پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از موافقت رئیس جمهور با اختصاص سهام عدالت برای جاماندگان خبر داد.
به گزارش اقتصادرسا به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: رئیس جمهور با اختصاص سهام برای جاماندگان سهام عدالت تا پایان سال و ارجاع موضوع به سازمان برنامه و بودجه موافقت اولیه داشته است.
آیت الله رئیسی در گفتوگوی تلویزیونی با مردم گفت: شرط ما برای مدیران دولت، فساد ستیزی است؛ ما باید اعتماد آسیب دیده مردم را اصلاح کنیم و صادق الوعد باشیم.
به گزارش اقتصادرسا، آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور شامگاه امروز سیزدهم شهریور ۱۴۰۰ در گفتوگوی زنده تلویزیونی با مردم کشورمان گفت: ابتدا لازم است از عزیزانی که در مراکز درمانی تلاش می کنند صمیمانه تشکر میکنم.
کرونا از ابتدا از اولویتهای دولت سیزدهم بوده است
وی ادامه داد: از ابتدای کار در دولت مساله کرونا از اولویتها بود و یک حرکت انقلابی همراه با عقلانیت نیاز بود.
رئیسی تصریح کرد: تولید داخلی نمیتوانست نیاز داخلی را تامین کند و برآورد داشتیم برای مصرف داخلی نیازمند 100 میلیون دز واکسن هستیم. امروز 40 میلیون دز به صورت قطعی تأمین شده است و سرعت و شتاب کار زودتر هم بتوانیم باقی واکسن را تامین کنیم.
بازگشایی مدارس در گرو واکسینه شدن است
رئیس جمهور تصریح کرد: در برنامه دولت اعلام کردیم همه مردم واکسینه شوند و با قوت این کار دنبال خواهد شد. مردم هم همت خوبی دارند و تقریبا صفها منتفی شده و این کار باید با شتاب بیشتری انجام شود و هر نوع اقدامی مانند بازگشایی مدارس در گرو این است زودتر واکسینه شدن را دنبال کنیم و در حد قابل قبولی بگوییم مردم واکسینه شده اند.
گفتهام معوقات کادر درمان سریعتر پرداخت شود
وی تصریح کرد: مردم باید فاصله گذاری و حداقل کردن ارتباطات را در کوچه و خیابان جدی بگیرند. تا آخر شهریور 40 میلیون دز قطعی است و در تامین واکسن وزارت خارجه و بهداشت نیروهای خود را بسیج کردهاند و نسبت به کادر درمان گفتهام معوقات آنها سریعا پرداخت شود.
بنای من این است که درباره وعدههایم با فعل ماضی هم صحبت کنیم نه فعل مستقبل
رئیسی در مورد وعدههای انتخاباتی خود و دنبال کردن آن اظهار داشت: بنای من این است با مردم صحبت کنم و با فعل ماضی هم صحبت کنیم نه فعل مستقبل.
وی ادامه داد: در حوزه مسکن وعدههای که داده شده باید انجام شود ما در سال حدود 2 میلیون مسکن نیازمندیم و ما کف آن را گفتیم. مجلس هم قانون دارد و بافتهای فرسوده باید درست شود و دولت در بخشی از این موضوع خودش مسکن می سازد و در بخشی هم تسهیلات پرداخت می کند.
اصلی ترین موضوع در مسکن، زمین است که باید آماده سازی شود
رئیس جمهور گفت: اصلی ترین موضوع در مسکن، زمین است که باید آماده سازی شود. مسکن جزء موارد پیشتاز و پیشران اقتصاد است که خیلی صنایع را با خود همراه میکند. من روز اول دولت، این موضوع را به وزیر مکلف کردم و ایشان هم با قدرت و حساسیت دارد دنبال میکند. بعضی در این مورد تردید نکنند.
وی در مورد مبارزه با فساد در دولت تصریح کرد: من در روز اول دولت به همه همکاران گفتم منافذ و بستر های فساد را در دولت شناسایی کنند. قبل از شروع دولت هم به کارگروهی گفته بودم که این موضوع را پیگیری کنند و منشوری در این باره ایجاد شود که این منشور آماده خواهد شد. شرط ما در دولت فساد ستیزی برای همه مدیران است. همه مدیران باید خود را پاسخگو بدانند. یکی از آسیبها در این مدت اعتماد مردم است و ما باید اعتماد آسیب دیده را اصلاح کنیم و صادق الوعد باشیم.
به همکاری مردم سخت امیدوارم
رئیسی بیان داشت: به همکاری مردم سخت امیدوارم. برای من بسیار نامه نوشته شده است میگویند اصلا صحبت از پست و مقام نیست و ما هر کاری از دستمان بر بیاید انجام میدهیم.
وی اظهار داشت: مردمی بودن یک محوری است که همواره باید مورد توجه دولت و مسئولین باشد. مردم باید دولت را از خودشان بدانند. من سعی کردهام در هر جایی که بودم ارتباط خودم با مردم را حفظ کردهام. من در این دو استانی که رفتم سعی کردم در بخشی از سفر با مردم ارتباط داشته باشم. این از این حیث بوده که مسئولین در هر سطحی بدانند باید با مردم ارتباط داشته باشند.
رئیس جمهور خاطر نشان کرد: باید رفت صحنه را دید. «شنیدن کی بُوَد مانند دیدین». من نشستم با مدیران تا ببینم چه راهکاری می توان انجام داد. من بی اطلاع از شرایط استانها نیستم. ما در خدمت وزرا در این سفرها بودیم. وزرا و مدیران استانی با هم نشستند و به راهکار رسیدند و اقدامات شروع می شود.
وی ادامه داد: مردم باید امیدوار شوند. یکسری راهکارها را پیدا کردیم و یکسری راهکارها در مرکز باید دنبال شود و زمان بر است. یقین داریم این کار جواب می دهد. اینها زمینه ای است که می تواند ارتباط دولت را با مردم و نخبگان داشته باشد.
رئیسی درباره اینکه که دولت در شرایط بدی کشور را تحویل گرفت و چه اقدامات قابل ملاحظهای انجام شده است؟ بیان داشت: روحیه من گله گذاری نیست. همه شرایط کشور را می دانند. من با عنایت خداوند و مشارکت مردم به موفقیت دولت امیدوارم و بدون تردید گشایش هایی هم انجام میشود.
نمیخواستم اول کار، مردم را در مورد کالاهای اساسی نگران کنم
وی تصریح کرد: من نمیخواستم اول کار، مردم را در مورد کالاهای اساسی نگران کنم و الان با اقداماتی که انجام شده است دیگر نگرانی برای کالای اساسی نداریم.
رئیسجمهور گفت: مردم وضعیت تورم و گرانی را میدانند این بر میگردد به تصمیماتی که از قبل گرفته شده و به تورم و رشد نقدینگی و ... برمیگردد. تیم اقتصادی دولت شبانه روز کار میکند تا آرامش به بازار برگردد. عزیزان وزرا مشغول بهکار شدند تا با کارهایی که انجام شده گام هایی برداشته شود که به افزایش تولید و پایان دادن به رکود و کاهش تورم بیانجامد.
وی خاطرنشان کرد: ما یک ظرفیت معطل مثلا 40 درصد کارخانجات را داریم که بهدلایل مختلفی این ظرفیت بیکار مانده است. ما افزایش تولید را در دستور کارمان داریم.
رئیسی تاکید کرد: از همین جا به تولید کنندگان میگویم تولید را افزایش دهید و زمینه برای افزایش صادرات دارد مهیا می شود.
وی با تأکید بر اینکه قوه عاقله در تصمیمگیریها اندیشه میکند، عنوان داشت: یک جمعی از درون و بیرون دولت هستند که مسائل مختلف را بررسی می کنند و هر وقت بحث ها آماده می شود به ستاد اقتصادی دولت می آورند و در دولت تصمیم گیری می شود و بعد هم مردم را حتما در جریان تصمیم گیری ها قرار می دهیم و غیابا تصمیمی نخواهیم گرفت که مردم صبح بلند شوند ببینند تصمیمی گرفته شده و اصلا مطلع نیستند.
