روتیتر: رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد:

مدیرعامل فرابورس با اشاره به اینکه از صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه پذیره‌نویسی‌شده در فرابورس ایران تعداد 4 صندوق در حوزه فین‌تک‌ها مجموعاً به مبلغ 256 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری داشته‌اند، افزود: صندوق‌های یکم آرمان آتی، رویش لوتوس، جسورانه پارتیان و سرو رشد پایدار یکم به میزان 256 میلیارد ریال در حوزه فین‌تک‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در «سومین کنفرانس تخصصی و حرفه‌ای فناوری در صنعت خدمات مالی» با اشاره به کاربردهای فراوان فین‌تک در بازارهای مالی از فعالان بازار سرمایه درخواست کرد تا ایده‌ها و طرح‌های خود را در این راستا به سازمان بورس برای بررسی و تطبیق و یا تدوین قوانین لازم ارائه کنند.

به گزارش اقتصادرسا ، مجید عشقی با بیان اینکه استفاده از فناوری‌های نوین در بازارهای مالی باید در خدمت عامه مردم باشد، گفت: فعالان بازار با روشنگری و ایجاد گزاره‌های دقیق به جای توجه به خرافات بکوشند در مسیر بهره‌گیری صحیح از این فناوری‌ها در جهت خلق ارزش و توسعه اقتصاد کشور گام بردارند.

به گفته وی بهینه‌سازی خدمات جاری از منظر زمان و هزینه، تقویت نظارت‌ هوشمند، از جزیره‌ای خارج کردن بازار سرمایه و هم‌افزایی با سایر بخش‌های اقتصاد از جمله مزایای استفاده از فناوری‌های جدید در بازار سرمایه کشور هستند.

وی حرکت به سمت سرمایه‌گذاری اتوماتیک و هوشمند از جمله معاملات و صندوق‌های الگوریتمی، کپی تریدینگ، و HFT و همچنین خدمات تجمیعی با سایر بخش‌های بازار مالی را از جمله کاربردهای فناوری در بازار مالی عنوان کرد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با ترسیم وضعیت کنونی بازارهای مالی در استفاده از فناوری‌های نوین افزود: در حال حاضر سازمان بورس برای نظارت‌های هوشمند بر معاملات و ارکان بازار از این فناوری‌ها بهره می‌گیرد.

عشقی با اشاره به علاقه‌مندی نخبگان و صاحبان سرمایه به ورود به عرصه خدمات مالی مبتنی بر فناوری و اقدام نهادهای مالی برای توسعه سرویس‌های مدرن خاطرنشان کرد: با وجود رشد مناسب در سرویس‌های e-KYC و سرمایه‌گذاری آنلاین، اما همچنان در آموزش و فرهنگ‌سازی عامه و فعالان بازار به جایگاه مطلوب نرسیده‌ایم و لازم است برای آن بیشتر تلاش کنیم.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار سستی برخی نهادها و فعالان را در پذیرش پیشرفت فناوری، تسهیل دسترسی به‌صورت عادلانه و عدم آموزش و فرهنگ‌سازی و غلبه سوء تفاهمات درباره فناوری بر واقعیت‌ها از جمله مخاطرات پیش رو در جریان رشد فناوری‌های مالی اعلام کردند.

وی در ترسیم روند مطلوب آینده در بهره‌گیری از این فناوری‌ها تاکید کرد: پذیرش فناوری در ارکان و نهادهای مالی نه تنها به عنوان تسهیلگر بلکه به عنوان بخشی از فرایند ارزش‌سازی و ایجاد اکوسیستم RegTech و SupTech در کنار فین‌تک و همچنین ایجاد عدالت در دسترسی تمامی سرمایه‌گذاران و طراحی مقررات Open Protocol برای جلوگیری از ایجاد انحصار در بازار از جمله اقداماتی است که می‌تواند منجر به بزرگ‌تر شدن کیک بازار مالی با عمق‌بخشی و گسترش عرضی شده و نقش مفیدی در رشد اقتصادی کشور ایفا کند.

عشقی در پایان از دو بخش ارکان و نهادهای مالی برای کمک به توسعه حداکثری دسترسی‌های باز و همچنین از مراکز علمی و فناوری برای همکاری با بازار مالی ایران از طریق ایده پردازی‌های مدرن برای سرمایه پذیری دعوت کرد.

تامین مالی فین‌تک‌ها از دریچه فرابورس ایران

مدیرعامل فرابورس ایران نیز در سومین کنفرانس تخصصی و حرفه‌ای فناوری در صنعت خدمات مالی به موضوع «تامین مالی فین‌تک‌ها» پرداخت.

