«می‌گویند: مگر با توزیع غذا، مشکل سیل‌زدگان حل می‌شود؟ بله. می‌شود. در روزهای اول بعد از بحران، به مجموعه‌ای از کمک‌رسانی‌های اولیه نیاز است تا شرایط منطقه به حدی از ثبات برسد تا بعد بتوان برای احیای زیرساخت‌ها اقدام کرد.» به گفته مدیرعامل جمعیت امام رضایی‌ها، با وجود گذشت بیش از یک سال از زلزله خوی، این نهاد مردمی هنوز آنجا حضور دارد و مشغول مدرسه‌سازی است.



«کنارتم هموطن»؛ امام رضایی‌ها در سیستان و بلوچستان چه ماموریتی دارند؟

«می‌گویند: مگر با توزیع غذا، مشکل سیل‌زدگان حل می‌شود؟ بله. می‌شود. در روزهای اول بعد از بحران، به مجموعه‌ای از کمک‌رسانی‌های اولیه نیاز است تا شرایط منطقه به حدی از ثبات برسد تا بعد بتوان برای احیای زیرساخت‌ها اقدام کرد.» به گفته مدیرعامل جمعیت امام رضایی‌ها، با وجود گذشت بیش از یک سال از زلزله خوی، این نهاد مردمی هنوز آنجا حضور دارد و مشغول مدرسه‌سازی است.

