اقتصادرسا _ محسن صالحینیا معاون وزیر صمت و رئیس هیات عامل ایدرو گفت: یکی از اهداف مهم رتبهبندی شرکتهای برتر، تولید اطلاعات در مورد بنگاههای اقتصادی کشور و شفافسازی فضای کسب و کار است و نتایج این رتبه بندی به برنامهریزی اقتصادی در کشور کمک میکند.
به گزارش اقتصادرسا؛همایش بیست و چهارمین سال رتبه بندی شرکت های برتر ایران صبح روز دوشنبه 4 بهمن 1400 با حضور مسئولین و مدیران ارشد شرکت های برتر کشور در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما برگزار گردید.
محسن صالحینیا معاون وزیر صمت و رئیس هیات عامل ایدرو در این مراسم، رتبه بندی شرکتهای برتر را موجب شفافیت، افزایش رقابت و نیز بهبود مستمر واحدهای مورد ارزیابی دانست و افزود: یکی از اهداف مهم رتبهبندی شرکتهای برتر، تولید اطلاعات در مورد بنگاههای اقتصادی کشور و شفافسازی فضای کسب و کار است و نتایج این رتبه بندی به برنامهریزی اقتصادی در کشور کمک میکند.
وی با تاکید بر اینکه ۵۰۰ شرکت برتر ایران لوکوموتیو اقتصاد کشور است، گفت: اهمیت دیگر این رتبهبندی کمک به شرکتها در توسعه برند ملی و بینالمللی آنهاست که با قرار گرفتن در فهرست شرکتهای برتر ایران، اعتبار و برند خود را ارتقا میدهند.
ابوالفضل کیانی بختیاری مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در مراسم طی سخنانی در خصوص عوامل برتری و پایداری بنگاه های بزرگ اظهار داشت: هوش نوآوري که توانايي شناختی انسان براي مشاهده مشكلات و فرصتها به شيوهاي جديد و كشف راه حلهاي جديد در پاسخ به چالشهاي پيچيده است، یکی از عوامل برتری و پایداری بنگاه های بزرگ است، به عبارت دیگر هوش نوآوری پاسخي به پيچيدگي است و نياز رهبران در محيطهاي پیش بینی ناپذیر است.
وی افزود: محيطهاي امروز محيطهاي پر تغییر، با پیچیدگی بالا، پر ابهام با عدم قطعیت است که عدم اطمینان، تغییرات سریع، ابهام و پیچیدگی را به همراه دارد.
کیانی بختیاری، اشتباهات رایج در این محیط را شامل رويكرد دستوري به نوآوري، سادهانگاري مسائل پيچيده، محدود كردن سطح نوآوري به رهبران و مديران ارشد، نداشتن استراتژي و برنامه نوآوري و ضعف دانشي رهبران درباره نوآوري و شيوه پيادهسازي آن عنوان کرد.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا هوش نوآوری برای محیط غیر قابل پیش بینی کافی است؟ اظهار داشت: رهبران علاوه بر هوش نوآوري به دو نوع هوش ديگر نياز دارند. هوش هیجانی و هوش تحلیلی. هوش نوآوری، شناسايي مسئله با رويكردي نوآوري و كشف راه حلهاي جديد براي آن است. از سوی دیگر هوش تحليلي استفاده از سواد و مهارتهاي رياضي براي شناسايي و حل مسئله، استفاده از حافظه براي حل مشكلات پيچيده و استفاده از منطق براي حل مسئله است. اما هوش هيجاني، خودمديريتي، آگاهي اجتماعي و مديريت روابط است.
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی، تفکر واگرا و تفکر همگرا را ابزارهای هوش نوآور دانست و گفت: تفكر واگرا توليد انبوهي از راهحلهاي جديد براي يك مسئله از طريق تركيب، تجزيه يا مرتب كردن ايدههاي موجود و جديد است و تفكر همگرا اصلاح ايدهها و اكتشاف بهترين جنبههاي هر ايده براي رسيدن به راهحل نوآورانه است.
کیانی بختیاری، هنر رهبران را تفکر درباره تفکر نامید. آگاهي از اينكه در هر موقعيتي و در مواجهه با هر مسئلهاي، بايد از كدام هوش و تفكر استفاده كرد.
وی افزود هوش نوآوري پاسخي براي مسائل پيچيده، غيرخطي و پيشبينيناپذير است بنابراین استفاده از اين هوش براي مسائل خطي و تكرار شونده موجب اتلاف زمان براي رسيدن به راهحل مناسب، پيچيدگي راهحل و صرف منابع زياد براي اجراي راهحل می شود. هوش نوآوري در صورت پرورش يافتن، به شكل تفكر نوآورانه بروز مييابد. تفكر نوآورانه فرايند حل مسائل از طريق كشف، تركيب و مرتب كردن ايدهها (تفكر واگرا) براي رسيدن به بهترين روش جديد حل مسئله (تفكر همگرا) است.
کیانی توجه به رویکرد های بین المللی نوپدید فناورانه و صنعتی را از دیگر عوامل برتری و پایداری بنگاه های بزرگ دانست. وی انقلاب صنعتی چهارم ( آلمان2011) و جامعه 5.0 ( ژاپن 2016) را فناور ی های پیشرفته،در راستای منافع اقتصادی، اجتماعی و رفاه شهروندان نامید و افزود: نسل پنجم صنعت اهداف و گستره ای فراتر از تولید کالاها و خدمات و سود آوری دارد و بر سه عنصر انسان، پایداری و تابآوری بنا شده است.
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی، حرکت به سوی پارادایم حکمرانی هوشمند را در گرو اقتصاد چرخشی، اقتصاد گیگ، اقتصاد اشتراکی، اقتصاد سبز و اقتصاد دیجیتال دانست و سازمان های دو سو توان را عامل توسعه صنعتی و درآمدزایی و توسعه مناطق کم برخوردار و انجام فعالیت های زیست سازگار خواند.
وی خاطر نشان کرد: سازمان های هیبریدی از دیگر ابزارهای حرکت به سوی ایجاد سازمان های نوپدید منطبق با ملاحظات اجتماعی و زیست محیطی هستند. این سازمان ها گونه ای از سازمان های دوسوتوان هستند که از یک سو دارای ماموریت فرهنگی اجتماعی و زیست محیطی و از سوی دیگر به دنبال کسب سود و درآمدزایی هستند.
وی افزود : در پارادايم سازمانهاي دوناتي هدف اول حفظ پايداري محيط زيست و عدم تجاوز از سقف زيستمحيطي و هدف ثانويه كسب درآمد است. رهبران سازمانهاي دوناتي، ملاحظات زيستمحيطي در تمامي تصميمات خود وارد ميكنند. این سازمان ها مبتني بر مسئوليت اجتماعي هستند. و در نهایت سازمان های شهروند شرکتی، نمونه دیگری از سازمان های نو پدید هستند. ماهيت شركتها در سرتاسر دنيا در حال تغيير است. شركتها ديگر فقط يك ماهيت حقوقي ندارند كه هدف اول آن سودآوری و پاسخگويی به سهامداران باشد. شركتها به شهرونداني تبديل شدهاند كه در قبال جامعه مسئول هستند و بايد به شهروند شركتي خوب تبديل شوند.