رئیسجمهور: معاون اول دولت مسئول هماهنگی تیم اقتصادی دولت است تا یک آهنگ مشخصی داشته باشد. تمامی بخش ها بهدلیل جایگاه معاون اول با هماهنگی کار میکنند.
ایران امن و قابل پیش بینی مهیا شده است
رئیسجمهور گفت: به ایرانیان خارج از کشور میگویم ایران امن و قابل پیش بینی مهیا شده و سواحل مکران آمادگی برای سرمایه گذاری دارد. اینجا زمینه برای سرمایه گذاری فراهم است. دستگاههای دولتی هم آماده دریافت سرمایه هستند.
حضور آمریکا موجب تضییع حقوق بسیاری از افغانستانیها شده است
وی در مورد موضوع افغانستان بیان داشت: افغانستان با ظلم آمریکایی ها جراحت بزرگی برداشته است. امروز مجامع بین المللی اعلام می کنند بیش از 30 هزار کودک افغانستانی دچار مجروحیت شده اند. امروز 3 میلیون افغانستانی در ایران مهمان هستند که دچار آسیب شدهاند. حضور آمریکایی ها موجب تضییع حقوق بسیاری از افغانستانی ها شده است.
رئیسجمهور گفت: راهکار افغانستان این است که دولتی در افغانستان حاکم شود که با رای و اراده مردم افغانستان باشد ما از دولتی که برخواسته از مردم افغانستان باشد حمایت میکنیم. امنیت افغانستان امنیت ماست و اولویت ما ارتباط با همسایگان است.
وی تصریح کرد: با بیش از 50 مسئول کشورهای مختلف ارتباط و گفتگو داشته ام و این تعامل ادامه خواهد داشت. دولت های دیگر اجازه دهند مردم افغانستان برای خودشان تصمیم بگیرند.
مذاکره، باید نتیجهمحور باشد، نه «گفتوگو برای گفتوگو» و نه «مذاکره برای مذاکره»
رئیسی درباره مذاکرات وین و پرونده هستهای کشورمان گفت: ما ابایی از مذاکره نداریم اما گفتوگو با فشار چه نوع گفتوگویی است؟ من قبلا گفته ام گفت و گو و مذاکره در دستور کار دولت است. آنچه ما دنبال آن هستیم رفع تحریمهاست و ما از منافع ملت یک قدم عقبنشینی نخواهیم کرد. مذاکره، باید نتیجهمحور باشد، نه «گفتوگو برای گفتوگو» و نه «مذاکره برای مذاکره».
رئیسجمهور در پایان اظهار داشت: آمادگی دارم مردم را در جریان عمل به وعده ها قرار دهم و دوست دارم آنان در جریان امور قرار گیرند.
انتهای پیام/
معاون اقتصادی رئیس جمهور گفت: برای برخورداری از یک سیستم اقتصادی سالم باید مسیرهای فساد را از مبداء کور کرد.
به گزارش اقتصادرسا، محسن رضایی معاون اقتصادی رئیس جمهور و دبیر شورایعالی هماهنگی اقتصادی سران قوا با حجت السلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژهای رئیس قوه قضائیه دیدار و گفتوگو کرد.
حجت الاسلام و المسلمین اژه ای در این دیدار تاکید کرد: آماده هستیم در جهت رفع موانع اصلی اقتصاد و رونق سرمایهگذاری و تولید در کشور به قدر سهم خود در دستگاه قضایی به دولت کمک کنیم.
محسن رضایی نیز بیان داشت: برای برخورداری از یک سیستم اقتصادی سالم باید مسیرهای فساد را از مبداء کور کرد که خوشبختانه دولت سیزدهم در این زمینه برنامه عملی همراه با اقدام و برنامه مدون دارد.
انتهای پیام/
هوشمندسازی در اولویت برنامه های تحقیق و توسعه همراه اول قرار دارد.
به گزارش اقتصادرسا؛شاهمنصوری رئیس مرکز تحقیقوتوسعه همراه اول در گفتوگو با فروم اینترنت اشیا گفت:اینترنت اشیاء و هوشمندسازی از ارکان برنامههای این مرکز بوده و رویکرد و استراتژی پنجساله همراهاول و این مرکز تحول دیجیتال و توسعه اقتصاد دانشبنیان مبتنی بر فناوریهای دیجتالی است.
در دنیای امروز این فناوریهای 5G .IoT و AI هستند که میتوانند معضلات قدیمی را حل کنند.
ایدههای منتخب در جایزه سال هوشمندسازی باید چند ویژگی داشته باشند؛ صاحبان ایده باید تیم قوی، سوابق مرتبط با راه حل پیشنهادی و مدل کسبوکار یا مدل تجاری مشخص برای آن ایده هم داشته باشند.
این اولین تجربه برگزاری رویداد جایزه سال هوشمندسازی در ایران است. در واقع این جایزه مثل اعتباری است که برای یک قرارداد در نظر گرفته شده باشد. این قرارداد میان شرکت پیشنهاددهنده راهحل و مرکز تحقیقوتوسعه همراهاول منعقد میشود و پروپوزال برنده بهعنوان پیوستی برای آن قرارداد خواهد بود.
http://iraniotforum.org/?p=8818
به گزارش اقتصادرسا به نقل از شبکه اخبار اقتصادی و دارایی ایران(شادا)، وزیر امور اقتصادی و دارایی طی سخنانی در "سی و یکمین همایش سالانه بانکداری اسلامی" که در محل بانک مرکزی جمهوری اسلامی برگزار شد، با قدردانی از زحمات کارکنان خدوم نظام بانکی در شرایط همه گیری کرونا و همدردی با خانواده های شهدای خدمت رسانی ابراز امیدواری کرد، با بهره مندی از نظرات صاحب نظران نظام بانکی بتوان برنامه تحول در نظام بانکی را نهایی کرده و به بهترین شکل به اجرا درآورد.
وی عنوان "بانک ها خلق پول و پشتیبانی از تولید" را یکی از محور های سخنرانی خود در این همایش اعلام کرد و بیان داشت: اینکه بانک ها چه نقشی می توانند در پشتیبانی از تولید انجام دهند بستگی به درک ما از بانک و کارکرد های آن دارد.
سید احسان خاندوزی گفت: اگر این را بدانیم که بانک نهادی است که ۹۷ درصد پول و نقدینگی کشور را منتشر می کند و به موارد مصرف آن تخصیص می دهد، آنگاه می توانیم بپرسیم، بانکی که با بدهکار کردن خود پول خرج کرده است، ما به ازای آن، کدام دارایی را احتساب و ترکیب ترازنامه اش را چگونه تغییر داده است؟
وزیر اقتصاد افزود: آیا این اعتبار جدید، صرف تأمین مالی بخش های مولد، فعالیت های کارآفرینانه و محصولات مورد تقاضای مردم یا صرف اقدامات غیرمولد، سفتهبازی روی دارایی های موجود، تسهیلات رابطهای ناسالم و ... شده و قدرت خود را صرف متلاشی کردن تار و پود اقتصاد کرده است؟
خاندوزی ادامه داد: در واقع، سؤال این است که بانک از قدرت خلق پول خود برای «ساختن» یا برای «تخریب» استفاده کرده است؟
وی با بیان اینکه، خدمت پول به تولید و سرمایهگذاری یعنی "ساختن" و انحراف پول از بخش واقعی یعنی "تخریب" اقتصاد، گفت: می خواهم بر این نکته تأکید کنم که مسأله فقط کمیت پول و نقدینگی نیست و کیفیت خلق پول نیز به اندازه کمیت آن حائز اهمیت است و بانک ها باید به نحوی هدایت و اداره شوند که نقش سازنده پول را در کانون توجه قرار دهند.
