طبق رأی اکثریت قضات هیأت عمومی دیوان عالی کشور، رفتار مأمورانی که با قاچاقچیان تبانی کرده و با اخذ رشوه به آنها اجازه عبور داده اند، مشمول مقررات تعدد معنوی است.

 

 

به گزارش اقتصادرسا به نقل از روابط عمومی دیوان عالی کشور، نخستین جلسه هیأت عمومی در سال 1402 با حضور رئیس دیوان عالی کشور، دادستان انتظامی قضات و قضات عالی رتبه دیوان عالی کشور، روز سه شنبه پانزدهم فروردین ماه برگزار شد.

 

حجت الاسلام والمسلمین سید احمد مرتضوی مقدم در نطق پیش از دستور این جلسه، ضمن تبریک سال نو و ماه مبارک رمضان، اظهار امیدواری کرد، سال جدید سال پر خیر و برکتی باشد و خداوند توفیق خدمات بیشتر به مردم را عنایت کند.

 

رئیس دیوان عالی کشور با تأکید بر اهمیت ماه رمضان و بخشش ومغفرت خداوند در این ماه مبارک گفت: سحرهای ماه مبارک رمضان عروجی به سمت خداست، امیدواریم این اوقات را درک کنیم و از این ماه بهره کافی ببریم.

 

وی همچنین درگذشت حجت الاسلام و المسلمین حاج سید حسین جعفری، رئیس محترم شعبه چهل و نهم دیوان عالی کشور را تسلیت گفت و رحمت و مغفرت الهی را برای ایشان  از درگاه الهی مسئلت نمود.

 

*رئیس دیوان عالی کشور: به بیش از 79 هزار پرونده در سال گذشته رسیدگی شد

 

رئیس دیوان عالی کشور با اشاره به تلاش جهادگونه قضات در رسیدگی به پرونده ها تصریح کرد: ورودی پرونده به دیوان عالی کشور بالاست اما در سال گذشته با زحمات قضات دیوان عالی کشور به 79 هزار 900 پرونده رسیدگی شد.

 

حجت الاسلام والمسلمین قدیانی، دادستان انتظامی قضات نیز در این جلسه با تبریک سال نو و ماه مبارک رمضان، اظهار کرد: از رئیس دیوان عالی کشور که این امکان را فراهم کردند در این جلسه در خدمت همکاران عزیز باشم، تشکر می کنم، انصافاٌ سالن هیأت عمومی مانند یک عبادتگاه منزلت و معنویتی برای قضات دارد و بنده بسیار خرسندم که در این جلسه حاضر شدم.

 

*دادستان انتظامی قضات: در ارسال گزارش‏ به مورد تخلف و قاضی مورد نظر اشاره شود/ این یک تکلیف قانونی است

 

حجت الاسلام والمسلمین قدیانی در ادامه با اشاره به ماده 392 قانون آیین دادرسی مدنی و ماده 467 قانون آیین دادرسی کیفری گفت: طبق این ماده قانونی چنانچه عضو ممیز دیوان عالی کشور در ضمن تهیه گزارش از پرونده، تخلفی از قضات رسیدگی به پرونده مشاهده کند؛ باید موضوع را به دادسرای انتظامی گزارش کند و این یک تکلیف قانونی است، لذا در ارسال گزارش‎ها به مورد تخلف و قاضی مورد نظر اشاره شود.

 

وی اضافه کرد: به اعتقاد بنده، دادسرای انتظامی قضات نقش نظارتی در رعایت مستقیم قانون دارد و هدف از نظارت مچ گیری نیست.

 

 *رأی وحدت رویه هیأت عمومی دیوان عالی کشور: رفتار مأمورانی که با قاچاقچیان تبانی کرده و با اخذ رشوه به آنها اجازه عبور داده اند، مشمول مقررات تعدد معنوی است

 

در ادامه جلسه، گزارش پرونده وحدت رویه قضایی در خصوص اینکه آیا رفتار مأمورانی که با قاچاقچیان تبانی کرده و با اخذ رشوه به آنها اجازه عبور داده اند، مشمول مقررات تعدد مادی است یا معنوی، قرائت شد.

 

قضات حاضر در جلسه پیرامون اختلاف نظر بین شعب سی و یکم و سی و دوم دیوان عالی کشور در خصوص مشمول مقررات تعدد مادی یا معنوی بودن رفتار مأمورانی که با قاچاقچیان تبانی کرده اند، به بحث و بررسی پرداختند.

 

شعبه سی و یکم دیوان عالی کشور دادنامه فرجام خواسته را که در آن رفتار ارتکابی مذکور «تعدد معنوی» تلقی و بر همین اساس تعیین مجازات شده است، به لحاظ عدم رعایت ضوابط ماده 35 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز نقض کرده است، اما شعبه سی و دوم دیوان عالی کشور، دادنامه فرجام خواسته را که در آن رفتار ارتکابی مذکور «تعدد مادی»تلقی و بر همین اساس مجازات شده است، به لحاظ آنکه آن را مشمول مقررات «تعدد معنوی»( اعتباری) دانسته، نقض کرده است.

 

فضات پس از بیان استدلالات حقوقی، با اکثریت آراء رأی شعبه سی و دوم را منطبق با موازین قانونی تشخیص دادند و از مجموع 108 نفر از قضات حاضر در جلسه 80 نفر رأی شعبه سی و دوم را صائب دانستند.

 

 شایان ذکر است: متعاقباٌ، مشروح مذاکرات هیأت عمومی دیوان عالی کشور و رأی صادره در روزنامه رسمی کشور منتشر خواهد شد.

 

انتهای پیام/

 

تبلیغات

کد اعلام وصول پایگاه خبری اقتصاد رسا

 کلیه حقوق اقتصادرسا محفوظ می باشد

پیاده سازی و طراحی توسط گروه نرم افزاری دیما

Back to Top