کیانی بختیاری چهارمین عامل از عوامل برتری و پایداری بنگاه های بزرگ را توجه به رويكرد دولتها در صنعت سبز دانست. سبزسازي صنايع موجود به معنای اصلاح فرايندهاي صنايع موجود (صرف نظر از اندازه، بخش يا مكان) بهگونهاي كه در تمام مراحل پيش، حين و پس از توليد (محصول يا خدمت) كمترين آثار زيستمحيطي ممكن ايجاد گردد. برخي از اقدامات اساسي در سبزسازي، استفاده كاراتر از منابع، استفاده از منابع تجديدپذير، حداقل استفاده از سوختهاي فسيلي و حداقل توليد گازهاي گلخانهاي است. از سوی دیگر، توسعه صنايع سبز، توسعه كسبوكارها و صنايعي كه هدفشان ايجاد پايداري در محيط زيست ميباشد. صنايعي نظير بازيافت مواد، مديريت ضايعات، تصفيه آب، حملونقل ضايعات و غیره. دوگانهزدايي دیگر رویکرد دولت ها در صنعت سبز است. در صنعت سنتي، فعاليت صنعتي به معني «خير» در رشد اقتصادي و «شر» براي محيط زيست است. اما در صنعت سبز، زوجيت خير اقتصادي و شر اقتصادي از بين ميرود و زوج جديد تشكيل ميشود: خير اقتصاد و خير محيط زيست. تزويجزدايي توجه دولتها، سياستگذاران و فعالان صنعتي به اين موضوع است كه نرخ رشد فشار بر محيط زيست همواره بايد كمتر از نرخ رشد اقتصادي باشد. چهارمین رویکرد صنایع دوستدار محيط زيست است. صنايعي از مواد اوليه پايدار براي توليد استفاده ميكنند و محصولات دوستدار محيط زيست توليد مي كنند. محصولات دوستدار محيط زيست محصولاتي هستند كه هم در چرخه توليد، هم مصرف و هم بازيافت، آسيبي به محيط زيست وارد نميكنند. رشد اقتصادي صنايع سبز نشاندهنده افزايش اقبال عمومي به اين صنايع است. (توجه عمومي به مسئوليت اجتماعي) شايد در آينده صنايع غيرسبز، بهطور روزافزوني مورد اقبال كمتر عمومي قرار گيرند. و ايجاد الزامات قانوني در مورد گازهاي گلخانهاي برا ي كشورهاي در حال توسعه (توافقنامه پاريس و موارد مشابه) صنایع زیست سازگار را توجیه میکنند.
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در ادامه به مثال هایی ازاقدامات شرکت های بزرگ در حکمرانی هوشمند پرداخت. استفاده از زنجیره بلوکی درزنجیره تامین والمارت (استفاده از فناوری های نوظهور) برچسبهای RFID یا کیوآر واحدهای نگهداری موجودی و استفاده از پهباد برای سرشماری انبارهاتوسط آمازون (استفاده از فناوری های نوظهور ایر بی ان بی و اوبر (اقتصاد اشتراکی) ، تامین آب آشامیدنی برای کشورهای کم برخوردار و بازیافت قوطی و ظروف محصولات توسط پپسی کولا (دوسوتوانی سازمانی و اقتصاد چرخشی)، درج برچسب های زیست سازگاری بر محصولات در کانادا، اتحادیه اروپا و آمریکا (اقتصاد سبز) از این جمله اند.
کیانی در ادامه به تاریخچه بیست و چهار سال متوالی رتبه بندی شرکت های برتر از سال 1377 پرداخت. در سال آغاز این رتبه بندی شركت های برتر ايران از نظر شاخص ميزان فروش رتبهبندي و معرفي ميشدند. ميزان اثرگذاري يك بنگاه اقتصادي درابعاد اقتصاد ملي با ميزان فروش آن رابطه مستقيم دارد. بنابراين در رتبه بندي سال 1377 تعداد شاخصهاي مورد ارزيابي یک شاخص و گزارش نتيجه رتبهبندي در یک بروشور 4 صفحه اي گنجانده شد. اما مهم ترين اهداف رتبهبندی شرکتهای برتر ایران توليد اطلاعات در مورد بنگاههاي اقتصادي كشور و شفافسازی فضای کسب و کار است.
وی یادآور شد: رتبهبندی شرکتها از نظر میزان اثرگذاری در اقتصاد ملی، گسترش رقابت بين بنگاههای اقتصادی و استفاده از نتایج رتبه بندی برای کمک به برنامه ریزی اقتصادی در کشور صورت می پذیرد. رتبه بندی های مشابه IMI-100 در سطح جهان رتبهبندی Fortune 500 است که 500 شرکت بزرگ دنیا را رتبهبندی میکند. در سطح منطقه، رتبهبندی DS100 که صد شرکت بزرگ کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی را رتبهبندی میکند. و در سطح كشوري در كشورهاي آمريكا ، كانادا ، تركيه ، هندوستان و غیره انجام ميشود. رتبه بندی IMI-100 در سال 1400 شامل 500 شرکت است. 500 شركت براساس بالاترين ميزان فروش (درآمد) مشخص ميشوند. 500 شركت براساس ميزان فروش به پنج دسته صدتايي تقسيم ميشوند و شركتهاي هر دسته براساس 32 شاخص ديگر با هم مقايسه و رتبه بندي ميشوند. به اين نحو شركتهايي با هم مقايسه ميشوند كه از نظر اندازه تاحدودي به هم نزديك هستند.
مهدی صادقی نیارکی معاون برنامهریزی و توسعه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران دیگر سخنران مراسم نیزاظهارداشت :در اقتصاد ملی راهی جز تقویت،حمایت، پشتیبانی و رفع موانع برای پیشتازان و پیشرانان اقتصاد ملی و توجه به مزیتهایمان نداریم.
نیارکی گفت: آمار ۵۰۰ و ۱۰۰ شرکت برتر ایران نشان میدهد مجموع فروش ۱۰۰ شرکت برتر، حدود ۴۵ درصد تولید ناخالص ملی را تشکیل میدهد در حالی که با در نظر گرفتن ۵۰۰ شرکت برتر این آمار به ۵۲ درصد بود.
وی افزود: همچنین ارزش افزوده ۵۰۰ شرکت برتر ۲۰ درصد GDP و ۱۰۰ شرکت برتر ۱۸ درصد GDP کل کشور را تشکیل میدهد.
معاون برنامه ریزی و توسعه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران ادامه داد: در دنیا اقتصاد کشورها توسط شرکتها ساخته میشود و این شرکتهای بزرگ هستند که اقتصاد ملی، منطقهای و فرامنطقهای را میسازند و تصویر بیرونی اقتصاد کشور را در دنیا مشخص میکنند و در نهایت میتوانند شاخصهای زندگی افراد حاضر در آن جامعه را تغییر دهند.
نیارکی تصریح کرد: در اقتصاد ملی ما تقریبا به اندازه انگشتان دست یا حتی بیشتر، شرکت با فروش بیش از یک میلیارد دلار وجود دارد. در اقتصاد ملی راهی جز تقویت،حمایت، پشتیبانی و رفع موانع برای پیشتازان و پیشرانان اقتصاد ملی و توجه به مزیتهایمان نداریم.
معاون برنامه ریزی و توسعه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با بیان اینکه ایران جزو ۵ رتبه اول فارغ التحصلان دانشگاهی در دنیا است، تصریح کرد: ناچاریم توجه بیشتری به صنایع ساخت محور داشته باشیم زیرا چالش امروز کشور استفاده از متخصصان و فارغ التحصیلان است بنابراین باید شکاف ۳۰ درصدی بین GDP و ارزش افزوده را به این سمت هدایت کنیم.