سیل جنوب استان سیستان و بلوچستان
به گزارش روابط عمومی جمعیت امام رضایی ها به نقل از خبرگزاری فارس، مریم شریفی نوشت: 6سال همراهی با هموطنان آسیب‌دیده در بیش از 43بحران بزرگ و کوچک در گوشه و کنار کشور، کمک‌رسانی داوطلبانه از اولین روزهای حادثه و تنها نگذاشتن آسیب‌دیدگان تا بازسازی زیرساخت‌های حیاتی، باعث شده هر وقت پاره‌ای از پیکر ایران عزیز با حادثه‌ای مثل زلزله و سیل، دردمند می‌شود، همه منتظر باشند در کنار نهادهای امدادی رسمی، نیروهای جهادی و داوطلب جمعیت امام رضایی‌ها هم در اولین فرصت، خودشان را به محل حادثه برسانند و مایه قوت قلب حادثه‌دیدگان باشند.سیل اخیر در استان سیستان و بلوچستان هم از این قاعده مستثنا نبوده و مردمان شریف و غمدیده مناطق سیل‌زده از اولین روزهای حادثه، طعم همدلی و کمک‌رسانی امدادگران امام رضایی‌ها را چشیده‌اند. برای اطلاع از شرایط مناطق سیل‌زده در سیستان و بلوچستان، اقدامات انجام‌گرفته و برنامه‌های پیش رو، با گفت‌وگوی ما با حجت‌الاسلام «داود صالحی»، مدیرعامل جمعیت امام رضایی‌ها که برای دومین بار در یک هفته گذشته به مناطق سیل‌زده سفر کرده، همراه باشید.
3روز بارش در سیستان و بلوچستان، بیش از بارش یک سال کشور!
«حجم بارندگی در جنوب سیستان و بلوچستان در 2، 3روز، بیش از 300میلی‌متر بوده درحالی‌که میانگین بارش سالانه کشور، کمتر از این میزان است! همین بارش شدید هم، باعث جاری شدن سیلاب در نقاط مختلف این استان ازجمله دو شهرستان بزرگ قصر قند و دشتیاری شده که هرکدام از آنها، صدها روستا را در خود جا داده‌اند.»مدیرعامل جمعیت امام رضایی‌ها با این مقدمه، به تشریح حال و هوای استان سیستان و بلوچستان بعد از بارش‌های گسترده اخیر می‌پردازد و درباره دلایل ایجاد خسارت‌های سنگین در تعداد زیادی از روستاها اینطور می‌گوید: «سیل مشابهی در سال98 در استان آمده بود اما مشکلات زیرساختی ایجاد نکرده بوده است. همین سابقه ذهنی، تلقی مشابهت این سیل با سیل سال98 را برای اغلب مردم و مسؤولان ایجاد کرد اما متاسفانه سیل اسفند ماه امسال، با خسارت‌های بسیار سنگین به‌ویژه در زیرساخت‌ها همراه بود؛ راه‌های ارتباطی تعداد زیادی از روستاها تخریب شد و آسیب زیادی به شبکه برق و آب، وارد شد. با تلاش‌های گسترده‌ای که انجام شده، خوشبختانه برق تمام روستاهای سیل‌زده، وصل شده و بخشی از راه‌های ارتباطی هم به صورت موقتی برقرار شده اما واقعیت این است که سیلاب، بخشی از جاده‌ها و پل‌ها را شسته و تخریب کرده است و بازسازی این زیرساخت‌ها، زمان‌بر خواهد بود.»
سیل، همه‌چیز را برد؛ حتی سرویس‌های بهداشتی را…
«از همه سخت‌تر در سیل اخیر، وارد آمدن آسیب شدید به خانه و کاشانه مردم بوده. در بسیاری از روستاها که در محاصره سیل قرار داشته‌اند، آب وارد منازل شده و با توجه به اینکه اغلب خانه‌های این مناطق، سنتی و گِلی ساخته شده است، حالا دیوارها نم کشیده و ریخته و متاسفانه عملاً دیگر قابل سکونت نیست. از طرف دیگر، تعداد بسیار زیادی از سرویس‌های بهداشتی مناطق سیل‌زده هم، غیرقابل استفاده شده است. با توجه به اینکه دفن فاضلاب در اغلب این مناطق در چاله‌هایی که به صورت دست‌ساز ایجاد شده بود، انجام می‌گرفته، حالا عملاً سیل اینها را شسته و برده و مشکل بزرگی برای اهالی سیل‌زده ایجاد شده است.»
حجت‌الاسلام داود صالحی مکثی می‌کند و در ادامه به تاثیر منفی سیل بر معیشت روستاییان می‌گوید: «روستاییان در استان سیستان و بلوچستان با روش‌های سنتی، سیل‌بند می‌زنند تا در زمان‌های بارش، آب باران جمع شود و با استفاده از آن بتوانند کشت دیم انجام دهند. حالا سیل شدید اخیر باعث شده آن سیل‌بندها از بین برود و زیرساخت‌های کشاورزی هم به شدت آسیب ببیند. در این شرایط، مردم مناطق سیل‌زده، عملاً منبع درآمد و گذران زندگی خود را هم از دست داده‌اند.»
سیل جنوب استان سیستان و بلوچستان
کنارتم هموطن
«کنارتم هموطن»؛ این شعار جمعیت امام رضایی‌هاست که مبنای حضور سریع و دلگرم‌کننده نیروهای داوطلب این نهاد مردمی در حوادث مختلف و امدادرسانی به هموطنان آسیب‌دیده در 6سال گذشته بوده. این روزها هم چتر حمایت و همدلی امام رضایی‌ها بر سر مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان باز شده و جهادگران این جمعیت با دست پر به یاری هموطنان سیل‌زده رفته‌اند: «این روزها ما در فاز یک کار امدادی در مناطق سیل‌زده، روی 3خدمت متمرکز شده‌ایم. اول، رساندن مواد غذایی به خانواده‌های سیل‌زده. با توجه به اینکه تعداد زیادی از روستاها از 5روز تا یک هفته در محاصره سیل بوده‌اند، به طور طبیعی، مواد غذایی و آذوقه خانواده‌ها تمام شده است. اینجا نیروهای ما، بسته‌های ارزاق به دست این عزیزان می‌رسانند. دومین خدمت، تامین غذای گرم برای خانواده‌های سیل‌زده است. در هر روستا، با هماهنگی دهیار و همکاری نیروهای امدادی بومی، تلاش می‌کنیم این کمک‌ها ابتدا به خانواده‌های نیازمندتر و محروم‌تر تقدیم شود.»
 