خاندوزی یکی دیگر از محور های سخنان خود را "حکمرانی شرکتی در بانک ها و مسأله نظارت" عنوان کرد و گفت: اینجا سؤالی که مطرح می شود، این است که اگر منافع بانک ها اقتضاء نکند، وارد موضوع تأمین مالی تولید شوند، چه مسئولیتی متوجه آنها است و نهاد ناظر، چه زمانی متوجه تصمیمات بانک ها در خصوص نحوه تخصیص اعتبارات می شود؟
وی در ادامه گفت: سؤال اول، من را به محور دوم صحبتم در خصوص حکمرانی بانک ها می رساند که محور دیگر همایش امروز است، چرا که کاملاً ممکن است، یک بانک، منابع خود را صرف ساختن مجتمع های فروشگاهی بزرگ مقیاس کرده و هزاران میلیارد تومان نقدینگی جدید را صرف این کار کند.
خاندوزی افزود: همچنین ممکن است یک بانک پول جدید را برای تأمین واحد مسکونی یا پرداخت حقوق به کارکنان شاغل در نهادی کند که سهامدار بانک است و ممکن است یک بانک دیگر، منابع خود را صرف ایجاد حباب در بازار ثانویه کند یا بانکی دیگر که احتمال دارد، پول جدید را برای پرداخت بهره روی سپرده هایی صرف کند که ما به ازای آنها، دارایی در سمت راست ترازنامه اشان وجود ندارد.
وی تصریح کرد: همه این اقدامات، نقدینگی مخرب و خود افزا را در کشور افزایش می دهد و سؤال این است که مسئولیت بانکها در قبال آثار سوء چنین تخصیص هایی چیست؟
وزیر اقتصاد گفت: تفاوت بین مدیرانی که نقش مؤثری در تأمین مالی فعالیت های مولد بازی کرده اند و مدیرانی که این چنین منابع حیاتی کشور را از بین می برند و سفته بازی را به زیان تولید و کارآفرینی سودآور می کنند، چیست؟ آیا نظام حکمرانی و تدبیر امور، تمایزی بین این نوع بانک ها قائل می شود یا به سودآوری ناشی از فعالیت های سوداگرانه، به همان نسبت سودآوری ناشی از پشتیبانی تولید پاداش می دهد؟
سید احسان خاندوزی ادامه داد: قاعده گذاری و اجرای قواعد حکمرانی شرکتی از برنامه های محوری ما در وزارت امور اقتصادی و دارایی است و خوشبختانه در حال حاضر لایحه ای برای این منظور در وزارتخانه تهیه شده است که با قوت بیشتر پیگیری خواهد شد.
وی بیان داشت: سؤال دوم، من را به مسأله نظارت می رساند. نظارت ابعاد بسیاری دارد که مجال پرداختن به آن نیست، اما صرفاً می خواهم به دو نکته اساسی اشاره کنم. یکی اینکه مقام ناظر و سیاستگذار نباید واحد باشد که در غیر این صورت، امکان نظارت مؤثر فراهم نمی آید.
وزیر اقتصاد افزود: بنابراین باید به این سمت پیش برویم که سیاستگذار برای تعقیب اهداف خود سیاست هایی را اتخاذ و مقام ناظر، از اجرای درست آنها، اطمینان حاصل کند و این موضوعی است که باید آن را در قالب لایحه قانون بانک مرکزی تعقیب کنیم.
خاندوزی یادآور شد: در دوره حضور من در مجلس شورای اسلامی، فراخوان مؤثری برای پیشنهادهای ایجابی طرح بانک مرکزی ارسال شد و اکنون نیز از موضع وزارت امور اقتصادی و دارایی همچنان دست یاری به سمت صاحب نظران بانکداری اسلامی و سیاستگذاری پولی دراز می کنم.
وی ادامه داد: امروز فناوری های نوین نظیر زنجیره بلوک، قراردادهای هوشمند و پول دیجیتال بانک مرکزی، امکانی را فراهم می کند که هم مدیران بانک در لحظه متوجه شوند ترازنامه آنها در اقصی نقاط کشور، چگونه در حال تغییر است و هم کنترل بانک مرکزی بر جریان وجوه مالی را افزایش می دهد.
خاندوزی با بیان اینکه این، امکان بی نظیری را برای شفافیت، مبارزه با پولشویی، فرار مالیاتی و نظایر آن ایجاد می کند، ابراز امیدواری کرد که در تعامل وزارت اقتصاد با بانک مرکزی و شبکه بانکی بتوان این برنامه ها را با قوت، پیش برد.
وزیر امور اقتصادی و دارایی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به موضوع "ارزیابی و آسیب شناسی مدل کسب و کار بانکی" به عنوان سومین محور همایش حاضر، گفت: در این زمینه می خواهم به یکی دو نکته اشاره کنم. گاهی کسب و کار بانکی به تأمین مالی و اعطای تسهیلات به یک واحد تولیدی معطوف می شود که در مقایسه با تأمین مالی فعالیت های غیر تولیدی یک گام به جلو است.
وی افزود: اما راه مؤثرتر، تأمین مالی زنجیره ارزش (supply chain finance) آن هم نه از طریق اعطای تسهیلات و اخذ وثیقه، بلکه از طریق اعطای خط اعتباری بر مبنای شایستگی اعتباری است.
خاندوزی گفت: کسب و کار بانکی در حال حاضر برای خود یک منطقه امن را شناسایی کرده است و حاضر نیست به راحتی از آنجا خارج شود. این منطقه امن سه رکن شامل اعطای تسهیلات، دریافت نرخ بهره و انجام عملیات در بالای خط ترازنامه دارد.
وی یادآور شد: این در حالی است که منطقه فعالیتی که اقتصاد به آن نیاز دارد و تلاش بیشتر شبکه بانکی را می طلبد، مستلزم اعطای خط اعتباری، دریافت کارمزد و عملیات در زیر خط ترازنامه است. ما نیاز داریم در عملیات بانکی از منطقه 1 به منطقه 2 گذار کنیم یا لااقل منطقه 2 را هم در کنار منطقه 1 تعریف کنیم و این مستلزم آن است که بانک ها به این سمت هدایت شوند.
وزیر اقتصاد گفت: گاهی مقررات ما، بانکها را می ترساند که به این سمت بیایند. برای آنها راحت تر است که همچنان تسهیلات بدهند و وثیقه بگیرند، در حالی که برای تأمین مالی زنجیره ارزش ما به خط اعتباری و نه به تسهیلات نیاز داریم. هزینه خط اعتباری بسیار کمتر از تسهیلات است و پرداخت هزینه، زمانی فعال می شود که منابع بانکی استفاده می شود.
خاندوزی افزود: تنها در این مقطع زمانی است که منبع، از زیر خط به بالای خط می آید. به هر حال این یک تغییر پارادایم بزرگ است که لازم است به سمت آن حرکت کنیم.
وزیر امور اقتصادی و دارایی در ادامه سخنان خود «تفکیک نهادی و کارکردی بانک ها» را نکته بعدی مورد تأکید خود عنوان و بیان داشت: در شبکه بانکی ما، همه بانک ها در پارادایم موجود کارکردهای مشابهی دارند و برای آنها کار ویژه مشخص و متمایز تعریف نشده است.
وی افزود: در قانون عملیات بانکیِ بدون ربا توجه ویژه ای به بانکداری سرمایه گذاری شده است و عملیات بانکی در قالب بانکداری تجاری، توسعه ای و تخصصی تفکیک نشده است و بلکه نوع اخیر عملیات بانکی نادیده گرفته شده است.
به گفته خاندوزی، آنچه در بازنگری قانون بانکداری نیاز داریم این است که به سایر انواع عملیات بانکی توجه کنیم و بانک ها را بر اساس کارکردهای آنها تفکیک کنیم؛ تفکیک کارکردی به ما اجازه می دهد در مقام سیاستگذار، متفاوت برخورد کنیم.
