفافیت در الگوریتم ها، عدم درک انسانی، امکان شکل گیری اخبار جعلیو افزایش تهدیدات سایبری از جمله مواردی هستند که نیازمند برنامه ریزی و توجه خاص است.

خجیر با ذکر نمونه ای ازعدم درک انسانی هوش مصنوعی در اطلاع رسانی اخبار، گفت: اتفاقات اخیر در حوزه مقاومت و به خصوص جنایات ضدبشری صهیونیست ها درغزه و لبنان و نحوه پوشش خبری این اخبار در رسانه های غربی از احساسات انسانی و اخلاقی به دور است و موجب به وجود آمدن خبرهای جعلی می شود.

نقش دولت ها در تدوین مقررات فضای مجازی

قائم مقام دانشگاه سوره با اشاره به نقش مهم دولت ها، دانشگاه ها رسانه ها و متولیان امردر حوزه فضای مجازی و سواد رسانه، اظهارداشت: دولت ها باید در تدوین و اجرای مقررات این عرصه و توسعه زیرساخت ها و آموزش و فرهنگ سازی، نقشی سازنده و تسهیل کننده در این راستا را ایفا کنند.

وی در خصوص وظایف مردم در قبال تهدیدات و فرصت های موجود در فضای مجازی، یادآور شد: مردم هم در مقابل تهدیدات پیش رو در فضای مجازی باید مسئولانه حضور یافته و مشارکت در تصمیم گیری ها و بازخوردها را مورد اهتمام ویژه خود قرار دهند، همچنین دانشگاه نیز می تواند در تربیت متخصصان مجرب ، توسعه و تحقیق و پژوهش، ایجاد و تعریف چارچوب های اخلاقی و ارتباط با صنعت برای ارتقای سواد فضای مجازی و توسعه ارتباطات سهیم باشد.

نشست هم اندیشی فعالان فضای مجازی استان البرز با حضور جمعی از فعالان شبکه های اجتماعی به همت سازمان فضای مجازی سراج دفتر البرز در سالن میلاد شهرداری کرج برگزار شد.

 



به گزارش اقتصادرسا؛ در این نشست محمد شیروانی مدیر مرکز شبکه های اجتماعی سازمان فضای مجازی سراج، با اشاره به اقداماتی که فعالان و کنشگران فضای مجازی می بایست انجام دهند اظهار داشت: یکی از مهمترین وظایفی که کنشگران فضای مجازی بر عهده دارند، توجه و اهتمام به شبکه سازی است.

وی ادامه داد: دشمن نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، در تلاش است تا با ورود به جبهه حق، آرمانها و اهداف این نظام را تحریف کرده و لازم است که جبهه حق در مقابل این رویکرد دشمن اقدام به شبکه سازی و شناخت راه های مقابله با اقدامات دشمن در فضای مجاز ینماید.

این  کنشگر فضای مجازی افزود: درمقابل این هجمه هایی که از سوی دشمنان ایران اسلامی انجام می شود، کنشگران این فضا باید خودشان را به ابزار به روز و کارامدی که اکنون در اختیار همگان است مسلح کنند.

وی ادامه داد: علم تولید پیام برای انتقال به مخاطب و انتشار آن به جهت تغییر در رفتار است. در واقع در این مکانیزم با استفاده از ذهن خودآگاه، بر ذهن ناخودآگاه جامعه هدف و مخاطب خود تاثیر می گدارد.

شیروانی افزود: این مهمترین موضوعی است که یک کنشگر و فعال فضای مجازی که در جبهه انقلاب فعالیت می کند باید داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: توجه به این نکته ضروری است که فعالان و کنشگران جبهه انقلاب باید از هرگونه تفرقه ی که باعث ایجاد اختلاف در بین جریان انقلابی می شود دوری کرده و اجازه ندهند که در این فضا، دشمن از این برخی از اختلافات سلیقه های موجود در درون جبهه انقلاب بهره برداری کند.

در این جلسه فعالان و کنشگران حاضر در جلسه، به ارائه نظرات و دیدگاه های خود پرداختند و موضوعاتی همچون نحوه فعالیت در فضای مجازی، آنتی شبه و بررسی شبهاتی که در فضای مجازی تولید می شود، توجه به استفاده از اپلیکیشن های داخلی و یا خارجی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

لازم به توضیح است که نشست فعالان فضای مجازی استان البرز به صورت دوره ای از سوی سازمان فضای مجازی سراج دفتراستان البرز برگزار می شود تا فعالان و کنشگران فضای مجازی این استان بتوانند به تبادل نظرات و دیدگاه های بپردازند.

روتیتر: افتخار بین المللی دیگری در حوزه فنی برای رسانه ملی؛

سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران موفق به کسب جایزه ویژه مهندسی پخش اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های آسیا- اقیانوسیه (ABU) در سال2024 شد. این جایزه در شصت و یکمین مجمع عمومی ABU که در تاریخ یکم آبان ماه 1403 (23 اکتبر2024) در استانبول ترکیه برگزار شد، به دکتر پیمان جبلی، ریاست محترم سازمان صدا و سیما تعلق گرفت و مهندس شریفی معاون توسعه و فناوری رسانه این جایزه را دریافت کرد.

 



به گزارش اقتصادرسا، این جایزه معتبر به منظور شناسایی دستاوردهای چشمگیر و نوآوری‌های مهندسی در منطقه آسیا-اقیانوسیه به‌صورت سالیانه اعطا می‌شود. امسال، این افتخار به خاطر راه‌ اندازی 208  شبکه محلی انتخاباتی بر بستر تلویزیون دیجیتال زمینی ایران، در روز سه‌شنبه 1 آبان‌ماه 1403، در شصت و یکمین مجمع عمومی اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های آسیا-اقیانوسیه در شهر استانبول کشور ترکیه، به آقای مهندس شریفی معاون توسعه و فناوری رسانه، به نمایندگی از دکتر جبلی، اهدا شد.

در این پروژه ملی که به همت معاونت توسعه و فناوری رسانه در آستانه انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی در ایران اجرا شد، برای هر یک از 208 حوزه انتخاباتی کشور، یک شبکه محلی انتخاباتی راه­اندازی شد تا امکان تبلیغات برای نامزدهای انتخابات مجلس از بستر پخش همگانی تلویزیون دیجیتال زمینی فراهم گردد. با توجه به تعدد نامزدهای انتخابات در کشور، محتوای تبلیغاتی نامزدهای هر حوزه انتخاباتی در مرکز استان مربوطه تولید و جهت پخش به ایستگاه­ های تلویزیونی پوشش‌دهنده آن حوزه انتخاباتی ارسال و نهایتا در محدوده جغرافیایی هر حوزه پخش می‌شد. از جمله ویژگی­ های شاخص این طرح می ­توان به ایجاد پوشش جمعیتی حدود 90 درصدی در دریافت شبکه ­های محلی انتخاباتی فارغ از هرگونه دشواری و مشکل در سمت دریافت مردم، بدون نیاز به توسعه فرستنده­های تلویزیونی و افزایش ظرفیت شبکه سیگنال­ رسانی کشور اشاره کرد.

ابعاد این پروژه، در آستانه ­ی بیستمین اجلاس فناوری رسانه ضمن بازدید آقای احمد ندیم دبیرکل اتحادیه ABU از چرخه فنی سازمان، در جلسه‌ای با حضور آقای مهندس شریفی معاون توسعه و فناوری رسانه و آقای دکتر مرادی مدیرکل تحقیقات و جهاد خودکفایی برای ایشان تشریح شد. آقای احمد ندیم فعالیت‌های انجام شده در این پروژه را بسیار مهم و نوآورانه دانست و خواستار ارائه این پروژه در مجمع عمومی آتی ABU شد. لذا اداره کل تحقیقات و جهاد خودکفایی اقدام به تهیه پیشنهاد آن جهت شرکت در بخش جایزه ویژه­ ی مهندسی پخش ABU در سال 2024 نمود.