امام رضایی‌ها اما با استفاده از تجربیات حوادث گذشته، خوب می‌دانستند خدمت‌رسانی غذایی به حادثه‌دیدگان، به یک مکمل هم نیاز دارد: «سومین خدمت ما، تامین بسته‌های بهداشتی برای سیل‌زدگان است که شامل اقلام بهداشتی برای خانواده(مثل صابون، شامپو و مواد شوینده)، پوشک بچه و اقلام بهداشتی بانوان است. علاوه‌بر این سه خدمت، تامین زیرانداز را هم در اولویت خدمت‌رسانی‌مان قرار داده‌ایم. با توجه به اینکه زیراندازهای حصیری یا موکت‌های خانه‌ها در سیل اخیر از بین رفته، با کمک‌های مالی خیّران، تعداد زیادی روفرشی باکیفیت تهیه کرده‌ایم و در مناطق سیل‌زده میان خانواده‌ها توزیع می‌کنیم.»

 

«خوی» شهادت می‌دهد تا آخر، کنار حادثه‌دیدگان می‌مانیم
نکته مهمی در ذهن حاج آقا صالحی جرقه زده که مکث می‌کند و لحظاتی بعد ادامه می‌دهد: «شنیدم برخی افراد با انتقاد از روند کمک‌رسانی به سیل‌زدگان، گفته‌اند: مگر با توزیع غذا، مشکل سیل‌زدگان حل می‌شود؟ در جواب این دوستان باید بگویم: بله. در روزهای اول بعد از بحران، نیاز به یک آرامش روانی وجود دارد. نیاز است مجموعه‌ای از کمک‌های اولیه صورت بگیرد تا شرایط روحی و روانی حادثه‌دیدگان و شرایط منطقه به حدی از ثبات برسد تا بعد بتوان اقدام به فعالیت‌های لازم برای احیای زیرساخت‌ها کرد. بنابراین ما همچنان که در مناطق سیل‌زده به ارائه کمک‌های اولیه حمایتی مشغولیم، در حال بررسی و برنامه‌ریزی تخصصی هم هستیم تا ببینیم چه کارهای زیرساختی می‌توانیم انجام دهیم.این، روال امدادرسانی ما در تمام بحران‌هاست. برای مثال، بیش از یک سال از زلزله خوی می‌گذرد اما ما هنوز آنجا حضور داریم و مشغول مدرسه‌سازی هستیم. یا در سیل قبلی در همین منطقه دشتیاری در سال98 که حضور پیدا کرده بودیم، بعد از پایان امدادرسانی اولیه، چند دامداری و 2باب مدرسه برای اهالی منطقه ساختیم. بنابراین از کارهای زیرساختی هم غافل نیستیم اما در حال حاضر که هنوز یکی دو هفته از بحران سیل نگذشته و همچنان هشدار بارش و جاری شدن سیلاب داده می‌شود، زمان کار زیرساختی نیست.
وقتی همه برای سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان، کمک جمع می‌کنند!
حالا بیش از یک هفته از شروع امدادرسانی جمعیت امام رضایی‌ها به سیل‌زدگان استان سیستان و بلوچستان می‌گذرد و این نهاد مردمی برای تداوم کمک‌رسانی به هموطنان رنجدیده در مناطق سیل‌زده، چشم‌انتظار کمک‌های نقدی هموطنان خیّر است. به بهانه فراخوان جمع‌آوری کمک از سوی جمعیت امام رضایی‌ها، یک بحث قدیمی را یادآوری کرده و می‌پرسم: بعد از ماجراهای ناخوشایند در جریان جمع‌آوری کمک‌های مردمی در زلزله سرپل ذهاب، مقرر شده بود تنها مرجع جمع‌آوری کمک‌های مردمی در بحران‌ها، سازمان هلال احمر باشد. اما این روزها گروه‌ها و کانال‌های فضای مجازی پر است از اطلاعیه‌های جمع‌آوری کمک برای سیل‌زدگان از طرف گروه‌های جهادی و موسسات خیریه! مردم چطور باید به این گروه‌ها اعتماد کنند؟ و جمعیت امام رضایی‌ها برای اعتمادسازی در این زمینه، چه کرده است؟