وی با بیان اینکه، دلیلی ندارد نرخ سیاستی بانک مرکزی برای بانک تجاری، برابر بانک توسعه ای باشد، گفت: با تنظیم گری و سیاستگذاریِ تفکیکی می توانیم همزمان کارکردهای توسعه ای، تجاری و غیره را به نحو موفقیت آمیزی محقق کنیم.
خاندوزی نکته دیگر سخنان خود را ناظر بر مسأله "فراگیری مالی" عنوان و بیان داشت: نظام بانکیِ وثیقه محور، آن هم نظامی که وثایق در آن تنها «عین معین» تعریف شده است، ثروتمندان را به فقرا ترجیح می دهد و منابع مالی را از کسانی سلب می کند که بیشترین نیاز را به آن دارند. در واقع، شکل کنونی کسب و کار بانکی، نسبت به نابرابری، و فقیر و غنی، نه تنها بی تفاوت نیست بلکه اغنیا را به فقرا ترجیح می دهد و نابرابری را تعمیق می کند.
وی با بیان اینکه انتقال پارادایم دیگری که لازم داریم «فراگیری یا شمول مالی» است، اظهار داشت: جالب است که این موضوع در کشورهای توسعه یافته هم مورد توجه قرار گرفته است و تا کنون حدود 70 کشور جهان، سند ملی شمول مالی خود را پیادهسازی کردهاند یا در مراحل مختلف تدوین آن قرار دارند.
خاندوزی تصریح کرد: توسعه «شمول مالی» نه تنها مستلزم آن است که بانکها، بیمه ها و سایر نهادهای مالی در سیاست ها و برنامه های کسب و کار خود بازنگری کنند، بلکه لازم است نهادهای سیاستگذار و سایر ذی نفعان به صورت یکپارچه و با افراز مشخص وظایف در این مسیر حرکت کنند.
وی عنوان کرد: برای این منظور در وزارت امور اقتصادی و دارایی مقدمات تدوین سند ملی فراگیری مالی آماده شده و برای ایجاد اجماع ملی در این خصوص، پیشنهادی برای هیأت وزیران ارسال شده است.
رئیس جمهور گفت: دغدغههایی درباره ذخایر کالاهای اساسی وجود داشت که با پیگیریهای انجام شده مرتفع شده است.
به گزارش اقتصادرسا ؛حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی پیش از ظهر امروز چهارشنبه در جلسه هیات دولت با اشاره به پیشنهاد تخصیص زمین ساخت ۵ هزار واحد مسکونی برای خانواده ایثارگران، گفت: این پیشنهاد را به فال نیک میگیریم و خیلی مناسب است که نهضت مسکنسازی در دولت سیزدهم با ساخت مسکن برای ایثارگران و خانوادههای معظم شهدا و جانبازان آغاز شود.
رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه دغدغههایی درباره ذخایر کالاهای اساسی وجود داشت که با پیگیریهای انجام شده مرتفع شده است، افزود: ذخیره کالاهای اساسی انجام شده بود، اما با میزان مصوب فاصله داشت که با اقدامات انجام شده در روزهای اخیر این نگرانی برطرف شده و دوباره به وزارتخانههای ذیربط تاکید میکنم با رصد دقیق وضعیت بازار اجازه ندهند در زنجیره تامین کالا از تولید تا مصرف هیچ اجحافی در حق تولیدکنندگان و مصرفکنندگان اعمال شود.
رئیسی در بخش دیگری از سخنانش، افزایش آمار واکسیناسیون در برابر بیماری کرونا را قابل تقدیر، اما ناکافی عنوان کرد و اظهار داشت: یکی از مقدمات ضروری برای رونق کسب و کارها و بازگشایی مدارس و مراکز علمی و دانشگاهی، رسیدن به حدنصاب واکسیناسیون عمومی است.
رئیس جمهور تاکید کرد: اخبار خوبی از افزایش واردات و توامان تولید داخلی واکسن دریافت کردهایم که جای خوشحالی دارد.
رئیس جمهور اضافه کرد: مراکز واکسیناسیون به همت وزارت بهداشت و همکاری نهادهای ذیربط ۲ تا ۳ برابر شده است. امیدواریم با تامین واکسنهای مورد نیاز از محل واردات و تولیدات داخلی هر چه سریعتر امکان بازگشایی مراکز آموزشی فراهم شود و اگر رسیدن به حدنصاب لازم با تاخیر انجام شود، بازگشایی مراکز آموزشی نیز با تاخیر انجام خواهد شد.
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در ادامه سخنان خود با اشاره به رخدادهای اخیر در افغانستان، آنچه حداقل در ۲ دهه گذشته در افغانستان رخ داده را تابلویی گویا از تجاوز و نقض آشکار حقوق انسانها در عصر حاضر توصیف و تصریح کرد: اگر فقط به تعداد زنان و کودکانی که در این سالها در افغانستان کشته یا دچار جراحت یا نقص عضو شدهاند، توجه کنیم، خواهیم دید که چه فاجعهای به شکل خاموش در این کشور در جریان بوده است.
رئیس جمهور با تاکید بر اینکه تجربه حضور آمریکا در کشورها و نقاط مختلف جهان گواه آن است که این حضور هیچگاه امنیتآفرین نبوده بلکه برعکس مخل امنیت و ثبات و آرامش بوده است، ادامه داد: آمریکاییها با چنین سابقه و عملکردی به جای آنکه در دادگاه افکارعمومی جهانیان پاسخگو باشند، با بهانهسازیهای مختلف به فضاسازی علیه کشورهای دیگر میپردازند.
رئیسی خاطرنشان کرد: امروز آمریکاییها به بهانه مسائلی، علیه کشورمان فضاسازی میکنند که پاسخ آنها موجود است و اینجا از دستگاههای مسئول و از جمله رسانه ملی میخواهم که پاسخ اینگونه اتهامات و انگزدنها را به شکل مناسب ارائه کنند.
رئیس جمهور در پایان ارتقای سطح تعاملات و افزایش تبادلات با کشورهای همسایه را جزو اولویتهای دولت سیزدهم برشمرد و گفت: فعالترین دیپلماسی دولت باید با همسایگان جریان داشته باشد و باید همه تلاش خود را برای افزایش تجارت و همکاری اقتصادی با همسایگان به کار بگیریم چرا که زمینههای مناسبی نیز برای تقویت این مناسبات و افزایش سهم ایران از تبادلات منطقهای وجود دارد.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: با بهره گیری از زمین، تسهیلات و توان بخش خصوصی ساخت یک میلیون واحد مسکونی در کشور امکان پذیر است.
به گزارش اقتصادرسا، آقای علی نیکزاد در ارتباط تصویری با استودیو خبر ۲۱ یکشنبه شب شبکه یک سیما درباره طرح جهش تولید مسکن افزود:نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرح جهش تولید مسکن را به مجلس ارائه دادند که در روز گذشته این طرح به قانون تبدیل شد.
وی با اشاره به اینکه این طرح بسیار پیشرو است ادامه داد: در این طرح موضوع زمین و واگذاری زمینهای دولتی برای وزارت راه و شهرسازی تسریع شد.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: در ماده ۴ این قانون سالانه ۳۶۰ هزار میلیارد تومان از تسهیلات بانکی که زمان فروش اقساطی و دوران مشارکت آن به ۲۰ سال خواهد رسید در اختیار ساخت یک میلیون واحد مسکونی در شهر و روستا قرار داده خواهد شد.
آقای نیکزاد خاطر نشان کرد: ما با این قانون میتوانیم تا سقف ۴۰۰ میلیون تومان برای هر واحد مسکونی در شهرها و تا سقف ۲۵۰ میلیون تومان در روستاها تسهیلات بدهیم و باز پرداخت این تسهیلات را میتوان به صورت پلکانی تقسیط کرد.