شصت و یکمین مجمع عمومیABU ، امسال از تاریخ 27 مهر تا 2 آبان 1403 (۱۸ تا ۲۳ اکتبر ۲۰۲۴) در شهر استانبول کشور ترکیه با شعار "پیوند هوش مصنوعی، پخش رسانه‌ای و جامعه" برگزار شد. هدف از برگزاری مجمع عمومی ABU در طول بیش از 6 دهه، بررسی راهکارهای بهره ­مندی از فناوری ­های جدید در ارئه محتوای برودکست می­ باشد. مدیریت صحیح در سازوکارهای پیاده‌سازی و بهره‌گیری از فناوری‌های نوین در اجرای آن سبب شد که این پروژه ملی پس از رقابت در سطح بین­ المللی با سایر راهکارهای مهندسی برودکست منطقه ABU، از منظر داوران کمیته فنی مجمع عمومی  ABU در میان 21 نامزد دریافت این جایزه، حائز بالاترین امتیاز شده و جناب آقای دکتر پیمان جبلی، ریاست محترم سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران برای دریافت جایزه ویژه مهندسی پخش ABU در سال 2024 انتخاب شوند.

اتحادیه رادیو تلویزیونی آسیا-اقیانوسیه با 280 عضو از 57 کشور جهان، یکی از بزرگ‌ترین و حرفه‌ای‌ترین اتحادیه‌های رسانه‌ای در سطح جهان است. این اتحادیه از سال 1964 فعالیت خود را آغاز کرده و با هدف همکاری، هماهنگی، فعالیت‌های مشترک و رایزنی در حوزه‌های برنامه‌ای، فنی، آموزشی، ورزشی، حقوقی و نیروی انسانی در میان اعضاء، به منظور تقویت و توسعه رادیو و تلویزیون در منطقه آسیا و اقیانوسیه فعالیت می‌کند. این اتحادیه با بیش از 3 میلیارد مخاطب در کشورهای مختلف آسیایی و اقیانوسیه، به عنوان بزرگ‌ترین و گسترده‌ترین تشکل رادیو و تلویزیون در جهان شناخته می‌شود. صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران نیز به عنوان یکی از فعال‌ترین اعضای این اتحادیه شناخته می‌شود.

روتیتر: با امضای یک تفاهم نامه سه جانبه:

 تفاهم نامه سه جانبه معاونت امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بانک توسعه تعاون وسازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق(ساتبا) با هدف مشارکت مردم در بستر تعاون در تأمین مالی طرح‌های نیروگاه‌های برق تجدیدپذیر منعقد شد.

 

 

به گزارش اقتصادرسا به نقل از مرکز روابط عمومی و امور بین‌الملل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با توجه به تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر جهش تولید با مشارکت مردم در سال ۱۴۰۳ و به منظور رفع ناترازی برق، کاهش انتشار آلاینده‌های زیست محیطی و افزایش نقش بخش تعاون در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر، این تفاهم نامه سه جانبه با هدف افزایش مشارکت مردم و بخش تعاون و کمک به تأمین مالی طرح‌های نیروگاه‌های برق تجدیدپذیر امضا شد.

«حامد ویس کرمی» معاون وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در امور تعاون گفت: با عنایت به تأکیدات رهبر معظم انقلاب در خصوص جهش تولید با مشارک مردم و توسعه بخش تعاون، هدف از اجرای این تفاهم نامه، کمک به کاهش ناترازی برق در کشور، تأمین برق مورد نیاز صنایع، کاهش فقر در بستر تعاونی‌های فراگیر ملی با موضوع تولید برق، ارائه تسهیلات بانکی و یارانه سود تسهیلات، تسهیل‌گری در تضمین وثایق با کمک صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری بخش تعاون و تأمین بخشی از منابع مورد نیاز از محل منابع بانک توسعه تعاون برای طرح‌های تعاونی نیروگاهی برق تجدیدپذیر دارای توجیه مالی و اقتصادی در چارچوب ضوابط و مقررات مربوطه است.
وی افزود: به موجب این تفاهم نامه تولید ۶۰۰ مگا‌وات برق توسط تعاونی‌های نیروگاهی طی سه سال با استفاده از ظرفیت انواع مختلف تعاونی‌های متعارف، فراگیر ملی، توسعه عمران شهری و تأمین نیاز در دستور کار قرار گرفته است.
وی با اشاره به سال جهش تولید با مشارکت مردم افزود: بخش تعاون کارآمدترین ابزار برای تجمیع سرمایه‌های مردم در جهت نقش آفرینی در عرصه فعالیت‌های اقتصادی است، بنابر این در شرایط وجود ناترازی انرژی در کشور، تعاونی‌ها می‌توانند به این عرصه وارد شوند.

ویس کرمی اضافه کرد: تجربه‌های موفقی در دنیا در زمینه تولید برق توسط تعاونی‌ها وجود دارد لذا‌امیدواریم در کشور عزیز ما نیز باتوجه به بنیان‌های اجتماعی، اعتقادی و اقتصادی در بخش تعاون شاهد تجربه موفق و عملکرد مطلوب و مشارکت بالای مردم و تعاونی‌ها در این زمینه باشیم.
وی ادامه داد: این تفاهم نامه با مشارکت مردم در سه مدل اجرایی خواهد شد.
در مدل اول نیروگاه‌های کوچک مقیاس خانگی با هدف کاهش هزینه‌های تأمین، نصب و راه‌اندازی تجهیزات، نگهداری و اتصال به شبکه در قالب تعاونی‌ها متشکل می‌شوند.
در مدل دوم به منظور تولید انبوه در بستر تعاونی‌های فراگیر ملی و با مشارکت و عضویت سه دهک اول جامعه، مزارع نیروگاهی ایجاد خواهد شد که علاوه بر کمک به کاهش ناترازی برق گامی در جهت توانمندسازی اقشار کم برخوردار محسوب می‌شود.
در مدل سوم با استفاده از ظرفیت مشارکت تولیدکنندگان و صاحبان بنگاه‌های فعال اقتصادی در شهرک‌های صنعتی در بستر تعاونی‌های متعارف و یا تأمین نیاز، امکان سرمایه‌گذاری مشترک برای تأمین برق مورد نیاز تولیدکنندگان و ایجاد نیروگاه‌های برق در جوار شهرک‌های صنعتی مهیا می‌شود. به نحوی که سرمایه‌گذاری مورد نیاز بین اعضا تقسیم، مشکل قطع برق صنایع مرتفع و امکان تزریق و فروش برق مازاد به شبکه هم وجود خواهد داشت.


ویس کرمی با اشاره به مزیت نسبی بخش تعاون در تأمین ۸۲ درصد منابع مالی مورد نیاز طرح‌ها توسط خود مردم خاطرنشان کرد در اولین گام مبلغ ۱۰۰۰۰ میلیارد ریال از محل تفاهمنامه خط اعتباری ۸۰۰۰ بانک توسعه تعاون به این طرح اختصاص یافته است.

وی از استقبال نمایندگان چندین شهرک صنعتی برای ساخت تعاونی‌های نیروگاهی خبر داد و گفت در حال حاضر ۳۴ تعاونی نیروگاهی با ظرفیت تولید ۱۰۲ مگاوات برق از محل انرژی‌های تجدید‌پذیر در کشور در حال ثبت و احداث هستند.

وی در پایان با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۱۰۴ هزار تعاونی در سطح کشور فعال هستند گفت: تعاونی‌ها در کشور بیش از ۲ میلیون فرصت شغلی ایجاد کرده‌اند که ۵۴ درصد این تعاونی‌ها در حوزه تولید فعالیت می‌کنند.


«محسن طرز طلب» معاون وزیر نیرو و رئیس سازمان ساتبا در آیین امضای این تفاهم نامه با تقدیر از اهتمام جدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و بانک توسعه تعاون برای تلاش در جهت تحقق بخشیدن این تفاهم نامه اظهار کرد: تا کنون کسی با این ابعاد به این مسأله ورود نکرده بود ازین رو سازمان ساتبا هم برای پیش بردن مفاد این تفاهم نامه، هر کمکی لازم باشد انجام می‌دهد تا مردم در مناطق مختلف کشور از اجرای آن بهره‌مند شوند.
وی مشارکت مردم در ساخت نیروگاه‌های تجدیدپذیر، فعالیت بخش تعاون در این راستا و کمک در جهت کاهش فقر در مناطق محروم را از اهداف این تفاهم نامه دانست.

هفتمین همایش بین المللی تحقیقات بازیهای دیجیتال توسط بنیاد ملی بازی‌های رایانه ای با مشارکت انجمن سواد رسانه ای ایران در آذرماه سال جاری برگزار می‌شود.



به گزارش اقتصادرسا؛ هفتمین همایش علمی تحقیقات بازی های دیجیتال از طرف بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با همکاری دانشگاه علامه طباطبایی برگزار می‌شوتد.

