ایالات متحده باید از تعصبات ایدئولوژیک خود در کور کردن سیاستش در زمینه چین جلوگیری کند و اقدامات مشخصی را برای تحقق وعده خود مبنی بر اینکه ایالات متحده به سیستم چین احترام می گذارد و به دنبال تغییر آن نیست، انجام دهد.

 

به گزارش اقتصادرسا ؛از زمانی که سال گذشته شی جین پینگ، رئیس جمهوری خلق چین با جو بایدن، همتای آمریکایی خود در بالی، اندونزی دیدار کرده بود، تیم های دیپلماتیک و امنیت ملی چین و آمریکا و همچنین تیم های مالی و تجاری تماس نزدیک خود را برای پیگیری مسائل اصلی مورد بحث در جریان دیدار رهبران این دو کشور و همچنین اجرای تفاهمات مشترک مهمی که حاصل شد، حفظ کرده اند.

جامعه بین‌المللی امیدوار است که این دو کشور بزرگ بتوانند تلاش‌های مشترکی را برای یافتن راه مناسب تعامل انجام دهند تا به عنوان لنگر ثبات در دنیایی که به سرعت در حال تغییر است، بوده و نقش مهمی را در ارتقای بهبود اقتصاد جهانی پس از همه‌گیری ایفا کرده، و با تغییرات اقلیمی مقابله کرده و مسائل مهم منطقه ای را حل و فصل کنند.

در سال های اخیر، ایالات متحده وسواس خود را در برخورد با چین به عنوان به اصطلاح یک رقیب استراتژیک رها نکرده، که این امر نه تنها روابط چین و آمریکا را به دام می اندازد، بلکه صلح و توسعه جهانی را ناپایدار می کند.

استفن روچ، محقق ارشد دانشگاه ییل در آمریکا، اخیرا هشدار داده است که اگر دو کشور در تقابل باقی بمانند، «توانایی شان در مقابله با مسائل عظیم و مهم جهانی به شدت محدود خواهد شد».

چیزی که طرف آمریکایی باید درک کند این است که در دنیا رقابت در هر زمان وجود دارد، اما رقابت باید این باشد که از یکدیگر یاد بگیریم، به همدیگر نزدیک شویم و با هم پیشرفت کنیم، نه اینکه «اگر تو شکست بخوری و من برنده شوم، تو بمیری و من زنده بمانم». رویکردهای کور ضد چینی کارساز نخواهد بود.

شی گفت که اگر دو کشور بزرگ چین و آمریکا تفاهمات مشترک اصولی و کلی نداشته باشند مشکل ساز خواهد بود. فقط با اصول می توان جهت و مسیر داشت و تنها با جهت و مسیر دو طرف می توانند اختلافات را به درستی مدیریت کنند و همکاری را گسترش دهند.

در دیدار شی و بایدن، روسای جمهور دو کشور بر اهمیت تدوین اصول راهنما برای روابط چین و آمریکا توافق کردند، و این موضوع را بیشتر با بحث های سازنده بررسی کردند.

طرف چینی پیشنهاد کرد که چین و ایالات متحده باید به یکدیگر احترام بگذارند، در صلح همزیستی کنند و همکاری برد-برد را دنبال کنند، و برای اطمینان از پیشبرد روابط چین و ایالات متحده در مسیر درست و بدون اینکه مسیر گم یا سرعت کم شود، با هم همکاری کنند و با اصطکاک و برخورد کمتری مواجه شوند.

احترام متقابل تجربه مهمی است که از تبادلات گذشته بین دو طرف به دست آمده و همچنین پیش شرط بازگشت روابط چین و ایالات متحده به مسیر درست است.

چین و ایالات متحده دو کشور بزرگ با تاریخ، فرهنگ، سیستم های اجتماعی و مسیرهای توسعه متفاوت هستند. در گذشته تفاوت هایی وجود داشته است و در آینده بیشتر خواهد بود. اما چنین اختلافاتی نباید مانعی برای توسعه روابط چین و آمریکا شود.

چین به سیستم اجتماعی آمریکا احترام می گذارد و همیشه امیدوار است که ایالات متحده باز و مطمئن باقی بماند، به رشد خود ادامه دهد و پیشرفت کند. به همین ترتیب، ایالات متحده باید به مسیر توسعه چین احترام بگذارد.

رهبری حزب کمونیست و سیستم سوسیالیستی چین از حمایت 1.4 میلیارد نفری برخوردار هستند. آنها تضمین اساسی برای توسعه و ثبات چین هستند.

اگر چین و ایالات متحده می خواهند با هم کنار بیایند، شناخت و احترام به چنین تفاوت هایی حیاتی است. هیچ یک از طرفین نباید سعی کند طرف مقابل را منطبق بر تصورات خود تغییر دهد، یا به دنبال تغییر یا حتی براندازی سیستم طرف مقابل باشد.