صادقی نیارکی با اشاره به قانون حداکثر استفاده از توان تولید اظهار کرد: مسئله رتبه بندی در این قانون به صراحت ذکر شده است. این امتیاز میتواند به عنوان اعتباری برای این شرکتها در اقتصاد کشور شناخته شود.
محمد درویش مدیرمرکزرتبه بندی شرکت های برتر،نیز در این مراسم گفت: در این رتبه بندی، شركت ها براساس بالاترين ميزان فروش (درآمد) مشخص ميشوند. در فهرستهاي عمومي IMI-100، انواع شركتها در رشتههاي صنعتي مختلف حضور دارند. 500 شركت براساس ميزان فروش به پنج دسته صدتايي تقسيم ميشوند و شركتهاي هر دسته براساس 32 شاخص ديگر با هم مقايسه و رتبه بندي ميشوند. به اين نحو، شركتهايي با هم مقايسه ميشوند كه از نظر اندازه تاحدودي به هم نزديك هستند. تعداد شاخصهاي مورد ارزيابي در فهرستهاي عمومي 33 شاخص است. چین بیشترین تعداد شرکت در فهرست فورچون را دارد و کشورهای امریکا، ژاپن، آلمان، فرانسه و بریتانیا در مقام های بعدی قرار دارند. اما سهم امریکا از نظر ميزان درآمد در فهرست فورچون 500 بالاترین و چین، ژاپن، آلمان، فرانسه و بریتانیا در رتبه های بعدی قرار دارند. مطابق آخرین آمار موجود، صنایع بزرگ ۴۷ درصد اشتغال را ایجاد کردهاند. طی ۱۰ سال (93-1383)، سهم بنگاههای بزرگ در ایجاد ارزش افزوده در حدود ۹۰ درصد بوده است. بنگاه های بزرگ اقتصادی در ایران شغل هایی ایجاد می کنند که در مقایسه با بنگاهای کوچک و متوسط، تاثیر بیشتری در رشد اقتصادی و رفاه اجتماعی دارند.
وی در مورد روش شناسی رتبه بندی گفت: یک شرکت، در شاخص های مختلف، رتبه های متفاوتی می گیرد. و به عبارت دیگر: در این نوع رتبه بندی ها، شاخص های مختلف با هم ترکیب نمی شوند تا در مجموع، به یک شرکت، یک رتبه تعلق گیرد. باید توجه داشت هر فهرست رتبه بندی مربوط به چه شاخصی است، فهرست مزبور، صرفاً جایگاه شرکت ها را از جنبه همان شاخص مشخص می کند و نه از تمام جنبه ها. شاخص های رتبه بندی، شاخص های کمّی (مقداری) هستند و مقادیر آنها از صورت های مالی حسابرسی و تایید شده شرکت ها استخراج می شود. رتبه شرکت ها در شاخص مورد نظر، براساس مقادیر عددی به وسیله نرم افزار مشخص می شود و هیچ گونه ارزیابی و قضاوتی توسط اجراکنندگان رتبه بندی صورت نمی گیرد. از ویژگی های رتبه بندی IMI-100، شفافیت بالای آن است، به طوری که رتبه هر شرکت در هر شاخص، به راحتی قابل بررسی و صحه گذاری است.
درویش گفت: در سال 1399 ، اقتصاد ایران 1 درصد رشد داشته است. رشد واقعی فروش ۵۰۰ شرکت برتر 23.6 درصد بوده است. پس می توان گفت که شرکتهای برتر، نقش لوکوموتیو اقتصاد کشور را داشتهاند. فروش اولین شرکت ، 146.861 میلیارد تومان، فروش صدمين شركت 5.201 ميليارد تومان یعنی 85 درصد رشد نسبت به فروش صدمین شرکت سال قبل و جمع فروش صد شركت برتر ،2,283,382 ميليارد تومان یعنی 76 درصد رشد (اسمی) نسبت به سال قبل از آن داشته است.
مدیر مرکز رتبه بندی شرکت های برتر گفت: در رتبهبندي IMI-100 علاوه براينكه جايگاه هر شركت در فهرستهاي عمومي نشان داده ميشود، جايگاه شركت در گروه صنعتي مربوط نيز مشخص ميشود. در رتبه بندی سال 99، شرکت ها در 32 گروه صنعتی ( رشته کسب و کار) قرار گرفته اند. رده بندی شرکت های برتر در زمینه شركتهاي پيشرو (تعیین 10شركت داراي بالاترين رشد طي دوره 4 ساله بين صد شركت برتر)، شركتهاي برتر از نظر رشد سريع (تعیین 5 شركت داراي بالاترين رشد طي دوره 4 ساله از هر دسته صدتايي بعدی)، شركتهاي برتر صادرات گرا (تعیین 10شركت دارای بالاترين رتبه از نظر شاخص تركيبي صادرات) و شاخص تركيبي صادرات از تركيب سه شاخص ميزان صادرات، رشد صادرات و نسبت صادرات به فروش بدست مي آيد.
وی خاطرنشان کرد: مقايسه 500 شركت بزرگ و گروههاي صنعتی رتبهبندي IMI-100 با 500 شركت بزرگ و گروههاي صنعتی فهرست Fortune Global 500 مقايسه 500 شركت بزرگ و گروههاي صنعتی رتبهبندي IMI-100 با 500 شركت بزرگ و گروههاي صنعتی در رتبهبنديهاي مشابه در تركيه، هند و آمريكا. اين مقايسهها اطلاعات مفيدي در زمينه مقايسه صنايع و رشتههاي مختلف كسب و كار در اين 4 كشور ارائه ميدهد.
بنابراین گزارش ،در این دوره شرکت های صنایع پتروشیمی خلیج فارس، بانک ملت، فولاد مبارکه اصفهان، پالایش نفت بندرعباس، سرمایه گذاری غدیر، ایران خودرو، مپنا بانک صادرات ایران و گروه گسترش نفت و گاز پارسیان بر اساس شاخص فروش به ترتیب حایز رتبه اول تا دهم شدند.
ارزیابی مراقبتی گواهینامه تایید صلاحیت مدیریت آزمایشگاه مرکزی شرکت در ۲۳ دی ماه توسط تیم ارزیابان مرکز ملی تایید صلاحیت ایران با موفقیت انجام شد.
به گزارش اقتصادرسا ؛علیرضا رضوانیان، معاون برنامه ریزی و توسعه شرکت در مراسم افتتاحیه این ارزیابی به نقش و جایگاه کارکنان شرکت اشاره نمود و گفت: ذوب آهن اصفهان با شرایط و مشکلات سخت کنونی همواره توانسته است منشاء ارائه خدمات ارزشمندی به جامعه صنعت فولاد کشور باشد.
، مدیر آزمایشگاه مرکزی نیز گفت: این ارزیابی توسط تیم ارزیابان مرکز ملی تایید صلاحیت ایران به دو صورت حضوری و آنلاین برگزار گردید که در فاز آنلاین با ارسال مدارک مورد نیاز، بخشی از آزمون های تحت دامنه تایید صلاحیت آزمایشگاه مورد ارزیابی قرار گرفت.این ارزیابی ، اولین ارزیابی از آزمایشگاه مرکزی بر مبنای ویرایش ۲۰۱۷-ISO/IEC ۱۷۰۲۵ بود که با موفقیت و ذکر چند مورد توصیه در راستای بهبود و اقدامات اصلاحی لازم برای برطرف نمودن عدم انطباق های جزیی انجام گردید.