محور اول: بازیهای رایانهای، مدلهای اقتصاد و کسب و کار

  بازی‌های رایانه‌ای و بازاریابی

  صنعت بازی در ایران و تحریم‌های ظالمانه

  بازی‌های رایانه‌ای و چالش‌های بازی‌سازی

 محور دوم: بازی‌های رایانه‌ای، فناوری و تکنولوژی‌های نوین

  بازی‌های رایانه‌ای و هوش مصنوعی

  بازی‌های رایانه‌ای و رمز ارزها

  بازی‌های رایانه‌ای، رسانه‌ها و تکنولوژی‌های نوظهور

  بازی‌وارسازی (گیمیفیکیشن)

محور سوم: بازی‌های رایانه‌ای، ارتباطات و جامعه‌شناسی فرهنگی

  بازی‌های رایانه‌ای، سواد بازی و خانواده

  بازی‌های رایانه‌ای و مصرف بازیکنان

  بازی‌های رایانه‌ای و زنان

  بازی‌های رایانه‌ای، آموزش و یادگیری

محور چهارم: بازی‌های رایانه‌ای و مدیریت رسانه

  بازی‌های رایانه‌ای، دیپلماسی و سیاست‌گذاری زیست‌بوم بازی‌های رایانه‌ای در ایران

 طراحی و محتوای بازی‌های رایانه‌ای تجربه توسعه بازی‌سازی در ایران و جهان

 محور پنجم: ویژه بازی‌های رایانه‌ای و بازی جدی

بخش سازمان‌ها: موضوعات مرتبط با نیاز سازمان‌ها، شرکت‌ها و سیاستگذاران بازی‌سازی و مراکز پژوهشی به صورت اختصاصی با اعلام جوایز آن در سایت همایش اعلام می‌گردد

فراخوان های سازمانی:
۱- پیام رسان بله :

 دو مقاله با موضوع «امکان سنجی ارائه بازی بر بستر چت‌بات در اپلیکیشن بله»
همچنین جایزه مقاله‌های برتر به صورت دو جایزه ۵۰ میلیون ریالی از طرف اپلیکیشن بله خواهد بود.

محور ششم :
پایان‌نامه‌ و کتاب‌

تقویم اجرایی همایش:

تاریخ برگزاری: ۲۰ و ۲۱ آذر ۱۴۰۳

 مهلت ارسال مقالات: ۱ آذر ۱۴۰۳

 سایت فارسی و انگلیسی همایش: dgrconf.ir

دبیرخانه همایش: خیابان تهران ، شهید مفتح شمالی، خیابان گلزار، خیابان شهید زیرکزاده، پلاک ۳۲

 شماره تلفن: ۰۲۱۸۸۳۱۰۲۲۲ داخلی ۱۳۲ و ۱۳۵

 

روتیتر: پورابوالقاسم مطرح کرد؛

رئیس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت : یکی از رویکرد‌های اصلی مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی استفاده از تمام ظرفیت‌های مجازی برای مردمی‌سازی فرهنگ و عدالت فرهنگی است.


به گزارش اقتصادرسا؛ فناوری بدون شک فرهنگ را هم دستخوش تغییر قرار داده است. اگر ما خط مشی و هویت فرهنگی خود را نتوانیم به درستی در عصر فضای مجازی و هوش مصنوعی از طریق ابزار فناوری انتقال دهیم با چالش های فرهنگی رو به رو خواهیم شد. هیچ راهی نیست جز بهره گیری از قابلیتهای فناوری های نوین برای بهبود ساختارهای فرهنگی .یک از رویکردهای اصلی ما به عنوان مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی استفاده از تمام ظرفیت های مجازی برای مردمی سازی و عدالت فرهنگی است.

در ابتدا بدانیم فقر فرهنگی چیست و راهکارهای استفاده‌ از فناوری و فضای مجازی برای بهبود و رفع آن اقدام نماییم.

فقر فرهنگی محصول خرده فرهنگ پس رانده شده و محروم است. پدیده فقر محصول ساختارهای نابرابر است که به تدریج تشدید شده و بخشی را به پایین لایه های اجتماعی رانده اند. پژوهشها در ایران ویژگی کلان و ساختاری فقر را کمتر مورد بررسی قرار داده اند.

مردم، آثار هنری و فرهنگی که اغلب در موزه ها،گالری ها و تماشاخانه هاست بیگانه شده و ناآشنا شده اند. مردم باید در فرایند خلق اثر سهیم باشند و در ساخت آن مشارکت کنند. هنرمند، مردم و اثر بخشی از یک زمینه فرهنگی هستند؛ با برنامه ریزی و مشارکت مردمی است که افراد طبقات مختلف به هم گره میخورند و آن را از آن خود میدانند؛ اما این رویکرد در ایران چقدر تجربه شده است؟ گروه های مختلف مردمی چقدر با فرهنگ مواجه شده اند؟ چه سیاستها و برنامه هایی برای توسعه هنر میتوان در پیش گرفت؟

هنرهای جامعه محور هنرهایی برای توسعه اجتماعی هستند آیا از طریق فضای مجازی میتوان این مهم را انجام داد؟

توزیع اجتماعی فرهنگ و سهم مردم آسیب پذیر در دسترسی به فرهنگ چگونه است؟ توزیع مراکز فرهنگی در کشور در استانها و شهرهای بزرگ عادلانه نیست این گزاره بر شواهد اجتماعی و گزارش های مطبوعاتی مبتنی است اما تاکنون طرح جامع آمایش فرهنگی کشور به اجرا در نیامده است. یکی از راههای دسترسی و مواجهه طبقات پایین جامعه با فرهنگ و آثار هنری برگزاری رویدادهای هنری در بستر فضای مجازی است، با محتوای اجتماعی، فرهنگی و حتی گاها درمانی و تخصصی.

تولید محتوا و نشر در فضای مجازی برای تسهیلگری نمایش به افراد کمک میکند محتوای تخصصی جذاب در فضای مجازی به افراد کمک می شود که مشکل خود را بشناسند و بررسی کنند و با کمک ابزار و تکنولوژی که قسمت اصلی از زندگی امروزی همه ی ما شده است.

اقدام کلان که این مرکز برای گسترش ظرفیت های فرهنگ و هنر ایرانی در عصر هوش مصنوعی؛ تشکیل کارگروه تخصصی نخبگان و اساتید دانشگاهی برای شناسایی مسائل و مشکلات و چشم انداز که روشن خواهد کرد ما به عنوان مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان مرجع تخصصی این حوزه درکشور هستیم خود را موظف میدانیم بر حسب ماموریت این مرکز اقداماتی برای پاسخ به این سئوالات: رابطۀ فناوری های نوین با فرهنگ و تمدن ایرانی چیست؟ فناوری‌های هوش مصنوعی چگونه و به چه طریقی و در راستای کدام چشم‌انداز می‌توانند به اعتلای فرهنگ و تمدن ایرانی کمک کنند؟ مردمی سازی و عدالت فرهنگی آیا با بهره مندی از فضای مجازی و فناوری های نوین ممکن است؟انجام دهیم.

ما نیاز دارد که دعوت کنیم از اهالی فناوری و حوزه های رسانه و هنری از سازمان های متوالی فناوری برای همراهی تدوین سیاست های و شناسی ظرفیت های برای توسعه و به ویژه کمک به هویت نسل جوان فردای کشور. نخبگان فکر و ایده های خود را در قالب طرح ارائه دهند و یا به مرکز مشاوره دهند برای اجرایی سازی، تصمیم گیری و تاثیرگذاری بهتر.

این مرکز با راهکارهای متخصصان و نخبگان در کنار سایر دستگاه ها و دانشگاه های کشور برای توسعه و همگانی کردن هوش مصنوعی با همکاری خواهد داشت. این مرکز با همراهی ستاد عالی هوش مصنوعی و رباتیک و مرکز ملی فضای مجازی برای ایجاد زیر ساخت ها مورد نیاز همکاری لازم را خواهیم داشت.

ماموریت مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی که دستگاهی فرهنگی، پیشران و تنظیم‌گر است؛ برای ارتقای ظرفیت‌های حکمرانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و  اعتلا و صیانت امر فرهنگ در فضای مجازی، کار ویژه‌های را عهده‌دار است، از جمله برنامه های که این مرکز براساس ماموریت خود برای اعطلای فرهنگ و هنر و ایجاد هم افزایی با نسل جوان و متخصصان در حوزه هوش مصنوعی و سواد فضای مجازی در دست انجام دارد به شرح ذیل است:

1- مقررات‌گذاری به منظور تسهیل و تقویت حضور کسب و کارهای فرهنگی و هنری در فضای مجازی؛ حمایت و هدایت از طرح های نخبگان این حوزه با این رویکرد که چگونه می شود این علم را در اختیار جامعه قرار داد.

