چین در تولید حرف اول را می زند و پس از آن آمریکا در این حوزه خودنمایی می کند. این کشور هر شش ماه یک ‌بار تحول عظیم در صنعت خودرو دارد و پیشرفت آنها نسبت به سایر کشورها متفاوت است و به ‌لحاظ تعداد تولید خودرو نیز حرف اول را در جهان می ‌زند.

احمد نعمت بخش- دبیر انجمن خودروسازان
امروز بیش از هر زمان دیگری شاهدیم که اروپایی ها و آمریکایی ها به سمت تولید خودروهای برقی گام برداشته اند اما همان طور که می دانیم تولیدات شان بیشتر از10 درصد نیست. چرا که تیراژ بالای این نوع خودروها زمان بر است و بر اساس اعلام آنها این امر شاید در 10 سال آینده به سرانجام برسد.
حال اینکه چین در تولید حرف اول را می زند و پس از آن آمریکا در این حوزه خودنمایی می کند. این کشور هر شش ماه یک ‌بار تحول عظیم در صنعت خودرو دارد و پیشرفت آنها نسبت به سایر کشورها متفاوت است و به ‌لحاظ تعداد تولید خودرو نیز حرف اول را در جهان می ‌زند.
امروز چین روی خودروهای برقی تمرکز کرده است و چشم انداز آینده آن بسیار موفق دیده می شود و بعید نیست که رتبه یک صادرات این محصول را از آن خود کند.
این کشور در دهه های اخیر بسیار پیشرفت کرده است به طوری که اگر یک نفر بعد از شش ماه دوباره به چین سفر کند از پیشرفت سریع آنها حیرت زده خواهد شود.
در حوزه استانداردسازی خودروهای برقی آنچه مسلم این است که استانداردهایی هم برای خودروهای برقی و هم بنزینی در دنیا اجبار است و چین نیز در راستای استانداردسازی خودروهای برقی گام هی موثری برداشته است.
تنها مسئله ای که چین باید روی آن متمرکز شود شارژ سریع این نوع خودروها است. به عبارتی طول مسافتی را که خودروهای برقی طی می کند را افزایش دهند به طوری که راننده بتواند 500 – 600 کیلومتر تردد کند و با مشکل شارژ برنخورد.
در ایران نیز نمونه سازی اولیه این نوع خودرو در بخش خصوصی انجام شده است اما متاسفانه در شرایط فعلی زیرساخت خودروهای برقی در کشور ما فراهم نیست. در وهله اول باید ایستگاه تزریق برق راه اندازی کرد.
در یک بازه زمانی خودروهای گاز سوز تولید شد اما ایستگاه تزریق گاز با فاصله ‌های بسیار طولانی مقرر شده بود. مردم مایل به پیمایش مسافت طولانی نبودند و در نتیجه از خودروهای گازسوز استفاده نمی‌ کردند.
راهکار دیگر آن است که شورای شهر باید مصوب کند به کلیه انبوه سازان تکلیف شود که پایان کار خودروهای برقی نیازمند یک پریز برق است و در هنگام احداث ساختمان های بلندمرتبه، به ازای هر واحد پارکینگ، باید یک پریز وجود داشته باشد که به کنتور برق واحد مربوطه متصل شود تا افراد بتوانند در آینده خودروی برقی بخرند و خودروهای شان را در پارکینگ منازل خود شارژ کنند.
مهمتر از همه این است که وزارت نیرو برق لازم برای شارژ خودروها ی برقی ندارد.
خودروهای برقی نیرو محرکه از خودروهای بنزینی گران تر است به خاطر اینکه باتری آن گران تر است روزبه روز دنیا کار می کند تا باتری ها را ارزان کنند اگر برگردیم به گذشته وضعیت بهتر شده است و باتری ها ارزان تر شده نسبتا و پیمایش ان نیز بیشتر شده است.

تبلیغات

کد اعلام وصول پایگاه خبری اقتصاد رسا

 کلیه حقوق اقتصادرسا محفوظ می باشد

پیاده سازی و طراحی توسط گروه نرم افزاری دیما

Back to Top