مدیرعامل جمعیت امام رضایی‌ها که به‌خوبی با این دغدغه آشناست، در پاسخ می‌گوید: «نکته‌ای که اشاره کردید، کاملا درست است. متولی امر کمک‌رسانی در حوادث و بحران‌ها، هلال احمر است و جمع‌آوری کمک برای حادثه‌دیدگان بدون گرفتن مجوز از سازمان داوطلبان هلال احمر، غیرقانونی است و سازمان هلال احمر می‌تواند حساب مجموعه‌هایی که اقدام به این کار می‌کنند را مسدود کند. دقیقا براساس همین رویه قانونی، ما در جمعیت امام رضایی‌ها، برای حضور در بحران‌ها و امدادرسانی به حادثه‌دیدگان، با هلال‌احمر تفاهم‌نامه داریم. برای حضور در متن امدادرسانی به سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان و جمع‌آوری کمک برای این منظور هم، از هلال احمر مجوز گرفته‌ایم.»
می‌پرسم: «این به معنای یک‌جور تقسیم کار است؟ یعنی شما برای کمک‌رسانی به سیل‌زدگان، به مناطقی ورود می‌کنید که هنوز تحت پوشش امدادرسانی نیروهای هلال احمر قرار نگرفته؟ حاج آقا صالحی سری به حسرت تکان می‌دهد و می‌گوید: «متاسفانه هنوز چنین ساز و کاری در موضوع امدادرسانی بحران در کشور ما وجود ندارد؛ اینکه اتاق رصدی وجود داشته باشد و برای همه گروه‌ها و نیروهای امدادی، نقش تعریف کند. سال‌هاست ما چنین مطالبه‌ای داریم و همچنان گله‌مند هستیم که چرا چنین ظرفیتی وجود ندارد. اگر در مواقع بحران، اتاق رصدی وجود داشته باشد، ما هم قطعاً نیروها و امکانات‌مان را در نقاطی متمرکز می‌کنیم که از کمک‌های هیچ گروه امدادی بهره‌مند نشده باشد.»
گلایه‌ها، بحق است اما مراقب شیطنت‌ها باشیم
صحبت از حضور نهادهای امدادی رسمی و گروه‌های داوطلب برای کمک‌رسانی به سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان که به میان می‌آید، فرصت را غنیمت می‌شمارم برای طرح انتقادهایی که این روزها از قول برخی ساکنان مناطق سیل‌زده در فضای مجازی دست‌به‌دست می‌شود؛ اینکه فرآیند امدادرسانی به سیل‌زدگان با تاخیر شروع شد و در ادامه هم، تمام امکانات مثل بالگردهای امدادی برای نجات مردم از محاصره سیل، پای کار آورده نشد. می‌پرسم و مدیرعامل جمعیت امام رضایی‌ها در جواب می‌گوید: «ابتدا باید تاکید کنم که در سیل اخیر، هم وسعت منطقه سیل‌زده، گسترده است و هم حجم خسارت‌ها، حجم قابل توجهی بوده. بنابراین طبیعی است که در چنین منطقه وسیعی، به افرادی هم، دیرتر رسیدگی شده باشد. با توجه به اینکه الان همه به اینترنت دسترسی دارند، کافی است هموطن عزیزی که نیروهای امدادی با تاخیر به کمک او رفته‌اند، فیلمی از خودش ضبط و در فضای مجازی منتشر کند. همین، می‌شود مبنای قضاوت درباره عملکرد نیروهای امدادی.