2- شبکه‌سازی و کمک به جریان‌سازی فرهنگی فعالان و ظرفیت‌های فضای مجازی؛ تشکیل کارگروه تخصصی اساتید فرهنگ و رسانه برای تدوین و تنظیم دستورات العملهای اجرایی و پاسخ به این سئوالات:

- اقدامات فرهنگ و هنر کشور به کدام نقطه باید هدایت شود؟

- با چه شاخص‎هایی می توان این حرکت ملی را ارزیابی و حمایت کرد؟

- فناوری های هوش مصنوعی، چه راه میان بُری برای رسیدن به اعتلای فرهنگ و هنر، قرار خواهد داد و چگونه باید از آن استفاده کنیم؟

3- گسترش ادبیات کسب وکارهای فرهنگی و هنری در مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی؛ از جمله برنامه ها در این حوزه:

1-ایجاد بستر اقتصادی برای اصحاب هنر و امکان نشر و صادر کردن هنرهای ایجاد شده با فناوری های نوین

2- ایجاد بستر گفتگو و آموزش برای انتقال و آگاهی فرهنگ ایرانی به نسل جوان برای شناخت تمدن و فرهنگ ایرانی از طریق تولید محتوا با کمک فناوری های نوین

4- شناسایی و انتقال فناوری‌های نوین در حوزه فرهنگ و هنر در عرصه ماموریتی مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است؛ از جمله برنامه های این مرکز در این راستا:

1-برگزاری نشست های تخصصی در حوزه ی هوش مصنوعی و فناوری های نوین،

2-راه اندازی جشنواره مجازی مشاهیر ایران زمین

3-راه اندازی موزه مجازی هنرهای معاصر ایران

4- طراحی و ساخت App تخصصی برای تولید محتوا  فرهنگی از سوی مردمی

5- راهبری و هماهنگی رشد تولید محتوا و خدمات فرهنگی ایرانی اسلامی در فضای مجازی؛

1-تدوین و اجرایی سازی ۵۰۰ محتوای چندرسانه ای برای گسترش شناخت مفاخر ایران در فضای مجازی

2-فراخوان جذب ایده ها از سوی اهل فن و دانش با محوریت درخشندگی فرهنگ و هنر ایرانی در فضای مجازی

6- همکاری با دانشگاه های علوم انسانی و هنر برای ایجاد گروه چند رسانه ای

7- ایجاد دبیرخانه دائمی همایش سواد فضای مجازی.

اقدامات انجام شده: 1- انتشار فصلنامه تخصصی با عنوان " مطالعات سواد فضای مجازی و فناورین های نوین" 2- برگزاری ششمین همایش سواد فضای مجازی با محوریت"فرهنگ و سواد فضای مجازی در عصر هوش مصنوعی" 3- برگزاری نشست ملی فعالان فضای مجازی با محوریت"کودک و خانواده، هوش مصنوعی، خلاقیت های نوین" 4- برگزاری جشنواره مجازی کارتون با عنوان"سواد فضای مجازی و فناوری های نوین" 5- برگزاری جشنواره مجازی حکیم ابوالقاسم فردوسی در4 بخش: شاهنامه خوانی، نقالی، تصویرسازی و متون مکتوب.

 

مصطفی سالاری سرپرست سازمان تأمین اجتماعی در نخستین نشست شورای معاونان این سازمان در دوره جدید مدیریتی که با حضور معاونان و مدیران مستقل ستادی و همچنین با حضور ویدئو کنفرانسی مدیران کل بیمه‌ای و درمانی استان‌ها برگزار شد، ضمن تقدیر از زحمات همکاران این سازمان بر قابل مدیریت بودن چالش‌های این سازمان تأکید کرد و گفت: اولویت اصلی سازمان در بخش بیمه‌ای، تحول دیجیتال است/ صرف مکانیزه کردن خدمات موجود به معنای تحول دیجیتال نیست. باید مداخله انسانی را در فرآیند ارائه خدمت به صفر برسانیم تا همه فعالیت‌ها بصورت خودکار اتفاق بیفتد/ ضرروت بازنگری و ساماندهی یارانه‌های بیمه‌ای با رویکرد عدالت/ طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع با هدف تحقق درمان رایگان، اولویت بخش درمان سازمان است/ تلاش بر این است تا مطابق برنامه‌ریزی‌ها، بدهی‌های سال 1403 تا پایان اسفندماه پرداخت شده و انشالله بدون بدهی معوق وارد سال 1404 شویم/ برای انجام درست مأموریت‌های خود در سازمان تأمین اجتماعی به ظرفیت‌های بانک رفاه نیاز داریم/ هم شستا، هم بانک رفاه و هم سایر شرکت‌ها ظرفیت‌های در اختیار و برای سازمان تأمین اجتماعی هستند نه بالعکس.