امیر هامونی با بیان اینکه درآمد جهانی صنعت فین‌تک در سال 2018 رقم 92 میلیارد دلار بوده است، گفت: پیش‌بینی می‌شود با نرخ رشد مرکب سالیانه 11،7 درصدی، در سال 2024 این عدد به رقم 188میلیارد دلار برسد. همچنین 80 درصد از درآمدهای محقق شده این صنعت در سال 2018 مربوط به بازار پرداخت‌های آنلاین بوده است.

وی همچنین به سایز بازار فناوری‌های مالی در کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی (OIC) اشاره کرد و گفت: در سال2020 سایز بازار فناوری‌های مالی در این کشورها مجموعاً 49 میلیارد دلار تخمین زده می‌‌شود و از بین 57 کشور عضو این سازمان، 5 کشور برتر از نظر اندازه بازار شامل عربستان سعودی، ایران، امارات متحده عربی، مالزی و اندونزی هستند.

در این میان مدیرعامل فرابورس با اشاره به اینکه از صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه پذیره‌نویسی‌شده در فرابورس ایران تعداد 4 صندوق در حوزه فین‌تک‌ها مجموعاً به مبلغ 256 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری داشته‌اند، افزود: صندوق‌های یکم آرمان آتی، رویش لوتوس، جسورانه پارتیان و سرو رشد پایدار یکم به میزان 256 میلیارد ریال در حوزه فین‌تک‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

هامونی در عین حال به موضوع تامین مالی جمعی اشاره کرد و ادامه داد: تامین مالی جمعی قدمت بیش از هزارساله در فرهنگ ایرانی دارد و ادبیات آن از زمان صدر اسلام با مشارکت سرمایه مطرح شده است و یکی از جامع‌ترین منابع به حساب می‌آید.
وی با اعلام اینکه تأمین مالی جمعی نزدیک‌ترین راه برای شکل‌گیری اقتصاد مردمی و اقتصاد مقاومتی است، اظهار کرد: تاکنون 7 موافقت اصولی به متقاضیان تامین مالی جمعی و 6 مجوز فعالیت نیز اعطا شده است و فهرست سکوهای تامین مالی جمعی در حال حاضر شامل دونگی، کارن کراد، هم@فر‌آفرین، پارس فاندینگ، ققنوس و ای‌بی کراد هستند.

هامونی همچنین عنوان کرد که در طی شش ماه ابتدایی سال 1400 تعداد 6 طرح توسط سکوها فراخوان شده است که تعداد 4 طرح موفق به تأمین مالی شده و یک طرح در مرحله جمع‌آوری وجوه است و در مجموع بیش از هزار شخص حقیقی یا حقوقی در این طرح‌ها به ارزش حدود 10 میلیارد تومان مشارکت داشته‌اند.

سندباکس در بازار سرمایه

مدیرعامل فرابورس در بخش دیگری از سخنان خود به راه‌اندازی سندباکس در بازار سرمایه اشاره و خاطرنشان کرد: سازمان بورس و اوراق بهادار مجوز محیط آزمون مقرراتی بازار سرمایه را در دولت قبل دریافت کرد و هم‌اکنون در حال راه‌اندازی سندباکس هستیم.

به گفته وی در سندباکس چارچوب قوانین و مقررات برای مدت و سایز محدود و مشخصی برداشته می‌شود تا فین‌تک‌ها بتوانند به کارهای نوآورانه بپردازند.

فرابورس و فین‌استارز

از سوی دیگر هامونی با تاکید بر اینکه از چند سال پیش توسعه صنعت تکنولوژی مالی در برنامه جامع توسعه فرابورس ایران قرار گرفت، افزود: در این راستا دبیرخانه دائمی آن با عنوان فین‌استارز از سال 1396 در فرابورس تشکیل شد.

وی هدف از تشکیل این دبیرخانه را علاوه بر توسعه خدمات فناورانه فرابورس به بازار سرمایه، همچنین شامل حمایت از استارت‌آپ‌‌های فعال در حوزه فین‌تک‌ها به منظور رفع مقررات دست‌وپاگیر و توانایی برای جذب سرمایه‌گذار، برگزاری رویداد سالانه فین استارز و آموزش و فرهنگ‌سازی در این بخش عنوان کرد.

 

تبلیغات

کد اعلام وصول پایگاه خبری اقتصاد رسا

 کلیه حقوق اقتصادرسا محفوظ می باشد

پیاده سازی و طراحی توسط گروه نرم افزاری دیما

Back to Top