وی افزود: در بخشهایی از این قانون آمده که وزارت نیرو و وزارت نفت باید تامین تاسیسات زیربنایی و وزارت راه و شهرسازی هم باید تامین تاسیسات روبنایی را داشته باشد.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برای اولین بار صندوق ملی مسکن در قانون مصوب شده است و اخذ مالیاتهای مربوط به زمین و ساختمان در اختیار این صندوق قرار خواهد گرفت و ما بعد از مدت کوتاهی میتوانیم از تسهیلات بانکی استفاده نکنیم.
وی گفت: تمام دستگاههای دولتی که زمین در داخل شهرها دارند باید در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دهند.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: برای نیروهای مسلح استفاده از تسهیلات این قانون تسریع شده و در قانون هم آمده است.
آقای نیکزاد عنوان کرد: ما با این قانون زمین را به صورت ۹۹ ساله خواهیم داشت و برای ۷۰ تا ۸۰ درصد ساخت هر واحد مسکونی تسهیلات لازم در اختیار قرار داده خواهد شد.
وی گفت: اگر وزارت راه و شهرسازی سه کار را انجام دهد تحقق یک میلیون واحد مسکونی در سال انجام پذیر است اول وزارت راه و شهرسازی، پیگیر تشکیل شورای عالی مسکن به ریاست رئیس جمهور هر ۱۵ روز یکبار باشد، دوم در استانها هم استانداران شورای مسکن را تشکیل دهند و سوم وزارت راه و شهرسازی بتواند از توان بخش خصوصی، انبوه سازان، پیمانکاران و مردم برای ساخت مسکن استفاده کند.
آقای نیکزاد درباره تامین مصالح برای ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال هم گفت: تامین مصالح برای ساخت این تعداد واحد مسکونی شدنی است و هیچگونه یارانهای برای ۳۶۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات در نظر گرفته نشده و تورم زا نیست.
وی گفت: اگر با هماهنگی شورای عالی مسکن زمین، تسهیلات و بهره گیری از توان بخش خصوصی استفاده کنیم ساخت یک میلیون واحد مسکونی در کشور شدنی است.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: برای ساخت مسکن پنج محور مهم است اول زمین که در قانون آمده و دوم تسهیلات، سوم موضوع قوانین و مقررات، چهارم مصالح ساختمانی و پنجم هم نیروی کار است که تمام این موارد را در کشور داریم و هیچ نیازی به ارز در این موضوع نداریم.
آقای نیکزاد ادامه داد: مجلس از دیروز که شورای نگهبان این طرح را به قانون تبدیل کرد پیگیری لازم را توسط کمیسیون عمران و صحن مجلس خواهد کرد.
مدیرعامل بانک سینا در همایش کارشناسان حقوقی و مطالبات؛ از کاهش نسبت مطالبات در این بانک علیرغم ایجاد جهش اعتباری در سال 99 خبر داد.
به گزارش اقتصادرسا ؛دکتر ایمانی با اشاره به میانگین نسبت مطالبات در مجموعه بانک های خصوصی گفت: بانک سینا با وجود جهش اعتباری در سال 99 و ادامه مسیر در سال 1400 به نسبت خوبی در کاهش این بخش دست پیدا کرده که این امر ناشی از تلاش تمام همکاران حوزه حقوقی و وصول مطالبات در مجموعه صف و ستاد است.
وی با بیان آنکه در سال گذشته بالغ بر 259 هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شد، اظهار داشت: با این اقدام انتظار می رفت مطالبات بانک افزایش یابد و نسبت مانده مطالبات بانک از رقم 6.5 درصد در سال 98 با این حجم از پرداخت تسهیلات به رقم پیش بینی شده 8 درصد در سال 99 برسد، که نه تنها افزایشی را شاهد نبودیم بلکه این رقم به 4.5 درصد کاهش یافت که اتفاقی کم نظیر و قابل توجه در بانک سینا است.
دکتر ایمانی با تاکید بر این نکته که در بخش پیگیری و وصول مطالبات بحث دعاوی و حقوقی می بایست آخرین مرحله باشد، افزود: همکاران در تعامل با بدهکاران و پرونده های مطالباتی نهایت سعی خود را بر مذاکره و گفتگو بر اساس ضوابط و دستورالعملها متمرکز سازند و بحث دعاوی را به مراحل نهایی موکول کنند تا شاهد ایجاد کمترین نارضایتی در بین این دسته از مشتریان باشیم.
وی از دیگر موفقیت های بانک سینا در مجموعه حقوقی و وصول مطالبات را وصول پرونده های کلان برشمرد و خاطرنشان کرد: از جمله چالش های عمده بانک ها، موضوع پرونده های مطالباتی کلان است که به لحاظ شرایط اقتصادی به بانکها تحمیل شده که خوشبختانه عملکرد خوب همکاران بانک سینا در این بخش، کارنامه ای مطلوب را به همراه داشته است.
وی با تاکید بر آنکه بانک سینا یکی از شفاف ترین و ارزشمندترین بانک ها به لحاظ ماموریت و اهداف در شبکه بانکی است، اظهار داشت: عمده رویکرد این بانک در سال 99، بر چند محور اساسی شامل مدیریت و کنترل مطالبات معوق، کنترل نرخ بهای تمام شده پول، بهینه سازی منابع و مصارف، کاهش شعب زیان ده و افزایش شعب سودده و فروش اموال مازاد بود که با توجه به برنامه تدوین شده، عملکرد مناسب و قابل قبولی را شاهد بودیم.
مدیرعامل بانک سینا ضمن قدردانی از اعضای هیات مدیره ناظر بر معاونت حقوقی و مطالبات و مسئولان و کارکنان این معاونت، ابراز امیدواری کرد در ادامه راه سال 1400 نیز با همدلی و همراهی همکاران، به شرایط مطلوب و ایده آلی که مد نظر بانک است در تمامی حوزه ها بویژه حوزه حقوقی و مطالبات دست یابیم.
گفتنی است در این همایش دو روزه که با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار شد، عملکرد مناطق و شعب در حوزه حقوقی و وصول مطالبات بررسی و واحدهای حقوقی برتر سال 99 مورد تقدیر قرار گرفتند. همچنین کارگاه های آموزشی متعددی در خصوص فرایند دادرسی، دستورالعمل امهال و قانون تسهیل تسویه بدهی بدهکاران شبکه بانکی کشور، سامانه های جدید قوه قضائیه، مسائل قانون جدید صدور چک و موارد مشابه با حضور اساتید برجسته، وکلای دادگستری و قضات برگزار شد.
حضرت آیتالله خامنهای صبح امروز در سخنانی با اشاره به طغیان بیماری کرونا، این مسئله را مسئله اول و فوری کشور خواندند.
به گزارش اقتصادرسا، حضرت آیت الله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (چهارشنبه) در سخنانی تلویزیونی درباره وضعیت و طغیان بیماری کرونا، آن را مسئله اول و فوری کشور خواندند و با تأکید در خصوص انجام قاطع وظایف و تصمیمها برای مقابله با بیماری، توصیهها و نکاتی خطاب به مسئولان و مردم بیان کردند.
حضرت آیتالله خامنهای، لازمه مقابله با تغییر شکل و جهش ویروس را بهکارگیری آرایش و شیوههای دفاعیِ جدید و محکم خواندند و گفتند: جانباختن بیش از ۵۰۰ تن در یک روز و داغدار شدن خانوادههایشان و همچنین ابتلاء دهها هزار نفر به بیماری و مشکلات درمانی آنها حقیقتاً بسیار دردناک است و دل هر مسلمان و هممیهنی از این واقعه آتش میگیرد، بنابراین برای مقابله با این وضع وظایفی داریم.
ایشان ضربالاجل یکهفتهای رئیسجمهور برای جمعآوری پیشنهادها و تصمیمگیری درباره آنها را کاری خوب برشمردند و افزودند: در رأس زمان تعیینشده، جواب قضیه با دقت سنجیده، و برای هر اقدامِ لازم با قاطعیت تصمیمگیری و به آن عمل شود.