ایالات متحده باید از تعصبات ایدئولوژیک خود در کور کردن سیاستش در زمینه چین جلوگیری کند و اقدامات مشخصی را برای تحقق وعده خود مبنی بر اینکه ایالات متحده به سیستم چین احترام می گذارد و به دنبال تغییر آن نیست، انجام دهد.

جلوگیری از درگیری و رویارویی و دستیابی به همزیستی مسالمت آمیز جزو منافع متقابل و اساسی دو طرف است. چین به سیاست خارجی مستقل مبتنی بر صلح و اهداف سیاست خارجی خود در زمینه حفظ صلح جهانی و ترویج توسعه مشترک متعهد است.

برخی در ایالات متحده که نمی توانند از ذهنیت جنگ سرد خلاص شوند، چین را با دیدن مراحل توسعه آن به عنوان یک دشمن خیالی در نظر می گیرند. طرف آمریکایی باید چنین مانع بزرگی را که مانع همزیستی مسالمت آمیز بین چین و ایالات متحده می شود، در اسرع وقت از بین ببرد.

رعایت هنجارهای اساسی روابط بین الملل و سه بیانیه مشترک چین و آمریکا برای دو طرف به منظور مدیریت اختلافات و جلوگیری از رویارویی و درگیری بسیار مهم است. در واقع، این مهم ترین محافظ و ضامن برای روابط چین و ایالات متحده است.

هرگاه که دو کشور با هم درگیر شوند یا در قالب جنگ سرد، جنگ گرم، جنگ تجاری یا جنگ تکنولوژیک رویارویی کنند، در نهایت به منافع چین، ایالات متحده و سایر نقاط جهان لطمه خواهد زد.

مسئله تایوان هسته اصلی منافع چین است. این موضوع سنگ بنای روابط سیاسی چین و ایالات متحده بوده و اولین خط قرمزی است که نباید در روابط چین و آمریکا از آن عبور کرد.

ایالات متحده باید وسواس خود را برای مهار چین کنار بگذارد. آمریکا باید تعهد خود را عملی کند که به دنبال جنگ سرد جدید نیست، به دنبال احیای اتحادها علیه چین نیست، از «استقلال تایوان» حمایت نمی کند، از «دو چین» یا «یک چین، یک تایوان» حمایت نمی کند، و هیچ قصدی برای درگیری با چین ندارد.

همکاری برد-برد روایت واقعی روابط چین و ایالات متحده در نیم قرن گذشته بوده و باید همچنان هدفی باشد که هر دو کشور دنبال می کنند.

چین و ایالات متحده منافع مشترک گسترده ای در زمینه های دوجانبه و چندجانبه دارند و می توانند و باید در بسیاری از زمینه ها همکاری کنند. لیست همکاری آنها باید گسترش یابد نه اینکه کاهش یابد.

بر اساس گزارش اداره کل گمرک چین، کل تجارت بین چین و ایالات متحده در سال 2022 به رکورد 5.05 تریلیون یوان (748.5 میلیارد دلار) رسید. این به طور کامل نشان می‌دهد که آنچه مردم چین و آمریکا می‌خواهند، همکاری مبتنی بر نتایج برد-برد است، اگرچه عده ای در آمریکا به «جدا شدن از چین» اعتیاد دارند.

در جریان نشست بالی، بایدن گفت که طرف آمریکایی هیچ قصدی برای «جدایی» از چین یا توقف توسعه اقتصادی چین ندارد. ایالات متحده باید آنچه را که وعده داده است، انجام دهد و از سیاسی کردن و استفاده از روابط اقتصادی و تجاری و همچنین مبادلات علم و فناوری به عنوان اهرم فشار دست بردارد.

جامعه بین المللی از چین و ایالات متحده انتظار دارد که به طور مشترک با چالش های جهانی کنار بیایند. «هنری پالسون» وزیر سابق خزانه‌داری آمریکا اخیراً در مقاله‌ای در «فارین افرز» نوشته است که «بدون یک رابطه پایدار بین ایالات متحده و چین، جایی که همکاری بر سر منافع مشترک امکان‌پذیر است، جهان مکانی بسیار خطرناک و کم‌رونق خواهد بود».

یافتن راه درست برای کنار آمدن با یکدیگر، انتظار مشترک مردم دو کشور و سایر نقاط جهان است.

دو طرف باید نسبت به تاریخ، جهان و مردم احساس مسئولیت داشته باشند، تعامل خود را با گفت و گو و همکاری برد-برد به جای تقابل و رقابت حاصل جمع صفر تعریف کنند و روابط خود را به سمت مسیری سالم و رشد پایدار به نفع دو کشور و به طور کل جهان هدایت کنند.

تبلیغات

کد اعلام وصول پایگاه خبری اقتصاد رسا

 کلیه حقوق اقتصادرسا محفوظ می باشد

پیاده سازی و طراحی توسط گروه نرم افزاری دیما

Back to Top