به گزارش اقتصادرسا، سالاری در این نشست با تأکید بر ضرورت ارتباط مستمر میان مدیران ستادی و مدیران سراسر کشور اظهار داشت: از اینکه مجدداً در جمع همکاران این سازمان حاضر شدم بسیار خرسندم. تصمیم‌گیری برای بازگشت بسیار دشوار بود، اما با لطفی که همکاران عزیز و شرکای اجتماعی محترم نسبت به بنده داشتند، این اتفاق رقم خورد تا بار دیگر در خدمت بیمه‌شدگان و بازنشستگان معزز این سازمان باشم. شرایط پیشروی سازمان اگرچه با چالش‌هایی همراه است اما به نحوی نیست که قابل مدیریت نباشد. در سال ۱۴۰۰ به جهت مدیریت نقدینگی تلاش بر این بود تا تعهدات سازمان به موقع انجام شود و با استفاده از روش‌های مختلف تأمین مالی از جمله تسهیلات بانکی، دارایی‌های سازمان نیز حفظ شده و واگذار نشود. در آن سال ما در پرداختی به حوزه درمان به روز بودیم؛ حدود 50 هزار میلیارد تومان از بانک رفاه تسهیلات دریافت کردیم و همزمان به منظور انجام تعهدات سازمان، 123 هزار میلیارد تومان در قالب سهام و تأدیه مطالبات از دولت، تأمین مالی انجام دادیم اما به جهت پیشگیری از واگذاری دارایی‌ها، این بدهی را حفظ کردیم.
وی با اشاره به اینکه اولویت اصلی سازمان در بخش بیمه‌ای تحول دیجیتال است، تصریح کرد: لازم است طرح 3070 که در دوره گذشته آغاز شده را با جدیت بیشتری دنبال و تکمیل کنیم و در این مسیر، صرف مکانیزه کردن خدمات موجود به معنای تحول دیجیتال نیست. باید مداخله انسانی را در فرآیند ارائه خدمت به صفر برسانیم تا همه فعالیت‌ها بصورت خودکار اتفاق بیفتد. اگر قرار باشد همان معایب مراجعه حضوری در کار باشد این را نمی‌توان تحول دیجیتال نامید. در این بحث پیشبرد موضوع به صورت هفتگی و در تعامل با استان‌ها به نحوی ادامه می‌یابد که خدمات به طور کامل غیرحضوری شود و ان‌شالله با بررسی وضعیت خدمات قبلی، خدمات جدید توسعه پیدا خواهد کرد.
ضرروت بازنگری و ساماندهی یارانه‌های بیمه‌ای با رویکرد عدالت
سرپرست سازمان تأمین اجتماعی با تاکید بر ضرورت توجه بیشتر به روند وصول حق بیمه و ضرورت اصلاحات در بحث منابع و مصارف ، اظهار داشت: باید با جدیت و تلاش بیشتر آنچه در تقسیم وظایف به همکاران محول می‌شود انجام شده و انتظارات مطابق برنامه‌ریزی برآورده شود. در موضوع منابع و مصارف، نیازمند ساماندهی یارانه‌های بیمه‌ای و نحوه توزیع این یارانه‌ها به نحوی هستیم که به صورت عادلانه و بدون ایجاد اشکال در منابع درآمدی سازمان باشد. در این‌خصوص در برنامه هفتم تمهیداتی اندیشیده شده که شروع بسیار خوبی برای ورود به این حوزه است و ما باید از این احکام برنامه هفتم برای مدیریت و ساماندهی عادلانه یارانه‌های بیمه‌ای استفاده کنیم. در عین حال ظرفیت‌های جدیدی مثل پلتفرم‌های دیجیتال حمل‌و‌نقل در نظر گرفته شده که باید بتوانیم با استفاده از آنها پوشش بیمه‌ای و منابع درآمدی را افزایش دهیم.
طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع با هدف تحقق درمان رایگان، اولویت بخش درمان سازمان است
سالاری با اشاره به اینکه در بحث درمان مأموریت‌ها و چالش‌های سازمان سخت و هم مهم است، اظهار داشت: در بحث نسخه الکترونیک اگر اصلاحات یا تکمله‌ای لازم است، معاونت درمان و مرکز فناوری اطلاعات نسبت به آن اقدام کنند. در کنار این ماموریت‌های تازه‌ای هم داریم که یکی از آن‌ها پزشک خانواده و نظام ارجاع است که با هدف تحقق درمان رایگان، رئیس جمهور محترم نیز نسبت به آن مطالبه دارند. این بحث همواره در سازمان تامین اجتماعی مطرح بوده و پیگیری شده است اما امروز از پشتیبانی دولت و شخص رئیس جمهور محترم برخوردار است که امیدورایم با همکاری وزارت محترم بهداشت بتوانیم نتایج خوبی در این حوزه رقم بزنیم.
وی افزود: در درمان مستقیم تلاش بر این است تا مطابق برنامه‌ریزی‌ها، بدهی‌های سال 1403 تا پایان اسفندماه پرداخت شده و انشالله بدون بدهی معوق وارد سال 1404 شویم. کار دشواری است اما باید منابع لازم را تامین کنیم چراکه خوش‌حسابی ما منجر به تکریم بیمه‌شدگان ما در مراجعه به مراکز طرف قرارداد می‌شود. از این جهت وظیفه داریم با پرداخت به موقع به مراکز درمانی طرف قرارداد از حرمت بیمه‌شدگان و بازنشستگان سازمان صیانت کنیم.
ضرورت تحقق واقعی خرید راهبردی خدمت با اصلاح روند مدیریت درمان مستقیم
سالاری با تاکید بر اینکه رابطه مالی ما با درمان مستقیم، باید مشابه درمان غیرمستقیم باشد، گفت: رابطه سازمان با بخش درمان مستقیم نیز باید به نحوی اصلاح بشود که مشابه با مدل خرید خدمت از مراکز درمانی طرف قرارداد برخورد شود تا عملکرد این مراکز متناسب با کیفیت مدیریت تنظیم شود و خرید راهبردی خدمت به معنای واقعی محقق شود. البته کماکان خدمات در مراکز درمان مستقیم به صورت «فرانشیز صفر» به بیمه‌شدگان ارائه می‌شود، اما باید بدانیم با تعرفه بخش عمومی غیردولتی هر استان با چه میزان بهای تمام شده ارائه خدمت می‌کند. در درون استان‌ها نیز باید مشخص باشد که بهای تمام شده ارائه خدمت در هر مرکز درمانی به چه صورت است. در واقع باید داده‌هایی برای مقایسه وجود داشته باشد و تصمیمات لازم درخصوص اداره درمان استان یا مراکز درمانی به اقتضای شرایط اخذ شود. برای سه ماهه در نظر داریم با توجه به عملکرد استان‌ها، علاوه بر پاداش، منابع حاصل از صرفه‌جویی منابع در هر استان، صرف اموری از جمله پرداخت به همکاران اعم از کادر اداری و درمان شود و ان‌شالله این سازِکار دائمی بر اساس ضوابط خواهد بود و نیاز به مجوز از مرکز ندارد. اگر بتوانیم رابطه با مراکز درمانی ملکی را مانند درمان غیرمستقیم به همین شکل در بیاوریم، آنگاه خرید راهبردی خدمت معنادار خواهد بود. روابط متفاوت با مراکز درمانی سازمان اختلالاتی را در کار به وجود می‌آورد که ان‌شالله اصلاح خواهد شد.
ضرورت پیش‌بینی سازوکار انگیزاننده برای تقدیر از واحدهایی که عملکرد بهتری دارند
وی افزود: رصد، کنترل و مدیریت حوزه مالی سازمان در همه سطوح و در همه معاونت‌ها برعهده معاونت مالی و پشتیبانی است. در این خصوص استثنایی وجود ندارد و ما آخرین وضعیت مالی همه واحدها را از معاونت مالی و پشتیبانی می‌خواهیم. این هاب مالی که با کمک مرکز فناوری اطلاعات راه‌اندازی شده باید اصلاح و تکمیل شود تا از این حیث ابزار فنی به طور کامل در اختیار معاونت برنامه‌ریزی باشد.
سرپرست سازمان تأمین اجتماعی با تأکید بر اهمیت برنامه‌ریزی مالی و نقش نیروی انسانی در تحقق برنامه‌ها گفت: پیش‌بینی منابع و مصارف نباید منحصر در پیش‌بینی‌های ماهانه باشد؛ یعنی غیر از ماه جاری باید تا پایان سال را پیش‌بینی کنیم و اگر تغییر در احکام ایجاد می‌شود باید با لحاظ آن تغییرات بدانیم که در هر ماه باقی‌مانده سال چه وضعی داریم. علاوه بر آن باید پیش‌بینی تقریبی سال آینده را نیز داشته باشیم. باید یک سازوکار انگیزاننده را پیش‌بینی کنیم تا بتوانیم از زحمات واحدهایی که عملکرد بهتری دارند، تقدیر کنیم.
اولویت شایسته‌گزینی در انتصابات و جذب نیروی انسانی متناسب با تحول دیجیتال
سالاری با تاکید بر اولویت شایسته‌سالاری در انتصابات ماه‌ها و سنوات آینده و ضرورت حرکت جدی به سمت شایسته‌گزینی گفت: درخصوص منابع انسانی ما به دنبال شایسته‌سالاری هستیم و در این خصوص نیز تمرکز ما بر استفاده از نیروهای درون سازمان است. به اندازه کافی در حوزه‌های مختلف سازمان نیروی انسانی داریم و هر جا که لازم باشد می‌توانیم از ظرفیت آنها استفاده کنیم. در خصوص جذب نیرو که همکاران مطرح کردند، از امروز جذب نیرو خصوصاً در بخش‌های غیردرمانی منوط به تایید مرکز فناوری اطلاعات است. اینکه ما ادعای حرکت به سمت تحول دیجیتال داشته باشیم و در عین حال نیروی انسانی به مجموعه اضافه کنیم منطقی نیست. فرآیند قانونی جذب نیرو مشخص است و اگر قرار بر جذب باشد همان فرآیند طی می‌شود، اما اصل ضرورت جذب نیرو را فناوری اطلاعات باید تایید کند. ممکن است اثر این تصمیم در درمان کمتر باشد، اما در حوزه‌های دیگر حتما اثر جدی دارد.
وی در ادامه گفت: مدیران در جلسات مختلف باید مسائل سازمان را به خوبی تبیین و تشریح کنند تا مدیران و مسئولان استانی بدانند که اگر برای مثال پرداخت حق بیمه مهلتی در نظر بگیریم، در نهایت مجبوریم که پرداخت به مراکز درمانی و به بازنشستگان را هم به همین میزان به تأخیر بیاندازیم و همه این‌ها به هم مرتبط است. یقین دارم که اگر مدیران سازمان اطلاعات دقیق و با اعداد و ارقام به مسئولان کشور بدهند، بخش اعظمی از باری که بر دوش آنهاست برداشته می‌شود.
سرپرست سازمان تامین اجتماعی در خصوص برنامه‌های مربوط به معاونت حقوقی و پارلمانی گفت: در حوزه پارلمانی انتظار من این است که تعامل ما با نمایندگان دوطرفه باشد تا طرح‌ها و لوایح با اعمال ملاحظات سازمان و شرکای اجتماعی پیش برود و در تعاملات نیز موضع تخصصی سازمان در این مسائل حفظ شود. البته که همه نمایندگان دغدغه حوزه کارگری و بازنشستگی و شرکای اجتماعی ما را دارند، اما بیان ما می‌تواند در جهت‌گیری آنها موثر باشد.
وی در خصوص برنامه‌های مرکز فناوری اطلاعات سازمان گفت: تحول دیجیتال با تأکید بر توسعه طرح 3070، تکمیل هوشمندسازی در معاونت برنامه‌ریزی، تکمیل طرح‌های مربوط به سلامت الکترونیک و همکاری در بحث پزشک خانواده و نظام ارجاع مواردی است که از مرکز فناوری اطلاعات انتظار داریم. حتی ارجاع بیمار به پزشکان متخصص و موارد جزئی این‌چنینی باید در طرح پزشک خانواده تمهید و تدارک شود و این بدون همکاری فناوری اطلاعات غیرممکن است. اما اگر جدیت و تلاش در این جهت باشد می‌توانیم به سمت اجرای طرح پزشک خانواده و درمان رایگان در سازمان تامین اجتماعی حرکت کنیم.
مأموریت شرکت‌های زیرمجموعه سازمان حفظ ذخایر و افزایش سوددهی است
سرپرست سازمان تامین اجتماعی درخصوص برنامه‌های مربوط به معاونت اقتصادی گفت: معاونت اقتصادی باید سود سالانه مورد انتظار از بنگاه‌های مستقیم را مشخص کند و در بحث وصول مطالبات از دولت ورود جدی داشته باشد.
سالاری با اشاره به برگزاری مجمع سالیانه شرکت سرمایه‌گذاری تامین (شستا)  ضمن تقدیر از برگزاری این مجمع در هفته جاری گفت: در این جلسات بسیار مهم است که هم با سهامداران صادقانه برخورد کنیم و هم فضا را به درستی مدیریت کنیم که الحمدلله نشست سالیانه شستا از هر دو حیث به خوبی انجام شد. مدیریت محترم مجموعه شستا نیز قول تحقق 100 هزار میلیارد تومانی سود برای سال آینده را داده است تا از این حیث بتوانیم سود سهام شستا و نقش آن در تأمین منابع سازمان را افزایش دهیم.
سرپرست سازمان تآمین اجتماعی در ادامه گفت: من درخصوص شستا، بانک رفاه و دیگر شرکت‌های مستقیم تابع سازمان معتقدم که باید دو خدمت به ما ارائه کنند؛ یکی اینکه ارزش ذخایر ما که سرمایه بازنشستگان و بیمه‌شدگان است، حفظ کنند. دوم اینکه این سرمایه باید سود سالانه بیشتری برای مدیریت امور جاری سازمان تولید کند. این دو مورد کل خدماتی است که باید از شرکت‌ها دریافت کنیم.
وی با اشاره به اینکه در این خصوص قطعاً باید راهبردی فکر کنیم، اظهار داشت: هم شستا، هم بانک رفاه و هم سایر شرکت‌ها ظرفیت‌های در اختیار و برای سازمان تأمین اجتماعی هستند نه بالعکس. ما خدمات‌دهنده یکطرفه به این مجموعه‌ها نیستیم، اگرچه باید استقلال حرفه‌ای آن‌ها هم حفظ شود.
وی افزود: ما باید وضعیت موجود را صادقانه برای ذینفعان تشریح کنیم و در عین حال بکوشیم که انتظارات آنها را برآورده کنیم. اگر بحث متناسب‌سازی مطرح می‌شود، نسبت تعهدات قانونی ما و توقع جامعه هدف باید تشریح شود. باید بتوانیم اولاً انتظارات را در یک قالب ممکن تعریف کنیم و ثانیاً منابع لازم را فراهم کنیم و این مسیر را تا پایان سال به خوبی پیش برویم.