رهبر انقلاب همچنین خستگی شدید کادر درمان و فشارهای جسمی و روحی وارد به آنها را نگرانی بزرگی دانستند و افزوند: از صمیم قلب از پزشکان، پرستاران و مجموعههای درمانی که واقعاً در حال جهاد هستند، تشکر میکنم اگرچه تشکر اصلی از آنِ خداوند شاکر و علیم است.
حضرت آیتالله خامنهای در ادامه به بیان چند تذکر خطاب به مسئولان و مردم پرداختند.
رهبر انقلاب با تأکید بر لزوم گسترش آزمایشهای بیماریابی خاطرنشان کردند: در اوایل بیماری، آزمایشهای بیماریابی عمومی رایج شد که کار خوبی بود و باید شبکه بهداشت با کمک بسیج این کار را انجام دهند.
ایشان با اشاره به هزینههای سنگین آزمایشهای تشخیص کرونا، تأکید کردند: دولت و بیمهها کمک کنند تا بیماریابی و آزمایشهای تشخیص به صورت رایگان و وسیع در اختیار همه مردم قرار بگیرد.
حضرت آیتالله خامنهای در توصیه بعدی به مسئولان، مسئله تأمین گسترده واکسن را مورد تأکید قرار دادند و گفتند: خوشبختانه با تولید واکسن در داخل مسیر واردات خارجی آن نیز هموار شد، در حالی که تا قبل از آن با وجود پرداخت بهای واکسن، فروشندگان خارجی بدعهدی میکردند.
رهبر انقلاب تأکید کردند: واکسن چه از راه واردات و چه با تولید داخلی باید با تلاش مضاعف و به هر شکل ممکن تأمین شود و در اختیار همه مردم قرار بگیرد.
ایشان در خصوص مسئله تأمین دارو برای بیماران نیز گفتند: با وجود کمبود یا نبود دارو در داروخانهها و بیمارستانها، گفته میشود همان داروها در بازار آزاد با قیمت چند برابری فروخته میشود که این نشاندهنده مشکل در شبکه توزیع است و این مشکل باید حل شود.
حضرت آیتالله خامنهای با اشاره به حضور جدی و قوی نیروهای مسلح در ماههای اولِ مقابله با بیماری، گفتند: نیروهای مسلح اکنون نیز مشغول هستند اما باید با همه توان به کمک مردم بیایند.
ایشان تصمیمگیری در خصوص تعطیلی را مسئلهای تخصصی و نیازمند بررسی در ستاد ملی کرونا خواندند و افزودند: مسئولین به هر نتیجهای رسیدند بدون ملاحظه و قاطع به آن عمل کنند.
رهبر انقلاب در بخش دیگری از سخنانشان خطاب به مردم، بخشی از مشکل را ناشی از رعایت نکردن شیوهنامهها دانستند و افزودند: مردم عزیز با همان حساسیت ماههای اول، شیوهنامهها را بهطور کامل رعایت کنند تا جان و سلامتی خودشان و دیگران به خطر نیفتد.
ایشان، دو سه ماه تحمل محدودیتها و رعایت کامل شیوهنامهها را موجب فروکش کردن بیماری و تنفس کادر درمان دانستند و افزودند: انشاءالله با همت دستاندرکاران، تا چند ماه دیگر واکسن به بهترین وجه در اختیار مردم قرار میگیرد و پس از آن، حتی با وجود بیماری، بحران و خطر مرگومیر و مصیبتزده شدن خانوادهها کاهش خواهد یافت.
حضرت آیتالله خامنهای در توصیهای دیگر، مجالس عزای حضرت سیدالشهداء علیهالسلام را مایه برکت و جلب رحمت الهی دانستند و افزودند: ملت و کشور به این مجالس با برکت احتیاج دارد اما در برگزاری آنها باید شیوهنامهها با کمال دقت و شدت مراعات شود.
ایشان برگزارکنندگان جلسات و آحاد شرکتکنندگان را به رعایت ضوابط و فاصلهها توصیه و تأکید کردند: نگذارید مجالس حسینی موجب شیوع بیماری و مایه طعنه مخالفان و دشمنان شود.
رهبر انقلاب همچنین با تقدیر از نهضت مواسات و احسان عمومی و کمکهای خیّران به مستحقان و افراد و مشاغل آسیبدیده، خاطرنشان کردند: این نهضت باید اوج بگیرد و مرکز این کار یعنی مرکز شناسایی نیازمندان آبرومند و کمک و همیاری مردم به آنها نیز مساجد باشد.
ایشان در پایان با یادآوری مسئله مهم دعا، توسل و تضرع به درگاه پروردگار برای رفع بلا، گفتند: همه این توصیهها اسبابی هستند که موفقیت آنها در گرو عنایت خداوند قادر و حکیم است و مجالس عزاداری نیز مکان و زمینه خوبی برای این توسلات و استغفارها است.
حضرت آیتالله خامنهای ابراز امیدواری کردند خداوند ملت ایران، مؤمنین و همه انسانها در سراسر جهان را از شرّ این بیماری خبیث و پُر مشکل نجات بخشد.
انتهای پیام/
رئیس جمهور گفت: پیام رای مردم در انتخابات ۲۸ خرداد، پیام تحول خواهی و عدالت طلبی بود.ما مدافع واقعی حقوق بشر و حقوق انسان هستیم.
به گزارش اقتصادرسا، آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور عصر امروز ۱۴ مردادماه ۱۴۰۰ در مراسم تحلیف ریاست جمهوری در صحن علنی مجلس شورای اسلامی ضمن خیر مقدم به حاضرین در جلسه، گفت: طلوع انقلاب اسلامی در ایران فصل نوینی از آزادی، مشارکت سیاسی و مردم سالاری در تاریخ کشورمان به ثبت رسانید.
رئیس جمهور تصریح کرد: ظلم و جنایت چه در قلب اروپا و آمریکا باشد چه در آفریقا و چه در یمن و سوریه و فلسطین، ما در کنار مظلوم خواهیم بود و در داخل هم، مردم و جوانان این مرز و بوم، از ما میخواهند که صدای مستضعفین و ولی نعمتان انقلاب باشیم.
وی بیان داشت: مردم میخواهند که با رفع تنگناها و معیشت؛ سفره آنها را بهبود ببخشیم و نشاط ملی و شور اجتماعی را در جامعه بگسترانیم. دولت برخاسته از اراده ملت، برای تامین منافع مردم و اجرای عدالت، خواهد ایستاد و در این مسیر، خستگی ناپذیر، به پیش خواهد رفت.
متن کامل سخنان رئیس جمهور به شرح ذیل است:
بسم الله الرحمن الرحیم
والحمدلله ربّ العالمین والصّلاة والسّلام علی سیّدنا ابیالقاسم المصطفی محمّد و علی آله الاطیبین الاطهرین و صحبه المنتجبین
با سلام به پیشگاه منجی موعود عالم بشریت، حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف و درود به روح پرفتوح بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی رضوان الله تعالی علیه و همچنین سلام و درود به ارواح طیبه شهدای گرانقدر اسلام و انقلاب اسلامی خصوصاً سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و با آرزوی سلامتی و طول عمر رهبر معظم انقلاب اسلامی، حضرت آیتالله العظمی امام خامنهای دامت برکاته.
سلام بر ملت بزرگ ایران، مهمانان ارجمند، خانواده معزز شهیدان، رؤسای محترم جمهور، معاونین رئیس جمهور، نخستوزیران گرامی، وزرای خارجه و نمایندگان ویژه کشورها و سازمانهای بینالمللی، سفرای محترم، نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و همه مقامات و مسئولان کشوری و لشکری.
طلوع انقلاب اسلامی ایران، سرفصل نوینی از آزادی، مشارکت سیاسی و مردمسالاری را در تاریخ کشورمان به ثبت رسانید.
قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به عنوان میثاق ملی، دراصل ششم، همه نهادهای حاکمیتی را محصول اراده و رأی مردم دانسته است.
اینک، در چهاردهم مرداد ۱۴۰۰ ، بار دیگر اراده ملت تجلی پیدا کرده است تا این خدمتگزار، به آرمانهای والایی سوگند وفاداری یاد کند که 43 سال پیش، توسط مردم ایران به رهبری امام خمینی رحمتالله علیه به ثمر نشست.
مردم برای پیمودن مسیر نورانی انقلاب، عزمی راسخ دارند. اراده آنها، قرارگرفتن کشور در مسیر عدالت و پیشرفت و آزادی و عزت است.
سرنوشت ایران بزرگ، به همت امتِ تاریخساز و به رهبری امامِ خداشناس، متحول گردید و ملت ایران، به واسطه انقلاب اسلامی، زنجیرِ اسارتِ زورگویان را از دست و پای خود باز کرد و بر سرنوشت خود حاکم گردید. در برابر شرق و غرب ایستاد تا ثابت کند مردمسالاری دینی، شیوه نوینی از حکمرانی است که میتواند «استقلال و آزادی»، «دین و دنیا» و «سنت و پیشرفت» را در کنار هم، به ارمغان بیاورد.
ایرانِ بزرگ، ایرانِ پرافتخار و ایرانِ تاریخساز، در حالی وارد قرن جدید میشود که بیش از چهل سال است خورشیدِ مردمسالاری دینی در آن طلوع کرده و اکنون در دوره تعالی و تکمیل حرکت خود، در آغاز گام دوم قرار دارد.
دولتِ جدید، امروز بر بلندایی ایستاده که تمدنی جهانی با چندین هزار سال پیشینه، آن را ساخته است. فرهنگی که قرنها در تاریخ بشریت، پیشرو بوده و با ترکیبِ یکتاپرستی و پیشرفت، الگویی از زیست معنوی را ارائه داده است. فرهنگ و تمدن ایرانِ بزرگ، آنگاه که پذیرای اسلام شد، همین الگویِ پیشرفت را بازآفرینی کرد و سرآمد دانش و ادب جهان گردید.
ملتِ بزرگ ِایران، اکنون بر فراز این قلّه بلند ایستاده و خشنود از انتخابهای تاریخی خود، به چشم اندازِ امیدبخشِ پیش رویِ کشورش، می نگرد؛ ایرانِ جدید، ایرانِ قرن پانزدهم
خانمها و آقایان گرامی؛
در طلیعهی قرنِ جدید و آغاز گام دوم انقلاب، بسیار مفتخرم که امروز اینجانب به واسطه رأی ملت قهرمان ایران و از سوی آنان به نگاهبانی از چنین میراثِ گرانبهایی موظف شدهام و خداوند متعال را سپاسگزارم که نعمت خویش را نصیبِ این بنده خود نمود و فرصتِ بزرگ خدمت به مردم را عطایم فرمود.
اراده ملت بزرگ ایران، در حالی این حماسه بزرگ را آفرید و جلوهای رَشکبرانگیز از نظام مردمسالاری دینی را در تاریخ معاصر، به رخ جهانیان کشید که در اوج دشمنی بدخواهان ملت ایران از تحریمهای ناجوانمردانه اقتصادی تا جنگ روانی گسترده و دشواریهای ناشی از شیوع گسترده کرونا، قرار داشتیم.
اما نیک میدانیم که انتخابات، نقطۀ آغازِ مشارکتِ مردم است، نه نقطۀ پایانِ آن؛ و دولت مردمی به دنبال تحقق خواست مردم و پیام آنان در این انتخابات خواهد بود. پیام رأی مردم ایران در حماسه ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ ، پیام تحولخواهی و عدالتطلبی بود. خواست مردم، استقلالطلبی و مقاومت در مقابل زیادهخواهی چند قدرت مستکبر و ظالم، در عین تعامل سازنده و گسترده با همه جهان بود.
مردم، امروز از ما میخواهند که به وعدهی خود مبنی بر تحقق دولت عدالتگستر، فسادستیز و تبعیضگریز، دغدغهمند و برنامهمحور، علمخواه و اندیشهپیشه، عمل کنیم.
مردم از دولتِ برگزیدهی خود میخواهند مدافع حقوق انسانها در عالَم باشد و به ظلم و بیعدالتی و تبعیض در هیچ کجای جهان راضی نشود.
ما مدافع واقعی حقوق بشر هستیم و سکوت در برابر ظلم و جنایت و تجاوز به حقوقِ انسانهای بی گناه و بی دفاع را قبول نداریم. ظلم و جنایت چه در قلب اروپا و آمریکا باشد چه در آفریقا و چه در یمن و سوریه و فلسطین، ما در کنار مظلوم خواهیم بود و در داخل هم، مردم و جوانان این مرز و بوم، از ما میخواهند که صدای مستضعفین و ولینعمتان انقلاب باشیم.
مردم میخواهند آزادیهای اجتماعی و فرهنگی آنها مجدانه پیگیری شود.
مردم میخواهند که به معنای حقیقی کلمه، انقلاب اسلامی محقق شود و همه ویژگیها و خصائص انقلاب اسلامی، در ساختارها، فرآیندها و همچنین باورهای دولتمردان مشاهدهپذیر باشد.
مردم میخواهند که با رفع تنگناها، معیشت و سفره آنها را بهبود ببخشیم و نشاط ملی و شور اجتماعی را در جامعه بگسترانیم.
دولت برخاسته از ارادهی ملت، برای تأمین منافع مردم و اجرای عدالت، خواهد ایستاد و در این مسیر، خستگیناپذیر، به پیش خواهد رفت.
اینجانب، امروز خادم همه جمهور و خدمتگزار بیش از 80 میلیون ایرانی هستم. مردمِ ایران، همانانی هستند که بارها و بارها وفاداری خود را به انقلاب در عرصههای مختلف اثبات کردهاند و امروز نوبت ماست که ادای امانت کنیم.
دولتِ مردمی، دولتِ وفاق ملی است. در دولت مردمی، جناحهای سیاسی، دستهبندیهای قومی و مذهبی و گروهی رنگ میبازد و همهی مردم دست در دست یکدیگر برای تحقق ایران قوی ذیل پرچم مقدس جمهوری اسلامی همپیمان میشوند.
امروز از همه نخبگان و اقشار مختلف مردم، همه اقوام و مذاهب، احزاب و گروهها و جریانهای سیاسی، حوزه و دانشگاه، جوان و پیر و زن و مرد میخواهم تا دولت مردمی را دولت خود بدانند.
بیایید تا برای اعتلای اسلام عزیز، برای عزت آیندگانمان و برای سربلندی ایران عزیزمان در جهان، دست در دست همدیگر با وحدت و انسجام ملی به پا خیزیم و آرمانِ ایران قوی را محقق کنیم.
وعدههای دولت مردمی، وعدهی صادق است. ما خود را متعهد به آرمانهای انقلاب اسلامی میدانیم.
ایجاد شفافیت حداکثری در اقتصاد، خشکاندن ریشههای فساد و رانتخواری، مقاومسازی اقتصاد در مقابل تَکانهها، مهار تورم و گرانی، تقویت ارزش پول ملی و بازگرداندن ثبات به اقتصاد کشور، حمایت از تولید ملی و تلاش برای خودکفایی در تأمین نیازهای اساسی مردم، پیشرفت فناورانه و دانش بنیان، مدیریت بهینه معادن و منابع آب و گاز و نفت کشور، توجه به تغییرات اقلیمی و صیانت از محیط زیست را با قدرت دنبال خواهیم کرد. به فضل پروردگار امیدواریم و آیندهای درخشان و در شأن ملت ایران، و ایرانی قویتر از گذشته را در دسترس میبینیم.
دولت مردمی، دولت مدیرانی خواهد بود که دل در گرو منافع مردم دارند و اهتمام اصلی آنها، بسیج توانمندیهای آشکار و نهفته ملت بهویژه جوانان است تا آنان را به میدان کار و تلاش سازنده بیاورند.