محمود پوری شعبان همچنین بر سطح و اهمیت گواهینامه تایید صلاحیت آزمایشگاه مرکزی در فروش محصولات کارخانه و اخذ گواهینامه های مجوز صادرات به اروپا ( همانند گواهینامه هایCE,CARES) تأکید کرد.
فرخ نجف زادگان، سرارزیاب مرکز ملی تایید صلاحیت ایران نیز از مجموعه آزمایشگاه های ذوب آهن اصفهان به عنوان آزمایشگاه های شناخته شده و مطرح در صنعت فولاد کشور یاد نمود و مجموعه اقدامات انجام شده در راستای ارتقاء سیستم کیفیت آزمایشگاه ها را ارزنده و قابل تقدیر توصیف کرد.
مهدی مهری، مسئول کیفیت آزمایشگاه مرکزی نیز در تکمیل این خبر گفت:با توجه به تغییر ویرایش استاندارد ISO/IEC ۱۷۰۲۵ از ویرایش ۲۰۰۵ به ۲۰۱۷، بنا بر ابلاغیه مرکز ملی تایید صلاحیت ایران، مدیریت آزمایشگاه مرکزی با تعریف پروژه مشترک با آزمایشگاه کالیبراسیون مدیریت اتوماسیون و ارتباطات، ارتقاء سیستم کیفیت در دستور کار قرار گرفت و پس از انتخاب مشاور، مجموعه اقدامات لازم با برگزاری دوره های آموزشی تخصصی مورد نیاز ، تدوین مدارک شامل نظامنامه وروش های اجرایی به صورت مشترک با کمیته راهبری آزمایشگاه کالیبراسیون از ابتدای سال جاری آغاز و پس از ۱۰ ماه از آغاز پروژه ، تغییر ویرایش در سیستم مدیریت کیفیت آزمایشگاه ها با تدوین مدارک و سوابق، برگزاری ممیزی داخلی و جلسه بازنگری مدیریت انجام شد و با انجام ارزیابی مراقبتی صورت گرفته توسط تیم ارزیابان مرکز ملی تایید صلاحیت ایران، نقاط قوت و قابل بهبود مورد شناسایی قرار گرفت. وی به تفاوتهای مهم در دو ویرایش ۲۰۰۵ و۲۰۱۷ استاندارد ISO/IEC ۱۷۰۲۵ اشاره نمود و افزود: در ویرایش جدید، ساختار الزامات استاندارد در مقایسه با ویرایش قبلی به طور کلی بازنگری شده و رویکرد مبتنی بر شناسایی ریسک و فرصت را در فعالیت های آزمایشگاه مورد تاکید قرار داده است .
به گزارش اقتصادرسا ؛سعید محمد مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور پنج شنبه ۳۰ دی ماه با حضور در غرفه ذوب آهن اصفهان درنمایشگاه لجستیک چابهار گفت: این شرکت با توجه به ظرفیت هایی که دارد می تواند در راستای توسعه ریلی چابهار نقش مهمی را داشته باشد.
محمد در این بازدید با مسئولین ذوب آهن در خصوص تعامل و همکاری بیشتر گفتگو نمود و تولید ریل را ، دستاورد بزرگ کشور توسط ذوب آهن اصفهان برای توسعه حمل و نقل ریلی توصیف کرد .
محمد جعفر صالحی معاون خرید و علیرضا رضوانیان معاون برنامه ریزی و توسعه ذوب آهن نیز در غرفه این شرکت با مسئولین بازدید کننده مذاکره نموده و پاسخگوی بازدیدکنندگان بودند.
معاون خرید ذوب آهن اصفهان در گفتگو با دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری و رئیس جمهور بر حمایت از تولید ملی ، اظهار داشت : این مجتمع عظیم صنعتی در شرایط کنونی جهت تامین مواد اولیه به ویژه سنگ آهن و زغال سنگ با مشکلات بسیاری مواجه است و ذوب آهن به دلیل عدم برخورداری از سهمیه سنگ آهن، مورد بی مهری قرار گرفته است.
وی افزود، حرکت شرکت های معدنی به سمت تولید فولاد که در تخصص آن ها نیست ، نادرست است و این شرکت ها باید به افزایش کمی و کیفی تولید در حوزه معدن تمرکز کنند .
صالحی اظهار داشت : اگر ذوب آهن اصفهان دغدغه تامین مواد اولیه نداشته باشد ، می تواند بیش از گذشته محصولات مورد نیاز کشور از جمله ریل را تولید کند که در توسعه زیرساختهای حمل و نقل ریلی نقش مهی دارد .
رضا راستی مدیر کل دفتر ترانزیت گمرک ایران و محمدعلی خاشی، ناظر گمرکات استان سیستان و بلوچستان ، دیگر مسئولینی بودند که در غرفه ذوب آهن اصفهان حضور یافتند و با سلطانی مدیر امور فنی و برنامه ریزی تولید شرکت گفتگو نمودند .
همایش و نمایشگاه لجستیک چابهار با حضور سعید محمد معاون رئیس جمهور و دبیر شواری عالی مناطق آزاد کشور و جمعی از کارشناسان و متخصصان حوزه حمل و نقل کشور، ۳۰ دی ماه آغاز به کار کرد .
هدف از برگزاری همایش و نمایشگاه یاد شده معرفی ظرفیت ها و امتیازات بندر چابهار به عنوان کانون جدید لجستیک و زنجیره تامین کشور است.
همچنین، در همایش و نمایشگاه لجستیک چابهار راهبردهای عملی برای فعالسازی دالان ترانزیت جنوب-شمال از طریق چابهار و جایگاه لجستیکی این بندر به عنوان محور توسعه مکران مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
رئیسکل سازمان امور مالیاتی کشور در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل امور مالیاتی استان کرمان، مالیات ارزش افزوده را درآمدی پایدار برای شهرداریها جهت توسعه و عمران شهری برشمرد.
به گزارش اقتصادرسا به نقل از رسانه مالیاتی ایران، داود منظور رئیسکل سازمان امور مالیاتی کشور در مراسم تکریم و معارفه مدیرکل امور مالیاتی استان کرمان، به افزایش سهم شهرداریها در قانون دائمی مالیات ارزش افزوده مصوب خردادماه ۱۴۰۰، از ۳درصد به ۴درصد اشاره کرد و افزود: مالیات ارزش افزوده، درآمدی پایدار برای شهرداریها در جهت توسعه و عمران شهری محسوب میشود و مردم آثار پرداخت مالیات را در اجرای پروژههای بزرگ شهری از جمله پل، روگذر و فضای سبز شهری به صورت ملموس درک و مشاهده میکنند.
او با بیان اینکه شفافیت اقتصادی، زمینهساز جلوگیری از فرار مالیاتی است، گفت: امیدوارم با تحولاتی که در نظام مالیاتی دنبال میشود، مانند هوشمندسازی نظام مالیاتی، تمرکز بر پروندههای مهم، مقابله با فرار مالیاتی، ساماندهی دستگاههای کارتخوان، قانون پایانههای فروشگاهی و در عین حال حمایت از بخشهای تولیدی واقعی و شناسنامهدار، بتوان مالیات حقه و عادلانه را وصول کرد.
رئیسکل سازمان امور مالیاتی کشور، راهاندازی درگاه ملی خدمات الکترونیک مالیاتی را موجب افزایش رضایتمندی مؤدیان دانست و افزود: از سال گذشته مالیات نقل و انتقال املاک به دفاتر اسناد رسمی منتقل شده است تا در همان محل که سایر امور لازم انجام میپذیرد، مالیات متعلقه نیز پرداخت شود.