مصطفی سالاری سرپرست سازمان تأمین اجتماعی در دیدار با مسئولان کانون عالی بازنشستگان تأمین اجتماعی که در راستای پیگیری مطالبات بازنشستگان معزز سازمان تأمین اجتماعی برگزار شد؛ بر پیگیری ویژه موضوع متناسب‌سازی به عنوان یکی از مهم‌ترین اولویت‌های سازمان تأکید کرده و گفت: از اولین روزهای حضورم در سازمان، برای بررسی منابع و مصارف و امکان‌سنجی برای پرداخت متناسب‌سازی، جلسات متعددی برگزار شد. برای متناسب‌سازی به منابعی نیاز داریم که از طریق رایزنی با مجلس و دولت به دنبال تأمین آن هستیم. به جد به دنبال این هستیم تا هم منابعی برای پرداخت‌های متناسب‌سازی تأمین کنیم و هم مصوبات لازم و مجوز قانونی این پرداخت‌ها را هم بگیریم.

 

به گزارش اقتصادرسا به نقل از روابط عمومی‌سازمان تأمین اجتماعی، مصطفی سالاری سرپرست سازمان تأمین اجتماعی در دیدار با مسئولان کانون عالی بازنشستگان تأمین اجتماعی که در راستای پیگیری مطالبات بازنشستگان معزز سازمان تأمین اجتماعی برگزار شد؛ بر پیگیری ویژه موضوع متناسب‌سازی به عنوان یکی از مهم‌ترین اولویت‌های سازمان تأکید کرده و گفت: از اولین روزهای حضورم در سازمان، برای بررسی منابع و مصارف و امکان‌سنجی برای پرداخت متناسب‌سازی، جلسات متعددی برگزار شد.

سالاری با بیان این که تغییرات در هرم جمعیتی باعث شده تا شیب بازنشستگی نسبت به قبل افزایش یابد، گفت: حدود سه سال پیش، حدود سه میلیون و 300 هزار نفر بازنشسته داشتیم و الان این رقم به چهار میلیون و 200 هزار نفر رسیده است. بخشی از این افزایش شدید در آمار بازنشستگی ریشه در قوانین و مقرراتی دارد که بر اساس آن گاهی افراد می‌توانند در سنین زیر چهل سالگی بازنشسته شوند. چنین چالش‌هایی در تأمین اجتماعی وجود دارد و انتظار است که بازنشستگان در حل این مشکلات به ما کمک کنند، زیرا این سازمان به بیمه شده‌ها و بازنشستگان تعلق دارد و بین‌النسلی است.