اما لازمۀ تحول، نقدپذیری و تکریم نخبگان و صاحبنظران است. از مردم عزیز استدعا دارم که بهعنوان مصلحان دولت عمل کنند و خدمتگزاران خود را از پیشنهادها و انتقاداتی که دارند بهرهمند سازند.
ما به «حضور مردم در صحنه» و «همدلی و همکاری قوای سهگانه، نهادهای انقلاب اسلامی و نیروهای مسلح» نیاز داریم. با توجه به شرایط ویژه کنونی، دولت، مجلس و قوه قضائیه، میبایست بیش از پیش با یکدیگر همراهی و تعامل داشته باشند و در مسیر خدمت به مردم، از هیچ فرصتی دریغ ننمایند.
معتقدم که موفقیت ملت ایران فراتر از تدبیر دقیق و تلاش خستگیناپذیر هریک از قوا یا نهادها، نیازمند همکاری ملی و خِرَد جمعی است که تجلّی آن، در تعامل دولت با سایر قوا و همچنین تعامل وثیق با نخبگان و فرهیختگان خواهد بود.
در این جلسه تاریخی، علاقهمندم در پیشگاه نمایندگان مردم و در حضور میهمانان خارجی، اشارهای به رویکرد دولت مردمی در حوزه سیاست خارجی نیز بنمایم:
در دولت مردمی، همه مؤلفههای قدرت ملی کشور تقویت خواهد شد؛ و از همه ابزارهای قدرت ملی از جمله دیپلماسی و تعامل هوشمند با جهان، استفاده میکنیم تا منافع و مصالح ملی جمهوری اسلامی ایران را تأمین نماییم.
قدرت جمهوری اسلامی ایران در منطقه، امنیتساز است. ظرفیتهای منطقه ای ایران، حامی صلح و ثبات در کشورهاست و صرفاً برای مقابله با تهدید قدرتهای سلطهگر و ظالم، به کار گرفته میشود.
بحرانهای منطقه، باید از طریق گفتوگوهای واقعیِ «درونمنطقهای» و بر اساسِ تأمینِ حقوقِ ملتها، حلوفصل شود.
من، دست دوستی و برادری به سوی همه کشورهای منطقه بخصوص همسایگان دراز میکنم.
برنامه هستهای جمهوری اسلامی، کاملاً صلحآمیز است؛ نظام جمهوری اسلامی ایران، سلاح اتمی را شرعاً حرام میداند و این سلاح، هیچ جایگاهی در استراتژی دفاعی کشور ندارد.
سیاست فشار و تحریم، موجب انصراف ملت ایران از پیگیری حقوق قانونی خود از جمله حق توسعه، نخواهد شد.
تحریمها علیه ملت ایران باید لغو شوند و هر «طرح دیپلماتیک» که این هدف را محقق کند، مورد حمایت ماست.
جمهوری اسلامی ایران، کشورها و ملتهای همسایه را خویشاوند خود میداند و مهمترین و اصلیترین اولویت سیاست خارجی خود را، ارتقاء روابط با کشورهای همسایهی خود دانسته و خواهان عزت و اعتلای آنهاست.
دیپلماسی، باید ارتباط ملتهای منطقه را بیشتر و اشتراکات آنها را در حوزه اقتصاد، فرهنگ، علم و ورزش تقویت نماید.
جهان، در حال دگرگونی است و تأمینِ منافعِ ملتها، منوط به درکِ جهان ِجدید و «تعاملِ راهبردی» با «قدرتهایِ نوظهور» است و سیاست خارجیِ موفق، سیاستِ خارجیِ متوازن میباشد.
در پایان، از همه میهمانان گرامی بالاخص خانوداه محترم شهیدان و مسؤولان عالی کشوری و لشکری و مهمانان محترم خارجی که در این مراسم تشریففرما شدند و قبول زحمت کردند تشکر میکنم. لازم است از زحمات ریاست محترم مجلس جناب آقای دکتر قالیباف و همکاران ایشان و نمایندگان عزیز ملت در میزبانی این مراسم تاریخی، صمیمانه، تقدیر و تشکر نمایم.
از خداوند منان میخواهم که به اینجانب و دولت جدید فرصت خدمتگزاری مؤثر به ملت شریف ایران، عنایت فرماید تا بتوانیم با تکیه بر امدادهای الهی و دعای خیر حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف، آیندهای روشن برای ایران عزیز اسلامی و مردمان خوب این سرزمین، رقم بزنیم.
انتهای پیام
حضرت آیتالله خامنهای رهبر انقلاب اسلامی طی حکمی، با تنفیذ رأی ملت ایران در انتخابات، جناب حجّتالاسلام آقای سیّدابراهیم رئیسی را به عنوان ریاست جمهوری اسلامی ایران منصوب کردند.
به گزارش اقتصادرسا ؛متن حکم تنفیذ که صبح امروز (سهشنبه ۱۴۰۰/۵/۱۲) طی مراسمی در حسینیهی امام خمینی (رحمهالله) به رئیس جمهور منتخب مردم اعطا شد به شرح زیر است:
بسم الله الرّحمن الرّحیم
و الحمدلله ربّ العالمین و صلّی الله علی محمّد و آله الطّاهرین سیّما بقیّة الله فی الارضین.
خداوند علیم و قدیر را سپاس میگویم که با فضل و عنایت خود، ایران را بار دیگر در آزمون سیاسی و اجتماعی انتخابات سرافراز فرمود و ملّت عظیمالشّأن در شرایطی پیچیده و دشوار، با حضور پُرمعنا و عزّتآفرین خود، حاکمیّت رأی مردم بر ادارهی امور کشور را نمایان ساخت، و با انتخاب شخصیّتی مردمی و عالیقدر از تبار سیادت و علم، و مزیّن به پرهیزکاری و خردمندی، و دارای سوابق درخشان مدیریّت، عزم راسخ خود را بر پیمودن مسیر نورانی انقلاب که مسیر عدالت و پیشرفت و آزادی و عزّت است نشان داد.
امروز میهن عزیزمان، تشنهی خدمت و آمادهی حرکت جهشی در همهی عرصهها، و نیازمند مدیریّتی باکفایت و جهادی و دانا و شجاع است که بتواند توانمندیهای آشکار و نهفتهی ملّت، بویژه جوانان را که بسیار فراتر از مشکلات است، بسیج کرده و به میدان کار و تلاش سازنده آورَد؛ موانع را از سر راه تولید بردارد؛ سیاست تقویت پول ملّی را بِجِد دنبال کند، و قشرهای متوسّط و پایین جامعه را که سنگینیِ مشکلات اقتصادی بر دوش آنها است، توانمند سازد؛ مدیریّتی که با مشی فرهنگی خردمندانه، مسیر اعتلای مادّی و معنوی ملّت ایران را هموار کرده، حرکت کشور به سمت جایگاه شایستهاش را شتاب بخشد.
اکنون با تشکّر از مردم عزیز و با پیروی از گزینش آنان، رأی به عالِم فرزانه و خستگیناپذیر و کارآزموده و مردمی، جناب حجّتالاسلام آقای سیّدابراهیم رئیسی را تنفیذ و ایشان را به ریاست جمهوری اسلامی ایران منصوب میکنم، و از خداوند متعال توفیق و سربلندی ایشان و همکارانشان را مسئلت مینمایم و یادآوری میکنم که رأی ملّت و تنفیذ اینجانب تا هنگامی است که مشی همیشگی ایشان در پیمودن صراط مستقیم اسلام و انقلاب ادامه داشته باشد، که به فضل الهی چنین خواهد بود؛ انشاءالله.
والسّلام علی عبادالله الصّالحین
سیّدعلی خامنهای
۱۲ مرداد ۱۴۰۰
کلیه حقوق اقتصادرسا محفوظ می باشد