به زعم تحلیلگران چینی، عدم صداقت طرف آمریکایی بسیار روشن است بنا بر این چین در خصوص رفتار با ایالات متحده محتاط خواهد بود.

 

به گزارش اقتصادرسا ؛مقامات ارشد ایالات متحده و سازمان نظامی به سرکردگی آمریکا یعنی ناتو کماکان در حال تلاش برای ایجاد جوی متخاصمانه علیه چین در میان همپیمانان و شرکای آن در منطقه آسیا-اقیانوسیه هستند اما در عین حال آمریکا به دنبال تعامل بیشتر با چین برای مدیریت بهتر آنچه به اصطلاح رقابت می‌خواند است و واشنگتن حتی تمایل به همکاری با پکن در برخی مسائل مهم برای ایالات متحده مانند امور مالی و اقتصادی، تغییرات اقلیمی و درگیری روسیه-اوکراین دارد.

به زعم تحلیلگران چینی، عدم صداقت طرف آمریکایی بسیار روشن است بنا بر این چین در خصوص رفتار با ایالات متحده محتاط خواهد بود.

آمریکا به جای آنکه به دنبال تصحیح اشتباهات خود به منظور ترمیم روابط دوجانبه‌ای باشد که خودش به صورت یکجانبه آن را از سال 2018 تخریب کرده مداما از همپیمانان خود می‌خواهد و از آنها استفاده می‌کند تا به مهار چین بپردازد در این صورت واشنگتن نباید انتظار داشته باشد چین در آن زمینه‌ها رفتار تعاملی داشته باشد.

بر اساس گزارش خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا روز چهارشنبه در فیلیپن بود تا درباره استقرار نیروها و تسلیحات ایالات متحده در کمپ‌های نظامی بیشتری در فیلیپن گفتگو کند تا به این ترتیب بازدارندگی علیه اقدامات چین در اطراف جزیره تایوان و دریای جنوبی چین ایجاد کند.

«فردیناند مارکوس» رئیس جمهور فیلیپین اخیرا در مصاحبه با روزنامه «فایننشال تایمز» گشایش مجدد پایگاه‌های نظامی سابق آمریکا موسوم به «سوبیک بی و کلارک» را رد کرد و گفت حضور پایگاه‌های خارجی در خارک این کشور، ضد قانون اساسی فیلیپن است.

روز سه شنبه، «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو با «فومیو کیشیدا» نخست وزیر ژاپن دیدار و دو طرف بر تقویت روابط خود تاکید و درباره «چالش‌ها» از جمله «رفتار زورمندانه چین» در منطقه گفتگو کردند. استولتنبرگ همچنین تلویحا به رسانه‌ها گفت رویدادی مانند بحران روسیه-اوکراین در اروپا ممکن است در آسیا نیز رخ دهد و در عین حال سعی کرد به چین به عنوان یک «تهدید» برای صلح منطقه‌ای برچسب بزند.

«مائو نینگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین در پاسخ به سوالی درباره اظهارات دبیرکل ناتو گفت که چین در خصوص موضوعات داغی مانند درگیری روسیه-اوکراین همواره نقشی فعال در ترویج صلح و مذاکره ایفاء کرده و اینکه ناتو بهتر است به دقت درباره نقشی که در امنیت اروپا بازی کرده، مجددا تفکر کند.

وی تاکید کرد: آنچه می‌خواهم بر آن تاکید کنم این است که منطقه آسیا-اقیانوسیه میدان نبرد منازعات ژئوپلتیکی نیست و ما از یک ذهنیت جنگ سرد یا تقابل بلوکی استقبال نمی‌کنیم.

«صدای آمریکا» در گزارشی نوشت کارشناسان ایالات متحده نسبت به سفر احتمالی «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه این کشور به چین انتظارات پایینی دارند زیرا آنها معتقدند این بازدید روابط با چین را «بازتنظیم» نخواهد کرد.

تاکنون طرف چینی سفر بلینکن به این کشور را رسما تایید نکرده با اینکه سخنگوی وزارت خارجه چین قبلا از انجام  چنین سفری استقبال کرده بود.

«لو شیانگ» کارشناس مطالعات آمریکا در «آکادمی علوم اجتماعی چین» روز چهارشنبه به نشریه «گلوبال تایمز» گفت دلیل آنکه طرف چینی انتظارات کمی داشته این است که می‌داند ایالات متحده دیدگاه خصمانه خود در قبال چین را تغییر نخواهد داد و می‌داند واشنگتن در امر ترمیم روابط دوجانبه صداقت نخواهد داشت.

وی افزود: چین رویکردی احیتاطی در برخورد با ایالات متحده اتخاذ خواهد کرد. ما در قبال تمام تلاش‌ها به منظور تعامل دیدگاهی باز داریم اما در عین حال به خوبی می‌دانیم آمریکا از تلاش برای مهار توسعه چین دست برنخواهد داشت و چین هرگز از توسعه مشروع و بحق خود کوتاه نخواهد آمد.

این تحلیلگر مستقر در پکن تاکید کرد: وقتی رهبران و مقامات آمریکایی درباره ایجاد «گاردریل» برای تنش چین-ایالات متحده حرف می‌زنند در واقع منظورشان وضع مقررات و استانداردهای غیرمنصفانه آمریکایی است و خواهان این هستند که چین از این مقررات پیروی کند تا نهایتا توسعه این کشور مهار شود.

به باور تحلیلگران، اگر واشنگتن برای تصحیح اشتباهات خود در سال 2018 در راه اندازی جنگ تجاری با چین صادق نباشد، هرگز به آنچه از چین می‌خواهد دست نخواهد یافت. اینجاست که باید گفت در نتیجه این رفتار ایالات متحده مجبور است به دلیل وضعیت دشوار اقتصادی بهای سنگینتری برای سیاست‌هایش در قبال چین بپردازد.

تبلیغات

کد اعلام وصول پایگاه خبری اقتصاد رسا

 کلیه حقوق اقتصادرسا محفوظ می باشد

پیاده سازی و طراحی توسط گروه نرم افزاری دیما

Back to Top