سرپرست سازمان تأمین اجتماعی با تأکید بر این که خدمات سازمان تأمین اجتماعی باید تا حد امکان عام‌الشمول باشد و همه بیمه‌شدگان و بازنشستگان را در بر بگیرد، افزود: این سازمان دو وظیفه اصلی دارد؛ اول این که مستمری خوبی به بازنشستگان و مستمری‌بگیران بدهد و دوم این که درمان مناسبی برای افراد تحت پوشش ایجاد کند.
عزم جدی برای تحقق درمان رایگان
وی افزود: درمان پایه باید روزی در کشور ما رایگان شود. در جلسه‌ای هم که با وزیر محترم رفاه در خدمت رئیس جمهور محترم بودیم، اعلام شد که تأمین اجتماعی آمادگی دارد تا در این مسئله پیشگام باشد، مشروط به این که همه شرایط و پیش‌نیازها فراهم باشد. پزشک خانواده و نظام ارجاع، سازوکاری است که در دنیا برای ارزان‌سازی یا رایگان کردن خدمات درمانی و کاهش سهم بیمار در هزینه‌های درمانی یا صفر کردن آن، انجام شده است. اگر این پشتیبانی در اختیار ما قرار بگیرد، این کار شدنی است هر چند اجرای کامل آن زمان می‌برد و کار بزرگ و سختی است.
متناسب‌سازی حق بازنشستگان است
سرپرست سازمان تأمین اجتماعی در خصوص متناسب‌سازی مستمری بازنشستگان گفت: در دوره قبل که در سازمان بودم، با تلاش همه همکاران و کمک و پشتیبانی بازنشستگان، رایزنی‌ها و رفت و آمدهای بسیار، در دو مرحله متناسب‌سازی انجام شد زیرا معتقدم متناسب‌سازی حق بازنشستگان عزیز است و الان هم تأمین اجتماعی حتماً و قطعاً دوست دارد مبالغ بیشتری به عنوان مستمری بپردازد، ولی باید منابع و مصارف سازمان را هم در نظر گرفت. از اولین روزهای حضورم در سازمان، برای بررسی منابع و مصارف و امکان‌سنجی برای پرداخت متناسب‌سازی، جلسات متعددی برگزار شد.
بازنشستگان باید از وضعیت منابع و مصارف سازمان مطلع باشند
سالاری تصریح کرد: ضروری است که بازنشستگان و مستمری‌بگیران از وضعیت منابع و مصارف سازمان مطلع باشند و بدانند چه مسائلی وجود دارد و با هم در جهت حل مشکلات و رفع ایرادات همکاری کنیم. پیگیری متناسب سازی و مطالبه آن حق بازنشستگان است، چون بیمه شدگان و بازنشستگان صاحب منابع تأمین اجتماعی هستند و به خاطر همین ما تأکید داریم که بازنشستگان عزیز وضعیت منابع و مصارف سازمان را مورد توجه قرار دهند.
سرپرست سازمان تأمین اجتماعی افزود: در دوره قبل، روزی که از تامین اجتماعی رفتم 123 هزار میلیارد تومان از دولت طی دو سال، بابت وصول مطالبات سهام گرفتیم. آن منابع طی دو سال می‌توانست رشد زیادی بکند. به وزیر وقت هم گفتم این منابع برای متناسب‌سازی طی سه سال آینده است.
وی افزود: از طرف دیگر مصارف هم به جای خودش است و ضرورت دارد هزینه‌های مورد نیاز، مانند بخش درمان پرداخت شود تا بیمه‌شدگان و بازنشستگان خدمات درمانی مطلوبی دریافت کنند. کما این که بعضاً هنوز بخشی از هزینه های خدمات درمانی دریافت شده از بخش درمان غیرمستقیم پرداخت نشده و اکنون در حال پرداخت هستیم و تلاش ما این است تا مطالبات معوق بخش درمان غیر مستقیم را تا پایان سال تسویه کنیم.
سالاری با تأکید بر اینکه پیگیری و مذاکره و رایزنی برای تأمین منابع ادامه دارد گفت: در جلسه‌ای با حضور رئیس جمهور محترم، وضعیت را شرح دادیم و گفتیم باید متناسب‌سازی را انجام بدهیم و ضروری است توازن بین صندوق‌ها هم رعایت شود. رئیس جمهور هم دستورات لازم را صادر کردند. همچنین از طریق سازمان برنامه و بودجه پیگیر موضوع هستیم. با معاون حقوقی رئیس جمهور هم در خصوص نحوه به روزرسانی مطالبات سازمان تأمین اجتماعی در حال رایزنی هستیم. چون این مطالبات باید متناسب با ارزش واقعی به‌روزرسانی شود. با هیئت مدیره سازمان تأمین اجتماعی هم جلساتی برای اجرای متناسب‌سازی داشتیم.
پیگیری ویژه برای تامین منابع و اخذ مجوزهای قانونی متناسب‌سازی
سرپرست سازمان تأمین اجتماعی تاکید کرد: برای پرداخت متناسب سازی علاوه بر اینکه به منابعی نیاز داریم که از طریق رایزنی با مجلس و دولت به دنبال تأمین آن هستیم، همزمان در تلاشیم تا مصوبات لازم و مجوزهای قانونی این پرداخت‌ها را هم اخذ کنیم چرا که طبیعتاً هر پرداختی نیاز به مجوز قانونی دارد تا بعدا سازمان و بازنشستگان دچار مشکل نشوند. برای حل این موضوعات هم با ستاد سران قوا در حال تعامل هستیم و در مسیر رفع مشکلات هستیم. ما متناسب‌سازی را مهمترین وظیفه خودمان می‌دانیم و بیشترین وقت را برای این موضوع می‌گذاریم. در کمیسیون های دولت و مجلس و هرجا که نیاز باشد حرف می‌زنیم و دفاع می‌کنیم. البته دولت و مجلس و ستاد سران قوا هم در این قضیه به ما کمک می‌کنند. کانون‌های بازنشستگی هم باید به ما کمک کنند تا هر دو طرف قضیه با بازنشستگان مطرح شود و توازن در فضای عمومی ‌ایجاد شود.
تلاش می‌کنیم بیمه تکمیلی بازنشستگان برخط پرداخت شود
سالاری در خصوص بیمه تکمیلی بازنشستگان گفت: نیمی‌از هزینه بیمه تکمیلی بازنشستگان را سازمان تأمین اجتماعی می‌پردازد و بعد از این هم پرداخت خواهد کرد. به دنبال این هستیم تا بازنشسته ما در بخش بیمه تکمیلی، هزینه ای در محل درمان پرداخت نکند تا بعداً خودش به دنبال گرفتن آن باشد و سازمان به صورت برخط پرداخت را انجام دهد. همچنین بدهی موجود را هم حتماً صفر خواهیم کرد. کانون های بازنشستگی هم در قرارداد بیمه تکمیلی تلاش کنند تا خدمات مناسب‌تری به بازنشستگان عزیز ارائه شود.

 

حجت‌الاسلام علی دیانی، مدیرعامل بنیاد خیریه راهبری آلا اظهارداشت :ملت ایران همواره نشان داده‌اند که می‌توانند از جهت کارهای خیر سرآمد ملل جهان باشند. جای این موضوع در کشور خالی بود که بتوانیم به نقطه‌ای برسیم که امور خیریه کشور را به صورت علمی مدیریت کنیم.




نشست رونمایی از طرح ملی ارتقای مهارت و هم‌افزایی ویژه مؤسسات خیریه و سمن‌ها امروز، ۳۰ مهرماه در محل مرکز خیر ماندگار وابسته به بنیاد خیریه راهبری آلا برگزار گردید.
 
به گزارش اقتصادرسا ؛ در ابتدای این نشست، حجت‌الاسلام علی دیانی، مدیرعامل بنیاد خیریه راهبری آلا طی سخنانی بیان کرد: خدای متعال را شاکریم که توفیق داد پس از سالیان متمادی که بنیاد آلا و مجموعه خیر ماندگار تلاش کردند که مدیریت فضای خیر کشور را به سوی دانش‌بنیان‌ها سوق دهند، نهادهای دیگری نیز به این سو حرکت کردند و این دغدغه امروز در کشور ایجاد شده تا مؤسسات خیریه نیز در این مسیر گام بردارند‌.
 
وی افزود: ملت ایران همواره نشان داده‌اند که می‌توانند از جهت کارهای خیر سرآمد ملل جهان باشند. جای این موضوع در کشور خالی بود که بتوانیم به نقطه‌ای برسیم که امور خیریه کشور را به صورت علمی مدیریت کنیم. مرکز خیر ماندگار امروز به صورت علمی و دقیق به این موضوع می‌پردازد و این فعالیت‌ها در استان‌های کشور نیز تداوم خواهد داشت.
 
دیانی گفت: در طول یک سال یعنی از امروز تا ۳۰ مهرماه سال ۱۴۰۴ تمام استان‌های کشور زیر بار آموزش قرار گرفته و کارگاه‌های مدنظر به صورت حضوری و مجازی در کشور برگزار می‌شود. شرکت‌کنندگان چنانچه در آزمون این کارگاه‌ها موفق شوند، مدرک‌ معتبر را از سوی بنیاد آلا دریافت خواهند کرد.
 
در ادامه، علیرضا آتشک، مدیرعامل شبکه ملی مؤسسات خیریه و مدیرعامل مؤسسه نیکوکاری رعد الغدیر نیز در سخنانی گفت: دغدغه کار خیر قرن‌ها در ایران اسلامی وجود داشته است. حتماً آینده دنیا از سوی حلقه‌های میانی و مردم رقم خواهد خورد و توسعه سیاسی و اقتصادی در راستای توسعه اجتماعی ایجاد می‌شود. امروز در هندوستان حدود یک و نیم میلیون سازمان مردم‌نهاد فعالیت می‌کند. کار مشارکتی موجب توسعه فعالیت جمعی شده و این‌ توسعه نیز موجب اعتماد مردم می‌شود.
 
آتشک تصریح کرد: بسیاری از فعالیت‌های خیرانه در کشور ما به صورت جهادی در جریان است و امروز حدود ۳۰ هزار سازمان مردم‌نهاد در کشور فعالیت می‌کنند. همچنین، حدود ۸۰ درصد خدمات سازمان بهزیستی از سوی مراکز غیر دولتی انجام می‌شود. یکی از مهمترین نیازهای سازمان‌های مردم‌نهاد کشور تربیت نیروی انسانی است. دانشگاه‌های کشور باید برای تربیت مدیریت مؤسسات خیریه کرسی ویژه در نظر گیرند.
 
وی تصریح کرد: کارگاه‌های مؤسسه خیر ماندگار و بیناد راهبری آلا از آبان‌ماه در سراسر کشور برگزار می‌شود تا ضمن تربیت مدیران امور خیریه برای کشور، زمینه برای مصرف صحیح کمک‌های مردمی فراهم شود. امیدواریم این مسیر به خوبی ادامه پیدا کرده و موجبات توسعه کشور فراهم شود.
 
در ادامه، رضا درمان، مدیرعامل مؤسسه ابتکار و توسعه نوید نیز در سخنانی بیان کرد: نکته مهمی که وجود دارد، این است که کاری که امروز انجام می‌شود، فقط آموزش نیست بلکه ترویج فرهنگ مهارت و آموختن در حوزه خیریه کشور است و باید بدانیم که رشد بهره‌وری نیز امروز از این مسیر حاصل می‌شود.
 