اجازه بدهید با دو مثال، موضوع را بیشتر توضیح دهیم. چند روز قبل که ما برای بازدید میدانی به یک روستا رفته بودیم، بالگرد هلال‌احمر فرود آمد و با اینکه آن روستا 300نفر جمعیت داشت، بیش از 200بسته غذایی 72ساعته به آنها دادند. در مقابل، به یک منطقه هم رفتیم که پل روستا تخریب شده بود و واقعاً مردم در زحمت بودند. بعد از یک هفته از سیل، هنوز راه ارتباطی روستا درست نشده بود و حتی برای انتقال بیماران به بیمارستان، راهی وجود نداشت. بنابراین، اینطور نیست که رسیدگی نشده باشد اما به طور طبیعی، ممکن است در فرآیند امدادرسانی به مناطق وسیع سیل‌زده در استان سیستان و بلوچستان، برخی از عزیزان با تاخیر کمک دریافت کرده باشند. ضمن اینکه براساس همان تصور مشابهت سیل امسال با سیل سال98 که ابتدا به آن اشاره کردم، پیش‌بینی می‌شد سیل امسال هم آسیب‌های زیرساختی نخواهد داشت. شاید همین تلقی هم باعث شد کمی در امدادرسانی تعلل صورت بگیرد.
البته در این میان، شیطنت‌ها را هم نباید نادیده گرفت. بالاخره بعضی‌ها بدشان نمی‌آید با سوءاستفاده از این شرایط بحرانی، برخی گسل‌های قومیتی و مذهبی نهفته در این منطقه را فعال کنند و ماهی خودشان را از این آب گل‌آلود بگیرند. درحالی‌که اگر نگاه منصفانه‌ای وجود داشته باشد، نهادهای امدادی درمجموع عملکرد خوبی پس از سیل داشته‌اند. اما خب، همیشه اینطور بوده که کارهای روی زمین مانده و گله‌مندی‌ها، دیده می‌شود اما حجم بالای کارها و خدمات انجام گرفته، به چشم نمی‌آید.
از ساخت پل و مدرسه تا ساخت سرویس بهداشتی؛
برای کارهای زیرساختی آماده‌ایمامام رضایی‌ها قول داده‌اند تا رو به راه شدن اوضاع در مناطق سیل‌زده، در کنار مردم سیستان و بلوچستان بمانند و به سهم خودشان، به احیای زیرساخت‌های آسیب‌دیده این مناطق کمک کنند. حجت‌الاسلام داود صالحی در پایان این گفت‌وگو، در تشریح این خدمت‌رسانی درازمدت می‌گوید: «یک گروه تخصصی را مامور کرده‌ایم که با بازدید میدانی از مناطق سیل‌زده، بررسی کنند ما بعد از یکی دو هفته بحرانی اولیه، در حد توان جمعیت امام رضایی‌ها، چه کار زیرساختی و مهندسی اساسی می‌توانیم انجام دهیم.
چند مورد به صورت پیش‌فرض غیرقطعی، برای خودمان فهرست کرده‌ایم؛ ساخت پل برای وصل کردن راه ارتباطی روستاها، بازسازی مدرسه آسیب‌دیده بنابر تشخیص و اعلام سازمان نوسازی مدارس، یا ساخت سرویس‌های بهداشتی که به‌شدت مورد نیاز است. ظرف یک هفته آینده، نتیجه بررسی‌های تیم تخصصی را به مخاطبان خیّر اعلام می‌کنیم تا در جریان باشند جمعیت امام رضایی‌ها قرار است چه طرح زیرساختی را در مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان شروع کند.»
 

لینک پرداخت مستقیم
https://boon.emamrezaeeha.ir/payment?id=57

شماره کارت
5041721111658309

شماره شبا
IR 640700001000227888888010

پایان پیام/

#سیل_سیستان_و_بلوچستان #هلال_احمر #جمعیت_امام_رضایی_ها #کنارتم_هموطن

تبلیغات

کد اعلام وصول پایگاه خبری اقتصاد رسا

 کلیه حقوق اقتصادرسا محفوظ می باشد

پیاده سازی و طراحی توسط گروه نرم افزاری دیما

Back to Top