منظور، برونسپاری پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو به مراکز شمارهگذاری نیروی انتظامی و پرداخت مالیات هنگام نقل و انتقال خودرو را از دیگر برنامههای مهم سازمان امور مالیاتی کشور برشمرد و گفت: این طرح به صورت آزمایشی در استان سمنان اجرایی و پس از بررسی و تایید طرح، در کل کشور اجرایی خواهد شد.
رئیسکل سازمان امور مالیاتی کشور هدف از این برنامهها و خدمات گسترده الکترونیکی را کاهش مراجعات حضوری مردم به سازمان امور مالیاتی کشور عنوان کرد و اظهار کرد: برای افزایش رضایت مردم سعی داریم خدمات مالیاتی لازم در پنجره واحد مالیاتی به آدرس my. tax. gov. ir پیادهسازی شود.
در ادامه این مراسم زاهدی نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: بر کسی پوشیده نیست که تامین درآمدهای کشور از منبع نفت نمیتواند پایدار باشد و به همین دلیل است که جایگزینی مالیات با درآمدهای آسیبپذیر نفتی، عقلانیترین کار محسوب میشود و همت همگانی جامعه را طلب میکند.
او از وجود فرارهای مالیاتی خرد و کلان در کشور انتقاد کرد و خواستار ایجاد توازن در سهمیه وصولی درآمدهای مالیاتی استان در سال آینده شد و با اشاره به فعالیتهای شرکتهای بزرگ صنعتی و معدنی در استان افزود: حسابهای بانکی این شرکتها باید به کرمان انتقال یابد تا مردم استان و امور مالیاتی از عواید آن بهرهمند شوند.
گفتنی است در این مراسم، رئیسکل سازمان امور مالیاتی کشور ضمن قدردانی از زحمات محمد سلمانی، مدیرکل سابق امور مالیاتی کرمان، حمید زینلپور را به عنوان سرپرست جدید اداره کل امور مالیاتی این استان معرفی کرد.
معاون وزیر صمت و رییس کل سازمان توسعه تجارت در نشست خبری خود با تاکید بر تحقق وعده وزیر صمت در خصوص افزایش صادرات کشور در سال جاری، گفت: صادرات ایران تا پایان ۱۴۰۰ به ۴۵ میلیارد دلار می رسد.
به گزارش اقتصادرسا، علیرضا پیمانپاک امروز طی یک نشست خبری که در محل نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار شد، اظهار داشت: وزیر صنعت، معدن و تجارت پیش از این وعده افزایش پنج میلیارد دلاری صادرات نسبت به سال گذشته را داده بود که با آماری که هم اکنون در اختیار داریم، صادرات از مرز ۴۰ میلیارد دلار گذشته و تا پایان سال ۱۴۰۰ به رقم ۴۵ میلیارد دلار خواهد رسید.
وی افزود: طی سه ماه گذشته میزان بازگشت ارز صادراتی ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش داشته که این مسئله نیز ناشی از تنوعبخشی به مسیر برگشت ارز حاصل از صادرات است.
رییس کل سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه کارگروه مشترکی با بانک مرکزی داریم که در آنجا سیاستهای تجاری را با ارزی هماهنگ میکنیم، خاطرنشان کرد: واردات در برابر صادرات برای کلیه کالاها غیر از پتروشیمی، فولاد و سیمان مصوب شده است و معتقدیم اگر روشهای رفع تعهد ارزی را متنوع و جذاب کنیم، فرآیند بازگشت ارز حاصل از صادرات بهبود خواهد یافت.
صدور مجوز شش مرکز تجاری طی ۴ ماه
پیمان پاک در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به صدور مجوز شش مرکز تجاری در چین، دوبی، آذربایجان - ارمنستان، ترکیه، پاکستان و سوریه طی ۴ ماه گذشته، ادامه داد: مراکز تجاری چین و دوبی به صورت هوشمند در مجموعه صادرات و واردات فعال خواهند شد و در چین از امکاناتی همچون بلاکچین استفاده خواهیم کرد.
وی همچنین از رایزنی های فشرده سازمان توسعه تجارت جهت رفع مشکلات و موانع صادرات و واردات کالا با نمایندگان افغانستان خبر داد و تصریح کرد: مذاکرات ما با طرف های افغانستانی در راستای تبادل و توازن تجارت بود و مشکلات به سرعت در حال رفع شدن است.
رییس کل سازمان توسعه تجارت از برنامه ریزی سفر وزیر صنعت، معدن و تجارت ۱۹ بهمن ماه به امارات و ۲۰ و ۲۱ بهمن ماه عمان جهت برگزاری نشستهای مختلف تجاری در ۱۹، ۲۰ و ۲۱ بهمن ماه خبر داد و گفت: وزیر صمت اردیبهشت سال آینده نیز سفری به آمریکای لاتین خواهد داشت و برگزاری سفرهای اینچنینی در کشورهای دیگر همچون ارمنستان و صربستان نیز در دستور کارمان قرار دارد.
برنامه های صادرات خودرو
پیمان پاک در خصوص موضوعات مرتبط با صادرات خودرو بیان داشت: با ارمنستان و برخی کشور های شمال افریقا جهت صادرات خودرو مذاکرات جدی انجام داده ایم؛ خطوط تولید خودرو در آذربایجان فعال است و کشورهای آمریکای لاتین و ونزوئلا نیز خواهان تأسیس خط تولید خودرو در کشور خود هستند؛ همچنین علت توقف صادرات خودرو به سوریه نیز به دلیل ترس دولت این کشور از خروج ارز است که ما در حال مذاکره با دولت سوریه جهت رفع نگرانیها هستیم.
انجام ۶۲۰ پرونده تهاتر کالا
وی به اجرای فرایندهای تهاتر کالا اشاره کرد و افزود: تاکنون ۶۲۰ پرونده تهاتری شامل کالاهایی همچون پسته، محصولات پتروشیمی، معدنی، تجهیزات، ماشینآلات و … انجام شده که ۶۵ درصد از این پروندهها مربوط به بخش خصوصی میشود و باید بگوییم که در حال حاضر فرآیند تهاتر بسیار تسهیل شده است.
استفاده از رمزارزها در بخش تجارت
معاون وزیر صمت با بیان اینکه رمزارز یک فرصت برای انتقال آسان اعتبار صادرکننده است، خاطر نشان کرد: با بانک مرکزی در این خصوص هماهنگ هستیم و هماکنون در سامانه جامع تجارت در حال فراهم آوردن مقدمات این مهم هستیم و قرار شد بخشی از رمزارزهایی که در داخل کشور ماین میشوند نیز مورد استفاده قرار گیرند؛ همچنین در راستای نحوه استفاده از رمزارزها در بخش تجارت، سامانهای را طراحی کرده ایم که در حال برقراری ارتباط این سامانه با سامانه جامع تجارت هستیم و باگسنجیها نیز انجام شده است.
صادرات ۱.۸ میلیارد دلاری خدمات فنی و مهندسی
پیمان پاک گفت: با جنوب شرق آسیا، آفریقا و شمال آفریقا مذاکراتی را در حوزه زیرساختها، ریل، راهسازی، نیروگاه و … انجام دادهایم و اگر برخی از مجموعهها همچون صندوق توسعه ملی، منابعی را در اختیار ما بگذارند جهش قابل توجهی را در این بخش خواهیم داشت و طبق پیشبینی انجمن خدمات فنی مهندسی میتوانیم پروژههای فنی و مهندسی به ارزش ۲۰ میلیارد دلار را در کشورهای دیگر بگیریم.