درمان با بیان اینکه باید به رشد کیفی سازمان‌های خیریه بپردازیم، گفت: مؤسسه خیریه ابتکار و توسعه نوید نیز تصمیم دارد تا از ایده‌های اثرگذار در حوزه خیریه کشور حمایت کرده و آن‌ها را توسعه دهد. پروژه امروز بنیاد آلا می‌تواند بانی ترویج تفکر تربیت نیرو در زمینه امور خیریه کشور باشد. امیدوارم که این پروژه یک ساله بتواند مبنا و آغازی برای طراحی طرح‌های عمیق‌تر در حوزه امور خیریه کشور باشد و تأثیرات آن به خوبی در جامعه لمس شود.
 
 حجت‌الاسلام علی ملانوری، مدیر مرکز خیر ماندگار نیز در ادامه طی سخنانی گفت: امروز به شدت به مسئله هم‌افزایی و شبکه‌سازی در حوزه خیریه نیازمند هستیم‌. امروز شبکه ملی مؤسسات نیکوکاری کنار این امر قرار گرفته و یکی از کارکردهای این پروژه کمک به موضوع شبکه‌سازی در امور خیریه و ایجاد نظام جامع ارجاع امر خیر در کشور خواهد بود.

ملانوری با بیان اینکه امروز مؤسسات خیریه و نهادهای دولتی در جایگاه مناسبی قرار ندارند‌، تصریح کرد: امروز تمامی امور خیریه و شبکه امر خیر در کشور باید کاملا شفاف‌سازی شده و بسترهای مبتنی بر دانش و فناوری در این زمینه ایجاد شود تا اعتماد مردم به این امور افزایش پیدا کند. در این دوره یک ساله ملی امیدواریم که این طرح به توسعه شبکه‌های نیکوکاری و زیرساخت‌های لازم برای ارجاع شفاف امر خیز به مردم کمک کند‌.
 
 محمد طاهانژاد، مدیر آکادمی خیر ایران نیز در سخنانی تصریح کرد: طی سال‌های اخیر بحث توانمندسازی سازمان‌های خیریه در دستور کار آکادمی خیر ایران قرار گرفته است و طی هر هفته کارگاه ویژه و دورهمی مؤسسات خیریه در تهران برگزار می‌شود. امروز نیاز است تا در کنار تهران سایر استان‌ها نیز در این طرح‌ها شرکت داشته باشند.
 
وی بیان‌ کرد: در این طرح ارتقای مهارت و مهارت‌افزایی در استان‌ها در نظر گرفته شده و تعداد ۱۶ عنوان‌ کارگاه نیز به صورت حضوری و مجازی برای این دوره برگزار خواهد شد و در پایان نیز به شرکت‌کنندگان در طرح، مدرک معتبر اعطا می‌شود.

 محسن ولیئی، رئیس سازمان امور اجتماعی کشور و مدیرعامل مجمع خیرین کشور نیز در سخنانی بیان کرد: نقش مشارکت‌های مردمی در حاکمیت مطلوب بسیار برجسته‌ است و تشکل‌های مردم‌نهاد تاثیر زیادی در جامعه داشته و در انجام امور مختلف به کمک دولت می‌آیند. امروز نهادهای مختلفی پروانه فعالیت برای مؤسسات مردمی صادر می‌کنند که این موضوع باعث افزایش مشارکت مردم در امر حاکمیت است. رویکرد دولت چهاردهم نیز تشکل‌محور است و تعدادی از نمایندگان تشکل‌ها در کارگروه‌های انتصابات دولت مشاهده می‌شوند.
 
ولیئی تصریح کرد: با تلاش‌های انجام شده در سازمان امور اجتماعی کشور ۱۱ هزار مؤسسه مردمی در ۱۴ عنوان برنامه فعالیت می‌کنند که امور خیریه مهمترین این برنامه‌هاست. تلاش دولت در حمایت‌های مختلف مالی، آموزشی و معنوی از مؤسسات امور خیریه و تشکل‌های مردمی است. براساس ارزیابی‌های صورت گرفته تعداد ۱۲ هزار تشکل حائز شرایط هستند که می‌توانند با دولت مشارکت کرده و زمینه شبکه‌سازی تشکل‌های مردمی را فراهم کنند. امروز دقیقا می‌توان گفت که در کدام استان چه تعداد تشکل مردم‌نهاد در حوزه‌های مختلف اجتماعی وجود دارد. نکته مهمی که وجود دارد این است که تشکل‌های مردمی همواره نیازمند آموزش هستند که باید در این زمینه برنامه ویژه درنظر گرفته شود.
 
ولیئی اظهار کرد: طرح ارتقای مهارت‌افزایی تشکل‌های مردم‌نهاد از سوی بنیاد راهبری آلا امسال و سال آینده در تمامی کشور اجرا می‌شود که امیدواریم این روند به خوبی در کشور تداوم داشته و بتوانیم تشکل‌های مردمی را در تمامی ایام سال مورد آموزش قرار دهیم تا بتوانند بهترین روش‌ها را برای بهره‌وری بیشتر در امور خیریه و افزایش اعتماد مردم به کار گیرند.


بنابراین گزارش ؛طرح ملی ارتقای مهارت و هم‌افزایی ویژه مؤسسات خیریه و سمن‌های سراسر کشور با اهدف ارتقای دانش تخصصی و مهارت‌های کاربردی فعالان مؤسسات خیریه و سازمان‌های مردم نهاد کشور طراحی شده است. در این طرح ملی مدرسان برتر کشور به سراسر استان‌های ایران سفر می‌کنند و این دوره آموزشی و مهارت‌افزایی را برگزار خواهند کرد.

حاج ابوذر بیوکافی مداح اهل بیت(ع) به عیادت مجروحان لبنانی رفت و در جمع آنان مداحی کرد.




به گزارش اقتصادرسا ؛ابوذر بیوکافی، مداح اهل بیت (ع)، در عیادت از مجروحان لبنانی که در حادثه تروریستی اخیر زخمی شده‌اند، حضور یافت و با مداحی در جمع آنها، به این مجروحان روحیه داد. این مداحی شامل نوحه‌ای عربی با محوریت مقاومت و ایثار بود.

متن نوحه عربی:

یا نصرالله دَومًا فی الفُؤادِ

طابَ مَثواکَ یا رَمزَ الجِهادِ

بِاسمکَ الکونُ ما زالَ یُنادِی

هکذا صَوتٌ فی الآفاقِ

قَد تَعَلَّی نَحوَ الخَلّاقِ

کَربلائیٌّ وَ هُو الباقِی

ذا شِعارُ الأَحرار: حَیدرٌ یا کَرّار

ترجمه نوحه:‌ای نصرالله؛ تو همیشه در قلب ما هستی.‌ای رمز جهاد؛ جایگاه تو نیکو است.

عالم پیوسته نام تو را صدا می‌زند.

با صدایی که در سراسر آفاق می‌پیچد: «او به سوی خدا پرواز کرد.

او کربلایی است و باقی است.»

این شعار آزادگان است:‌ای حیدر!‌ای کرار!

 تعدادی از مجروحان حادثه تروریستی لبنان توسط تیم‌های درمانی و امدادی داوطلب جمعیت هلال‌احمر ایران برای ادامه روند درمان به کشور منتقل شده و در بیمارستان‌های ایران بستری شده‌اند.


 

روتیتر: در انتخابات اتحادیه کسب و کارهای مجازی؛

در انتخابات اتحادیه کسب و کارهای مجازی به افراد این لیست رأی ندهید!

به گزارش  اقتصادرسا؛ در انتخابات اتحادیه کسب و کار مجازی که فردا دوشنبه در حال برگزاریست به هیچ وجه به این افراد رای ندهید!
اگر این افراد رای بیاورند امکان استقلال در مورادی پیش می آید .متاسفانه این اشخصاص فقط پانزده سال سابقه کار در فضای مجازی دارند.
و فقط در حوزه فضای مجازی و رشد استارت های اینترنتی و کوچک کار کرده اند!
گفتنی است امکان دارد که فروشگاه های بزرگ مثل دیجی کالا یا شرکت های غول و مافیای اقتصادی با روی کار آمدن این لیست ضربه بزنند.

تبلیغات

کد اعلام وصول پایگاه خبری اقتصاد رسا

 کلیه حقوق اقتصادرسا محفوظ می باشد

پیاده سازی و طراحی توسط گروه نرم افزاری دیما

Back to Top