وی به آمار بخش صادرات خدمات فنی مهندسی اشاره و تصریح کرد: طی ۹ ماهه سال جاری یک و هشت دهم میلیارد دلار صادرات خدمات فنی مهندسی داشتیم درحالیکه سال گذشته تنها حدود ۷۰۰ میلیون دلار صادرات در این بخش داشتیم؛ البته هنوز به اهداف مد نظر نرسیدهایم اما همین مقدار هم پیشرفت قابل توجهی بوده است.
ریل گذاری توسعه صادرات در سفر رییس جمهور به روسیه
رییس کل سازمان توسعه تجارت در بخش دیگری از این نشست به دستاوردهای سفر رییس جمهور به روسیه اشاره و عنوان کرد: در سفر رئیسجمهوری به روسیه، ریلگذاریها برای توسعه صادرات انجام شد؛ هدفگذاری ما صادرات هفت و نیم میلیارد دلاری به روسیه تا سال ۱۴۰۴ است؛ واردات روسیه سالانه بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیارد دلار است که سهم ما از این بازار همیشه کمتر از ۵۰۰ میلیون دلار بوده که البته امسال این رقم به ۷۵۰ میلیون دلار خواهد رسید.
علیرضا پیمان پاک ایران را در تکتک محصولات وارداتی روسیه دارای ظرفیت و قابلیت ارزیابی کرد و اظهار داشت: در جلساتی که رئیسجمهوری در روسیه داشت، مسائلی همچون تعدد بانکها برای بهبود روال تجاری، استفاده از سیستمهای جایگزین بانک و … مورد بررسی قرار گرفت؛ باید مزیت نسبی در روسیه را تبدیل به مزیت رقابتی کنیم و زیرساختها را تعریف و تسهیل کنیم که این اراده در دولت سیزدهم وجود دارد.
انتقال کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و عربستان به وزارت صمت
وی از انتقال کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و عربستان به وزارت صنعت، معدن و تجارت خبر داد و افزود: برنامهریزیها برای بهبود روابط دو کشور ایران و عربستان در حال انجام است؛ البته کمیسیون های مشترک برای عمان و ازبکستان هم تشکیل شده و طی چند هفته آتی جلسه کمیسیون مشترک با عمان در مسقط برگزار خواهد شد.
راه افتادن خطوط منظم دریایی در شمال کشور
رییس کل سازمان توسعه تجارت ادامه داد: خطوط منظم دریایی در شمال کشور راه افتاده که قرار شد آن بخش از کسری کالا در کشتی به عنوان یارانه از سوی سازمان توسعه تجارت پرداخت شود که البته پرداخت این یارانه در هفتههای نخست که کشتیها با کسری کالا مواجه بودند، انجام شد اما در حال حاضر یارانهای پرداخت نمیشود چرا که کشتیها با ظرفیت پر حرکت میکنند.
رفع نیازهای لجستیکی از داخل و خارج
پیمان پاک در پایان با اعلام اینکه متأسفانه طی سنوات گذشته دولتها برای حمایت صرف از چند شرکت داخلی در حوزه لجستیک، شرایطی را فراهم آوردند که نتیجه آن زیاندهی هزاران واحد تولیدی بود، گفت: حمایت صرف از شرکتهای داخلی در حوزه لجستیک علاوه بر اینکه واحدهای تولیدی را دچار مشکل کرد، کشور را در حوزه کانتینر، لوکوموتیو، کشتی، کشتیهای رورو، واگنهای یخچالدار، کشندهها، کانتینرهای یخچالدار و ... با کمبود مواجه کرد؛ ما در دوره جدید علاوه بر استفاده از پتانسیل شرکتهای داخلی، برای تأمین نیاز لجستیک کشور در جایی که خلاء داشته باشیم از واردات نیز بهره خواهیم برد.
رئیس اتحادیه کشوری فروشگاههای زنجیرهای از ارائه تخفیفهای ۵ تا ۳۵ درصدی در جشنواره "خرید شفاف" این فروشگاهها در دو مرحله خبر داد.
به گزارش اقتصادرسا ؛آقای منصور عالی پور در گفتگو یی با خبرگزاری صدا و سیما،اظهارداشت : طرح نخست جشنواره خرید شفاف در فروشگاههای زنجیرهای که از ۲۲ دی آغاز شده تا ۲۲ بهمن ادامه دارد و طرح دوم از ۱۵ اسفند تا ۱۵ فروردین ۱۴۰۱ ادامه خواهد داشت.
وی اضافه کرد: این طرح در گروههای کالایی مواد غذایی، شوینده ها، محصولات پروتئینی، پوشاک، منسوجات، کیف، کفش و چرم با تخفیفهای متنوع برگزار میشود.
عالی پور گفت: در گروه غذایی و کالاهای اساسی مورد نیاز مردم بسته به نوع کالا، ۵ تا ۲۵ درصد، در شویندهها تا ۳۰ درصد و در پوشاک تا ۳۵ درصد تخفیف در جشنواره خرید شفاف فروشگاههای زنجیرهای ارائه میشود.
وی افزود: در روزهای اخیر که سازمان حمایت برخی گروههای کالایی را مشمول طرح درج قیمت تولید کرده و قیمت تولید و حاشیه سود برای فروشگاه مشخص است، اما فروشگاهها از بخشی از سود قانونی خود در جهت اجرای طرح خرید شفاف، صرف نظر میکنند.
مسئله کنترل بازار در برابر نوسانت و حفظ آن در برابر دستکاری دلالان مسئله تازهای نیست و قدمتی به اندازه عمر بشر و مبادلات مالی آن دارد و این دو مسئله از دوران کهن مورد توجه حکومتهای مختلف بوده است و هنوز هم هست.
به گزارش اقتصادرسا، فرقی ندارد آمریکا باشد و سیستم اقتصادی لیبرال یا سوئد و سیستم اقتصادی دولت رفاه، هر مکتب اقتصادی و هر حکومتی سازوکارهای خاص خود را برای کنترل بازار دارد. یک کشور مطلقا به ذات بازار متکی است و کشور دیگر به نقش آفرینی جدیتر و مستقیم دولت معتقد است.
این مسئله در ایران هم سابقه دارد و حداقل رد پای آن در حضور ناشناس شاهان صفوی در بازار یا به چوب بستن تجار متخلف دوران قاجار قابل مشاهده است.
مسئله کنترل بازار در برابر نوسانت و کوتاه کردن دست دلالان از آن در چند دهه اخیر، به خصوص در دهه گذشته کشور درگیر تحریمهای مختلف و تنشهای ارزی بوده نیز اهمیتی دو چندان پیدا کرده است. اعدام سلطان سکه و شناسایی سلاطین دیگر را به خاطر بیاوریم، تمام اینها تلاشهایی برای حفاظت بازار از نوسان و مقابله با دلالی فسادزا بوده است، تلاشهایی که البته عموما چندان موثر نبوده است.
مسئله حفاظت از بازار و آرامش آن وقتی به بازار مواد خوراکی میرسد اهمی چند برابر پیدا میکند چون مواد غذایی کالایی استراتژیک در سبد خانوار است و یکی از آن مواردی است که دولت مایل است بیشترین سطح حمایت را از آن داشته باشد تا مشکلی در سطح جامعه رخ ندهد.
یکی از راههایی که در سالهای اخیر امکان آرامش بخشید به بازار به ویژه در مناسبتهایی مثل شب یلدا، عید نوروز و ماه رمضان را فراهم کرده فروشگاههای زنجیرهای هستند؛ بازیگرانی که به نظر میرسد دولت هم حساب ویژهای روی آنها باز کرده است.
محمد مخبر، معاون اول رییس جمهور، در آخرین جلسه قبل از یلدای ستاد تنظیم بازار تاکید کرد که نظارت بر قیمت همه اقلام ضروری است تا شاهد نابسامانی و افزایش بی رویه قیمت ها در بازار نباشیم. او سپس بر توزیع هوشمند کالاهای اساسی تاکید کرد و خواست تا از ظرفیت اتحادیه ها و فروشگاه های زنجیره ای نیز برای گسترش این طرح استفاده شود. این در حالی است که ۱۸ آذر نیز مخبر با مدیران عامل فروشگاه های زنجیرهای کشور دیدار کرد و در بخشی از سخنان خود از آنان درخواست کرد تا امکان خرید با استفاده از کارتهای اعتباری را برای مردم فراهم کنند؛ اقدامی که در راستای افزایش قدرت خرید مردم است.
واقعیت این است که چند هزار شعبه، نظارت پذیری، شفافیت امکانات مالی قابل قبول و خرید از تولید کننده به جای دلال باعث شده تا فروشگاههای زنجیرهای با کمک دولت تاثیر قابل توجهی در کنترل و تنظیم بازار و مبارزه با دلالان داشته باشند. دلال به طور طبیعی قدرت خوبی برای تحت فشار گذاشتن یک، دو یا ده مغازه دارد، اما نمیتواند یک یا چند فروشگاه با توان مالی چند صدمیلیارد تومانی و چند صد یا چند هزار شعبه را به سادگی تهدید کند.
به جز این شعبات زیاد این اجازه را به مجموعه فروشگاههای زنجیرهای میدهد تا با همکاری دولت اقدام به توزیع سازمان یافته کالایی خاص کنند و جلوی موج گرانی را بگیرند.
برای درک بهتر مسئله کافی است بدانیم در نشستی که اخیرا در سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان با حضور مدیران فروشگاههای زنجیرهای و مدیران مرتبط استانی برگزار شد مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی از کنترل موثر بازار خبر داد، کنترلی که طبعا فروشگاههای زنجیرهای در آن نقش داشتند.
نکته قابل توجه اما موانعی است که در همین مسیر بر سر راه فروشگاههای زنجیرهای قرار دارد. مدیران فروشگاههای زنجیرهای در این جلسه از مراحل اداری روند طولانی صدور حواله و عرضه گلایه کردند و از مقامات مسئول خواستند تا این روند را اصلاح کند.
تجربیاتی مثل تجربه خوزستان یا توزیع کالاهای دیگر در مقاطع مختلف نشان داده اعتماد به فروشگاههای زنجیرهای و تسهیل روند کاری آنان امکان حفاظت بازار در برابر نوسان و دلالی را به شکل قابل توجهی افزایش میدهد و همکاری آنها با دولت اثراتی بسیار جدیتر از هر اقدام تنبیهی بر روی بازار دارد.
با توجه به این مسئله به نظر میرسد دولت نیز ضمن حفظ نظارت جدی بر روی تمام مجاری توزیع و فروش کالا، از جمله فروشگاههای زنجیرهای، باید از همکاری با این فروشگاهها بیشترین استفاده را ببرد و با کمترین هزینه از متشنج شدن بازار جلوگیری کند.
انتهای پیام/
روابط عمومیهای گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس، ۱۶ بهمن ماه برترین های خود در هفت رشته را خواهند شناخت.
به گزارش اقتصادرسا ، با ارزیابی فعالیت یکساله روابط عمومیهای شرکتهای تابعه گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس و همچنین داوری آثار رسیده این شرکتها به مدیریت برند، مسئولیت اجتماعی و روابط عمومی گروه، روابط عمومیهای برتر انتخاب و معرفی خواهند شد.
«تولیدات چند رسانهای»، «مستندسازی، انیمیشن و فرآوردههای صوتی و تصویری»، «جشنوارهها و مراسمهای فرهنگی، هنری و مذهبی»، «مسئولیت اجتماعی و خدمت به جامعه محلی»، «مسابقات و برنامههای فرهنگی»، «اینفوگرافیک و موشن گرافیک» و همچنین «عکاسی، گرافیک و مدیریت وب سایت»، رشتههایی هستند که در این جشنواره، منتخبان آنها از میان روابط عمومیهای شرکتهای تابعه توسط هیات داوران معرفی خواهند شد.
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: با تصمیم وزیر صنعت، معدن و تجارت به منظور مقابله با قیمت گذاری دستوری و تامین نیاز تولید، اتفاقات خوبی همچون عرضه کالاهای زنجیره تولید در بورس کالا در حال رقم خوردن است که شاهد اثر مثبت آن در بازار کالاهای مختلف و نیز اقتصاد کشور هستیم.
به گزارش اقتصادرسا ؛محمدرضا پورابراهیمی در گفت و گو با «کالاخبر» اظهار داشت: آنچه در نظام اقتصادی کشور مسلم است و براساس تجربیات گذشته اثبات شده، ایجاد شفافیت در بازار کالایی از طریق معاملات در بورس کالا و نیز در دیگر ارکان بازار سرمایه است.
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: رشد شفافیت اقتصادی یکی از مزایا و ظرفیت های موجود در بورس کالا است که به عنوان یکی از ارکان اصلی بازار سرمایه، ماموریت هایی چون کشف قیمت ها در مکانیزم عرضه و تقاضا در چارچوبی شفاف به همراه اثر بخشی و نیز تعدیل گری در نظام تصمیم گیری توسعه اقتصادی را عملیاتی و اجرایی می کند.
وی تاکید کرد که بورس کالا در چند سال اخیر از ظرفیت های خوبی برخوردار بوده و نقش مهمی را در اقتصاد کشور ایفا کرده است که می تواند همین شتاب را در انجام معاملات و شفافیت های ایجاد شده استمرار بخشد.
نگرانی مخالفان شفافیت
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه به فراخور شرایط اقتصادی، مخالفان شفافیت به بورس کالا هجمه وارد می کنند، گفت: طی سالهای اخیر مخالفت هایی در خصوص عرضه برخی کالاها در بورس وجود داشته که این مخالفت ها بیشتر ناشی از وجود نگرانی برای شفافسازی اطلاعات است که در این حوزه ها، مجلس قطعا اجازه نمی دهد مواردی که پایه و اساس علمی ندارد مبنای تصمیم گیری در نظام اجرایی کشور شود؛ ضمن آنکه تجربه های عرضه محصولات در بورس در رشد شفافیت و تولید مشخص است.
حمایت مجلس از اقدامات وزیر صمت
پورابراهیمی گفت: با تصمیم وزیر صمت و به منظور مقابله با قیمت گذاری دستوری و تامین مواد اولیه تولید، اتفاقات خوبی در حال رقم خوردن است که شاهد اثر مثبت آن در بازار کالاهای مختلف و نیز اقتصاد کشور هستیم.
به گفته او، جلساتی که اخیرا با وزیر صمت در کمیسیون اقتصادی مجلس برگزار شده، وزیر رسما اعلام کرده است که چرخه های فعالیت در همه زنجیره های کالایی از مسیر بورس کالا به سمت شفافیت هدایت می شود.
او اظهار داشت: مجلس به طور حتم از این اقدامات وزیر صمت استقبال خواهد کرد و از آن حمایت می کند و طبیعتا اگر در این مسیر موانعی باشد که منجر به جلوگیری از ایجاد شفاف سازی شود به آن ورود می کند.
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: اگر موانع و محدودیت ها در جهت تنظیم بهینه بازارها، فنی و اجرایی باشد، باید کمک شود تا آنها را برطرف کنیم تا با فراهم شدن همه زیرساخت های لازم، شرایط برای دولت و وزارت صمت فراهم باشد؛ اما در این راه اگر موانعی ایجاد شود یا اراده اجرای این اقدام به دلیل وجود برخی منافع از سوی افرادی وجود نداشته باشد، مجلس قطعا ورود کرده و اجازه سنگ اندازی به آن افراد را نخواهد داد.
تالار سیمان بورس کالای ایران فردا شنبه ٢ بهمن ماه میزبان عرضه یک میلیون و ۵۲ هزار و ۱۳۴ تن انواع سیمان تیپ یک و دو از سوی ۶۴ شرکت است و عرضه های این هفته ۳۲ هزار و ۹۰۰ تن بالاتر از هفته قبل است.
به گزارش اقتصادرسا به نقل از «کالاخبر»؛ ۹۶۶ هزار و ۵۳۴ تن از این عرضه ها از نوع تیپ ۲، ۳۶ هزار و ۲۰۰ تن از نوع سیمان تیپ۱-۳۲۵، ۴۷ هزار و ۴۰۰ تن از نوع سیمان تیپ ۱-۴۲۵ و ۲ هزار تن از نوع سیمان تیپ ۱-۵۲۵ خواهد بود.
شرکت های سیمانی که شنبه عرضه خواهند داشت به ترتیب بالاترین حجم عرضه شامل شرکت های سیمان تهران، آبیک، هرمزگان، شرق، سپاهان، شاهرود، ساوه، مازندران، هگمتان، صنایع سیمان سامان غرب، صوفیان، خزر، اصفهان، بجنورد، نائین، فارس نو، گروه صنعتی و معدنی سیمان تجارت مهریز، ایلام، فیروزکوه، داراب، نیزار قم، خوزستان، اردستان، زاوه تربت، کارخانجات سیمان لامرد، پیوند گلستان، صنایع سیمان شهرکرد، غرب، مجتمع سیمان غرب آسیا، توسعه گستر هلال خاورمیانه (سیمان مارگون)، فراز فیروزکوه، ارومیه و دشتستان هستند.
همچنین شرکت های سیمان آذر آبادگان خوی، عمران انارک، جوین، قائن، آرتا اردبیل، دورود، ممتازان کرمان، باقران، کرمان، صنایع سیمان نهاوند، زنجان، خاش، ساروج اصفهان، لار سبزوار، زابل، کیاسر، خمسه، خاکستری نی ریز، فارس، منددشتی، کویر کاشان، کردستان، کاوان بوکان، صنایع سیمان گیلان سبز، بین المللی ساروج بوشهر، توسعه ماهان کرمان، سپهر قیر و کارزین، استهبان، یاسوج، کارون و آباده نیز محصول خود را روی تابلو خواهند برد.
معاملات ۲۶ میلیون تنی در بورس کالا
از ابتدای عرضه مستمر سیمان در بورس کالا که به تاریخ ۹ خرداد ماه بر می گردد درمجموع ۳۲ میلیون و ۶۲۶ هزار تن سیمان در بورس عرضه و ۲۶ میلیون و ۳۰۵ هزار تن به ارزش بیش از ۱۲۵ هزار و ۱۸۹ میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفته است. به گواه آمار با عرضه های مستمر و پر حجم شرکت های سیمانی در بورس کالا، شاهد ثبات قیمت این محصول در سراسر کشور هستیم.
بیشترین حجم معاملات در این مدت مربوط به سیمان آبیک با ثبت معامله ۱ میلیون و ۶۲۲ هزار تن بود و بعد از آن سیمان ساوه و صوفیان به ترتیب با ۱ میلیون و ۲۱۲ هزار تن و یک میلیون و ۸۴ هزار تن در رتبه های دوم و سوم قرار دارند.
منصور یزدی زاده مدیرعامل شرکت به مناسبت ۲۳ دی ماه سالروز تاسیس ذوبآهن اصفهان در گفتگو با برنامه زنده رود شبکه استانی سیمای مرکز اصفهان به تشریح دستاوردها و شرایط روز این شرکت پرداخت.
به گزارش اقتصادرسا ؛یزدی زاده با بیان این که ذوب آهن اصفهان روند صنعتی شدن در کشور را رقم زد گفت: در صنعت فولاد تمام رشته های دانشگاهی اعم از فنی- مهندسی و علوم اجتماعی درگیر هستند و در حقیقت صنعت فولاد شرایط لازم برای به کار گیری علوم و فنون و توسعه سایر صنایع را فراهم میآورد.
مدیرعامل شرکت به فرآیند سوددهی ذوبآهن اصفهان نیز پرداخت و افزود: ذوب آهن اصفهان بر اساس اصل ۴۴ خصوصی شد اما چون زیان انباشته داشت سهام آن در بازار فرابورس عرضه شد. پس از آن با تلاش همکاران، تولید محصولات با ارزش افزوده بالا، افزایش قیمت محصولات و سایر عوامل مرتبط از زیان انباشته خارج شد و به سوددهی رسید و در دو سال اخیر با سوددهی قابل ملاحظه ای که داشت سهام آن از فرابورس به بورس انتقال یافت.
وی با بیان این که پروژه های ذوب آهن با پیوستهای زیست محیطی تعریف و اجرا میشود تاکید کرد: ذوب آهن اصفهان از دیرباز مباحث زیست محیطی را در سه مقوله آب، خاک و هوا مدنظر داشته و با اجرای پروژههای مختلف مانند بک فیلترها، الکتروفیلترها، درب های فلکسیل و... در راستای استانداردهای زیستمحیطی اقدام میکند که تمام این اقدامات از طریق سازمان حفاظت محیط زیست بازرسی و پایش می شود.
یزدی زاده فعالیتهای صنعتی را بدون آلایندگی، غیرممکن دانست و تصریح کرد: خودرویی که به بازار عرضه می شود یک منبع آلاینده است که با استانداردهای یورو ۴ و ۵ به دنبال کنترل آلایندگی آن هستند. در صنعت فولاد به ویژه ذوبآهن اصفهان نیز با رعایت قوانین زیست محیطی، کنترل آلایندگی این صنعت بر اساس استانداردهای تعیین شده انجام می شود.
یزدی زاده با بیان این که ذوب آهن اصفهان تولید کننده فولادهای ساختمانی است به روند تولید ریل ملی پرداخت و گفت: از سال ۹۲ ذوب آهن اصفهان پروژه تولید ریل را کلید زد و طی این سال ها با تلاش همکاران، تولید این محصول استراتژیک به ثمر نشست و از سال ۹۹ انواع ریل و متعلقات آن مطابق با استانداردهای جهانی به تولید انبوه رسید. در سال گذشته توانستیم ریل مورد نیاز محور های در حال توسعه راه آهن، کلان شهرها و معادن کشور را تولید کنیم و به سازمانهای متولی تحویل دهیم.
کلیه حقوق اقتصادرسا محفوظ می باشد